De zeven schalen – de eerste vijf – Openbaring 16:1-11

De zeven schalen – de eerste vijf – Openbaring 16:1-11

De zeven schalen – de eerste vijf

Openbaring 16:1-11

Het is goed om even wat context te geven en duidelijk te maken waar we nu zijn. We zitten middenin de laatste 7 jaar van de aarde zoals wij die kennen, de Bijbel noemt die periode de Verdrukking of de Grote Verdrukking. Die 7 jarige periode is de periode waarin God Zijn rechtvaardigheid, Zijn toorn over de aarde laat gaan, een periode waarin Hij aan het straffen is wat tegen Zijn wil ingaat. De zeven schalen – de eerste vijf

Toon volledige notities

Begin: 7 zegels die verbroken werden, Openbaring 6 en 8:1-5 à effect van de zegels was deels zichtbaar op aarde.

Daarna 7 bazuinen, of trompetten, Openbaring 8:6-9:21 en 11:15-19 à grotendeels zichtbaar op aarde, maar slechts 1/3 van de sterren geraakt.

Bij zowel de zegels als de bazuinen zat er een rustpauze tussen de oordelen, er was een moment dat de oordelen even niet uitgegoten werden. Nu we in Openbaring 16 zijn, bij de 7 schalen, gaan dingen anders. Al deze oordelen zijn direct zichtbaar op aarde, al deze oordelen volgen elkaar heel snel op. Er is geen enkele vorm van rust meer voor diegenen die dit oordeel moeten ondergaan. God is bezig om Zijn oordeel over de mens af te ronden, Hij heeft het zwaarste voor het laatst bewaart.

Ik wil vanochtend met jullie naar de 1e 5 van de oordelen gaan kijken, elk van deze oordelen zullen we vanuit 2 invalshoeken gaan bekijken:

De letterlijke en fysieke merkbare gevolgen van het oordeel

De geestelijke implicatie van dit oordeel

Alle oordelen zijn op deze manier te bekijken, al deze oordelen hebben deze eigenschappen.

v1

De 7 engelen krijgen een opdracht vanuit de tempel van God. Uit het vorige hoofdstuk weten we dat alleen God Zelf in de tempel was op dit moment (Openbaring 15:8), dus de stem komt ook van God. God geeft Zijn opdracht met een luide stem.

“luide” komt 11x voor in Openbaring 16 (v19121417181921), dit is het Griekse woord megas.

Dit woord betekent groot, luid, groot in hoeveelheid.

Dit hoofdstuk in Openbaring is het hoofdstuk van de grote, luide, heftige zaken die gebeuren.

De engelen die deze opdracht van God krijgen, krijgen het mandaat van God, de autoriteit van God om te gaan en Zijn oordeel uit te gieten over de aarde. Deze 7 oordelen zijn de heftigste, de zwaarste, de meest bovennatuurlijke en de snelste oordelen van allemaal. God is bezig met de laatste oordelen, de laatste stappen die gezet moeten worden voor Jezus terug kan komen.

Openbaring 15:1 “En ik zag een ander teken in de hemel, groot en wonderbaarlijk: zeven engelen met de zeven laatste plagen. Want daarmee zal de toorn van God tot een einde gekomen zijn.”

Dit zijn de laatste oordelen voordat God klaar is, voordat Zijn wraak op de zonde eindigt. Dit zijn Gods bovennatuurlijke daden om Zijn oordeel uit te storten over de aarde.

Er zijn mensen die proberen om de dingen die in dit hoofdstuk staan vanuit de wetenschap uit te leggen, dat is absurd. Dit is onmogelijk, dit is niet te verklaren anders dan dat de Heere dit doet.

v2

Gods oordeel begint met een schaal die over de hele aarde uitgegoten wordt. Deze engel, hoe groot is hij? Hoe krijgt hij alles precies zo uitgegoten over de aarde? We weten het niet, we weten alleen dat dit gaat gebeuren, en dat het een heel precies oordeel is.

