Moeder natuur of Hemelse Vader – Openbaring 8:6-13

Moeder natuur of Hemelse Vader – Openbaring 8:6-13

Vanmorgen wil ik beginnen door een stukje te citeren van een website dat te maken heeft met de zogenaamde helende kracht van Moeder aarde oftewel, Moeder natuur. Deze organisatie biedt o.a. verschillende natuurwandelingen aan. Een zo’n wandeling heet Wandel coaching…

Wandel coaching – De focus van deze wandeling ligt op onze verbondenheid met Moeder natuur, zie het als een meditatieve wandeling waarbij je je bewust verbindt met Gaia, de bomen, de vogels, de dieren, de kruiden. Bijvoorbeeld voor personen met een burnout. Bij een burnout is het belangrijk dat je geaard blijft en dat je weer in je kracht mag komen, en waar kunnen we dit het beste doen, in de natuur natuurlijk.”

Bomenknuffelwandeling – We gaan tijdens deze wandeling een bezoek brengen aan een magisch bos met majestueuze bomen en we laten je kennis maken met wel een hele liefdevolle vorm van energie overdracht, het knuffelen en omhelzen van bomen! Krijg je ook al zin om mee te gaan?”(http://www.moederaarde.nu/wandelingen/)

Ik leg dit straks uit…

Toon volledige notities

Drie zondagen geleden hebben wij een start gemaakt met Openbaring 8 waarin de zevende zegel door de Heere Jezus verbroken en geopend wordt.

Wij hadden slechts de eerste vijf verzen van Openbaring 8 behandeld waarin we lazen dat er voor een half uur lang, totale stilte in de hemel was.

We lazen dat aan eenieder van dé zeven engelen die voor Gods troon stonden, een bazuin werd gegeven, en wij lazen dat er nog een engel was die alle gebeden van de heiligen én het reukwerk op het gouden altaar vóór de troon neerlegde.

Vervolgens lazen wij dat deze engel het wierrookvat met vuur van het altaar vulde, en het brandend wierrookvat op de aarde wierp. Op dit moment kwamen er stemmen, donderslagen, bliksemstralen en een aardbeving.

Dus eerst totale stilte en vervolgens breekt figuurlijk de hel los.

De belangrijkste les dat wij uit deze verzen hebben kunnen behalen is dat wanneer wij bidden: “Uw Koninkrijk kome. Uw wil geschiede, zoals in de hemel zo ook op de aarde.” God deze gebeden verhoord heeft en dat God deze uiteindelijk zal gaan uitvoeren.

De engel die het reukwerk aan God offerde neemt hier hetzelfde reukwerk, d.w.z. onze gebeden, en werpt deze op de aarde.

Symbolisch gezien worden onze gebeden op de aarde neergeworpen om Gods antwoord op onze gebeden op aarde uit te voeren.

M.a.w. God heeft onze gebeden verhoord, en op dit moment (vers 5) zal God onze gebeden beantwoorden en uitvoeren. En Hij doet dit door de voortzetting van de Dag des Heere, door de voortzetting van het uitstorten van Zijn toorn op aarde, door de voortzetting van de grote verdrukking.

Vandaag zullen we het begin zien van wat voor uitwerking onze gebeden zullen hebben.

Nog even als kanttekening. Het is niet zo dat God afhankelijk is van onze gebeden om iets uit te kunnen voeren, maar omdat God van ons houdt, betrekt Hij ons bij Zijn werk d.m.v. het bidden naar Zijn wil.

Lees Openbaring 8:1-13

Vers 6-7  “6En de zeven engelen die de zeven bazuinen hadden, gingen zich gereedmaken om op de bazuin te blazen. 7En de eerste engel blies op de bazuin, en er kwam hagel en vuur, vermengd met bloed, en dat werd op de aarde geworpen. En het derde deel van de bomen verbrandde, en al het groene gras verbrandde.”

Bij deze eerste bazuin komt er hagel en vuur, vermengd met bloed, uit de hemel. Dit lijkt sterk op de zevende plaag dat God uitstortte op Egypte omdat de Farao het volk Israël niet liet gaan.

Het enige dat hier anders is, is dat hier de hagel en vuur vermengd is met bloed.

We weten niet of er letterlijk bloed op de aarde geworpen werd, of dat het net zoals in Egypte het geval was. In Exodus 9 staat dat de hagel al de mensen en de dieren die zich buiten bevonden, gedood had. Dit had een bloedbad moeten zijn geweest.

We weten het niet zeker, maar het kan zo zijn dat het gevolg van de neerstortende hagel bloed zal doen vergieten, zoals het in Egypte het geval was.

