De openbaring van Jezus Christus – Openbaring 1:1

De openbaring van Jezus Christus – Openbaring 1:1

De openbaring van Jezus Christus

Openbaring 1:1

We gaan vanochtend kijken naar Openbaring, maar dan vanuit een iets ander perspectief. Stan is vorige week geëindigd bij het eerste deel van hoofdstuk 8, we zullen vandaag hoofdstuk 8 niet afmaken.

Ik wil vanochtend met jullie kijken naar 1 aspect van Openbaring, wat invloed moet hebben op de manier waarop we dit hele boek lezen en zien. Het boek begint met misschien wel het belangrijkste vers als het aankomt op het begrijpen van de rest van het boek:

Openbaring 1:1 “Openbaring van Jezus Christus, die God Hem gegeven heeft om Zijn dienstknechten te laten zien wat spoedig moet geschieden, en die Hij door Zijn engel gezonden en aan Zijn dienstknecht Johannes te kennen heeft gegeven.”

Toon volledige notities

“Een goed begin is het halve werk” luidt het Nederlandse gezegde. Dat is ontzettend belangrijk en waar in het geval van Openbaring, omdat de enige manier om dit boek echt te begrijpen ligt in een goed uitgangspunt. Het uitgangspunt van dit hele Bijbelboek is dat het Jezus Christus openbaart, het hele boek staat in het teken van de Zijn openbaring. Alles in dit Bijbelboek heeft op de een of andere manier te maken met het openbaren van Wie Jezus is.

Het hele boek staat ook vol met reacties op Zijn openbaring, heel Openbaring laat zien dat er 2 mogelijke reacties zijn op Hem. H4-5 laten de ene reactie zien, aanbidding en acceptatie, H6-19 laten de andere reactie zien, afwijzing en afgoderij.

Uitgaand van Openbaring 1:1 wil ik 4 punten behandelen:

  • Jezus wordt geopenbaard.
  • Jezus’ openbaring vereist een reactie.
  • De gekozen reactie op Jezus’ openbaring is belangrijk.
  • Jezus openbaart Zichzelf aan jou, wat is jouw reactie?
  • Jezus wordt geopenbaard.

Openbaren: vertonen, doen zien. Bekend of zichtbaar doen worden. (VanDale)

Het woord dat gebruikt wordt in Openbaring 1:1 is apokalupsis; dat betekent de bedekking eraf halen, onthullen.

John MacArthur: “[Jezus]  is het middelpunt van het boek en Hij is de omtrek van het boek. Hij is het begin en het eind, Hij is het boven- en de onderkant. Hij is de binnen- en de buitenkant. Hij is erover en eronder.” Dit boek draait om Jezus, dit boek laat Jezus zien.

  • Heel hoofdstuk 1 van Openbaring wordt gebruikt door Jezus om Zichzelf te laten zien, Hij laat zien Wie Hij is, Hij laat zien dat Hij God is. Jezus laat zien dat Hij Koning en Priester is, Jezus laat zien dat Hij de getrouwe Getuige is. Jezus laat zien dat Hij ons heeft liefgehad.
  • Hoofdstuk 2-3 laten Jezus zien in Zijn relatie tot de kerk, Hij laat zien hoe Hij de kerk liefheeft. Jezus laat zien hoe Hij wil dat Zijn kerk leeft en zich gedraagt.
  • Hoofdstuk 4-5 laten Jezus zien in de hemel. Het geslachte Lam, aanbidding waard; Jezus als de Enige Die de boekrol mag openen.
  • Hoofdstuk 6-19 zijn de hoofdstukken van de toorn van Jezus, van God, over de aarde en de mensen die God niet aannemen. Jezus is niet alleen maar liefde, Jezus is ook rechtvaardig; Hij kan zonde niet onbestraft laten.
  • Hoofdstuk 20-22 zijn Jezus in de uiteindelijke overwinning en in de nieuwe hemel en de nieuwe aarde. Dit is Jezus als de Overwinnaar, Jezus heeft alles hersteld wat niet goed was .

Het feit dat Jezus geopenbaard wordt in de Bijbel is heel belangrijk, Hij is namelijk God. Jezus zegt dat Hij de Weg, de Waarheid en het Leven is (Johannes 14:6), als Hij dan niet geopenbaard zou worden, zou niemand bij God kunnen komen. Het is belangrijk dat Jezus geopenbaard wordt, want Hij is de redding van de mens.

