De zeven schalen – de laatste twee

Openbaring 16:12-21

Welk Bijbelvers is wereldwijd het meest bekend onder zowel christenen als niet-christenen?De zeven schalen – de laatste twee

Johannes 3:16 – “Want zo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.”

Dit is niet alleen wereldwijd het meest bekende Bijbelvers, maar het is ook nog eens een van de meest duidelijke verzen waarin het Evangelie tot uiting komt.

In dit vers staat het eeuwig leven tegenover het verloren gaan.

Toon volledige notities

Zoals wij inmiddels horen te weten, staan Bijbelverzen niet op zichzelf. De twee verzen die hierna komen zijn even belangrijk, alleen zijn ze niet even bekend.

Johannes 3:17-18 – “17Want God heeft Zijn Zoon niet in de wereld gezonden opdat Hij de wereld zou veroordelen, maar opdat de wereld door Hem behouden zou worden. 18Wie in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld, maar wie niet gelooft, is al veroordeeld, omdat hij niet geloofd heeft in de Naam van de eniggeboren Zoon van God.”

In deze twee verzen staat het behouden worden en het niet veroordeeld worden, tegenover het door God veroordeeld worden, oftewel tegenover Gods oordeel.

Wij zijn in onze studie van het Bijbelboek Openbaring al een hele tijd bezig met de periode dat de verdrukking genoemd wordt.

Dat is de zeven jarige periode dat de profeet Daniël de zeventigste week noemt, dat de profeet Jeremia een tijd van benauwdheid voor Jakob noemt, wat de apostel Paulus de komende toorn van God noemt.

Wij zijn inmiddels een heel eind gekomen.

Wij hebben de zeven zegel oordelen reeds behandeld, de zeven bazuin oordelen, en afgelopen zondag heeft Casper heel goed de eerste vijf van de zeven schaal oordelen behandeld.

Vanmorgen maken wij Openbaring 16 af waardoor wij chronologisch gezien tot het einde van de zeven jarige verdrukking zijn gekomen.

Hoofdstuk 17, 18 en 19 geven ons de details van wat wij vanmorgen in hoofdstuk 16 gaan behandelen, dus ga ik er vanmorgen oppervlakkig doorheen.

Terugkomend op wat Jezus in Johannes 3 zei over het verloren gaan en het veroordeeld worden door God, wil ik voor alle duidelijkheid onderscheid maken tussen het eschatologisch oordeel van God en het eeuwig oordeel van God.

De zeven jarige periode dat de verdrukking genoemd wordt is het eschatologisch oordeel van God. Dit is wanneer God Zijn toorn en veroordeling uitgiet over de mensen die tijdens de verdrukking Jezus Christus blijven verwerpen, en die het beeld van het beest aanbidden en die het merkteken van het beest aanvaard hebben.

Dit is het eschatologisch oordeel van God.

Eschatologie is de leer van het einde van de wereld en het laatste oordeel. Eschatologie wordt ook genoemd de eindtijd leer.

Hierover spreekt de Bijbel heel veel in zowel het Oude Testament alsook in het Nieuw Testament.

Het eeuwig oordeel van God wordt ook in zowel het Oude Testament alsook het Nieuw Testament vermeld. Omwille van de tijd zal ik slechts iets uit het Nieuw Testament aanhalen:

Openbaring 20:10 – “En de duivel, die hen misleidde, werd in de poel van vuur en zwavel geworpen, waar ook het beest en de valse profeet reeds zijn. En zij zullen dag en nacht gepijnigd worden in alle eeuwigheid.”

Openbaring 20:12-15 – “12En ik zag de doden, klein en groot, voor God staan. En de boeken werden geopend en nog een ander boek werd geopend, namelijk het boek des levens. En de doden werden geoordeeld overeenkomstig wat in de boeken geschreven stond, naar hun werken. 13En de zee gaf de doden die in haar waren. Ook de dood en het rijk van de dood gaven de doden die in hen waren, en zij werden geoordeeld, ieder overeenkomstig zijn werken. 14En de dood en het rijk van de dood werden in de poel van vuur geworpen. Dit is de tweede dood. 15En als iemand niet bleek ingeschreven te zijn in het boek des levens, werd hij in de poel van vuur geworpen.”

Het verschil tussen het eschatologisch oordeel van God en het eeuwig oordeel van God is dit:

Het eschatologisch oordeel is puur bestemd voor alle mensen die tijdens de verdrukking weigeren om de redding van Johannes 3:16 te aanvaarden.

