Bid elke dag

Bid elke dag

“En dit is de vrijmoedigheid die wij hebben in het toegaan tot God, dat Hij ons verhoort, telkens als wij iets bidden naar Zijn wil.” (1 Johannes 5:14) Het kinderliedje gaat: Lees je Bijbel, bid elke dag, dat je groeien mag. Bidden is een belangrijk onderdeel hiervan, in elke situatie.

God is goed, altijd; of ik het nou zie of niet. Dat is altijd goed om mee te beginnen, maar zeker als het aankomt op het onderwerp van gebed. Hoe ik gebed een tijd lang heb begrepen, en om mij heen gebruikt zag worden, is alsof gebed een snoepautomaat is: je gooit het juiste gebed de lucht in en er komt uit wat je wil hebben. Ik hoop van harte dat dit niet herkenbaar is voor jou als lezer, maar ik ben bang dat dit wel zo is. Zonder al te diep in te willen gaan op wat gebed niet is, wil ik deze blog gebruiken om in te gaan op wat gebed juist wel is: een dialoog met God, een gesprek met God.

Bid vrijmoedig

Het mooie aan gebed is dat we vrijmoedig mogen bidden, zoals Johannes schrijft in het vers waar ik deze blog mee begon. Ik mag bidden voor alle dingen waar ik mee zit, ik mag God alles vragen, ik mag altijd bij Hem komen. Dat betekent nog niet dat Hij alles zal geven waar ik Hem om vraag, maar Hij zal mij niet afwijzen, Hij zal niemand afwijzen, als ik tot Hem bid. Het is wel zo dat ik ook moet leren om naar God te luisteren, om stil te zijn, om door Hem aangesproken te worden op dingen, om Hem ook beter te leren kennen.

Ik heb zelf heel lang gebed gebruikt voor het opdreunen van een verlanglijstje, het snoepautomaat idee, zo van: Heere, ik heb dit nodig, op school heb ik dat cijfer nodig, op werk wil ik graag dat bereiken, geef met dit aUb, amen. Dat is niet hoe God gebed ziet, dat is niet hoe Hij wil dat we bidden. 1 Johannes 5:14 zegt niet voor niets dat Hij ons verhoort “telkens als wij iets bidden naar Zijn wil.” Dat is het allerbelangrijkste, bidden naar Zijn wil. Dan zal ik gaan krijgen waarvoor ik bid, omdat het ook Gods wil is; God zal nooit iets Zelf doen wat niet naar Zijn wil is, dus mijn gebed kan hem daar ook niet toe dwingen.

Bid elke dag, want je hebt toegang tot God

Wat heel belangrijk is om te begrijpen, wat ik zelf ook nog heel moeilijk vind, is dat gebed de belangrijkste manier is om tot God te naderen, ik heb toegang tot God. Door te bidden loop ik, als het ware, Gods troonzaal binnen en ga met Hem in gesprek. Als ik me dan besef Wie God is, hoe groot Hij is, hoe krachtig en machtig Hij is, dan zal dat invloed hebben op mijn gebeden; ik zal dan namelijk vol ontzag en respect tot Hem bidden, omdat ik begrijp dat ik met de allerhoogste God in gesprek ga. Ook dat is, denk ik, heel belangrijk in bidden naar Gods wil, dat ik respect heb, ontzag heb voor God.

Toen Jezus in de hof van Gehtsémané tot God de Vader bad, bad Jezus iets dat Hij graag wilde; wat een geweldige les voor ons is, is dat Jezus Zijn verlangens ondergeschikt maakt aan de wil van God. “Mijn Vader, als het mogelijk is, laat deze drinkbeker aan Mij voorbijgaan. Maar niet zoals Ik wil, maar zoals U wilt.” (Mattheüss 26:39) Jezus ging vrijmoedig naar God toe, Jezus had toegang tot God, Jezus legde Zijn verlangens bij God neer, maar Jezus hield Zichzelf wel ondergeschikt aan de wil van God. Daar kan ik nog heel veel van leren.

Bid, want God verhoort

God verhoort mijn gebeden. Ik weet 100% zeker dat God al mijn gebeden hoort, Hij is almachtig, alwetend, dus mijn gebeden hoort Hij zeker. Het is helemaal geweldig dat Hij mijn gebeden zelfs verhoort, dus dat Hij er ook iets mee doet. Op het moment dat ik bid naar Zijn wil, zal ik krijgen waarvoor ik bid, omdat het ook is wat God wil. Dat klinkt misschien als een rare zin, maar het is wel waar, God verhoort de gebeden die naar Zijn wil zijn.

Het kan zijn dat ik lang ergens voor moet bidden, dat God mij uithoudingsvermogen wil leren op het gebied van gebed; God verhoort de gebeden die naar Zijn wil zijn. Wat ik hier lastig in vind is om op Gods timing te wachten als het op de verhoring van gebeden aankomt. Als ik ergens voor bid, wil ik het hier en nu (echt een product van de magnetron-maatschappij). Vaak heeft God een heel ander idee, Zijn timing is perfect, elke keer weer.

Bid elke dag naar Zijn wil

“als wij iets bidden naar Zijn wil.” geeft Johannes aan. Hoe bid ik naar Zijn wil? Hoe weet ik of ik bid naar Zijn wil? Een goede vriend van me wijst me bij deze vraag altijd op Gods Woord. Hoe leer ik de God van de Bijbel kennen? Door Zijn liefdesbrief, Zijn Woord, te lezen. Door biddend door de Bijbel heen te gaan. Ik moet tot God bidden dat Hij Zijn Woord openbaart aan mij, ik moet Hem vragen om Zichzelf te laten zien door de Bijbel heen; ik moet dit elke dag, elke keer dat ik Zijn Woord lees vragen.

Alleen door de Bijbel te lezen, alleen door te bidden voor, tijdens en na het lezen, kan ik God leren kennen en daardoor gaan leren bidden naar Zijn wil. De discipelen vroegen aan Jezus om hen te leren bidden, Jezus deed dat. Ik stel deze vraag ook aan God, ik moet ook leren bidden, ik moet ook leren bidden naar Gods wil.

Hoe zie jij gebed? Bid elke dag, doe jij dat? Bid jij naar Gods wil? Ik wil je uitdagen om Gods Woord biddend te gaan lezen, God te vragen om jou te leren bidden en jezelf open te stellen om door God verrast te worden. Als je hier vragen over hebt, neem gerust contact met ons op.

“Als u in Mij blijft en Mijn woorden in u blijven, vraag wat u maar wilt en het zal u ten deel vallen.” (Johannes 15:7)