Izebel de valse profetes in de kerk – Openbaring 2:18-29 2/2

Izebel de valse profetes in de kerk – Openbaring 2:18-29 2/2

Izebel de valse profetes in de kerk

Openbaring 2:18-29

De brief aan de gemeente in Thyatira. Izebel de valse profetes in de kerk. Deel 2 van 2

Vorige week heeft Stan een introductie gegeven van de stad Thyatira, een stad die vooral bekend stond om paarse verf. De verf die uit de keel van een slak gewonnen werd, die eerst nog even van de bodem van de zee opgedoken moest worden. Thyatira was de stad waar iedereen in een gilde, of vakbond, zat, iedere gilde had ook zijn eigen god, die op een immorele manier aanbeden moest worden. Geen aanbidding van de god van de gilde, geen gilde; geen gilde, geen werk; geen werk, geen eten. Dat was het dilemma waar deze kerk voor stond.

Toon volledige notities

V18

Jezus opent naar deze kerk met dat Hij de Zoon van God is. Waarom is dat nou zo belangrijk, waarom is het belangrijk voor deze kerk specifiek om te weten dat Hij de Zoon van God is?

Johannes 5:18 “Daarom dan probeerden de Joden des te meer Hem te doden, omdat Hij niet alleen het gebod van de sabbat brak, maar ook zei dat God Zijn eigen Vader was, en daarmee Zichzelf aan God gelijkmaakte.”

Doordat Jezus dus zegt dat Hij de Zoon van God is, geeft Hij aan dat Hij God is. Misschien was deze kerk wel vergeten Wie Jezus is, misschien waren ze vergeten dat Hij de God is Die ook het oordeel uit gaat spreken over de wereld.

  • Dit is de God Die vanuit niets de wereld schiep. Dit is de God Die in 6 24-uurs dagen het heelal, de hemel, de aarde en al het leven op de aarde geschapen heeft. Dit is de God Die omkijkt naar de mens, de God Die alles gedaan heeft wat Hij kon doen om de mens de weg te bieden om bij Hem te komen. Dit is de God Die deze kerk voor ogen hoorde te hebben.

Jezus is God, wat betekent dat Hij alles ziet. Zijn ogen zijn als een vuurvlam. Hij ziet alles uit het verleden, uit het heden en uit de toekomst. Hij ziet alles wat jij en ik op elk moment van de dag doen, elke dag. Hebreeën 4:13 leert dat alle dingen open en bloot te zien zijn voor Jezus’ ogen.

David Guzik “Jezus koos deze omschrijving van Zichzelf uit de Openbaring 1:14, om het idee te benadrukken dat Zijn ogen met een doorgrondend oordeel kijken.”

Vers 19 spreekt heel veel over de werken die deze kerk deed, terwijl Jezus daar vanuit vers 18 naar kijkt met ogen als een vuurvlam. Paulus heeft gezegd over onze werken in

1 Korinthe 3 “ieders werk zal openbaar worden. De dag zal het namelijk duidelijk maken, omdat die in vuur verschijnt. En hoe ieders werk is, zal het vuur beproeven.”

Jezus’ ogen zien alle werken, de waarde ervan, of ze God eren of niet. Deze kerk had het nodig om te horen dat Jezus met Zijn ogen vol oordeel naar deze kerk keek. Jezus karakter bestaat niet alleen maar uit liefde: Hij is perfect liefdevol en perfect oordelend tegelijk. Dat is voor ons niet te bevatten.

Om te benadrukken dat Hij alles ziet en alles oordeelt, zegt Hij dat Zijn voeten van blinkend koper zijn. Koper is door de Bijbel heen een teken van oordeel.

  • Om koper te maken moet je het metaal heel erg warm maken, minimaal °C 900. Alle onzuiverheden worden weggesmolten door het vuur, alles wat niet bestand is tegen die hitte wordt weggesmolten. Koper is een puur metaal, doordat het zo door het vuur heen moet. Jezus is puur en Hij wil dat Zijn kerk, dat de leden van die kerk puur zijn. Hij wil dat Zijn kerk niet vervuild wordt door de wereld, maar dat de kerk apart gezet en heilig is. Hij wil dat de kerk invloed heeft op de wereld, in plaats van dat de wereld invloed heeft op de kerk.

