Jezus is het middelpunt, punt uit! – Openbaring 5:6-14

Jezus is het middelpunt, punt uit! – Openbaring 5:6-14

Jezus is het middelpunt, punt uit!

Afgelopen zondag zijn we begonnen met Openbaring 5. Wij hebben voornamelijk gekeken naar de boekrol in de rechterhand van God de Vader.

We hebben geleerd dat het niet zomaar een boekrol is, maar dat het de eigendomsakte van de wereld is, en dat d.m.v. het openen van de boekrol, Jezus, de rechtmatige eigenaar de wereld weer in Zijn bezit zal krijgen.

Naar aanleiding van de studie van afgelopen zondag kreeg ik van iemand uit de gemeente een goede vraag.

Nu, voordat ik de vraag met jullie deel wil ik de eerste vijf verzen van Openbaring 5 opnieuw lezen zodat we allemaal weten waar het om gaat.

Toon volledige notities

Lees Openbaring 5:1-5

De vraag is dit: ‘Waarom staat er in vers 3 dat er niemand was die waardig was om de boekrol te openen, terwijl Jezus daar gewoon was?’

De reden hiervoor wordt niet expliciet omschreven, maar uit de context zouden we kunnen afleiden dat God hiermee wil benadrukken dat er in heel het universum niemand anders is die de mensheid kan redden, behalve Jezus Christus.

Het lijkt erop alsof God de spanning tot een hoogtepunt wilde laten komen, waardoor Johannes ook keihard ging huilen.

En dan opeens zegt een van de ouderlingen dat Jezus overwonnen heeft, waardoor Hij waardig is om de boekrol te openen en de zegels te verbreken.

Lees Openbaring 5:6-14

In vers 5 zegt de ouderling tegen Johannes om niet te huilen omdat de Leeuw Die uit de stam van Juda is, overwonnen heeft.

De leeuw wordt in het Oude Testament meer dan 90 keer genoemd en het vertegenwoordigt verwoesting, kracht en vrijmoedigheid.

In Hosea 5:14 staat dat de leeuw verscheurt en verslind.

In Richteren 14:18 spreekt de Bijbel over de kracht en de macht van de leeuw.

In Spreuken 28:1 spreekt de Bijbel over het zelfvertrouwen en de vrijmoedigheid van de leeuw.

In Genesis 49:9-10 staat dat de Messias, Jezus Christus, de Leeuw van Juda genoemd zal worden.

Omdat Johannes de Bijbel kent weet hij dus dat als er gesproken wordt over de Leeuw van Juda, dat hij er voor 100% zeker van kan zijn dat Jezus de boel gaat opruimen.

Hij verwacht dus om die Leeuw te zien, maar in plaats van de Leeuw te zien komt er ineens een Lam tevoorschijn.

Vers 6  “6En ik zag, en zie: te midden van de troon en van de vier dieren en te midden van de ouderlingen stond een Lam als geslacht, met zeven horens en zeven ogen. Dat zijn de zeven Geesten van God, die uitgezonden zijn over heel de aarde.”

Het Lam is Jezus, en Jezus stond te midden van de troon, te midden van de vier levende wezens en te midden van de vier-en-twintig ouderling. In Openbaring 1 staat Jezus te midden van de zeven kerken.

Jezus Christus heeft het alleenrecht om in de hemel centraal te staan.

Jezus Christus staat in de gehele Bijbel, zowel in het Oude alsook in het Nieuw Testament, centraal.

Ook is Jezus Christus het Hoofd van de Gemeente, ook in de kerk staat Jezus centraal.

Als Jezus dan zo’n belangrijke, zo’n centrale rol in de hemel, en in de Bijbel, en in de kerk heeft, waarom staat Jezus dan niet centraal in ons leven? Waarom is juist degene die het hoort te zijn, niet het middelpunt van ons leven?