Romeinen 3:23-24 “Want allen hebben gezondigd en missen de heerlijkheid van God, en worden om niet gerechtvaardigd door Zijn genade, door de verlossing in Christus Jezus.”

Als dit klopt, en God zou Jezus dus onze redding laten zijn, hoe vreselijk zou het dan zijn als Jezus niet geopenbaard zou zijn? Dat er redding is, maar niemand weet ervan of kan er bij? Stel je voor dat er een geneesmiddel is tegen alle ziekte op de wereld, maar de persoon die het heeft houdt het voor zichzelf. Daar kan je dit mee vergelijken.

  • God openbaart Zichzelf in de natuur

Psalm 19:2 “De hemel vertelt Gods eer, het gewelf verkondigt het werk van Zijn handen.”

  • God openbaart Zichzelf in het menselijk geweten

Romeinen 2:14-15 “Want wanneer heidenen, die de wet niet hebben, van nature doen wat de wet zegt, zijn zij, hoewel zij de wet niet hebben, zichzelf tot wet. Zij tonen dat het werk van de wet geschreven is in hun hart. Daar getuigt ook hun geweten van, en hun gedachten onderling beschuldigen of ook verontschuldigen elkaar.”

  • God openbaart Zichzelf door Zijn Woord de Bijbel

Jesaja 45:5a “Ik ben de HEERE, en niemand anders, buiten Mij is er geen God.”

Jesaja 45:21b “Buiten Mij is er geen andere God, een rechtvaardig God, een Heiland; er is niemand behalve Ik.”

God en Jezus zijn één (Johannes 10:30), dus al deze statements over hoe God geopenbaard wordt zijn ook waar voor Jezus. Jezus wordt geopenbaard in de natuur, het menselijk geweten en vooral in de Bijbel, Gods Woord. De mens heeft geen enkel excuus (Romeinen 1:20) om God niet te zien, de mens kan nooit zeggen dat ze het niet wisten. Jezus wordt geopenbaard.

  • Jezus’ openbaring vereist een reactie

Door de Bijbel heen vraagt God de mens om te kiezen. Hij wil dat we kiezen, zodat duidelijk is of we vóór Hem of tegen Hem zijn.

Jozua 24:15 “Maar als het in uw ogen kwalijk is de HEERE te dienen, kies voor u heden wie u zult dienen: óf de goden die uw vaderen, die aan de overzijde van de rivier woonden, gediend hebben, óf de goden van de Amorieten, van wie u het land bewoont. Maar wat mij en mijn huis betreft, wij zullen de HEERE dienen!”

In Openbaring 2-3 zien we dat Jezus de kerk uitdaagt om een keuze te maken, om een reactie te hebben op Jezus en de woorden die Hij tot hen spreekt:

  • Openbaring 2:5Bedenk, bekeer u en doe
  • Openbaring 2:10Wees niet bevreesd, wees trouw
  • Openbaring 2:16 Bekeer u
  • Openbaring 2:25Houd vast
  • Openbaring 3:3Bedenk, houd vast en bekeer u
  • Openbaring 3:11Houd vast
  • Openbaring 3:19Wees ijverig en bekeer u

Is het je opgevallen dat alle dingen waar Jezus de kerk toe oproept werkwoorden zijn? Jezus wil niet dat de kerk stilzit, Jezus wil niet dat wij stilzitten. Jezus wil dat we doen, dat we bezig zijn, dat we werken. Veel Bijbelse personen die door God geroepen werden, waren harde werkers, ze waren aan het werk toen God ze riep. Mozes was schapen aan het hoeden, David was schapen aan het hoeden, Petrus was aan het vissen, Paulus was op reis om de wil van de hogepriester te doen.

God is ook niet (alleen) theoretisch ingesteld, Hij is juist heel praktisch. Hij is heel erg ingesteld op het zien, het doen, het bezig zijn. De Grote Opdracht in Mattheüs 28 is ook een oproep om niet stil te zitten, maar juist te gaan en de hele mensheid te vertellen over Wie Jezus is.

