De valse profeet het beest uit de aarde – Openbaring 13:11-18

De valse profeet het beest uit de aarde – Openbaring 13:11-18

De valse profeet het beest uit de aarde

Openbaring 13:11-18

Wanneer Jezus over de duivel spreekt houdt Hij geen blad voor z’n mond. In Johannes 8:44 zegt Jezus dat de duivel, satan een aartsleugenaar is, de vader van de leugen. 666

Dit betekent niet alleen dat het in zijn aard is om te liegen en dat hij liegt, maar dit betekent vooral dat hij meesterlijk is in het liegen. Hij liegt als geen ander en hij komt er mee weg!

Wat hem zo link maakt is dat hij de leugen op zo’n manier weet te brengen dat de mens op geen enkele wijze doorheeft dat er tegen hun gelogen wordt.

Dit heeft voor de mensheid gigantische consequenties.

Toon volledige notities

Mensen die tijdens het tijdperk van de kerk Jezus niet navolgen zijn een makkelijke prooi voor satan’s leugen. Het is dan ook vooral de leugen van satan dat de mens van de waarheid over Jezus, afhoudt.

Zelfs wedergeboren christenen, wij die nu gedurende het tijdperk van de kerk op aarde leven, zijn vatbaar voor de leugens van satan.

Maar uiteindelijk zal satan’s zwanenzang, zijn slotwerk van de leugen haar piek bereiken tijdens de verdrukking.

Lees Openbaring 13:11-18

Afgelopen zondag hebben wij gekeken naar het beest dat uit de zee opkwam. Wij hebben geleerd dat dát beest het antichristelijk wereldsysteem vertegenwoordigd waaruit de menselijke antichrist, de persoon voort zal komen. Door de nauwe associatie is de persoon antichrist en het antichristelijk wereldsysteem synoniem.

Vanmorgen worden wij voorgesteld aan de zevende personage en dat is, zoals wij het vandaag zullen lezen, de valse profeet.

Omdat satan van nature een leugenaar is, is alles dat hij is en alles dat hij doet een vervalsing van wie God is en van wat God doet.

Zoals de God van de Bijbel een drie-eenheid vormt: God de Vader, God de Zoon en God de Heilige Geest, heeft satan zijn eigen imitatie, oftewel vervalste versie daarvan.

De onheilige drie-eenheid bestaat uit 1) satan de anti-God, 2) het beest, de anti-Christus en 3) de valse profeet de anti-Heilige Geest.

We zullen zien dat alles dat Jezus op aarde gedaan heeft, de antichrist zal trachten om dat teniet te doen.

Alles dat Jezus gebouwd en opgebouwd heeft, de antichrist zal trachten om het af te breken.

Iedereen die Jezus Christus toebehoren zal de antichrist trachten te vernietigen.

Vers 11  “11En ik zag een ander beest opkomen, uit de aarde, en het had twee horens, als die van het Lam, maar het sprak als de draak.”

Het Grieks woord in de grondtekst voor ‘een ander’ betekent een ander van precies dezelfde soort or aard. In dit geval komt dit beest dus ook op door de kracht van satan.

Dit beest komt op uit de aarde. Dit zou kunnen betekenen dat hij van Joodse afkomst is, maar dat is niet zeker.

Het heeft twee horens wat aangeeft dat hij macht bezit, wat wij ook zullen gaan zien.

Deze horens waren als die van het Lam, d.w.z. als die van het geslachte Lam, Jezus Christus.

Hier zien wij al meteen dat satan het werk van Jezus tracht na te bootsen. Maar waar Jezus de Weg, de Waarheid en het Leven is, staat hier dat dit beest sprak als de draak.

De draak is nogmaals satan zelf, en satan is een aartsleugenaar, de vader van de leugen. Dit beest zal dus alleen maar leugens vertellen.

Deze valse profeet is de ultieme belichaming van wat Jezus in Mattheüs 7:15 tegen Zijn discipelen zei: “Maar wees op uw hoede voor de valse profeten, die in schapenvacht naar u toe komen maar van binnen roofzuchtige wolven zijn.”

Vers 12  “12En het oefent al de macht van het eerste beest voor zijn ogen uit, en het maakt dat de aarde en zij die er wonen het eerste beest aanbidden, waarvan de dodelijke wond genezen was.”

M.b.t. de taak van de Heilige Geest op aarde zei Jezus in Johannes 15:26 en 16:14 dat de Heilige Geest op aarde van Jezus zal getuigen en Hij zal Jezus verheerlijken.