Jezus introduceert Zichzelf dus om aan te geven dat Hij ook de oordelende is, dat Hij alles ziet en aan alles een consequentie zal hangen. Daarnaast was Thyatira een stad waar Apollo aanbeden werd, de Griekse zonnegod. Apollo was, volgens de Griekse mythologie, de zoon van de oppergod Zeus. Apollo werd afgebeeld met vlammende ogen en blinkende voeten.

  • Jezus geeft aan dat Hij De Zoon van De God is. Jezus geeft aan dat Zijn ogen alles zien en dat Jezus alles zal oordelen.

V19

Zoals we vorige week gezien hebben heeft Jezus complimenten over de werken van deze kerk. Jezus bemoedigt deze kerk dat ze qua werken goed bezig zijn. Hij ziet vooruitgang in de dingen die ze doen.

V20

Tegelijkertijd ziet Hij ook dat er dingen zijn die niet goed zijn. Dingen waar de kerk van vandaag nog steeds last van heeft. Jezus zegt dat Izebel deze kerk is ingeslopen en nu zo’n positie binnen de kerk heeft dat ze haar ideeën mag verkondigen.

  • Izebel was in het Oude Testament de vrouw van de slechte koning Ahab, koning van Israël. De naam Izebel betekent of “Waar is de prins?”, wat een rituele vraag was in het aanbidden van Baäl, of “niet verhoogd”. De naam Izebel wordt dus niet geassocieerd met goede dingen. In 1 Koningen 16:31 kunnen we lezen dat door Izebel Israël de afgod Baäl ging aanbidden, in plaats van onze God. In 2 Koningen 9:7 kunnen we zien dat God speciaal wraak wil nemen op Izebel, om het bloed van Zijn dienaren (de profeten van God) te wreken op deze Izebel. Izebel wordt uiteindelijk opgegeten door honden, zoals geprofeteerd door God in 1 Koningen 21:23.

Walvoord: “Zij was een van de meest slechte karakters uit het Oude Testament, die probeerde om de aanbidding van Israël en die van Baäl te combineren”

En toch zegt Jezus dat de ideeën van deze vrouw in de kerk in Thyatira zijn, dat ze haar ideeën mag verkondigen. Deze vrouw misleidt Jezus’ dienstknechten tot hoererij, tot het eten van afgodenvlees. Het ergst is dat deze kerk deze vrouw haar gang liet gaan.

  • Was er een letterlijke vrouw die letterlijke Izebel heette? Dat weten we niet, we weten wel dat er een vrouw was die dingen verkondigde die niet overeen kwamen met Gods Woord, met Gods wil voor de kerk.

Deze vrouw zegt van zichzelf dat ze een profetes is, iemand die Gods woorden verkondigt. Maar volgens Jezus en uit de resultaten van haar werk kunnen we zien dat ze helemaal geen profetes is. De Bijbel is heel duidelijk over wat profetie is en hoort te doen.

1 Korinthe 14:3-4 “Wie echter profeteert, spreekt tot mensen woorden van opbouw en vermaning en troost. Wie in een andere taal spreekt, bouwt zichzelf op, maar wie profeteert, bouwt de gemeente op.”

De gemeente hoort opgebouwd te worden, de gemeente hoort God meer te aanbidden door het werk van een echte profeet/profetes. Tegelijkertijd hoort profetie op ongelovigen de volgende uitwerking te hebben

1 Korinthe 14:24-25 “Maar als allen zouden profeteren, en er kwam een ongelovige of niet-ingewijde binnen, dan zou die door allen overtuigd en door allen beoordeeld worden. En zo worden de verborgen dingen van zijn hart openbaar, en zo zal hij zich met het gezicht ter aarde werpen en God aanbidden, en verkondigen dat God werkelijk in uw midden is.”