Zoals ik aan het begin aangegeven heb, gaan we vanuit 2 invalshoeken naar elke plaag kijken.

De 1e invalshoek is de letterlijke en fysieke gevolgen van deze plaag

Wat er gebeurt is dat alle mensen die het merkteken van het beest hebben, een zweer krijgen. Een pijnlijke, grote, kwaadaardige zweer.

Wat heel bijzonder is aan deze zweer, is dat deze heel precies uitgedeeld wordt. Alleen de mensen die het merkteken van het beest hebben, wat dat ook mag zijn, krijgen deze zweer. Alleen de mensen die het beest aanbaden, krijgen deze zweer.

Wat dit merkteken ook is, hoe de aanbidding van de antichrist er ook uitziet, het draagt bij aan het feit dat deze mensen deze zweer krijgen.

“Een zweer is een uitwendige ontsteking van huid- en/of slijmvliesweefsel, die weinig of geen neiging tot herstel vertoont.” (Gezondheidsnet.nl)

Dat is wat al deze mensen als oordeel over zich krijgen. Het woord dat gebruikt wordt voor kwaadaardig, wijst erop dat de mensen die dit oordeel over zich heen krijgen ziek werden, of misschien zelfs wel blind. Kortom, dit is een heel heftig iets om te krijgen en dit is pas het begin.

De 2e invalshoek is de geestelijke implicatie van dit oordeel

Als we kijken naar wat God in het verleden heeft gedaan door plagen de wereld in te sturen, zoals in Egypte, dan was een van de hoofddoelen om te laten zien dat Hij God is. God was in Egypte bezig om stelselmatig de afgoden van Egypte aan te pakken. De 6e plaag in Egypte was dat er zweren op de mensen kwamen, net als het oordeel hier. Het verschil met die plaag is dat die heel locaal was, deze plaag treft de hele wereld.

In deze tijd, maar zeker ook in de tijd van Openbaring, zijn er nog veel afgoden. Een van de belangrijkste afgoden van de tegenwoordige tijd zijn wij zelf.

De mens wordt zo gedrild om zichzelf te aanbidden, om zelf belangrijk te zijn, de kracht in zichzelf te vinden. “Het antwoord ligt in jezelf”.

Ook ons lichaam is steeds meer een afgod aan het worden, kijk maar naar de eisen en verwachtingen die we van onze lichamen hebben. Kijk maar naar de hoeveelheid tijd die we stoppen in het verzorgen van ons lichaam. De hoeveelheid geld en energie die we stoppen in het verzorgen van onze lichamen.

God wil dat de mens ziet dat Hij God is, niet de mens. God wil dat de mens ziet dat Hij almachtig is, niet de mens. God wil dat de mens ziet dat Hij oordeelt, niet de mens.

God is bezig met de wereld te oordelen, God is bezig Zijn laatste oordelen uit te storten over de wereld. De reden voor dit oordeel is niet dat God met Zijn verkeerde been uit bed is gestapt, of dat Hij in een verkeerde bui was, o.i.d. God oordeelt de mens naar zijn/haar daden

2 Korinthe 5:10 “Want wij moeten allen voor de rechterstoel van Christus openbaar worden, opdat ieder vergelding ontvangt voor wat hij door middel van zijn lichaam gedaan heeft, hetzij goed, hetzij kwaad.”

Betekent dit dat alle goede daden die ik als mens doe mij vrijstellen van dit oordeel?

Romeinen 14:23b “En alles wat niet uit geloof is, is zonde.”

Alleen dingen die de mens door het door God gegeven geloof doet, zijn voor God goede daden. Alleen de dingen die we door Zijn kracht doen, voor Zijn koninkrijk, tot eer en glorie van Zijn Naam, die dingen zijn de goede dingen waar 1 Korinthe 5:10 het over heeft.