Stel jezelf deze vraag: Waarom heb ik nog zo veel afgoden in mijn leven die in plaats van Jezus een centrale plaats krijgen? Jezus en de engelen vragen zich dit af!

Vers 6  “6En ik zag, en zie: te midden van de troon en van de vier dieren en te midden van de ouderlingen stond een Lam als geslacht, met zeven horens en zeven ogen. Dat zijn de zeven Geesten van God, die uitgezonden zijn over heel de aarde.”

Het Lam stond als een levende, ondanks dat het de tekenen had van een geslacht lam.

Blijkbaar zal Jezus Christus voor eeuwig tekenen in Zijn lichaam behouden die wijzen op Zijn kruisiging.

Nadat Jezus uit de dood opstond, kwam Hij meerdere malen tevoorschijn. Tijdens een zo’n verschijning zei Jezus tegen de ongelovige Thomas om zijn wonden aan te raken.

Hier, in Openbaring 5 zien wij dus dat Jezus de wonden blijft vertonen.

De zeven horens spreken van de almacht van Jezus. In de Bijbel hebben horens altijd te maken met macht, vooral de macht dat een koning beheerst.

Dat Jezus hier met zeven horens gezien wordt, spreekt dus van een volmaakte of volledige macht, oftewel, almacht.

Dit is dan wel heel bijzonder want in de grondtekst staat dat het om een lammetje gaat, een klein mak lammetje. Hier zien wij Jezus dus als een almachtig klein lammetje.

Het Lam heeft ook nog eens zeven ogen. In de Bijbel hebben ogen te maken met het weten, het kennen. Dat het Lam hier dus zeven ogen heeft spreekt van de alwetendheid van Jezus.

En, wat hier ook staat, dat de zeven Geesten van God, d.w.z. de Heilige Geest, uitgezonden is over heel de aarde.

Zacharia 4:10 spreekt van de zeven ogen van God die over heel de aarde trekken.

Jezus zei in Lukas 19:10 dat Hij gekomen was om te zoeken en te redden die verloren zijn.

God is vanaf het begin al op zoek naar mensen die Hij kan redden, mensen die door Hem gered willen worden.

Het is uiteindelijk de Heilige Geest die nu het werk van Jezus hier op aarde voortzet. En Hij is nu nog steeds op zoek naar mensen die Jezus Christus in hun leven centraal willen stellen.

Oh, wat ben ik dankbaar dat Jezus mij gevonden heeft en mij gered heeft!

Vers 7  “7En Het kwam, en heeft de boekrol genomen uit de rechterhand van Hem Die op de troon zat.”

Jezus Christus, het geslachte Lam, de Leeuw Die uit de stam van Juda is nam de boekrol uit de rechterhand van God de Vader.

Doordat Jezus de boekrol in handen nam, wordt de grote verdrukking, Zijn oordeel over de goddelozen, het terugnemen van de wereld, het herstel van Eden, het ongedaan maken van de vloek, de uiteindelijke redding van de schepping, op gang gezet.

Dit is het moment waar de gehele schepping al duizenden jaren lang op heeft gewacht. Hierover schrijft de apostel Paulus in Romeinen 8 dit:

Romeinen 8:19-22 – “19Ook de schepping verlangt vurig naar de openbaarmaking van de kinderen van God. 20Want zij is onderworpen aan een zinloos bestaan, niet omdat zij het zelf wil, maar door de wil van Hem die haar daaraan onderworpen heeft. Maar zij is niet zonder hoop, 21want ook de schepping zal verlost worden uit de slavernij van de vergankelijkheid, en delen in de glorierijke vrijheid van Gods kinderen. 22Wij weten immers dat de hele schepping kreunt en onder barensweeën lijdt, nog altijd.” (Willibrord)

Wetende dat het moment van verlossing is aangebroken gaat de hemel helemaal uit haar dak!

Vers 8  “8En toen Het de boekrol genomen had, wierpen de vier dieren en de vierentwintig ouderlingen zich vóór het Lam neer. Zij hadden elk een citer en gouden schalen vol reukwerk. Dit zijn de gebeden van de heiligen.”