Profetie hoort aan te zetten tot aanbidding, tot onderworpenheid aan God. Profetie die van God komt kan niet de gevolgen hebben zoals de Izebel uit Thyatira. Profetie van God heiligt de mens, terwijl de profetie van Izebel de mens ontheiligde voor de Heere.

  • Er zijn tegenwoordig ook heel veel Izebels de kerk ingeslopen. Mensen die zichzelf een profeet/profetes van God vinden, maar in werkelijkheid mensen alleen maar af houden van God. Mensen die God verkeerd voorstellen, mensen die cultureel relevant willen zijn. Mensen die de Bijbel met de wereld willen combineren. Mensen die de gemeente van God misleiden en tot zonde brengen.
  • Er zijn zoveel voorbeelden van mensen die niet Gods Woord recht snijden, zoveel mensen in de kerk die de Bijbel “relevant” willen maken, zoveel mensen die zeggen dat de kerk “cultureel relevant” moet zijn om mensen aan te trekken. Deze mensen willen dat de kerk zich aanpast aan de samenleving in de plaats van andersom.
    • Weet je wat God daarop te zeggen heeft?

Leviticus 20:7-8 “Heilig uzelf en wees heilig, want Ik ben de HEERE, uw God. Houd Mijn verordeningen en doe ze. Ik ben de HEERE, Die u heiligt.”

Haggaï 2:13-14 “Zie, iemand draagt geheiligd vlees in de punt van zijn kleding en raakt met de punt ervan brood, gekookt voedsel, wijn, olie, of welk voedsel dan ook, aan; wordt het dan heilig? Toen antwoordden de priesters en zeiden: Nee. Daarop zei Haggaï: Als iemand die onrein geworden is door een dood lichaam, iets van al die dingen aanraakt, wordt het dan onrein? Toen antwoordden de priesters en zeiden: Het wordt onrein.”

Jezus zei in Mattheüs 16:6 dat we op onze hoede moeten zijn voor het zuurdeeg, het onderwijs, van de Farizeeën en de Saduceeën, 1 Korinthe 5:6 leert dat een beetje zuurdeeg het hele deeg verzuurt. Oftewel, een klein beetje van de wereld is al te veel. Een kleine compromis met de wereld zorgt er al voor dat je helemaal besmet bent. Jezus zegt dat door deze vrouw Izebel de hele kerk besmet wordt: “Maar ik heb enkele dingen tegen u”; Jezus spreekt de hele kerk aan op de aanwezigheid en leer van deze vrouw.

We hebben vorige week gehoord over de gildes, de vakbonden die er in Thyatira waren en dat je lid moest zijn van zo’n vakbond om te kunnen werken en leven. Ook had elke gilde haar eigen god die op immorele wijze werd aanbeden: seksfeesten, offervlees, etc. De leer van Izebel stond het toe om naar de aanbiddingmomenten te gaan voor zo’n god, de leer van Izebel stond het toe om hoererij te bedrijven en offervlees te eten. Johannes 17:16 leert dat christenen wel in deze wereld rondlopen, maar niet van deze wereld zijn; we horen anders te zijn, we horen heilig te zijn.

  • Het woord heilig betekent: apart gezet voor God, om exclusief van en voor Hem te zijn. Dit woord heilig wordt in het Nieuwe Testament toegepast op christenen omdat God hen gekozen heeft; door het werk van de Heilige Geest krijgen wij, door heiligheid die Hij in ons bewerkt, toegang tot Gods koninkrijk.

Izebel ontheiligde de kerk, Izebel bracht woorden die niet van God waren.

Ezechiël 13:3 “Zo zegt de Heere HEERE: Wee de dwaze profeten die hun eigen geest volgen zonder iets te hebben gezien!”

Deze vrouw Izebel bracht valse leer de kerk in, deze vrouw zorgde ervoor dat dienstknechten van Jezus van Zijn weg af raakten. Hier ligt zo’n grote verantwoordelijkheid voor leiders, voor ouders, voor vaders/mannen; hier ligt een hele grote verantwoordelijkheid voor elke christen.