In Joh.15:26 wordt de Heilige Geest door Jezus de Geest van de waarheid genoemd en Hij zal trachten om de mensheid te overtuigen van de waarheid over Jezus Christus.

Als jij vanmorgen een wedergeboren christen bent, dan ben jij de ontvanger van de bediening van de Heilige Geest Die jou in waarheid ervan overtuigd heeft dat Jezus inderdaad de Christus is.

Zoals het de taak van de Heilige Geest is om van Jezus te getuigen, oftewel om de mens op Jezus te wijzen en om Hem in geest en waarheid te gaan aanbidden, is het de taak van de valse profeet om de mens d.m.v. de leugen de antichrist te gaan aanbidden.

En om de geloofwaardigheid van de valse profeet vast te stellen wordt de valse profeet door satan zelf bekrachtigd om allerlei bedrieglijke tekenen en wonderen te verrichten.

Vers 13  “13En het doet grote tekenen, zodat het zelfs vuur uit de hemel laat neerkomen op de aarde, voor de ogen van de mensen.”

In het Oude Testament heeft God meerdere malen vuur uit de hemel laten neerkomen op de aarde. Drie keer heeft de profeet Elia vuur uit de hemel doen neerkomen op de aarde.

Zo’n wonder brengt wel een stuk geloofwaardigheid met zich mee.

Dus wanneer de mensen in de verdrukking de valse profeet zien dat hij macht heeft om vuur uit de hemel te laten neerkomen op de aarde, zullen zij daardoor misleidt worden.

Zij zullen zo onder de indruk zijn dat zij zichzelf blindelings aan hem over zullen geven.

De apostel Paulus spreekt in 2 Thessalonicenzen over hoe satan d.m.v. de antichrist en de valse profeet de mensen tijdens de verdrukking zal gaan misleiden:

2 Thessalonicenzen 2:9-12 – “9In de komst van de Wetteloze is de kracht van Satan zichtbaar: zijn verschijning zal vergezeld gaan van allerlei machtsvertoon, bedrieglijke tekens en wonderen, 10en van allerlei misdadig bedrog. Zij die verloren gaan, worden erdoor misleid, want zij hebben zich niet opengesteld voor de liefde tot de waarheid, wat hen had kunnen redden. 11Daarom slaat God hen met verblinding, zodat zij geloof hechten aan de leugen. 12Zo zullen allen worden veroordeeld die niet geloofd hebben in de waarheid maar gekozen hebben voor het onrecht.” (GNB)

Mattheüs 24:24 – “Er zullen valse christussen en valse profeten opstaan en zij zullen grote tekenen en wonderen doen, zó dat zij – als het mogelijk zou zijn – ook de uitverkorenen zouden misleiden.”

Vers 14-15  “14En het misleidt hen die op de aarde wonen door middel van de tekenen die het gegeven zijn te doen voor de ogen van het beest. En het zegt tegen hen die op de aarde wonen, dat zij een beeld moeten maken voor het beest dat de wond van het zwaard had en weer levend werd 15En hem werd macht gegeven om een geest (pneuma) te geven aan het beeld van het beest, opdat het beeld van het beest zelfs zou spreken, en zou maken dat allen die het beeld van het beest niet zouden aanbidden, gedood zouden worden.”

Er wordt op een gegeven moment een beeld van de antichrist gemaakt. De Bijbel geeft ons weinig informatie over het beeld, dus vanuit de Schrift zelf is het niet mogelijk om te bepalen wat het precies zal zijn.

Het Grieks woord voor beeld is eikon, waarvan het Nederlands woord icoon wordt afgeleid.

In de orthodox-kerkelijke kunst is een icoon een geschilderde voorstelling van Jezus Christus en de door hun gekozen ‘heiligen’.

Voor de meesten is een icoon een pictogram of een grafisch symbool dat aan een computerapplicatie of bestand wordt gekoppeld, waardoor heel snel het bestandstype herkend kan worden.

Hoe dan ook, het beeld van het beest, het eikon van de antichrist zal gemaakt worden in zijn evenbeeld en de valse profeet zal het op een of andere manier tot leven laten komen en het in staat stellen om te kunnen praten.

Het beeld van het beest zal de woordvoerder zijn voor dit kwade duo en zal alle mensen ter dood veroordelen die weigeren om het onheilige duo te aanbidden.

Nu weten wij dat God alleen het leven kan geven, dus hoe de valse profeet zogenaamd leven aan het beeld van het beest zal geven, zal òf door satan’s bovennatuurlijke kracht, òf d.m.v. de meest geavanceerde techniek gebeuren.