De respons hierop was dat zij zich uit ontzag voor het Lam zich neerwierpen voor het Lam in aanbidding.

Taalkundig gezien hebben alleen de vierentwintig ouderlingen elk een citer en gouden schaal vol reukwerk in handen, dus niet de vier cherubs.

Een citer, ook een harp genoemd is een strijkinstrument. En hier zien wij dat de vierentwintig ouderlingen, die de kerk vertegenwoordigen muzikaal zijn.

Hierdoor durf ik te zeggen dat als je nu niet muzikaal bent, dat je dat straks wel zal zijn.

In het Oude Testament ging het spelen van een harp soms gepaard met het profeteren van het Woord van God.

Het kan dus zijn dat het bespelen van de citers door de kerkleden in de hemel symbool staat voor alle profetieën uit de Bijbel die op dit moment, het moment waarin Jezus de boekrol in handen krijgt, in vervulling gaan.

De schalen vol reukwerk, of wierrook vertegenwoordigen de gebeden van de heiligen.

Jezus leerde Zijn discipelen bidden d.m.v. het ‘Onze Vader’ waarin staat: ‘Uw koninkrijk kome. Uw wil geschiedde, zoals in de hemel zo ook op de aarde.’

Wisten jullie dat elke keer wanneer jullie bidden om verlost te worden van het onrecht in deze wereld, jullie eigenlijk bidden: ‘Uw koninkrijk kome’?

Of wanneer jullie bidden om bevrijd te worden van je zonde die zo’n grip op je leven heeft, jullie eigenlijk bidden: ‘Uw koninkrijk kome’?

Of wanneer jullie bidden om genezing van je lichaam, of wanneer jullie bidden om herstelde relaties, of wanneer jullie bidden omdat je te maken hebt met die baas van je, of de belastingdienst, of de overheid, of je familie.

Elk gebed dat vraagt om de rechtvaardigheid van God, elk gebed dat vraagt om herstel, elk gebed dat vraagt om het goede is als het ware een gebed dat vraagt: ‘Uw koninkrijk kome. Uw wil geschiedde, zoals in de hemel zo ook op de aarde.’

De schalen vol reukwerk die de gebeden van de heiligen vertegenwoordigen, bevatten al deze gebeden en deze zullen verhoord worden.

Wij hebben de afgelopen twee woensdagavonden besteed aan gebed en ik weet voor 100% zeker dat de gebeden die wij naar Gods wil hebben gebeden, voor 100% verhoord zullen worden.

Veel van onze gebeden worden aan deze kant van de eeuwigheid verhoord, maar sommigen worden, als het ware in kruiken bewaard voor het juiste moment. Maar dat ze door God verhoord zullen worden is zeker!

Dus, de vier levende wezens en de vierentwintig ouderlingen aanbidden Jezus, het geslachte Lam. Symbolisch dragen zij alle profetieën en gebeden naar Jezus toe en nu komt dit:

Vers 9  “9En zij zongen een nieuw lied en zeiden: U bent het waard om de boekrol te nemen en zijn zegels te openen, want U bent geslacht en hebt ons voor God gekocht met Uw bloed, uit elke stam, taal, volk en natie.”

Taalkundig worden in dit vers de vier levende wezens, de cherubs uitgesloten. De ‘zij’ die hier genoemd worden zijn de vierentwintig ouderlingen die de opgenomen kerk vertegenwoordigen.

Zij zongen een nieuw lied in aanbidding van het Lam Die het waard is om de boekrol te openen en de zegels te verbreken.

Wat Jezus waardig maakte om de boekrol te openen was dat Hij geslacht werd. Jezus werd 2.000 jaar geleden gekruisigd en door gekruisigd te worden heeft Jezus alle gelovigen voor God gekocht met Zijn bloed.