God zal de daden oordelen die we gedaan hebben, hetzij goed, hetzij kwaad. Dat is precies wat Hij hier doet.

v3

Het tweede oordeel wordt over de zee uitgegoten. We weten niet precies of dit de Mediterrane Zee is, of dat dit de wereldzeeën zijn. Wat we wel weten is dat dit om zout water gaat, God giet Zijn oordeel uit over zout water.

De 1e invalshoek is de fysieke en letterlijke impact van deze plaag

Wat er hier gebeurt is heel bijzonder, namelijk het zoute water van de zee wordt bloed. Er staat niet “als bloed”, er staat dat het water letterlijk bloed wordt. Dit heeft een ontzettend grote impact, want bloed ruikt niet heel lekker, zeker niet als het zoveel bloed is. Alle dieren in de zee gaan dood. Wat een stank zal dat teweeg gebracht hebben, wat een afschuwelijke geur moet er overal gehangen hebben.

Daarnaast heeft dit veel impact op de thermohaliene circulatie van de wereld, namelijk de waterstromen rond de wereld die de temperatuur regelen. Als al het zoute water bloed is, ben je deze hele vorm van temperatuurregeling kwijt.

De 2e invalshoek is de de geestelijke implicatie van dit oordeel

Bloed is heel belangrijk in de Bijbel, zelfs zo belangrijk dat God in Leviticus 17:11 aangeeft dat het leven van een wezen in het bloed zit. Zonder bloed geen leven is het idee.

Nu geldt dat ook voor de geestelijke staat van de mens. De Bijbel leert dat wij het bloed van Jezus Christus nodig hebben om gered te kunnen worden. De mens is geestelijk “dood”, we hebben een bloedtransfusie nodig, we hebben het bloed van de Heere Jezus nodig.

Waarom hebben we dat bloed nodig? Omdat elk mens zondigt (Romeinen 3:23), elk mens heeft redding nodig. De Bijbel leert dat alleen bloed zonde kan vergeven (Levicitus 17:11Hebreeën 9:11-18), dat we door het bloed van Jezus Christus gered zijn (Efeze 1:7). Bloed is dus ontzettend belangrijk.

Het oordeel dat God uitgiet over de mensen van de aarde, wordt over de mensen uitgegoten die God afwijzen. Als je God afwijst, wijs je ook Jezus af. Als je Jezus afwijst, wijs je ook Zijn offer aan het kruis af. Als je Zijn offer aan het kruis afwijst, wijs je ook Zijn bloed af.

“Ze hebben de redding afgewezen die naar hen toe was gekomen door het bloed van Hem Die het leven is; ze ontvangen nu Gods oordeel door het bloed dat dood symboliseert.”

Wijs alsjeblieft het bloed van Jezus niet af, neem juist Zijn bloed aan dat leven geeft. Neem Zijn offer aan het kruis voor jouw zonden aan, in eeuwigheid van Gods aanwezigheid mag genieten in de hemel en zodat je dit oordeel ontloopt.

v4-7

Het derde oordeel dat uitgegoten wordt, gaat over de rivieren en waterbronnen van de wereld.

De 1e invalshoek is de fysieke en letterlijke impact van deze plaag

Het effect van deze 3e schaal is dat ook de rivieren en waterbronnen in bloed veranderen. Dit heeft een nog veel heftiger effect dan de vorige schaal; bij de vorige schaal werd er een deel van het eten van de mens aangepakt, nu wordt het drinkwater aangepakt.

De oceanen van de wereld zijn zout water, de rivieren en waterbronnen zijn zoet water. Als mensen drinken we zoet water, wat slechts 2,59% is van al het water op de aarde. De 2 van de 2,59% zit gletsjers en ijskappen, de 0,59% van het totale wateroppervlak zit in grondwater (0,592%) of zit in meren en rivieren (0,014%).

Ondanks dat we zo weinig zoet water op de aarde hebben, is het wel één van de belangrijkste dingen die we als mensen nodig hebben. We kunnen max 4 dagen zonder water, maar wel meer dan 20 zonder eten.

