De twee getuigen – Openbaring 11:1-14

De twee getuigen – Openbaring 11:1-14

De twee getuigen

Openbaring 11:1-14

Het Schriftgedeelte dat wij vanmorgen gaan behandelen gaat voornamelijk over de bediening van de twee getuigen. Dit is in mijn mening een van de meest bijzondere Schriftgedeelten in Openbaring.

Niet zo zeer om het bovennatuurlijke dat duidelijk naar voren komt, maar omdat wij een principe eruit kunnen halen dat voor ons, anno 2016 zeer toepasselijk is.

Dit Schriftgedeelte is tegelijkertijd een van de moeilijkste om te interpreteren.

Toon volledige notities

Sommigen zien de dingen die hierin genoemd worden puur als symbolisch, maar in mijn optiek levert dat te veel problemen op.

Deze benadering ziet de tempel van God dat door Johannes in vers 1 en 2 gemeten moet worden als de kerk.

De twee getuigen worden gezien als de Wet en de Profeten, of de Wet en het Evangelie, of zelfs als een gedeelte van de kerk.

De grote stad in vers 8 wordt gezien als een aardse stad in tegenstelling tot een hemelse stad.

Maar zoals ik vanaf het begin uitging van een letterlijke interpretatie, zal ik ook hier uitgaan van een letterlijke interpretatie.

De tempel is dan ook echt een tempel.

De twee getuigen zijn dan ook echt twee mannen, die voor God getuigen.

De grote stad waarin de Heere gekruisigd werd is dan ook echt Jeruzalem.

Ondanks dat ik het letterlijk interpreteer is het en blijft het een moeilijk stuk waarover ik absoluut niet dogmatisch wil zijn.

Dus, laten wij de Heere vragen of Hij, door Zijn geest, onze harten en ogen wil verlichten zodat wij het enigszins zullen gaan begrijpen.

Lees Openbaring 11:1-14

Vers 1  “1En mij werd een meetlat gegeven, die op een staf leek. En de engel was erbij komen staan en zei: Sta op en meet de tempel van God, het altaar en hen die daarin aanbidden.”

Johannes krijgt een meetlat in de hand geschoven en krijgt van de sterke engel uit Openbaring 10 de expliciete opdracht om de tempel te gaan meten.

Nu wordt er in het Nieuw Testament twee Griekse woorden gebruikt voor tempel.

De eerste is hieron en dit behelst het gehele tempelcomplex en terrein en alles dat erbij hoort.

Het tweede is naos en dit spreekt specifiek over het gedeelte waarin alleen de priesters toegelaten worden; namelijk het heiligdom, waarin het brandofferaltaar staat, en dan ook het heilige der heiligen.

Johannes krijgt hier de opdracht om alleen het naos te meten, dus de plek waarin de aanbidding van God plaatsvindt.

Ook krijgt Johannes de opdracht om de aanbidders zelf te meten.

Het meten was niet om de afmetingen van de tempel in kaart te brengen, maar om Gods eigendomsrecht en Zijn bescherming aan te geven. Wij zien hiervan een voorbeeld in het Oude Testament:

In Zacharia 2 krijgt de profeet in een visioen te zien dat een engel de stad Jeruzalem ging opmeten. Na het opmeten van de stad zei de engel dat de stad niet ommuurd zou zijn omdat de stad anders te klein zou zijn voor alle inwoners.

Vervolgens staat er in Zacharia 2:5: “De Heer zal zelf een muur om de stad zijn, een muur van vuur die de stad beschermt. Hij zal in de stad wonen, als een stralend licht. Dat heeft hij zelf gezegd.” (BGT)

In Openbaring 21 zien wij dat een engel het nieuwe Jeruzalem opmeet en ook daar is er sprake van Gods eigendomsrecht.

Dus, het meten van de tempel (naos) en de aanbidders geeft hier aan dat God de Joden die tijdens de grote verdrukking tot geloof komen zal toe eigenen als de Zijne en dat Hij hun zal beschermen in tegenstelling tot het veroordelen van de heidense volkeren die Jezus verwerpen.

