Bid voor de overheid

Bid voor de overheid

Bid voor de overheid? In een tijd van economische neergang, waarin veel mensen moeite hebben om financieel hun hoofd boven water te houden. In een tijd waarin het gevoel van veiligheid drastisch afneemt door de gebeurtenissen die we allemaal kunnen volgen op televisie en het internet. Niemand lijkt een oplossingen voor de problemen waar onze samenleving mee worstelt, zelfs de overheid lijkt maar wat te doen.

Het is juist in tijden van onzekerheid dat het Woord van God een baken van hoop en leven is voor de Christen en de oplossing is voor de zoekende.

Grijp naar de wapenen

Het is juist nu dat jij als Christen de wapenen op moet pakken. Neen, niet de wapenen om een menselijke oorlog te voeren, maar het krachtigste bijbelse wapen genaamd: gebed!

Gebed voor de overheid

Het is Paulus in de eerste brief aan Timotheus die de oproep doet bid voor de overheid en hoog geplaatsten. Het is natuurlijk heel makkelijk om die oproep naast je neer te leggen omdat je het misschien niet eens bent met de keuzes die de overheid maakt. En in alle eerlijkheid heb ik op z’n tijd best wel eens met die gedachten gelopen. Waarom zou ik bidden voor een regering die toestaat dat ongeboren baby’s worden gedood? Hoe kan ik voor een regering bidden die toestaat dat euthanasie mag worden toegepast? Waarom zou ik bidden voor een regering die het homohuwelijk toestaat? Je kan zo een hele rij van Bijbelse zonde opnoemen die door onze regeringen worden toegestaan en dankzij de wetgever van het land zijn verwijderd uit het strafrecht.

God heeft de overheid ingesteld: Romeinen 13:1-7

Waarom bidden voor de overheid

In 1 Timotheus 2:1-4 maakt de bijbel ons duidelijk waarom we voor onze overheden en hooggeplaatste dienen te bidden, zonder enig voorgevormde condities. De bijbel geeft mij niet de opdracht om pas te bidden voor de overheid als ik het eens ben met de overheid. En indien ik het oneens ben met de beslissingen van de overheid dan heb ik een vrijbrief om niet voor ze te bidden. NEE!

De bijbel bij monde van Paulus leert ons dat we dienen te bieden voor ALLE mensen. Dat geldt dus ook voor (vers 2) hooggeplaatste en koningen. We dienen voor alle mensen te bidden zonder vooraf gestelde condities.

De bijbel geeft ons een ‘resultaten/gevolgen’ indien we deze opdracht volgen, en redenen waarom we überhaupt zouden moeten bidden.:

  1. ‘Resultaat’/Gevolg: Dat wij een rustig en stil leven zullen leiden in alle godsvrucht en waardigheid
  2. Reden: Want het is goed en welgevallig in de ogen van God
  3. Reden: Hij wil dat alle mensen zalig worden
  4. Reden: Hij wil dat alle mensen tot kennis van de waarheid komen

Bidden, voor alle mensen is het verlangen of beter gezegd de noodzaak die God bij ons neerlegt. Het is een must te bidden voor alle mensen, want het is Gods verlangen.

Ben jij al gestart om te bidden voor de overheid? Misschien zou je een lijstje moeten maken met bijvoorbeeld de burgemeester van je dorp of stad, politieke leiders, het koningshuis… dit kan je helpen bij het regelmatig bidden voor de gezaghebbers zodat jij een rustig en stil leven zult leiden in alle godsvrucht en waarheid.

Als je hier vragen over hebt, neem gerust contact met ons op.