  • Leiders in de kerk moeten ervoor zorgen dat de schapen goed gevoed worden (Johannes 21). De leiders van de kerk zullen ook beoordeeld worden op het feit of ze goed gezorgd hebben voor de schapen. Dit is niet goed zorgen voor de schapen van God. De leiders van deze kerk worden aangesproken op het feit dat ze deze Izebel ruimte hebben gegeven om haar leer te verkondigen.
  • Ouders moeten hun kinderen voeden met het Woord, ouders moeten hun kinderen onderwijzen in de weg van de Heere. Ouders moeten ervoor zorgen dat hun kinderen de Bijbel leren kennen, dat ze het goede Woord van God tot zich nemen.
  • Vaders/mannen moeten de leiders zijn van hun gezin, ze moeten geestelijk leider zijn voor gezin en vrouw. Vaders/mannen moeten er dus voor zorgen dat hun vrouwen en gezinnen met het juiste Woord van God gevoed worden.
  • Voor elke christen ligt hier de verantwoordelijkheid om alles wat je hoort te toetsen aan het Woord. Handelingen 17 spreekt over de kerk in Berea, waar de mensen alles onderzochten wat Paulus aan hen onderwees. Deze mensen namen niks zomaar aan van wat Paulus zei, ze onderzochten zelf het Woord van God.

Bovenop de verantwoordelijkheid om het Woord te bestuderen, om het Woord recht te snijden, heeft elke christen de verantwoordelijkheid om zichzelf te onderwerpen aan God. Elke christen hoort heilig te zijn, zoals God heilig is. De dingen die deze Izebel in de kerk bracht zijn niet heilig, zijn niet apart gezet van de wereld.

  • Een van satans meest succesvolle tactieken, die we vanaf deze kerk echt zien opkomen, is het volgende principe: If you can’t beat them, join them. Als je ze niet kan verslaan, wordt onderdeel van ze en win op die manier.

Satan is continu bezig om zich naar binnen te wurmen in de kerk en daar verdeeldheid te zaaien, continu is hij bezig om mensen af te halen van Gods Woord. Vraag God om je dichtbij te houden, maar steek ook tijd in het leren kennen van Wie Hij is, van Zijn Woord, zodat je weet wat wel en niet waar is. Houd je aan Gods echte Woord.

V21-23

(v21)Jezus gaat verder door duidelijk te maken dat Zijn oordeel niet direct komt, Hij geeft Izebel een kans om zich te bekeren. Wat een genade is dat.

  • Iemand die Gods kinderen misleidt is iemand waarvan de Bijbel zegt dat die persoon gestenigd kan worden (Deuteronomium 13:5). Zo iemand krijgt genade van Jezus, krijgt tijd van Jezus om zich te bekeren en Hem alsnog na te volgen. Wat een genade, dat is dezelfde genade die Jezus aan jou en mij geeft, hoe geweldig is dat?!
    • Izebel heeft haar keuze echter gemaakt, ze bekeert zich niet.

(v22-23) Jezus zegt dat de christenen overspel pleegden met Izebel. Ik weet niet of ze dat fysiek gedaan hebben, maar ze hebben vooral overspel gepleegd tegen God. De God Die van ze houdt, de God Die Zijn Zoon naar de aarde heeft gestuurd om voor hen te sterven.

  • Hoererij is het woord dat God over heeft voor wat deze christenen deden, het aanbidden van andere goden, het dienen van een andere heer dan de Heere is overspel/hoererij in Zijn ogen. Alle keren dat jij en ik iets of iemand anders dienen dan God, plegen we overspel in Zijn ogen. Alle keren dat we niet Zijn Woord voor waarheid aannemen, maar doen wat iemand anders wil, plegen we overspel in Zijn ogen.
  • Jezus zegt dat Hij ze in een bed zal werpen met deze Izebel, Hij geeft ze over aan de zonde waar ze zo mee bezig waren. Jezus lijkt te zeggen: Als dit is wat je echt wilt, als je je daaraan over wil geven, hier heb je wat je wilt.