Vers 2  “2Maar laat de buitenste voorhof van de tempel erbuiten en meet die niet, want die is aan de heidenen gegeven. En zij zullen de heilige stad vertrappen, tweeënveertig maanden lang.”

In het tempelcomplex waren er verschillende voorhoven waarin verschillende klassen mensen mochten komen. Er was bijvoorbeeld het voorhof van de heidenen, waarin alle niet-Joden mochten komen. Er was ook een voorhof voor vrouwen waarin alle vrouwen mochten komen.

Hier zegt de engel tegen Johannes dat hij de buitenste voorhof, d.w.z. de voorhof van de heidenen, niet moest opmeten. De reden daartoe was omdat de heidenen voor 3,5 jaar lang de stad Jeruzalem en de Joden zou vertrappen.

M.a.w. omdat deze heidenen de Joden zullen vertrappen en omdat zij uiteindelijk Jezus Christus zullen blijven verwerpen houdt God hen buiten beschouwing.

God zal niet hun God zijn en Hij zal hun niet bewaren tegen Zijn oordeel.

Wat nu het meest interessante hierin is, is dat Johannes in de toekomst een tempel in Jeruzalem ziet.

Momenteel is het onmogelijk om de tempel in Jeruzalem te herbouwen omdat de Jordaanse islamitische autoriteit de tempelberg in haar beheer heeft en zij nooit toestemming ervoor zal geven om de Al-Aqsamoskee en de Rotskoepel op de tempelberg te verwijderen om plaats te gaan maken voor een Joodse tempel.

Volgens Daniël 9 zal Israël aan het begin van de verdrukking, door bemiddeling van de antichrist, het groen licht krijgen om de tempel te herbouwen en om hun offerdiensten te herstellen.

Momenteel is er in de oude stad, Jeruzalem de tempel instituut dat geheel toegewijd is aan het herbouwen van de tempel op de tempelberg. Zij hebben zowat alle toebehoren voor de offerdiensten reeds gemaakt en zij wachten nu alleen op het groen licht om aan de bouw te kunnen beginnen.

Voordat de staat Israël in mei 1948 gesticht werd was dit niet eens denkbaar. Maar nu staat er niets meer op de profetische kalender dat gebeuren moet voordat de kerk opgenomen wordt waardoor de tempel gebouwd kan worden.

Dit is een hele interessante studie. Wellicht kom ik hier een keer op terug. . .

Vers 3-4  “3En Ik zal Mijn twee getuigen macht geven, en zij zullen, in rouwkleding gekleed, twaalfhonderdzestig dagen lang profeteren. 4Zij zijn de twee olijfbomen en de twee kandelaars, die voor de God van de aarde staan.”

Naast de getuigenis van de mensen die tijdens de verdrukking tot geloof komen, de 144.000 verzegelden en de engel die het Evangelie verkondigt, zal God twee specifieke mannen aanstellen om te getuigen, om te profeteren.

Zij zullen dit voor 3,5 jaar lang gaan doen. De Bijbel gaat uit van een jaar dat bestaat uit 360 dagen, dus de twaalfhonderdzestig dagen is gelijk aan 3,5 jaar.

Zij zullen niet, zoals de hedendaagse, zogenaamde profeten in Italiaanse op maat gemaakte pakken rondlopen, maar zij zullen gekleed zijn in rouwkleding, gemaakt van grof dierenhaar.

Dit soort kleding was typisch voor profeten, zoals een Elia en een Johannes de Doper, die aangesteld werden om de mensen op te roepen tot bekering.

Zij zijn de twee olijfbomen en de twee kandelaars, die voor de God van de aarde staan. Deze omschrijving komt voort uit het Oude Testament in Zacharia 4.

In Zacharia 4 ziet de profeet in een visioen een gouden kandelaar met zeven lampen dat d.m.v. toevoerbuisjes gekoppeld is aan twee olijfbomen. Deze olijfbomen voorzien de kandelaar met de nodige olie om continu te blijven branden.

In dit visioen betekent dit dat het werk van de Heere niet door menselijke inspanning gedaan zal worden, maar puur en alleen door de kracht van de Heilige Geest. Olie staat in de Bijbel vaak als een symbool voor de Geest van God.