Hoe dan ook, het gevolg van de neerstortende hagel en vuur was dat één derde deel van de bomen en al het groene gras op aarde verbrandde.

Volgens een artikel dat in september 2015 verscheen zijn er ca. 3 biljoen bomen op de aarde. Dat is een 3 met 12 nullen erachter. (Nature 525, 201–205 (2015); doi:10.1038/nature14967)

Een derde deel daarvan is dus heel veel bomen.

De term gras omvat zo’n 8.000 gras soorten waaronder gras, tarwe, rijst, mais, haver, gerst, rogge, spelt e.d.

Wanneer één derde deel gras verbrand wordt, dan wordt ook heel veel graan verbrand. Graan is wereldwijd de belangrijkste voedingsbron voor de mens.

“Dit oordeel, waarbij een derde van de vegetatie van de aarde vernietigd wordt, vormt een ecologische ramp van ongekende omvang.” (Centrum voor Bijbelonderzoek: commentaar Openbaring 8:7)

Vers 8-9  “8En de tweede engel blies op de bazuin, en er werd iets als een grote berg, die van vuur brandde, in de zee geworpen. En het derde deel van de zee werd bloed. 9En het derde deel van de schepselen in de zee, die leven hadden, stierf. En het derde deel van de schepen verging.”

Bij de tweede bazuin werd er ‘iets als een grote berg, die van vuur brandde’ in de zee geworpen.

Ik heb vaker gezegd dat de schrijver, Johannes beperkt is door taal. Wanneer Johannes iets zag dat hij niet kon plaatsen schreef hij in de vorm van: “iets als een…”.

Hij zegt hier dus niet dat het een grote berg was, maar iets als een grote berg. Het kan dus een stuk van een berg geweest zijn, of een meteoriet, of een asteroïde of iets dat gewoon op een grote brandende berg leek. Hoe dan ook, het werd in de zee geworpen.

Wanneer Johannes het over de zee heeft, dan spreekt hij hoogstwaarschijnlijk over de Middellandse Zee en niet over alle oceanen van de wereld.

Het derde deel van de zee werd bloed. Dit is te vergelijken met de eerste plaag in Egypte waarin al het water in Egypte in bloed werd veranderd.

En zoals ook in Egypte door de eerste plaag alle vissen in de Nijl stierven, sterft hier één derde deel van alles dat in de zee leeft.

Denk aan de omvang van zo’n milieuramp. Aan alle prachtige stranden en badplaatsen rondom de Middellandse Zee worden talloze kadavers aangespoeld.

En het water, wat normaliter helderblauw van kleur is, word veranderd in bloed.

Denk aan de stank en aan de ziektes dat hierdoor zal ontstaan.

Ook verging één derde deel van alle schepen. Volgens een rapport dat in 2011 door de Verenigde Naties gemaakt werd zijn er ca. 103.000 actieve commerciële schepen.

Stel dat door deze bazuin één derde deel van alleen de commerciële schepen vernietigd zou worden, dan zijn dat 34.300 schepen. Wat een commerciële ramp zal dit zijn.

Vers 10-11  “10En toen de derde engel op de bazuin blies, viel er een grote ster uit de hemel, die brandde als een fakkel. Hij viel op het derde deel van de rivieren en op de waterbronnen. 11En de naam van de ster was Alsem. En het derde deel van de wateren veranderde in alsem. En veel mensen stierven van dat water, omdat het bitter was geworden.”

Niet alleen wordt de vegetatie op aarde vernietigd, en niet alleen wordt de zee aangetast, maar bij de derde bazuin wordt ook één derde deel van de rivieren en de waterbronnen onbruikbaar.

Blijkbaar is ook deze ‘ster’ dat uit de hemel op aarde valt een of ander hemellichaam. Alleen deze blijkt uit elkaar te vallen waardoor het terecht komt op één derde deel van de werelds drinkwater bronnen; zowel in de rivieren alsook in de ondergrondse bronnen.

Drinkwater is nu al schaars, stel je voor dat de wereld één derde deel daarvan kwijtraakt doordat het verontreinigd werd. Veel mensen stierven door het drinken van het water.

Vers 12  “12De vierde engel blies op de bazuin, en het derde deel van de zon werd getroffen, en het derde deel van de maan en het derde deel van de sterren, zodat het derde deel daarvan verduisterd werd, en zodat de dag voor een derde deel niet licht werd, en de nacht evenmin.”

Bij de vierde bazuin worden de hemelse lichtgevende bronnen aangetast. Het woord ‘getroffen’ is afkomstig van het Grieks woord dat ‘slaan’, oftewel, ‘een klap geven’ betekent.