Dit zijn de mensen waarvan er o.a. gezegd wordt: “En zij lasterden de God van de hemel, maar zij bekeerden zich niet van hun werken, zij bekeerden zich niet om Hem eer te geven.” (Op. 16:9, 11)

Het eeuwig oordeel is bestemd voor alle mensen die Jezus Christus bewust hebben verworpen, die Jezus Christus bewust niet hebben nagevolgd, die het zaligmakend werk van Jezus Christus aan het kruis bewust niet aanvaard hebben.

Dit geldt voor alle mensen vanuit het tijdperk van het Oude Testament, alle mensen vanuit het tijdperk van de kerk, en alle mensen die in de toekomst de verdrukking mee zullen maken.

Zowel het eschatologisch alsook het eeuwig oordeel is wat Jezus bedoelde toen Hij in Johannes 3sprak over het verloren gaan, over het veroordeeld worden.

Wat ik nu ga zeggen is nogal cryptisch, maar het is een schitterende waarheid:

Enerzijds resulteert het oordeel van God in de dood; zowel de lichamelijke dood, alsook de tweede dood, de poel van vuur, oftewel, de hel.

Anderzijds resulteert het oordeel van God in het eeuwig leven! Hier kom ik straks op terug! Laten we eerst Openbaring 16 afmaken. Omdat hoofdstuk 17 en 18 ingaan op de details van wat wij vanmorgen gaan lezen, gaan wij er nu vrij snel doorheen.

Lees Openbaring 16:12-15

Afgelopen zondag hebben wij gekeken naar de eerste vijf schalen:

Alle mensen die het beeld van het beest aanbaden en die het merkteken van het beest hebben aanvaard kregen een kwaadaardig en schadelijke zweer.

De zee en de rivieren en alle waterbronnen werden veranderd in bloed.

Mensen werden verzengd door de toenemende kracht en hitte van de zon.

En het koninkrijk, het hoofdkwartier van de antichrist werd verduisterd waardoor de mensen op hun tong beten van de pijn.

Nu, komen wij tot de laatste twee van de zeven schalen, die gelijk de laatste twee van de 21 oordelen van God zijn. Zeven zegels, zeven bazuinen, zeven schalen.

Vers 12  “En de zesde engel goot zijn schaal uit over de grote rivier, de Eufraat. En haar water droogde op, zodat de weg gereedgemaakt werd voor de koningen uit de richting waar de zon opgaat.”

De Eufraat is historisch gezien een van de meest vooraanstaande rivieren van West Azië. Het is tevens de langste rivier in West Azië; zo’n 2.800 km lang.

Het diende als de Oostelijke grens van het Romijns rijk.

Het diende tevens als de Oostelijke grens van het gebied dat God in Genesis 15 aan het nageslacht van Abraham had beloofd.

En hier staat dat de zesde engel de rivier geheel deed opdrogen zodat de weg gereedgemaakt werd voor de koningen uit het Oosten.

De koningen uit het Oosten, waar de zon opgaat zijn hoogstwaarschijnlijk de regeringsleiders en hun legers van de landen in het verre Oosten zoals bijvoorbeeld China, India, Japan, Korea, Indonesië.

Deze gigantische troepenmacht zal deel uitmaken van een nog groter troepenmacht dat zich zal verzamelen in Armageddon om tegen Jezus te vechten.

Deze laatste wereldstrijd is duidelijk het werk van de satan, zoals wij zo meteen gaan lezen.

Vers 13  “En ik zag uit de bek van de draak (satan), uit de bek van het beest (antichrist) en uit de mond van de valse profeet drie onreine geesten komen, als kikvorsen.”

Deze onreine geesten, oftewel demonen komen voort uit de monden omdat de mond de plaats van invloed is. Met de mond heeft de antichrist en de valse profeet de gehele wereld beïnvloed en misleid. En nu gaan deze demonen de wereld in om nog eens hun invloed uit te oefenen.

Kikkers zijn volgens de Wet van Mozes onrein. Zij leven vaak in drab, in viezigheid, het zijn lelijke en vieze beesten. Het is dus typerend dat deze demonen de vorm van kikkers hebben.

Vers 14  “Dit zijn namelijk de geesten van de demonen, die tekenen doen en die uitgaan naar de koningen van de aarde en van de hele wereld, om hen te verzamelen voor de oorlog van de grote dag van de almachtige God.”

Satan denkt nog steeds dat hij, de antichrist en de valse profeet Jezus Christus kunnen verslaan. Maar, hij weet ook dat hij dit niet met z’n drieën kan doen.

Vandaar dat hij deze demonen de wereld in stuurt om d.m.v. bovennatuurlijke tekenen alle resterende regeringsleiders en hun troepenmachten over te halen om mee te doen aan de slag van Armageddon.