Nu zowel het zeewater als het rivier- en waterbronwater in bloed veranderd zijn, zal de waterkringloop ook niet goed meer werken. Water dat verdampt, in wolken terecht komt, als regen weer neerkomt en wat dan weer kan verdampen. Deze cyclus zal niet goed, tot niet meer werken. Hoe heftig is dat, alles gaat zo anders zijn, alles gaat zo heftig zijn. Overleven op de aarde in deze tijd zal heel lastig zijn, heel zwaar.

De 2e invalshoek is de de geestelijke implicatie van dit oordeel

God maakt duidelijk dat Hij God is. Zoals in v5-7 staat stuurt God dit oordeel met een reden naar de mens toe. God maakt duidelijk dat niet de mens, maar Hij God is. Hij oordeelt, Hij is machtig, Hij beschermt Zijn mensen. Hij is Degene Die ervoor zorgt dat al het onrecht dat Zijn volgelingen aangedaan is rechtgezet wordt. Niet de mens, maar God is God.

Dit oordeel heeft een heel specifieke reden. De reden dat de mensen die God niet navolgen bloed moeten drinken, is dat “Aangezien zij het bloed van de heiligen en van de profeten vergoten hebben, hebt U hun ook bloed te drinken gegeven, want zij verdienen het.” (v6)

God is bezig Zijn wraak uit te storten over de mens, wraak voor de dingen die ze doen/gedaan hebben, die niet overeenkomen met Gods wil.

Openbaring 6:9-10 “En toen het Lam het vijfde zegel geopend had, zag ik onder het altaar  de zielen van hen die geslacht waren omwille van het Woord van God, en  omwille van het getuigenis dat zij hadden. En zij riepen met luide stem: Tot hoelang, heilige en waarachtige Heerser, oordeelt en wreekt U ons bloed niet aan hen die op de aarde wonen?”

Deze schaal is Gods antwoord op deze vraag, nu is het moment waarop God oordeelt en wreekt. Dit is het moment waarop God laat zien dat Hij rechtvaardig is, dat Hij God is, dat Hij Zijn mensen beschermt.

In v5-7 wordt er iets heel interessants gedaan, er wordt namelijk een korte pauze ingelast, zo kort als deze zinnen zijn. 2 stemmen spreken en ze zeggen hele bijzondere dingen. Middenin dit oordeel, middenin alle oproer die God veroorzaakt, middenin deze hele situatie maken zij duidelijk dat God rechtvaardig is, dat Hij waarachtig oordeelt.

Waarom is dat zo belangrijk om te weten? Omdat de vraag vaak gesteld wordt: Waarom zou een goed God de mens oordelen? Waarom stort een God van liefde Zijn oordelen, op deze manier uit over de aarde en de mensen die daarop wonen?

Wat vaak vergeten wordt bij deze vraag is dat God perfect liefdevol is, maar ook perfect rechtvaardig. God is een perfect rechtvaardige Rechter, wat betekent dat Hij moet straffen wat de wet overtreedt. Een rechter die niet straft wat de wet overtreedt is niet rechtvaardig. God moet dus, vanuit Wie Hij is, wel oordelen en straffen.

John MacArthur: “Omdat God rechtvaardigheid en geloof liefheeft, moet Hij zonde en ongeloof haten. Hij kan de waarheid niet liefhebben tenzij Hij de leugen haat. Hij kan het goede niet liefhebben, tenzij Hij het slechte haat. Hij kan niet belonen, tenzij Hij ook straft.”

Tegelijkertijd biedt God aan de hele mens een uitweg aan, Hij biedt eeuwig leven aan. Hij heeft zoveel gedaan om duidelijk te maken aan de mens dat ze redding nodig hebben en dat Jezus de Weg, de Waarheid en het Leven is. God heeft Zijn Woord gegeven, Hij heeft de kerk gegeven, Hij heeft de natuur gegeven die van Hem getuigt, Hij heeft op dit moment in Openbaring een engel rond de aarde gestuurd die in elke taal het Evangelie verkondigt. Hij heeft de 144.000 gegeven, die het Evangelie verkondigen, Hij heeft de 2 getuigen gestuurd, die ook van Hem getuigen. God heeft zoveel gedaan om de mens duidelijk te maken Wie Hij is, hoe slecht de mens is, wat het offer van Jezus is en hoezeer wij als mensen dat offer nodig hebben.