Het lijkt voor ons soms wel dat mensen ongestraft kunnen doen wat ze doen. Het lijkt soms wel dat mensen hun zonde kunnen blijven begaan, zonder dat ze erop afgerekend worden. Het lijkt soms wel dat God niet rechtvaardig is, want we zien zoveel dingen om ons heen gebeuren die niet overeenkomen met Zijn wil.

  • Het feit dat we er nog zijn, dat de mensheid nog bestaat is een bewijs van Gods genade, het is een bewijs van Gods barmhartigheid. De Bijbel leert op verschillende plekken dat God niet snel boos is (Exodus 34:6Numeri 14:18-20Romeinen 2:42 Petrus 3:15), maar wanneer Hij boos is, dan is er geen plek om je te verbergen.
  • God laat heel veel gebeuren, omdat Hij alles kan gebruiken om toch nog een paar extra mensen tot Zichzelf te brengen. God laat deze Izebel tijdelijk haar gang gaan, maar er komt een moment dat Zijn toorn, Zijn woede over haar (daden) uitgestort wordt. En dan is er geen ontkomen aan Zijn woede, aan Zijn wraak over de dingen die zij gedaan heeft.
    • Voor de mens is er vergelding voor elke daad. Elke daad wordt beoordeeld door God. Hij zal alle daden die in en door Zijn wil gedaan zijn belonen met eeuwig leven. Hij zal alle daden die gedaan zijn die niet Zijn wil zijn belonen met de eeuwige dood.

De vraag is dus of jij jezelf aan Hem gegeven hebt, of dat je je eigen wil doet. Heb jij Jezus aangenomen als Verlosser en Heere van je leven, of heb je dat nog niet gedaan? God is heel duidelijk, Hij ziet de mens op een ravijn af rennen en Hij geeft aan, Hij roept, Hij schreeuwt, Hij heeft een compleet boek gegeven om duidelijk te maken dat we dat doen. De vraag is naar wie je luistert, Izebel of God.

Jezus geeft de mensen die bezig zijn met deze verkeerde dingen nog steeds een kans om zich te bekeren. Hij geeft aan dat het niet te laat is, er is ruimte om je af te keren van de zonde. Hiervoor heb je bekering nodig. God kan en wil bekering geven.

v23 Het oordeel van Jezus, het oordeel dat Hij uitspreekt in dit vers is alleen voor “haar kinderen”, niet voor de kinderen van God. Het oordeel van God dat leidt tot de eeuwige dood is alleen voor hen die Hem niet aannemen. Hij zal elke daad oordelen.

  • Als je Jezus aangenomen hebt, als je Zijn offer aan het kruis aangenomen hebt, dan ziet God niet meer jouw zonden, dan ziet Hij niet meer jouw viezigheid, maar dan ziet Hij Jezus en Zijn rechtvaardigheid. Als je Jezus niet aangenomen hebt, dan ziet God jouw zonde als Hij naar je kijkt; God kan niet tegen zonde, Hij zal elke zonde dan geven wat het verdient.

Jezus ziet alles, dit is een andere manier van zeggen wat Hij ook al zei in vers 18, dat Zijn ogen als een vuurvlam zijn. Jezus ziet alle daden, Hij ziet de intentie achter elke daad. En Hij wil dat alle gemeentes dit weten, Hij wil dat jij en ik weten dat Hij alles ziet.

V24-25

Nadat Jezus tegen de profetes Izebel en haar aanhangers gesproken heeft, komt Hij uit bij de “overigen” van de gemeente in Thyatira. God heeft altijd een overblijfsel van “overigen” in de kerk. Er zijn altijd mensen die Hem aanhangen, altijd mensen die Hem echt volgen. Ik zeg hiermee niet dat in elke kerk er mensen zitten die God echt navolgen, want niet alles wat zich kerk noemt is een kerk. Niet alles wat zich kerk noemt heeft het ware Woord van God. Het oordeel is gelukkig niet aan mij, Jezus weet wie er van Hem zijn en wie niet.