Het visioen had betrekking op het herbouwen van de tempel in 516 v.Chr. nadat de eerste tempel, Salomo’s tempel in 587 v.Chr. door de Babyloniërs verwoest werd.

God liet hier aan Zacharia zien dat, ondanks dat het menselijk gezien onmogelijk leek om de tempel te herbouwen, dat God, d.m.v. Zij Geest, de mensen de kracht zou geven om de tempel te kunnen herbouwen.

Zo geeft God hier in Openbaring 11 dus ook weer aan dat deze twee getuigen hun taak op aarde zullen gaan vervullen doordat God hun d.m.v. Zijn Geest, de macht, de kracht en de bescherming zal geven.

Zij zullen het licht van God uitdragen tijdens de meest duistere periode in heel de geschiedenis van de mens, en zij zullen dit precies voor 1.260 dagen lang doen, geen dag meer en geen dag minder.

Nu is er veel speculatie over wie deze twee precies zijn en het kan voor sommigen van ons best interessant zijn om hierover te bakkeleien, maar als God het nodig achtte dat wij precies zouden weten wie zij zijn, dan had Johannes het voor ons bekend gemaakt.

Het enige dat voor mij zeker is, is dat het twee echte levende mensen zullen zijn.

Vers 5-6  “5En als iemand hun schade wil toebrengen, komt er vuur uit hun mond en dat verslindt hun vijanden. En als iemand hun schade wil toebrengen, moet hij op dezelfde manier gedood worden. 6Zij hebben macht de hemel te sluiten, zodat er geen regen zal vallen in de dagen dat zij profeteren. En zij hebben macht over de wateren om die in bloed te veranderen, en de aarde te treffen met allerlei plagen, zo vaak zij dat willen.”

De profeten van het Oude Testament werden over het algemeen gehaat door de mensen omdat zij enerzijds Gods oordeel over de mensen uitspraken en anderzijds men opriep om tot bekering te komen. Dit was geen populaire bediening.

Nu ook met deze twee getuigen. Zij zullen een dergelijke onpopulaire bediening uitoefenen, maar dan in een tijd waarin Gods getuigen nog nooit eerder zo veel haat en oppositie tegen zal komen.

Vandaar dat God deze twee niet alleen een krachtige boodschap zal geven om voornamelijk aan het Joods overblijfsel te gaan verkondigen, maar God zal hun ook beschermen.

Voor 1.260 dagen lang zullen zij dag-in-en-dag-uit getuigen en niets en niemand zal hun de mond kunnen snoeren. Geen overheid, geen politiemacht, geen leger, niemand.

Naast hun onheilsboodschap en hun oproep tot bekering zullen zij ook de macht hebben over het weer en het water, zoals bijvoorbeeld Elia de regen voor drie jaar lang tegenhield en zoals Mozes bijvoorbeeld het water in bloed veranderde.

Zij zullen de weerbarstige wereld op alle fronten gaan teisteren, waardoor deze twee waarschijnlijk de meest gehate mensen op aarde zullen zijn.

Vers 7  “7En wanneer zij hun getuigenis volbracht hebben, zal het beest dat uit de afgrond opkomt, oorlog met hen voeren en het zal hen overwinnen en hen doden.”

Nu gebeurt er iets onverwachts! Waar zij tot op dit moment onoverwinnelijk waren, is nu het beest dat uit de afgrond komt, d.w.z. de antichrist in staat om hen te doden.

We zullen meer over de antichrist gaan zien in Openbaring 13.

Vers 8  “8En hun dode lichamen zullen liggen op de straat van de grote stad, die in geestelijke zin genoemd wordt Sodom en Egypte, waar ook onze Heere werd gekruisigd.”

De grote stad in dit geval is Jeruzalem, waar Jezus werd gekruisigd. Het wordt hier in geestelijke zin Sodom genoemd wegens haar verdorvenheid en Egypte wegens haar afgoderij.

Vers 9  “9En de mensen uit de volken, stammen, talen en naties zullen hun dode lichamen drieënhalve dag zien, en zullen niet toelaten dat hun dode lichamen in het graf gelegd worden.”