Deze engelen, deze perfecte wezens, deze wezens die geen zonde kennen en dus een objectieve mening kunnen geven, vertellen ons dat wat God doet rechtvaardig is. Gods daden zijn altijd perfect rechtvaardig. Hij was er altijd, Hij is en Hij zal altijd zijn; Hij weet dus precies wat Hij oordeelt, Hij was er namelijk bij.

Er moet aan Gods rechtvaardigheid voldaan worden, er moet oordeel over de zonde zijn. Anders zou Hij niet rechtvaardig zijn. Dus God zorgt ervoor dat het oordeel over de mens komt, Zijn rechtvaardige oordeel.

Nu zeg je misschien, ja maar niet iedereen heeft de christenen uit die tijd vermoord. Niet iedereen heeft meegedaan, hoe kan God dan hun ook veroordelen?

Er zijn 2 soorten zonden: 1) het verkeerde doen, 2) verzuimen het goede te doen (terwijl je beter weet). Allebei zijn ze zonde, allebei verdienen ze het oordeel. In Openbaring 11:10 juichte de hele aarde nadat de antichrist Gods 2 getuigen had gedood. Niet de hele aarde had hen gedood, maar alle onrechtvaardige mensen juichten wel mee na de dood van deze getuigen. Iedereen die God niet volgt, die niet het bloed van Jezus heeft om zijn/haar zonden te vergeven is schuldig volgens Gods standaard. Al deze mensen kiezen tegen God en dat verdient een oordeel.

Het feit dat God rechtvaardig oordeelt wordt bevestigd door een 2e stem, een stem die bij het altaar vandaan komt. We weten niet helemaal of dit een engel is, aangezien niemand in Gods aanwezigheid kon komen. Wat we wel weten is dat deze stem bevestigd dat God waarachtig en rechtvaardig is.

Dit altaar is een beeld van het kruis van Jezus, want het altaar is de plek om het offer te brengen, het kruis was de plek waar Jezus het ultieme offer bracht. Het is mooi dat het beeld van het kruis, het altaar, bevestigd dat God rechtvaardig en waarachtig oordeelt.

Alles wat God doet, alles wat Hij gedaan heeft, alles wat Hij zal doen is in overeenstemming met het feit dat Hij almachtig is, dat Hij waarachtig en rechtvaardig is.

Hij heeft alle macht, handelt altijd in waarheid en doet alles in perfecte rechtvaardigheid. Dat deed Hij in Genesis 1:1, dat deed Hij toen Jezus aan het kruis hing voor jouw en mijn zonde, dat doet Hij hier in Openbaring 16 bij het oordelen van de mens.

Hebreeën 13:8 “Jezus Christus is gisteren en heden Dezelfde en tot in eeuwigheid.”

v8-9

Nadat de engel en het altaar klaar zijn met Gods werk bevestigen, gaat het oordeel verder. God is nog niet klaar. Het volgende oordeel is het uitgieten van de 4e schaal, over de zon.

God heeft in de eerste 3 oordelen de mens en de aarde direct aangepakt, nu gaat God aan de slag met het direct aanpakken van afgoden, het koninkrijk van de antichrist, de machten van de duivel en de lucht. God is bezig om de stap te maken van het aanpakken van de aarde, naar het aanpakken van de “aanvoerder van de macht in de lucht” (Efeze 2:2).