De enigen die dit lied terecht zouden mogen zingen zijn degenen die door Jezus offer aan het kruis Zijn verlossing hebben ontvangen. Dat zijn op dat moment alle heiligen uit zowel het Oude alsook het Nieuw Testament; wij dus!

Wat ons hierin echt het hart van God laat zien is dat Jezus met Zijn bloed, mensen heeft gekocht uit elke stam, taal, volk en natie.

Er staat niet dat Jezus alleen Nederlanders heeft vrijgekocht, of alleen Surinamers, of Antilianen, of Indo’s, of Hongaren, of Chinezen, of alleen de Molukkers.

Nee, elke stam, taal, volk en natie omvat mensen uit alle plaatsen hier op aarde.

En als God zo over mensen denkt, als God Zijn Zoon Jezus gegeven heeft om te sterven voor al deze mensen, wie ben ik om onderscheid te maken tussen verschillende etnische achtergronden?

Kijk, de ongelovige wereld maakt onderscheid. Zelfs tussen landgenoten wordt er in de wereld onderscheid gemaakt, maar in Gods koninkrijk staat iedereen gelijk.

Marnie zei van de week nog tegen mij dat zij het zo bijzonder vindt dat God ieder mens rood bloed heeft gegeven. M.a.w. wij zijn allemaal mens. Wij zijn allemaal zondaren en wij hebben allemaal een Redder en Verlosser nodig, Jezus Christus.

Als christen zijnde is er absoluut geen ruimte voor racisme, want wij behoren allemaal tot het menselijk ras.

Vers 10  “10En U hebt ons voor onze God gemaakt tot koningen en priesters, en wij zullen als koningen regeren over de aarde.”

In het duizendjarig vrederijk dat tot stand gebracht zal worden met de wederkomst van Christus zullen wij, die wedergeboren zijn, samen met Jezus gaan regeren over de aarde.

Nu, even een kanttekening. In de meeste Nederlandse vertalingen van de Bijbel staat: ‘hen’ en ‘zij’ in plaats van ‘ons’ en ‘wij’. Bijvoorbeeld:

‘En U hebt hen voor onze God gemaakt tot koningen en priesters, en zij zullen als koningen regeren over de aarde.’

Ik ben er persoonlijk van overtuigd dat de Herziene Statenvertaling het juist heeft vertaald, dus zoals wij het vanmorgen gelezen hebben is in mijn optiek correct (Coffman Commentaries).

Ik ga hier nu niet dieper op in, maar als je hier vragen over hebt, dan mag je ze na de dienst stellen.

Vers 11  “11En ik zag, en hoorde een geluid van vele engelen rondom de troon, van de dieren en van de ouderlingen. En hun aantal bedroeg tienduizenden tienduizendtallen en duizenden duizendtallen.”

Vers 12  “12En zij zeiden met luide stem: Het Lam Dat geslacht is, is het waard om de kracht te ontvangen, en rijkdom, wijsheid, sterkte, eer, heerlijkheid en dankzegging.”

De tienduizenden tienduizendtallen en duizenden duizendtallen betekent simpelweg dat het een ontelbare menigte was; waarschijnlijk hebben wij het hier over miljarden.

Nogmaals, omdat het Lam voor ons geslacht is, is Hij het waard om al deze eigenschappen aan Hem toe te schrijven.

Aan welk van onze afgoden kunnen wij terecht deze eigenschappen toeschrijven?

Vers 13  “13En elk schepsel dat in de hemel, op de aarde, onder de aarde en op de zee is, en alles wat daarin is, hoorde ik zeggen: Aan Hem Die op de troon zit, en aan het Lam zij de dankzegging, de eer, de heerlijkheid en de kracht in alle eeuwigheid.”

Psalm 69:35 – “Laten hemel en aarde Hem loven, de zeeën en al wat daarin krioelt.”

Psalm 150:6 – “Laat alles wat adem heeft de HEERE loven.”