Jezus geeft aan dat het verschil tussen de “overigen” en de volgers van Izebel is: het verschil in leer. Het verschil in doctrine, het verschil in uitleg van Gods Woord.

  • Mensen zeggen wel eens dat omdat de Bijbel voor meerdere interpretaties vatbaar is, dat er meer dan 1 waarheid is.

Ik ben het er mee eens dat meerdere interpretaties zijn van de Bijbel, ook ben ik het er mee eens dat je verzen op meerdere manieren kan interpreteren. Er is echter maar 1 juiste interpretatie en dat is degene die door de Heilige Geest ingegeven wordt. Niet wat mensen zeggen, niet wat mensen vinden; alleen de schrijver van het Woord, de Heilige Geest, kan ons leren wat Hij bedoelt met bepaalde Bijbelgedeeltes.

  • Hoe erg is het dat Jezus hier zegt dat de mensen die de valse leer van Izebel volgden “de diepte van de satan hebben leren kennen”. Dat is iets dat je niet uit Jezus mond wil horen. Je wil niet horen dat Jezus vindt dat je satan hebt leren kennen en niet Jezus.
    • Dat is wat valse doctrine doet, dat is wat het proberen te combineren van de Bijbel en de wereld tot gevolg heeft.

1 Petrus 1:15-16 “Maar zoals Hij Die u geroepen heeft heilig is, word zo ook zelf heilig in heel uw levenswandel, want er staat geschreven: Wees heilig, want Ik ben heilig.”

Om dit voor elkaar te krijgen, om heilig te leven, kunnen we als fouten makende mensen maar 1 ding doen: “Houd vast aan wat u hebt totdat Ik kom.” (v20). Het enige dat de christen kan doen om staande te blijven in deze wereld, het enige dat we kunnen doen om een heilig leven te leven dat God eert, is vast houden aan wat je gegeven is.

Galaten 1:6-9 “Ik verwonder mij erover dat u zich zo snel afwendt van Hem Die u in de genade van Christus geroepen heeft, naar een ander evangelie, terwijl er geen ander is; al zijn er ook sommigen  die u in verwarring brengen en het Evangelie van Christus willen verdraaien. Maar zelfs als wij, of een engel uit de hemel, u een evangelie zouden verkondigen, anders dan wat wij u verkondigd hebben, die zij vervloekt. Zoals wij al eerder gezegd hebben, zo zeg ik ook nu weer: Als iemand u een evangelie verkondigt anders dan wat u ontvangen hebt, die zij vervloekt.”

2 Timotheüs 3:14-17 “Blijft u echter bij wat u geleerd hebt en waarvan u verzekerd bent, omdat u weet van wie u het geleerd hebt, en u van jongs af de heilige Schriften kent, die u wijs kunnen maken tot zaligheid, door het geloof dat in Christus Jezus is. Heel de Schrift is door God ingegeven en is nuttig om daarmee te onderwijzen, te weerleggen, te verbeteren en op te voeden in de rechtvaardigheid, opdat de mens die God toebehoort, volmaakt zou zijn, tot elk goed werk volkomen toegerust.”

Alleen aan het evangelie van God, alleen aan het Woord van God kunnen we ons vasthouden. Alleen door God te vragen Zijn Woord te openbaren kunnen we staande blijven.

  • Je kan je niet vasthouden aan je hart, aan je emoties, aan wat andere mensen zeggen. Alleen het Woord van God, alleen Zijn objectieve waarheid. Alleen Zijn leiding is waar je je aan vast kan en moet houden om niet meegesleept te worden door wat mensen zeggen. Geloof alsjeblieft geen woord van wat ik zeg, toets alles aan het Woord van God. Alles wat ik hier verkondig MOET overeenkomen met Zijn Woord, anders moeten jullie mij daarop aanspreken.

Wat zo mooi is, Johannes 1:1 en Johannes 1:14 leren ons dat Jezus het Woord van God is. Dus op het moment dat je je vasthoudt aan Gods Woord, op het moment dat je je onderwerpt aan Gods Woord, dan houd je je vast aan Jezus en onderwerp je je aan Jezus. Dat is wat Hij van ons wilt, omdat dat het allerbeste is wat de mens zal overkomen.