De 1e invalshoek is de fysieke en letterlijke impact van deze plaag

Nadat de schaal leeggegoten is over de zon, wordt de zon een stuk heter dan dat die nu is. Global warming komt dan in een stroomversnelling. De zon zal de mens pijnigen, uit v11 lezen we dat de mensen hun zweren nog hebben, dus dat zal pijn doen. Daarnaast is de hitte verschrikkelijk, maar ook het effect van de hitte op de aarde. De waterkringloop was al grotendeels kapot door de vorige oordelen, maar nu gaat het helemaal bergafwaarts met de hoeveelheid drinken die er nog op de aarde is. Mensen hebben drinken nodig, maar alles zal nu nog veel sneller verdampen dan voorheen. De hitte zal ook onweerstormen veroorzaken, tornado’s en andere weerverschijnselen. De pijn, de droogte, de uitdroging, het heftige weer; alles bij elkaar zal dit echt een vreselijke tijd zijn.

Door deze hitte zal ook het ijs van gletsjers en de poolkappen smelten, wat een stijging van de zeespiegel teweeg gaat brengen. Volgens antarcticglaciers.org zal alleen Antarctica al voor een stijging van de zeespiegel van 58 meter zorgen.

De 2e invalshoek is de geestelijke implicatie van dit oordeel

Al heel vroeg, in Genesis 11, gingen mensen de hemel aanbidden, de sterren, maar vooral ook de zon. Nimrod is degene in Genesis 11 die de mensen aanzet tot het aanbidden van de hemel en de hemellichamen, de toren van Babel was een poging om een toren tot de hemel te maken. De plek van de aanbeden hemellichamen. God oordeelt deze vorm van aanbidding, de vorm van aanbidding die door het volk Israël werd doorgezet door het aanbidden op de offerhoogtes.

Barnhouse: “Mensen moeten leren dat de dingen waar ze op vertrouwen of waar ze hun aanbidding aan geven, de bron van hun meest vreselijke straffen zullen zijn.”

Een van de grote dingen die de mensen fysiek mee zullen maken is dorst, dorst naar water. Een van de belangrijkste dingen die Jezus de mens aanbiedt is levend water, namelijk Hijzelf.

Johannes 4:14 “wie drinkt van het water dat Ik hem zal geven, zal in eeuwigheid geen dorst meer krijgen. Maar het water dat Ik hem zal geven, zal in hem een bron worden van water dat opwelt tot in het eeuwig leven.”

De mensen op de aarde zullen vreselijke fysieke dorst hebben, maar de hitte en dorst zijn slechts een uiting van hun geestelijke droogte. Deze mensen hebben niet het geestelijke water, de geestelijke verfrissing en redding van Jezus Christus ontvangen. Deze mensen kunnen hun dorst niet lessen, terwijl ze daar wel alle kans toe hebben gehad.

De mens weet dat God hen aan het oordelen is, de mens weet dat God hen “beloont” naar hun daden en keuzes. In plaats van dat ze op hun knieën vallen en Hem aanbidden, lasteren ze de Heere en bekeerden ze zich niet. Dat is het hart van de mens, het hart van steen, het hart vol zonde. Dat is de natuur van de mens, de natuur die oorlog voert tegen God.

v10-11

We weten niet precies waar de troon van het beest zal zijn, de stad Babylon is een goede gok, ondanks dat we niet weten waar die stad zal zijn. Maar de 5e schaal gaat geleegd worden op de troon van het beest, de antichrist.

De 1e invalshoek is de fysieke en letterlijke impact van deze plaag

Door het uitgieten van deze schaal met Gods toorn, komt er duisternis. Het meest waarschijnlijke geval is dat het om lokale duisternis gaat, net als bij de 9e plaag in Egypte. Dit zou namelijk nog veel duidelijker maken wat God allemaal aan het laten zien is, namelijk dat Hij God is en dat Hij oordeelt. Het koninkrijk van het beest, de antichrist, is duisternis; de rest van de wereld heeft nog steeds te maken met de brandende zon.

De aanwezige duisternis is pijnlijk, is zwaar. In combinatie met de pijn van de zweren die nog steeds aanwezig zijn, is dit een heftig oordeel. Als mensen vinden we duisternis, donker, vaak al niet heel fijn, laat staan als het een zware, donkere duisternis is als deze.