De hele wereld zal hun dode lichamen voor drieënhalve dag zien. Tijdens het schrijven van Openbaring was zoiets menselijk gezien onmogelijk. Zelfs honderd jaar geleden zou dit nog onmogelijk zijn.

Maar nu de wereld live televisie kent en nu er mobiele devices zijn die via het Internet live videobeelden kunnen uitzenden, is het natuurlijk mogelijk dat de hele wereld de dode lichamen van de twee getuigen kunnen zien.

Het is trouwens echt een blijk van haat en minachting dat de mensen deze twee niet laten begraven.

Vers 10  “10En zij die op de aarde wonen, zullen zich over hen verblijden, en zullen feest gaan vieren en elkaar geschenken sturen, omdat deze twee profeten hen die op de aarde wonen, zo gekweld hadden.”

Hier hebben wij de technische term weer: ‘zij die op de aarde wonen’, d.w.z. zij die weerbarstig blijven en Jezus Christus zullen blijven verwerpen tot de dood toe.

Zij zullen feest gaan vieren en cadeaus uitwisselen omdat er eindelijk, na drieënhalf jaar een eind gekomen is aan deze twee gehate christenen, die voor zo veel ellende zorgde.

Eergisteren is Fidel Castro, de oud-president van Cuba overleden.

In o.a. Miami Florida, waar veel Cubanen wonen werd er op straat letterlijk feest gevierd omdat Fidel Castro overleed. Deze Cubanen haatte Fidel Castro en zijn nu hartstikke blij dat hij niet meer leeft.

Zo zal de hele wereld straks ook in verrukking raken wanneer deze twee getuigen gedood worden.

Vers 11-12  “11En na die drieënhalve dag kwam er een levensgeest uit God in hen en zij gingen op hun voeten staan. En grote vrees overviel hen die hen zagen 12En zij hoorden een luide stem uit de hemel tegen hen zeggen: Kom hier omhoog. En zij gingen omhoog naar de hemel, in de wolk, en hun vijanden keken hen na.”

Dit is zo ontzettend mooi! Het lijkt er sterk op dat God hiermee toch echt duidelijk wil maken dat Jezus Christus 2.000 jaar geleden daadwerkelijk uit de dood was opgestaan.

De vermoorde Jezus lag drie dagen lang in een graf en God wekte Hem op uit de dood.

De opgestane Jezus voer in Handeling 1 naar de hemel toe. Zijn discipelen waren erbij en zagen de hemelvaart van Jezus.

Nu gebeurt, als het ware precies hetzelfde met deze twee getuigen, alleen nu ziet de hele wereld het.

Het is alsof God hiermee tegen de wereld zegt: ‘Jullie geloven niet dat Ik Mijn Zoon, Jezus uit de dood hebt opgewekt en dat Hij nu bij Mij in de hemel is. Jullie willen eerst zien en dan pas geloven! Hier heb je het bewijs. Wat Ik nu met deze twee getuigen doe is precies wat Ik met Mijn Zoon, Jezus gedaan heb.’

Vers 13  “13En op datzelfde uur vond er een grote aardbeving plaats, en het tiende deel van de stad stortte in. En bij die aardbeving werden zevenduizend met name bekende personen gedood. En de overigen werden zeer bevreesd, en gaven eer aan de God van de hemel.”

Om nog eens aan te geven dat God Zelf verantwoordelijk is voor de opstanding en hemelvaart van de twee getuigen, schudt God de stad Jeruzalem door elkaar.

Een relatief klein aantal mensen kwamen hierdoor om, maar de overigen gaven eer aan de God van de hemel.

Ik heb tijdens onze studie in Openbaring al vaker gezegd dat Gods oordeel tijdens de verdrukking enerzijds bedoeld is om de goddelozen te straffen en anderzijds om mensen tot geloof in Hem te laten komen.

In dit Schriftgedeelte zien wij dat God deze twee getuigen aangesteld heeft om de kleine minderheid mensen, die in Jezus gaan geloven, te bereiken.

Omdat de Bijbel er niets over zegt weten wij niet hoeveel mensen tot geloof in Jezus zijn gekomen door de getuigenis van deze twee getuigen.