De zon, maan en de sterren krijgen van God dus een klap waardoor hun output/vermogen verminderd wordt.

Het is dus niet zo dat de zon, maan en sterren een derde deel minder licht afgeven doordat rook of mist of iets dergelijks in de weg komt te staan.

Nee, het zal, zoals het hier staat overdag en ’s nachts minder licht zijn.

Denk aan wat voor effect het alleen al op het wereldklimaat zal hebben als de warmte van de zon met 33% wordt teruggedraaid.

Lukas 21:25-26 – “25En er zullen tekenen zijn in zon, maan en sterren, en op de aarde benauwdheid onder de volken, in radeloosheid vanwege het bulderen van zee en golven. 26En het hart van de mensen zal bezwijken van vrees en verwachting van de dingen die de wereld zullen overkomen, want de krachten van de hemelen zullen heftig bewogen worden.”

Nu dit. Bij het verbreken van de eerste vijf zegels gebeuren er dingen op aarde die nu, in onze tijd ook al gebeuren, alleen zal het vele malen meer intensief zijn en ook zal de omvang vele malen groter zijn.

De politici en de wetenschappers zullen er alles aan doen om deze calamiteiten op een natuurlijke wijze te verklaren.

Maar, bij het verbreken van de zesde zegel komen de mensen er niet meer om heen dat de oorsprong toch bovennatuurlijk is, en op een gegeven moment geeft men toe dat de grote dag van Gods toorn aangebroken is.

Nu, bij het verbreken van de zevende zegel en de eerste vier bazuinen richt God zich specifiek op de natuur, op Moeder aarde.

Dit lijkt niet logisch, want de Bijbel leert ons juist dat God aan de mens geopenbaard wordt o.a. d.m.v. Zijn schepping, de natuur.

Waarom zou God de natuur en de aarde vernietigen als de aarde juist de heerlijkheid van God aan de mens laat zien? Waarom zou God de schoonheid van de natuur vernietigen als Hij het aan de mens gegeven heeft om ervan te mogen genieten? Waarom richt God Zijn toorn op de onschuldige, schone natuur?

Onder de mensen in de wereld die Jezus Christus niet navolgen voert de aanbidding van Moeder aarde de boventoon.

Dit heeft te maken met een levensbeschouwing dat pantheïsme genoemd wordt. Het woord pantheïsme komt van het Grieks ‘pan’ dat betekent alles, en ‘theos’ dat betekent god. Pantheïsme gaat ervan uit dat alles en iedereen goddelijk is. Het heelal, de natuur en God zijn een en dezelfde. Pantheïsten geloven dus niet in een persoonlijke god.

De Bijbel daarentegen leert ons dat de God van de Bijbel juist wél een persoonlijke God is en dat Hij te onderscheiden is van Zijn schepping.

Als wedergeboren christenen geloven wij dat God alomtegenwoordig is, maar wij geloven niet dat God in alles is, bijvoorbeeld in jullie stoel of in een boom of in een koe. De pantheïsten geloven dit wel.

Er zijn verschillende afgeleide vormen van pantheïsme, en oosterse religies zoals hindoeïsme, taoïsme en boeddhisme hebben pantheïstische kenmerken. Ook het westerse humanisme valt daaronder.

Iets dat ‘Gaia’ heet valt ook onder het pantheïsme en het overkoepelende idee achter Gaia is dat de mensheid ertoe geroepen is om Moeder aarde in bescherming te nemen.

De filosofie van de milieubeweging, van alle groene politieke partijen, de boomknuffelaars is geworteld in de Gaia. Vandaar dat er zo’n grote push is voor o.a. duurzaamheid.

De achterliggende gedachte is dat de aarde niet het eigendom van de mensheid is, maar dat de mensheid het eigendom van de aarde is. Dit staat recht tegenover wat de Bijbel ons leert.

Begrijp mij alsjeblieft niet verkeerd. Ik ben absoluut voor het verantwoord omgaan met het milieu. Thuis scheiden wij zeer zorgvuldig ons afval. Al ons chemisch afval brengen wij naar de milieustraat. Maar ik aanbid alleen degene die mijn aanbidding toekomt en dat is Jezus Christus en God de Vader.

Op alle socio-economische vlakken zien we dat de mens zich in wil zetten om Moeder aarde te beschermen. Mensen hebben er heel veel voor over.

De reden waarom dit voor de mens zo aantrekkelijk is, is omdat de pantheïstische god niets moreel van de mens vereist.