De 2e invalshoek is de geestelijke implicatie van dit oordeel

Wat God heel duidelijk maakt met deze plaag is de keuze van de mens. De mens heeft gekozen op dit moment om de antichrist te aanbidden, ze hebben het merkteken van het beest op hun voorhoofd of hand laten zetten, ze hebben duidelijk tegen God gekozen. God is bezig, met al deze plagen, maar met deze specifiek, om te laten zien wat het effect van die keuze is.

Het effect van de keuze tegen God is duisternis. Duisternis in het hart van de mensen die tegen Hem kiezen, duisternis in hun gedachten, duisternis die zelfs uiterlijk te zien is. De satan biedt niets dan duisternis, niets dan gescheiden zijn van God en Zijn licht.

Johannes 3:19 “En dit is het oordeel, dat het licht in de wereld gekomen is, en de mensen hebben de duisternis liefgehad, meer dan het licht, want hun werken waren slecht.”

De mensen die dit oordeel ondergaan zien in dat God hun oordeelt, maar ze blijven God lasteren, ze blijven God uitschelden, ze blijven verharden in de dingen die ze doen. God is de mens aan het laten zien wat hun geestelijke staat is, ze zijn hard, ze bekeren zich niet, ze lasteren God, ze wijzen God af. God laat hen zien wat de gevolgen zijn van die keuze.

Conclusie

Door dit stuk in Openbaring 16 heen, laat God zien wat er komt. Hij laat ons zien wat de gevolgen zijn van de keuzes die wij als mensen maken. God laat zien dat elke keuze een gevolg heeft en dit is het gevolg van niet kiezen of tegen God kiezen. Jezus is de Weg, de Waarheid en het Leven; niemand anders kan ons redding geven, niemand anders kan de mens redden van de dood. Alleen Jezus, Zijn offer, alleen Zijn bloed.

Door deze 5 schalen van oordeel heen heeft God laten zien dat Hij God is, dat Hij bovennatuurlijk zal oordelen. Er zijn misschien wetenschappelijke verklaringen te vinden voor de losse schalen, maar niet voor de snelheid, niet voor de intensiteit, niet voor de precisie van deze oordelen. God laat aan ons, hier en nu zien hoe de wereld er uit zal zien tijdens het oordeel. Dit is slechts een schim bij wat er in de hel allemaal voor oordelen uitgegoten zullen worden en hoe heftig alles daar zal zijn. God stelt de vraag aan ieder mens: waar kies je voor, voor Mij, of voor dit eeuwige oordeel?

6 vragen/praktische toepassingen voor jou:

Weet jij of je dit oordeel ontloopt? Alleen door in Jezus te geloven, op Zijn manier, kan je dit oordeel ontlopen. Alleen door Jezus’ offer aan het kruis, door Zijn bloed, kan je vergeven worden van je zonden en kan je dit oordeel ontlopen.

Heb jij dingen die een uiterlijke uitwerking hebben, net als de zweer, maar die een teken zijn van een innerlijk probleem? Leg dan je hele leven opnieuw aan de voet van het kruis. Wijd je leven opnieuw toe aan Jezus, vraag Hem om vergeving, om reiniging van je zonden.

Waardeer jij het bloed van Jezus voor wat het is, of wijs jij het af? Moet jij je weer verdiepen in wat Jezus voor jou gedaan heeft, hoeveel Hij voor jou gegeven heeft? Vraag God om te laten zien wat en hoeveel Hij voor jou gedaan heeft.


Ga jij door een periode van geestelijke droogte heen? Heb jij het levende water van de Heere Jezus nodig? Vraag Hem er om. Hij wil ons alles geven dat we nodig hebben.

Welke delen van jouw leven zitten er nog in de duisternis? Zit jouw hele leven nog in de duisternis? Bid God en vraag Hem met Zijn licht in jouw leven te schijnen. Jezus is het Licht van de wereld, Hij wil met alle liefde jouw hele leven doorschijnen en alles opruimen wat niet naar Zijn wil is.