Wie is God

Wie is God

Een hele goede vraag: “wie is God”, het is een betere vraag dan dat we ons af zouden vragen “Wat is God”. Het is beter om ons af te vragen wie Hij is, omdat Hij bestaat als persoon, die ons gemaakt heeft, ons liefheeft, om ons geeft, graag voor ons gezorgd, en Zijn Zoon heeft gezonden om ons te redden. Als we ons namelijk af zouden vragen, “Wat is God?” Dan kunnen we geneigd zijn om te zeggen dat God een oneindig wezen is, de schepper, een aanwezigheid, of iets dat daar op lijkt. Het lijkt erop alsof dit de waarheid benaderd, mijn de eerste vraag brengt ons dichterbij het besef van God werkelijk is in zijn karakter en Zijn liefde voor ons die Hij ons laat zien door de gehele Bijbel heen.

De Bijbel leert ons dat er voor het bestaan van alles, en vanuit de eeuwigheid, er altijd maar 1 God is, en zal zijn. Hij is nooit geschapen. Hij is en is altijd geweest, volledige liefde, volledig rechtvaardig, volledig heilig en volledig genadevol. God is heilig, en heeft niets van doen met de zonde zoals de Bijbel zegt in Habakuk 1:13. Dit betekent niet dat Hij niet kan zien als iemand zondigt of slecht doet. De Bijbel maakt op deze manier een beschrijving van hoe heilig God is, God kan niet zondigen, Hij is perfect.

De drie eenheid

God is de drie eenheid. Dit betekent dat Hij bestaat in drie personen, niet in drie goden. De doctrine van de drie eenheid vermeld dat in de ene God zich de persoon van de Vader, de Zoon, en de Heilige Geest bevind. Elke persoon is niet dezelfde persoon, echter zijn er niet drie goden maar één God. Je kunt dit vergelijken met de natuur van de tijd. Tijd is verleden, heden en toekomst. Het verleden is niet hetzelfde als het heden, en Niet hetzelfde als de toekomst. Maar daarom zijn er niet drie tijden, er is maar één ding genaamd tijd.

God is één Persoon

De reden waarom het woord, “persoon” is gebruikt om de Vader, de Zoon, en de Heilige Geest te beschrijven is omdat zij specifieke attributen van een persoonlijkheid laten zien, niet in een lichaam van vlees en beenderen maar in persoonlijkheid. Met andere woorden, ieder heeft een wil, en iedereen houdt van, spreekt, en is op de hoogte van de ander, en communiceert met de ander, etc. . Dit zijn attributen van een persoonlijkheid, de Vader, de Zoon, en de Heilige Geest demonstreren alle drie deze kwaliteiten.

Door deze drie-eenheid is Hij vlees kunnen worden in de vorm van zijn Zoon Jezus, zonder dat hij de macht verloor om over het gehele universum nog steeds te regeren. Daarom kan de Zoon met ons communiceren op ons niveau.

  • Matteus 28:19
  • 2 Kortintiers 13:14

De Bijbel leert dat er slechts één God is in Jesaja 45:5. En de Bijbel leert ons dat de Vader, de Zoon en de Heilige Geest alle drie God worden genoemd.

Hier onder zie je een klein overzicht van de verschillende Bijbelteksten waren in de personen in de drie eenheid worden vermeld, zij delen dezelfde attributen die alleen Hij heeft.

Vader Zoon Heilige Geest
God genoemd Fil. 1:2 Joh. 1:1, 14 Hand. 5:3-4
Schepper Jes. 64:8 Joh. 1:3 Job 33:4; 26:13
Overal 1 Ko. 8:27 Math. 28:20 Psalm 139:7-10
Alwetend 1 Joh. 3:20 Joh. 16:30; 21:17 1 Cor. 2:10-11
Een wil Luc. 22:42 Luc. 22:42 1 Cor. 12:11
Spreekt Math. 3:17 Luc. 5:20; 7:48 Hand. 13:2

Heb je nog vragen? Of roept dit stuk nog meer vragen op? Neem contact met ons op, we helpen je graag verder in je zoektocht naar de ware liefhebbende en rechtvaardige God.