De rest van Openbaring is ook een oproep tot een reactie:

  • H4-5Hier zien we iedereen die in Jezus’ aanwezigheid is. In Zijn aanwezigheid zijn vereist een reactie van een ieder die daar is. De 4 wezens geven het juiste voorbeeld: aanbidding.
  • H6Jezus begint aan het oordeel met de 7 zegels; ook Zijn oordeel vereist een reactie van de mens. Het oordeel van God is altijd gericht op mensen terugbrengen bij Hemzelf, Hij wil dat mensen inzien door Zijn oordeel dat ze gezondigd hebben en God nodig hebben.
  • H7in v1-8 stuurt Jezus de 144.000 getuigen de wereld in, hun getuigenis vereist een reactie van de toehoorders. v9-17 laat de groep mensen zien die een juiste reactie hadden op hun getuigenis.
  • H8geeft een idee van de hemelse scène van de gevolgen van het openen van het 7e zegel en de 1e 4 bazuinen. Gods oordeel gaat door, ook hier is er een reactie nodig van de mensen op de aarde die dit oordeel ondergaan.

Jezus wil een reactie van ons, Hij zei in Lukas 11:23 dat wie niet vóór Hem is, tegen Hem is. Jezus maakt het ons niet moeilijk, er zijn 2 keuzes: 1) 100% voor Hem gaan, 2) dat niet doen. De vraag is welke keuze jij maakt, welke keuze ik maak. De vraag is welke keuze jij en ik elke dag, elk moment van elke dag maken. De Bijbel is heel duidelijk over welke keuze Jezus van ons wil, hoe die keuze eruit ziet en wat dat voor ons betekent:

Mattheüs 16:23 “Toen zei Jezus tegen Zijn discipelen: Als iemand achter Mij aan wil komen, moet hij zichzelf verloochenen, zijn kruis opnemen en Mij volgen.”

Dat is wat Jezus van de mens wil, dat wij onszelf compleet aan Hem overgeven. Hij wil dat we sterven aan onszelf, dat we onze eigen wil en verlangens ondergeschikt maken aan Zijn wil en Zijn verlangens, en dat we alleen nog door Zijn kracht gaan leven. Jezus wil dat we afhankelijk zijn van Hem, Jezus wil dat we Hem erkennen als Verlosser en Heere. Jezus’ openbaring vereist een keuze.

  • De gekozen reactie op Jezus’ openbaring is belangrijk

Waarom is de keuze op Jezus’ openbaring zo’n belangrijke keuze? Elke actie heeft een reactie, dat geldt ook voor onze keuzes; elke keuze heeft een consequentie. Elke keuze brengt met zich mee dat er dingen zijn waar je niet voor kiest.

Galaten 6:7 “Dwaal niet: God laat niet met Zich spotten, want wat de mens zaait, zal hij ook oogsten.”

  1. Je zal altijd oogsten wat je gezaaid hebt

Galaten 6:8 “Want wie in zijn eigen vlees zaait, zal uit het vlees verderf oogsten; maar wie in de Geest zaait, zal uit de Geest het eeuwige leven oogsten.”

  1. Er zal geen appelboom uit een peer komen, er zal geen God erende opbrengst komen uit zonde.
  2. Je oogst altijd later dan dat je gezaaid hebt

Galaten 6:9 “En laten wij niet moe worden goed te doen, want te zijner tijd zullen wij oogsten, als wij het niet opgeven.”

  1. Een appelboom komt niet gelijk op nadat je de appel geplant hebt. Soms zien we de gevolgen van onze keuzes niet direct, maar uiteindelijk, wanneer we voor Gods troon staan, zal Hij alle dingen de juiste consequentie geven.
  2. Je oogst altijd meer dan dat je gezaaid hebt

Hosea 8:7a “Want wind zaaien zij, maar een wervelwind zullen zij oogsten.”

  1. 1 appel brengt een boom voort, waar heel veel appels aan zitten. 1 keuze om abortus te plegen, heeft het gevolg dat heel veel mensen dat ongeboren kindje niet zullen kennen; alle potentie die dat kindje had is weg. [ER IS VERGEVING IN CHRISTUS VOOR GEPLEEGDE ABORTUSSEN EN EEN HERENIGING IN DE HEMEL]

Dit is een principe dat voor alles geldt, dus ook in de keuze hoe te reageren op Jezus’ openbaring. Zoals eerder aangegeven zijn er 2 keuzes, vóór Hem of tegen Hem; je houdt van Hem, of je houdt niet van Hem. De keuze vóór Hem heeft consequenties, de keuze tegen Hem heeft consequenties.