De pantheïstische god houdt niemand verantwoordelijk voor zijn/haar daden, verteld niemand wat hij moreel gezien wel of niet hoort te doen.

Het enige dat pantheïsme van de mens vraagt is om iets goed voor het milieu te doen. Dit ligt bij vrijwel ieder mens zeer goed omdat het beschermen van het milieu goed voelt.

De aanhangers van deze levensbeschouwing kennen veel waarde toe aan dieren, aan het regenwoud, aan een visje of een vogeltje.

Wanneer een olifant of een leeuw doodgeschoten wordt krijgt dit de aandacht van de media. Maar wanneer er jaarlijks miljoenen menselijke kinderen afgeslacht worden middels abortus, dan zegt niemand daar iets van.

De aanbidding van Moeder aarde, de aanbidding van de natuur, het pantheïsme is de reden dat God zich in Openbaring 8 vooral richt op de vernietiging van de natuur. Kijk naar wat de apostel Paulus hierover schrijft.

Romeinen 1:18-23, 25 – “18We zien duidelijk dat God vanuit de hemel alle goddeloze en slechte mensen straft die door hun slechte leven de waarheid over hem in de weg staan. 19Ze kunnen weten wat er over hem te weten is; hij heeft het hun zelf duidelijk gemaakt. 20Want sinds hij de wereld heeft geschapen, kunnen ze met hun verstand uit de schepping opmaken wat niet gezien kan worden: zijn eeuwige macht en zijn Godzijn. Te verontschuldigen zijn ze dus niet! 21Zij kennen God wel, maar geven hem niet de eer die hem toekomt en brengen hem geen dank.  (Hun gedachten lopen op niets uit en het is donker geworden in hun onverstandige harten. 22Zij beweren de wijsheid in pacht te hebben, maar zij zijn arme dwazen. 23De glorie van de onsterfelijke God hebben zij vervangen door beelden van sterfelijke mensen en van beesten die vliegen, die lopen en die kruipen. 25 De waarheid over God hebben zij vervangen door de leugen; ze aanbidden en dienen de schepping in plaats van de Schepper zelf, die gedankt moet worden tot in eeuwigheid! Amen.” (GNB)

Alles dat God aan de mens gegeven heeft, het zonlicht, het maanlicht, het sterrenlicht, de schoonheid van de natuur, zijn bedoeld om de mens naar de gever toe te trekken.

Maar de mens verwerpt de gever en aanbidt datgene dat aan hen gegeven werd. Dus, om de aandacht van de mens te krijgen, om de mens alsnog tot Zich toe te trekken, vernietigd God in Openbaring 8datgene dat tussen God en de mens is komen te staan.

Het oordeel tijdens de grote verdrukking heeft enerzijds als doel om de goddelozen te straffen, maar het heeft als hoofddoel om de goddelozen tot bekering te laten komen. En God zal Zijn doel hiermee bereiken want er zullen miljoenen tot geloof in Jezus Christus gaan komen tijdens de grote verdrukking.

Vers 13  “13En ik zag en hoorde één engel, die hoog aan de hemel vloog en met een luide stem riep: Wee, wee, wee hun die op de aarde wonen, vanwege de overige bazuinstoten van de drie engelen die nog op de bazuin zullen blazen.”

Ik kom volgende week op dit vers terug.

De Bijbel leert ons dat God niet wil dat er maar één mens verloren gaat, oftewel dat er één onder Gods toorn zal blijven staan, maar de God van de Bijbel wil dat ieder mens tot bekering komt en gered zal worden.

Ook de mensen die hier in Openbaring 8 geconfronteerd worden met het feit dat hun aanbidding van Moeder aarde tussen God en hun instaat, wil God redden.

Wat staat jou in de weg? Wat staat tussen God en jou in? Of, wat voor calamiteit moet God eerst in jouw leven toelaten voordat je je tot Hem bekeerd?

Vanmorgen mogen wij het Heilig Avondmaal met elkaar vieren waarin wij het nieuw verbond gedenken, oftewel het feit gedenken dat Jezus voor onze zonden aan het kruis was genageld.

Als je een navolger van Jezus Christus bent, voel je vrij om van de elementen te nemen.

Als je jezelf vanmorgen voor het eerst of wellicht opnieuw aan de Heere Jezus wil geven, neem gerust deel van de elementen.

Jezus heeft het ons mogelijk gemaakt om de wraak en de toorn van God te ontkomen. Jezus heeft het ons mogelijk gemaakt om echt te gaan leven, leven zoals God het bedoeld heeft. Niet alleen bestaan, maar echt leven.