Het is in onze moderne technische wereld niet moeilijk om een dergelijk scenario voor te stellen.

Tegenwoordig hebben we bijvoorbeeld de mogelijkheid om een holografisch afbeelding tot leven te laten komen. Levensechte robots, oftewel androïden zijn in opkomst. Dus technisch gezien zou het nu al niet onmogelijk zijn om het beeld van het beest op deze wijze ‘leven’ te geven.

Hoe dan ook, het zal halverwege de verdrukking gebeuren en het kan heel goed zijn dat de indiensttreding van het beeld van het beest de gruwel van de verwoesting is waar Jezus in Mattheüs 24:15 over spreekt.

Paulus legt heel goed uit wat de gruwel van de verwoesting is:

2 Thessalonicenzen 2:4 – “De tegenstander, die zich ook verheft boven al wat God genoemd of als God vereerd wordt, zodat hij als God in de tempel van God gaat zitten en zichzelf als God voordoet.”

Vers 16-17  “16En het maakt dat men aan allen, kleinen en groten, rijken en armen, vrijen en slaven een merkteken geeft op hun rechterhand of op hun voorhoofd, 17en het maakt dat niemand kan kopen of verkopen, behalve hij die dat merkteken heeft, of de naam van het beest of het getal van zijn naam.”

De God van de Bijbel, Jezus Christus en het Evangelie maakt de mens vrij van allerlei vormen van gebondenheid, verslaving en controle.

Johannes 8:31-32 – “31Jezus dan zei tegen de Joden die in Hem geloofden: Als u in Mijn woord blijft, bent u werkelijk Mijn discipelen, 32en u zult de waarheid kennen, en de waarheid zal u vrijmaken.”

Hier leert Jezus ons dat het mogelijk is om de waarheid te kennen waardoor de waarheid ons vrij zal maken van alle vormen van gebondenheid, verslavingen en controle van de satan, de wereld en mensen.

Johannes 8:36 – “Als dan de Zoon u vrijgemaakt heeft, zult u werkelijk vrij zijn.”

Galaten 5:1 – “Sta dan vast in de vrijheid waarmee Christus ons vrijgemaakt heeft, en laat u niet weer met een juk van slavernij belasten.”

Paulus spreekt hier tegen de controlerende Judaïsten, die van mening waren dat Christenen de Joodse Wet moeten naleven om echt gered te kunnen zijn.

2 Korinthe 3:17 – “17De Heere nu is de Geest; en waar de Geest van de Heere is, daar is vrijheid.”

In dit Schriftgedeelte legt Paulus ons uit dat waar de Geest van de Heere regeert, de mens vrij is om door de Geest veranderd te worden naar het evenbeeld van Jezus Christus. Het gaat er bij God vooral om vrijheid!

Integendeel gaat het bij Satan, de antichrist en de valse profeet om controle en om macht uit te oefenen over de mens; om de mens te controleren en om de mens in gebondenheid en slavernij te houden.

17De antichrist maakt dat niemand kan kopen of verkopen, behalve hij die dat merkteken heeft, of de naam van het beest of het getal van zijn naam.”

Wij worden nu al, tot op zekere hoogte gecontroleerd en zelfs nu al kunnen wij alleen kopen of verkopen d.m.v. de huidige betalingssystemen.

Als men online iets wil kopen dan zijn de betalingsmogelijkheden vooral elektronisch via Ideal, Credit Card, PayPal, AfterPay, Klarna enz. Het is snel, efficiënt en in mijn ervaring, tot nu toe, veilig.

Wel heb je natuurlijk een bankrekening daar voor nodig, en om een bankrekening te kunnen openen moet je een vast adres hebben, een burger servicenummer, een geldig identificatiemiddel zoals een paspoort.

Het is nu dus al de normaalste zaak om hierin mee te gaan, want als je dat niet doet, dan is het nu al niet mogelijk om in deze maatschappij te leven.

Straks zal het waarschijnlijk zo zijn dat men al deze verschillende dingen niet meer nodig heeft, en dat ze vervangen worden door het merkteken dat de antichrist zal gaan invoeren.

Dit merkteken zal zeker dienen als wettig identificatiemiddel. Het zal hoogstwaarschijnlijk ook dienen als betaalmiddel, zorgverzekeringsmiddel, DigID, noem maar op. Alles m.b.t. de persoonsgegevens zal gekoppeld zijn aan dit merkteken. Het merkteken zal dus niet weg te denken zijn.