  • Keuze voor Hem

Handelingen 3:19 “Kom dus tot inkeer en bekeer u, opdat uw zonden uitgewist worden en er tijden van verkwikking zullen komen van het aangezicht van de Heere,”

Openbaring 21:3-5 “En ik hoorde een luide stem uit de hemel zeggen: Zie, de tent van God is bij de mensen en Hij zal bij hen wonen, en zij zullen Zijn volk zijn, en God Zelf zal bij hen zijn en hun God zijn. En God zal alle tranen van hun ogen afwissen, en de dood zal er niet meer zijn; ook geen rouw, jammerklacht of moeite zal er meer zijn. Want de eerste dingen zijn voorbijgegaan. En Hij Die op de troon zit, zei: Zie, Ik maak alle dingen nieuw. En Hij zei tegen mij: Schrijf, want deze woorden zijn waarachtig en betrouwbaar.”

  • Keuze tegen Hem

Openbaring 21:11-15 “En ik zag een grote witte troon, en Hem Die daarop zat. Voor Zijn aangezicht vluchtten de aarde en de hemel weg, zodat er geen plaats meer voor hen te vinden was. En ik zag de doden, klein en groot, voor God staan. En de boeken werden geopend en nog een ander boek werd geopend, namelijk het boek des levens. En de doden werden geoordeeld overeenkomst wat in de boeken geschreven stond, naar hun werken. En de zee gaf de doden die in haar waren. Ook de dood en het rijk van de dood gaven de doden die in het waren, en zij werden geoordeeld, ieder overeenkomstig zijn werken. En de dood en het rijk van de dood werden in de poel van vuur geworpen. Dit is de tweede dood. En als iemand niet bleek ingeschreven te zijn in het boek des levens, werd hij in de poel van het vuur geworpen.”

Is dat hard? Is dat bekrompen? Ik denk van niet. Ik zie Gods liefde, de God Die niet wil dat iemand verloren gaat, de God Die Zijn eigen Zoon naar de aarde stuurde om ons de mogelijkheid te geven om hieraan te ontkomen. Ik zie de God Die ons een boek heeft gegeven om ons te waarschuwen voor de dingen die komen gaan.

  • Hoe hard zou het zijn als je weet dat iemand een verkeerde keuze maakt en je die persoon daar niet op wijst? God wijst de mens erop dat we zonder Hem altijd de verkeerde keuze zullen maken, dat we altijd keuzes zullen maken die geen eeuwigheidswaarde hebben. God wijst de mens op de consequenties van de keuzes die we maken. Dat is toch juist liefdevol?
  • Weet je wat niet liefdevol is, als je mensen een verkeer Evangelie verteld:

Carl Lentz, een van de voorgangers van Hillsong New York City, heeft op Youtube tegen Oprah Winfrey gezegd dat alle wegen naar God leiden, dat je niet een christen hoeft te zijn om in de hemel te komen. Dat is liefdeloos, dat is bekrompen; deze man zegt namelijk dat zijn weg beter is dan de weg die God gegeven heeft. Deze man misleidt vele mensen, door ze te laten denken dat Jezus niet de Enige weg is. Deze man heeft het compleet verkeerd, Jezus is de Weg, de Waarheid en het Leven, niemand komt tot God dan door Jezus. Het is juist liefdevol om te zeggen wat wel de weg is, omdat men dan inziet wat de keuzes en de gevolgen zijn.

God is heel duidelijk, er is een consequentie die volgt op elke keuze die we maken. Dus ook voor de belangrijkste keuze van ons leven, zijn we vóór Jezus of zijn we tegen Jezus? De gekozen reactie op Jezus’ openbaring is belangrijk.

  • Jezus openbaart Zichzelf aan jou, wat is jouw reactie?

Zoals we eerder behandeld hebben laat Jezus Zichzelf op veel verschillende manieren zien. Door de natuur, door ons geweten, door de Bijbel, door mensen om ons heen. We hebben gezien dat Jezus’ openbaring een reactie vereist van onze kant, we hebben gezien hoe belangrijk de keuze is die we op dat gebied moeten maken.

De vraag is dus nu, wat doe jij met de opbaring van Jezus? Wat doe jij met het feit dat Jezus Zichzelf laat zien aan de mensheid? Wat is jouw keuze, ben je voor of ben je tegen Jezus?

Voor Jezus zijn, betekent dat je aanneemt en gelooft dat Hij God is.

Genesis 1:1 “In het begin schiep God de hemel en de aarde.” Als je vers 1 van Genesis kan geloven, dan kan je de rest van de Bijbel ook geloven.