  • Het is niet ingewikkeld, het christelijk leven is niet ingewikkeld. Houd je vast en onderwerp je aan de Heere Jezus. Zo simpel is het.
  • Het lijkt misschien makkelijker om je vast te houden aan wat de wereld zegt, aan wat een Izebel zegt. Het lijkt misschien op de korte termijn makkelijker om te zondigen, om dat ene dingetje te doen, om een beetje te zondigen. Maar Jezus zegt dat Hij wil weten dat “alle gemeenten zullen weten dat Ik het ben Die nieren en harten doorzoek, en Ik zal u geven eenieder naar uw werken.”Jezus ziet alles, Jezus zal uiteindelijk elke daad oordelen. Houd je vast aan Gods Woord.

V26-29

Jezus sluit deze brief af met een fantastische bemoediging voor de christenen in Thyatira. Jezus kent de situatie van deze kerk, Jezus weet waar ze doorheen gaan, Jezus kent hun verdrukking en moeite. Hij bemoedigt deze gemeente door te zeggen dat ze kunnen overwinnen, en na het overwinnen zullen ze mogen regeren met Hem. Hetzelfde geldt voor ons.

  • De overwinning waar Jezus het overheeft, is door Hem behaald. In Johannes 16:33 zegt Jezus dat Hij de wereld overwonnen heeft, aan het kruis heeft Hij de overwinning over de zonde behaald en door uit de dood op te staan heeft Hij de dood overwonnen. Hij heeft overwonnen.
  • Zijn werken. Jezus was in gesprek met een menigte mensen in Johannes 6, toen Hem de vraag werd gesteld welke werken men moest doen om God te zien. Jezus antwoordde als volgt:

Johannes 6:29 “Dit is het werk van God: dat u gelooft in Hem Die Hij gezonden heeft.”

That’s it. Als Jezus het over Zijn werken heeft, heeft Hij het over geloven in Diegene Die God gezonden heeft. Daaruit zal de rest voortkomen.

  • Jezus geeft ons genade waardoor wij tot geloof kunnen komen. Jezus geeft ons goede werken die we door Zijn genade mogen doen. Jezus geeft ons de kracht om de goede werken te doen. Jezus geeft ons de kracht om ons vast te houden aan Hem, Jezus geeft ons genade door het hele proces van het leven heen.

Hij doet alle Goddelijke dingen in en door ons heen, Hem alleen komt de eer en glorie toe. En dan zegt Hij hier dat wij met Hem zullen regeren. Hij doet het werk in en door ons heen, Hij, niet ik, en dan krijg ik daar een beloning voor. [Even laten inwerken]

De woorden die Jezus hier gebruikt, zijn profetieën die over Zijn eigen leven zijn uitgesproken. Psalm 2is een Messiaanse psalm, wat betekent dat het over Jezus gaat. In deze Psalm geeft God aan dat Zijn Zoon de heidenvolken zal regeren in het 1000 jarig rijk dat er aan komt, in deze Psalm geeft God aan dat Zijn Zoon de wereld zal regeren met een ijzeren scepter. Hebreeën 1:8 geeft aan dat Jezus zal regeren met een scepter, de Psalmen staan er vol mee, Jesaja spreekt over Gods scepter. Kortom, Door de Bijbel heen geeft God aan dat Zijn Zoon, dat Jezus zal regeren met een scepter.

  • Een goede vraag is natuurlijk wat een scepter is. Wikipedia definieert een scepter als volgt: “Een scepter is een staf, meestal voorzien van een dikker uiteinde aan de bovenkant, die geldt als machtsymbool van een godheid, koning of keizer”

Jezus gaat dus regeren als koning, als God. Tegelijkertijd zegt Hij in Openbaring 2 dat wij met Hem zullen regeren. Petrus legt dit heel goed uit

1 Petrus 2:9 “Maar u bent een uitverkoren geslacht, een koninklijk priesterschap een heilig volk, een volk dat God Zich tot Zijn eigendom maakt; opdat u de deugden zou verkondigen van Hem Die u uit de duisternis gegrepen heeft tot Zijn wonderbaar licht,”

Als christen ben je een priester, een koninklijke priester. Een priester mag in Gods aanwezigheid komen en anderen bij Hem brengen, een koninklijk iemand mag bij de Koning komen. Een koninklijke priester mag dus bij God de Koning komen.