Vers 15  “Zie, Ik kom als een dief. Zalig hij die waakzaam is en op zijn kleren acht geeft, zodat hij niet naakt zal rondlopen en men zijn schaamte niet zal zien.”

Te midden van wat er op dit moment gaande is, hoort Johannes de stem van Jezus die hoogstwaarschijnlijk spreekt tot degenen die in Hem geloven, die nog niet zijn gedood door de antichrist.

Dat Jezus als een dief komt geeft aan dat men niet het exact moment kent wanneer Hij komen zal. Het geeft ook aan dat wanneer Hij komt, degenen die Hem niet verwachten, schade zullen lijden.

Maar tegen het restant van de gelovigen zegt Jezus dat hij/zij die waakzaam is, die met reikhalzend verlangen de wederkomst van Jezus actief verwacht, die er helemaal klaar voor is, die persoon zal zalig zijn. Zalig betekent dolgelukkig.

Nu pakt Johannes het weer op bij het verhaal en zegt:

Vers 16  “En hij verzamelde hen op de plaats die in het Hebreeuws Armageddon wordt genoemd.”

Satan heeft d.m.v. de demonische kikkers de koningen van de aarde en van de hele wereld verzameld om tegen de almachtige God te strijden.

Alhoewel dit de slag van Armageddon genoemd wordt, zal het geen strijd zijn, want Jezus zal met Zijn hemels legermacht, de satan, de antichrist, de valse profeet en de honderden miljoenen troepen verslaan zonder dat Hij zelf schade zal lijden.

Hier zullen wij meer over zien in hoofdstuk 17, 18 en 19.

Vers 17  “En de zevende engel goot zijn schaal uit over de lucht. En er klonk een luide stem uit de tempel in de hemel, vanaf de troon, die zei: Het is geschied.”

Deze laatste schaal wordt uitgegoten over de lucht, d.w.z. de atmosfeer. Ik geloof dat de reden hiertoe is, is omdat satan, in Efeze 2 de heerser over het machtsgebied van de lucht genoemd wordt.

Deze laatste schaal is dus gericht op het gebied waar de satan zijn macht uitoefent.

De luide stem dat uit de tempel in de hemel komt, is de stem van God Zelf. En Hij zegt: “het is geschied”.

Het is nu over. Het is klaar. Het moment is aangebroken dat Jezus terug zal komen op aarde om de aarde te renoveren, om de vloek ongedaan te maken, om Zijn koninkrijk te vestigen.

Vers 18  “En er kwamen stemmen, donderslagen en bliksemstralen. En er kwam een grote aardbeving, zo een als er niet is geweest sinds er mensen op de aarde geweest zijn: zo’n aardbeving, zo groot!”

Zoals er bij het openen van de zevende zegel en bij het blazen op de zevende bazuin, stemmen, donderslagen, bliksemstralen en een aardbeving waren, zijn ook hier, bij de zevende schaal dezelfde dingen aanwezig.

Alleen nu komt een aardbeving dat niet plaatselijk is, maar dat de gehele aarde door elkaar schudt.

Vers 19  “En de grote stad viel in drie stukken uiteen en de steden van de heidenvolken stortten in. En het grote Babylon kwam bij God in gedachtenis, en Hij gaf haar de drinkbeker met de wijn van Zijn grimmige toorn.”

Ik geloof dat de grote stad dat in drie stukken uiteen viel, Jeruzalem is. In Openbaring 11:8 en 21:10 wordt Jeruzalem ook de grote stad genoemd.

In Zacharia 14:8 staat dat er vanuit Jeruzalem levend water uit een bron zal stromen dat enerzijds naar de Middellandse zee toe zal stromen en anderzijds naar de Dode Zee.

Dit kan alleen gebeuren als Jeruzalem in drie stukken uiteen valt. Wij lezen ook in Zacharia 14 dat wanneer Jezus op aarde terugkomt, dat Hij met Zijn voeten op de Olijfberg zal staan en dat de Olijfberg in tweeën gespleten zal worden.

Ik zal hier in een latere studie meer over zeggen.

Het grote Babylon is natuurlijk het hoofdkwartier van de antichrist en we lezen hier dat God Zijn grimmige toorn over haar zal uitstorten. Babylon zal geheel vernietigd worden, niets zal ervan overblijven.

Vers 20  “En alle eilanden zijn op de vlucht geslagen, en bergen waren er niet meer te vinden.”

Door deze laatste globale aardbeving zullen alle eilanden verdwijnen en alle bergen zullen met de vlakke grond gelijk gemaakt worden.