Voor Jezus zijn betekent dat je aanneemt en accepteert dat je als mens zondig bent, dat je redding nodig hebt. Het betekent dat je aanneemt dat Jezus voor jouw zonden gestorven is, het betekent dat je aanneemt dat Hij voor jou uit de dood is opgestaan. Voor Jezus zijn betekent dat je berouw en bekering aan God vraagt over je zonde, het betekent dat je vergeving aan God vraagt voor de zonden die je elke dag begaat. Voor Jezus zijn betekent dat je een leven tegemoet gaat waarin Hij regeert, waarin Hij jou gaat veranderen naar Zijn evenbeeld. Voor Jezus zijn kan alleen doordat God je naar Zichzelf toetrekt (Johannes 6:44), God liefhebben kan alleen doordat Hij ons eerst heeft liefgehad (1 Johannes 4:19).

Het leven met Christus is niet per se makkelijker, de Bijbel belooft dat er moeilijke dingen onze kant op zullen komen. Het leven met Christus betekent wel dat het leven niet alleen leven, maar dat Jezus achter ons staat, dat Hij ons kracht geeft om door te gaan. Het betekent dat we met alles naar Hem toe mogen gaan en dat Hij ons draagt. Voor Jezus zijn heeft de eeuwige consequentie van de eeuwigheid in Gods aanwezigheid doorbrengen, op een plek die de hemel heet.

Tegen Jezus zijn betekent dat je al deze dingen niet hebt, het betekent dat je een leegte in je leven hebt die je nooit zal kunnen vullen. Het betekent dat je nooit dat zal kunnen doen waar God je voor bedoeld heeft, namelijk Hem aanbidden op Zijn manier. Tegen Jezus zijn betekent dat je altijd onderworpen zal zijn aan het vlees, dat je altijd je eigen lusten achterna zal gaan. Tegen Jezus zijn betekent dat je nooit zal kunnen genieten van Gods aanwezigheid en van alle genadegaven die Hij geeft. Tegen Jezus heeft een eeuwige consequentie, namelijk een plek die de Bijbel de hel noemt, de poel van vuur.

We hebben gezien dat Jezus geopenbaard wordt op verschillende manieren, we hebben gezien dat Zijn openbaring een reactie vereist van de mens. Ook hebben we gezien dat het belangrijk is welke reactie we hebben en we hebben gezien dat Jezus Zichzelf wil openbaren aan jou.

Wat betekent dit voor jou en voor mij?

Ten eerste, lees Openbaring in het licht van de openbaring van Jezus. Openbaring is een lastig boek, maar het wordt al een stuk duidelijker zodra we alles zien in het licht van Wie Jezus is. Heel Openbaring legt uit Wie Jezus is, hoe Hij reageert op dingen. Heel Openbaring legt uit dat Jezus liefdevol, genadig en compleet rechtvaardig is. Jezus wil dat de wereld weet Wie Hij is, Jezus wil dat de kerk Hem dient op een manier die Hem eert. Jezus wil dat we zien hoe dingen eraan toegaan in de hemel. Jezus wil dat we weten wat de consequenties zijn van Hem wel en niet navolgen, Jezus wil dat wij weten wat Zijn reactie is op onze keuze om Hem wel of niet na te volgen. Jezus wil duidelijk maken dat dit letterlijk een keuze tussen leven en dood is.

Ten tweede, als je nog niet in God gelooft, als Jezus nog niet jouw Verlosser en Heere is, bid dan tot Hem. Vraag Hem om je ogen te openen voor Hem, vraag Hem om je te laten zien Wie Hij is. Vraag Hem om vergeving voor je zonden en accepteer het offer van Jezus aan het kruis voor jouw zonden. Spreek iemand uit de kerk aan na de dienst en bid samen met die persoon tot God, bid samen dat God je ogen zal openen voor de openbaring van Jezus Christus.

Ten derde, als je al christen bent en Jezus al aangenomen hebt als Verlosser en Heere, dan is dit meer gericht op de dagelijkse keuzes die je maakt. Bekijk jij de dagelijkse keuzes die je maakt in het licht van de openbaring van Jezus, of doe je dat niet? Wie bepaalt jouw dagelijkse keuzes? Worden jouw keuzes geleid door de openbaring van Jezus Christus, of worden jouw keuzes geleid door je eigen denken? Worden jouw keuzes geleid door het Woord van God, of door het woord van mensen? Jezus openbaart Zichzelf aan jou, wat is jouw reactie?