We zien in ieder geval wel dat d.m.v. hun sterven, hun opstanding uit de dood en hun hemelvaart een aantal mensen in Jeruzalem wellicht tot geloof kwamen.

Vers 14  “14Het tweede wee is voorbijgegaan. Zie, het derde wee komt spoedig.”

Hier geeft Johannes een tijdsindicatie aan. Het tweede wee was de zesde bazuinstoot in hoofdstuk 9 waardoor een derde deel van de wereldbevolking gedood werd.

Het derde wee komt wanneer de zevende engel op de bazuin zal blazen en dat zullen wij a.s. zondag gaan zien.

Nu dit. Wat was de reden dat God deze twee getuigen hier op aarde aangesteld had, oftewel, wat was het doel van hun leven, van hun bediening hier op aarde? Zij waren getuigen van God, getuigen van Jezus Christus.

Wat is de reden dat God jou hier op aarde als christen heeft aangesteld, oftewel, wat is het doel van jouw leven, wat is het doel van jouw bediening hier op aarde? Om getuige van God te zijn, om getuige van Jezus Christus te zijn.

In de momenten voordat Jezus naar de hemel terugging, zei Hij tegen Zijn discipelen dat zij niet uit Jeruzalem moesten vertrekken, maar dat zij in Jeruzalem moesten blijven totdat zij de belofte van God de Vader hadden ontvangen. Zij mochten niets anders gaan doen of ondernemen totdat zij de belofte, d.w.z. de doop met de Heilige Geest hadden ontvangen.

Handelingen 1:8 – “…u zult de kracht van de Heilige Geest ontvangen, Die over u komen zal; en u zult Mijn getuigen zijn, zowel in Jeruzalem als in heel Judea en Samaria en tot aan het uiterste van de aarde.”

De reden dat God Zijn discipelen hier op aarde als christenen heeft aangesteld is om Zijn getuigen te zijn.

Vanaf het moment dat zij tot wedergeboorte kwamen en vervuld met de Heilige Geest werden werd het doel van hun leven om getuigen van Jezus Christus te zijn.

Als christenen was het doel van hun bediening om getuigen van Jezus Christus te zijn.

Jezus zei hier niet dat zij zullen gaan getuigen, m.a.w. dat zij iets gaan doen (dat komt vanzelf), maar dat zij getuigen zullen zijn, m.a.w. het is iets dat zij zijn in plaats van iets dat zij doen.

Zoals de twee getuigen door de kracht van de Heilige Geest getuigen konden zijn, kunnen ook wij, puur en alleen door de kracht van, door de doop met de Heilige Geest een getuige van Jezus Christus zijn.

Ik ga hier nu niet op in, maar wil je weten wat het betekent om een getuige van Jezus Christus te zijn, dan kan ik je verwijzen naar een reeks studies en preken waarin dit wordt uitgelegd. Nu nog een vraag, en hier sluit ik mee af:

Waarom werden de twee onoverwinnelijke getuigen gedood? Waarom konden zij überhaupt gedood worden?

Vers 7  “7En wanneer zij hun getuigenis volbracht hebben, zal het beest dat uit de afgrond opkomt, oorlog met hen voeren en het zal hen overwinnen en hen doden.”

De clue ligt hierin: ‘wanneer zij hun getuigenis volbracht hebben’. Op het moment dat deze twee hun getuigenis volbracht hadden, waren zij hier op aarde klaar.

De reden voor hun bestaan, het doel van hun leven, het doel van hun bediening was volbracht.

En als jij vanmorgen een wedergeboren, Heilige Geest vervulde christen bent dan ben jij een getuige van Jezus Christus. En jij zal niet eerder komen te sterven dan wanneer jij jouw getuigenis hier op aarde is volbracht hebt.

Zolang ik nog adem in m’n longen heb, zolang ik nog een hartslag heb is mijn getuigenis hier op aarde nog niet volbracht.

Deze wetenschap geeft mij ontzettend veel zekerheid en vrede! Ik hoef de dood niet te vrezen, ik hoef me geen zorgen te maken over mogelijk gevaar, ik kan me geheel berusten in het feit dat God mij hier zal laten blijven totdat Hij klaar met mij is.