Ik weet niet hoe dit kan of gaat gebeuren of in welke vorm alle schepselen in de zee God zullen aanbidden, maar ik weet wel dat het spectaculair zal zijn, want kijk hoe hierop in de hemel gereageerd wordt:

Vers 14  “14En de vier dieren zeiden: Amen. En de vierentwintig ouderlingen wierpen zich neer en aanbaden Hem Die leeft in alle eeuwigheid.”

Waar Jezus 2.000 jaar geleden bespot en bespuugd werd, waar Jezus gemarteld werd en op de meest gruwelijke wijze geëxecuteerd werd, krijgt Jezus nu eindelijk de eer.

Eindelijk ontvangt Jezus Christus de lof en de eer en de aanbidding en de glorie die Hem terecht toekomt!

En de vier levende wezens, de cherubs kunnen niets anders zeggen dan: ‘Amen’, wat inhoudt dat wat er gezegd werd volkomen waar en betrouwbaar is.

Tot slot. Wij hebben hier gezien dat Jezus Christus de enige echte God is. Hij krijgt dezelfde eer als dat God de Vader krijgt.

Wij hebben gezien dat geen enkel ander mens of engel of wat voor wezen dan ook in staat is om de mensheid te redden van de zonde en de dood, of om de vloek over de schepping ongedaan te maken, of om de goddelozen die Jezus haten te veroordelen, of om de schepping te herstellen in haar oorspronkelijke staat zoals het in Eden was. Alleen Jezus Christus is in staat om dit te doen.

Om deze reden is Jezus het waard om in de hemel, in de kerk en in de Bijbel centraal te staan, oftewel het middelpunt te zijn.

Uiteindelijk, wanneer wij daadwerkelijk in Openbaring 4 en 5 terecht zullen komen, dus na de opname van de gemeente, zal Jezus alle lof, eer en aanbidding krijgen.

Zou het niet vreemd en ongepast zijn als ik nu, in dit leven Jezus niet centraal heb staan, Jezus niet met heel mijn hart, ziel, kracht en verstand liefheb, Jezus niet de lof en de eer en de aanbidding geef, maar dan op het moment dat ik in Openbaring 4 en 5 aankom, dat ik dan helemaal uit m’n dak ga om Jezus?

Mensen, dit leven hebben wij van God gekregen o.a. om ons voor te bereiden op de eeuwigheid. Wat in de hemel geldt horen wij nu alvast te gaan beoefenen.

Vandaag mogen wij met een schone lei beginnen. Wij vieren het Heilig Avondmaal waarin wij de kruisiging van Jezus Christus herdenken.

In vers 6 zien wij Jezus als het geslachte Lam. In vers 9 zingt de kerk een nieuw lied waarin zij zegt dat Jezus voor de kerk geslacht is en dat Hij de kerk voor God gekocht heeft met Zijn bloed.

Efeze 1:7 – “In Hem hebben wij de verlossing door zijn bloed, de vergeving van de zonden, dankzij zijn rijke genade. (Willibrord)

Om in aanmerking te komen voor Gods vergeving en het eeuwig leven, moeten wij eerst tot het besef komen dat wij zondaren zijn, dat wij niet volmaakt zijn volgens Gods maatstaven.

Vervolgens moeten wij met al onze rotzooi naar God toe gaan door tegen Hem te zeggen dat je bekent een zondaar te zijn, dat je spijt hebt en dat je je bekeert van het zondig leven dat je nu leidt. D.w.z. dat je nu voor God gaat leven.

Je vraagt God om vergeving, je vraagt God om vervuld te worden met Zijn Heilige Geest en je geeft jezelf volledig aan Hem over; je geeft de regie van jouw leven over aan God.

 

Bibliografie Coffman, James Burton. “Commentary on Revelation 5:10”. “Coffman Commentaries on the Old and New Testament”. “//www.studylight.org/commentaries/bcc/revelation-5.html”. Abilene Christian University Press, Abilene, Texas, USA. 1983-1999.