Lukas 3:5a – “Elk dal zal gevuld worden en elke berg en heuvel zal geslecht worden.”

Door deze aardbeving zal de topografie, het landschap van de hele wereld veranderen.

Bergen vormen een blokkade, eilanden zijn moeilijk te bereiken.

Door deze catastrofale veranderingen zal de aarde voorbereid gaan worden op de komst van het duizend jarig vrederijk waarin Jezus Christus vanuit Jeruzalem, de Berg Sion zal gaan regeren.

Jeruzalem, waaruit Jezus zal regeren, zal dan ook het hoogste punt van heel aarde zijn.

Vers 21  “En grote hagelstenen, elk ongeveer een talentpond zwaar, vielen uit de hemel op de mensen neer. Maar de mensen lasterden God vanwege de plaag van de hagel, want de plaag van de hagel was zeer groot.”

Tot slot, voor allen die de aardbeving hebben overleefd, laat God hagel op de mensen neervallen.

De hagelstenen zijn dusdanig groot dat elk hagelsteen zo’n 50kg weegt.

En in plaats van dat de mensen zich berouwen over hun eigen opstand tegen God, blijven de mensen God lasteren.

Het is zeer passend dat God hen straft d.m.v. hagelstenen. In Leviticus 24:16 staat dit:

Leviticus 24:16 – “Wie de Naam van de HEERE lastert, moet zeker ter dood gebracht worden. Heel de gemeenschap moet hem zeker stenigen.”

Ondanks dat God Zich tijdens de verdrukking heeft bewezen dat Hij God is, bleven de niet-gelovige mensen Hem lasteren en de straf voor het lasteren van God is de dood d.m.v. stenigen.

Nu dit. Wij hebben het vandaag gehad over het eschatologisch oordeel van God en het eeuwig oordeel van God.

Eenieder die niet in Jezus Christus gelooft zoals de Bijbel het voorschrijft zal te maken krijgen met Gods oordeel.

Ik zei aan het begin van de studie dat Gods oordeel tevens tot het eeuwig leven zou kunnen leiden; tot een leven samen met God hier op aarde, met alle voordelen van dien, én een leven samen met God in alle eeuwigheid, heerlijkheid en zaligheid.

De mens heeft namelijk de keus om zelf voor zijn/haar zonden door God geoordeeld te worden; maar dit leidt uiteindelijk tot de eeuwige dood. Hoe goed je het ook in dit leven gedaan hebt.

De mens kan ook kiezen voor het oordeel van God dat God reeds uitgegoten heeft op Zijn Zoon, Jezus Christus aan het kruis.

Ezechiël 33:11 – “Zo waar Ik leef, spreekt de Heere HEERE, Ik vind geen vreugde in de dood van de goddeloze, maar daarin dat de goddeloze zich bekeert van zijn weg en leeft! Bekeer u, bekeer u van uw slechte wegen, want waarom zou u sterven?”

God wil de kroon van Zijn schepping, de mens niet veroordelen. 2 Petrus 3 zegt dat God absoluut niet wil dat enigen verloren gaan, maar dat allen tot bekering komen.

Om het de mens mogelijk te maken om Gods oordeel te ontsnappen, heeft God Zijn Zoon, Jezus Christus in onze plaats veroordeeld.

Het oordeel dat ik uiteindelijk verdien omdat ik een zondaar ben heeft Jezus voor mij gedragen.

En dan maakt het niet uit of je een goed mens bent, ieder mens is van nature, van aard een zondaar. Dus of je nu een goede zondaar bent of een slechte zondaar, je bent en blijft volgens God een zondaar die verlossing nodig heeft.

En die verlossing is alleen te vinden in het offer dat Jezus bracht aan het kruis.

Aan het kruis goot God Zijn oordeel uit over Jezus Christus. Jezus heeft het eeuwig oordeel van God op Zich genomen voor jou en voor mij.

De enige reden waarom Jezus niet voor eeuwig veroordeeld is, is omdat Hij volkomen onschuldig is en omdat God Hem uit de dood heeft opgewekt. De eeuwige dood kon Jezus dus niet houden.

Het is dus aan ieder mens de keus om òf zichzelf door God te laten oordelen òf om te vertrouwen op het oordeel dat God reeds uitgegoten heeft op Zijn Zoon Jezus Christus.

Johannes 3:16 – “Want zo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.”

Het aanbod gaat uit naar eenieder.

Toen Jozua het volk opriep om de God van de Bijbel te dienen zei hij:

Jozua 24:15 – “kies voor u heden wie u zult dienen. Wat mij en mijn huis betreft, wij zullen de HEERE dienen!