Jezus geeft in Openbaring 2:26-28 aan dat we met Hem zullen regeren, omdat Hij Koning is. Niet omdat jij of ik iets goed gedaan hebben, Hij heeft het gedaan. Hij overwint en Hij laat ons mee genieten van die overwinning.

  • Het mooiste cadeau is wat Jezus in vers 28 geeft: “Ik zal hem de morgenster geven.” In Openbaring 22:16 zegt Jezus dat Hij de morgenster is, dus wanneer we in de hemel zijn, wanneer we overwonnen hebben op deze aarde, zal Hij ons Zichzelf geven. Dat is de grootste beloning die we ooit zullen ontvangen.

Het enige dat we moeten doen om dit te krijgen is volhouden, volharden in de dingen die God van ons vraagt. We moeten overwinnen, Gods werken doen; dat doen wat Hij aangeeft in Zijn Woord. We moeten Zijn Woord blijven bestuderen, Zijn Woord op de 1e plek blijven zetten. Zijn Woord moet de hoogste autoriteit in ons leven hebben. Hoe doe je dat?

  • Het begint bij God vragen of Hij je wil veranderen. Vanuit jezelf kan het niet. Bid tot God dat Hij het willen en het werken in je zal doen; Hij kan dat, Hij kan alles.
  • Daarnaast moet je keuzes maken. Keuzes maken om tijd aan Hem te besteden.
    • We kunnen vaak wel tv kijken, maar niet 15 minuten de Bijbel lezen. We kunnen vaak wel onderweg naar school/werk/etc. muziek luisteren, maar niet een preek. We kunnen vaak wel tijd en geld aan wat dan ook besteden, maar voor God hebben we geen geld en tijd over. We kunnen vaak wel laat opblijven, maar niet op tijd op staan om de Bijbel te lezen. Vraag God wat Hij van jou wil, vraag God om je te leiden in welke keuzes te maken.
  • Romeinen 8 leert dat we meer dan overwinnaars zijn door Jezus, Jesaja 40 geeft aan dat we kracht zullen ontvangen wanneer we dat nodig hebben. Klaagliederen 3 geeft aan dat God elke dag nieuwe barmhartigheid en goedertierenheid voor ons heeft. Elke dag is God zo groot, zo liefdevol, elke dag staat Hij klaar om ons alles te geven wat we nodig hebben om te overwinnen. Vraag Hem hierom. Leer Zijn Woord kennen, zodat je God vanuit Zijn Woord kan vragen om dingen.

“Wie oren heeft, laat hij horen wat de Geest tegen de gemeenten zegt.”

In de brief aan Thyatira heeft Jezus heel liefdevol, maar duidelijk gesproken. Hij heeft aangegeven dat Hij de echte Zoon van God is, dat Hij alles ziet, dat Hij oordeelt. Hij heeft aangegeven dat werken in Zijn koninkrijk goed is. Jezus geeft echter ook aan dat we als kerk op moeten passen dat we niet verkeerde leer naar binnen moeten laten sluipen. We moeten heilig zijn, apart van de wereld. We moeten vasthouden aan Zijn Woord, we moeten overwinnen door Zijn kracht. Op het moment dat we iets doen wat niet overeenkomt met Zijn wil, krijgen we de kans om ons te bekeren, doe dat!

Geef je voor het eerst of opnieuw over aan Zijn Woord, aan Zijn leiding. Accepteer Zijn offer van het kruis voor eerst of opnieuw. Bekeer je, oftewel keer je af van je zonde en maak een 180 graden draai naar Jezus.