Vanuit het pragmatisch oogpunt zal het het meest logisch identificatie- en betaalmiddel zijn. Het zal fraudebestendig zijn. Het zal efficiënt zijn.

Maar, het zal de mens controleren en het zal de mens uiteindelijk tot eeuwige verdoemenis brengen.

Openbaring 14:9-11 – “9En een derde engel volgde hen, die met een luide stem zei: Als iemand het beest en zijn beeld aanbidt, en het merkteken op zijn voorhoofd of op zijn hand ontvangt, 10dan zal hij ook drinken van de wijn van de toorn van God, die onvermengd is ingeschonken in de drinkbeker van Zijn toorn, en gepijnigd worden in vuur en zwavel voor het oog van de heilige engelen en van het Lam. 11En de rook van hun pijniging stijgt op tot in alle eeuwigheid, en zij die het beest en zijn beeld aanbidden, hebben dag en nacht geen rust, evenmin als iemand die het merkteken van zijn naam ontvangt.”

Aan de andere kant, degenen die weigeren om het beest en zijn beeld te aanbidden en die weigeren om het merkteken aan te nemen zullen gedood worden.

Het verschil tussen de twee is gigantisch groot!

Degenen die het beest wel aanbidden en het merkteken aannemen zullen tijdens de 2e helft van de verdrukking 3,5 jaar lang normaal door het leven kunnen gaan.

Degenen die weigeren om het beest te aanbidden en het merkteken niet aan zullen nemen zullen vervolgd worden en wanneer ze opgepakt worden dan zullen zij gedood worden.

Maar het grootste verschil ligt niet in het tijdelijke, maar in het eeuwige.

Een makkelijk leven op aarde met de eeuwige verdoemenis in het verschiet.

Vervolgd en gedood worden met het eeuwig leven in alle heerlijkheid in het verschiet.

Dit zal de keus zijn waar men voor zal komen te staan.

Vers 18  “18Hier is de wijsheid. Wie verstand heeft, laat hij het getal van het beest berekenen, want het is een getal van een mens, en zijn getal is zeshonderdzesenzestig.”

Johannes sluit dit gedeelte af met zeer fascinerende woorden. Hij zegt: Dit is wijsheid. Wie verstand heeft, laat hij het getal van het beest berekenen.

Het lijkt er sterk op dat Johannes zegt dat aan de hand van zijn getal, 666 het mogelijk zou moeten zijn om te bepalen wie de antichrist zal zijn.

Dit heeft door de eeuwen heen velen doen speculeren over de mogelijke identiteit van de antichrist.

Hij zegt dat het getal van het beest het getal van de mens is.

In Bijbelse numerologie staat het getal 7 voor volmaaktheid waardoor het getal 7 aan God toegekend wordt. Hij alleen is volmaakt.

Het getal 6 wordt gezien als het getal van de mens. De mens werd geschapen op de 6e dag; de mens werkt 6 dagen in de week en het getal zes schiet net een cijfer te kort aan de volmaaktheid van God.

Het getal 666 wordt dus gezien als het toppunt van de onvolmaaktheid van de mens.

Dat het getal 666 het getal van de mens is houdt in dat de antichrist, alhoewel 36 keer in Openbaring het beest genoemd wordt, toch een mens van vlees en bloed zal zijn.

Nu is er een systeem dat gematria heet waarin men de getallen die aan letters toegekend zijn bij elkaar optellen om zo tot een totaalcijfer te komen.

Bijvoorbeeld, in het Grieks betekent alpha, beta, gamma en delta, A, B, C en D. Tegelijkertijd is de getalswaarde 1, 2, 3 en 4.

Het getal 8 in de Bijbel vertegenwoordigd een nieuw begin. Jezus is op de 8e dag van de week uit de dood opgestaan. Als we de getallen van Jezus’ naam bij elkaar optellen dan komen wij uit op 888. En als wij alle namen van Jezus nemen en alle getallen van deze namen bij elkaar optellen dan zal het altijd deelbaar zijn door 8.

Zo heeft men door de jaren heen bijvoorbeeld gedacht dat Keizer Nero de antichrist was, Adolf Hitler, Ronald Reagan, en diverse pausen. Nu denkt men bijvoorbeeld dat Paus Franciscus de antichrist kan zijn.

Hoe dan ook, aan de hand van de ontwikkelingen in het Midden-Oosten, aan de hand van de push om tot een één-wereld-religie en een wereldregering te komen is het goed mogelijk dat de antichrist en de valse profeet nu al ergens op het wereldtoneel werkzaam zijn, zij het in onbekendheid.