Ik ben die blinde, dove en verlamde
Mattheüs 15:21-39
- Vorige week zagen wij dat Jezus de huichelarij van de schrift-geleerden en de Farizeeën aan de kaak stelde.
- De schriftgeleerden en de Farizeeën beschuldigde Zijn discipelen van het overtreden van hun regels, hun tradities.
- Maar Jezus beschuldigde hén op Zijn beurt van het krach-teloos, oftewel het ongeldig maken van het Woord van God, de Heilige Schrift; in het bijzonder het 5e gebod.
- Waar het uiteindelijk om gaat zegt Jezus is niet het uiterlijk vertoon van allerlei “godsdienstige” en religieuze praktijken of rituelen, maar het hart van de mens.
- Vandaar dat er in Spreuken 4:23 staat: “Bescherm je hart boven alles wat te behoeden is, want daaruit zijn de uitingen van het leven.”
- Door de huichelarij van de schriftgeleerden en Farizeeën aan de kaak te hebben gesteld heeft Jezus geen vrienden gemaakt. Sterker nog het Joh. Evang. verteld ons dat zij op zoek gingen naar een manier en een gelegenheid om Jezus te vermoorden.
Vers 21-22 – “21En Jezus ging vandaar weg en vertrok naar het gebied van Tyrus en Sidon. 22En zie, een Kananese vrouw, die uit dat gebied kwam, riep naar Hem:Heere, Zoon van David, ontferm U over mij! Mijn dochter is ernstig door een demon bezeten.”
- Tyrus en Sidon waren geen Joodse plaatsen. Wij zien dat Jezus Zich steeds meer terugtrekt van de Joodse menigten én van de Joodse religieuze leiders, want Hij gaat nu richting heidens gebied.
- En terwijl Jezus daar met Zijn discipelen is, komt er een Kananese, oftewel een Kanaänitische vrouw naar Hem toe.
- De Kanaänieten waren de afstammelingen van Ham, de zoon van Noach. En in Genesis 9 zien wij dat het nageslacht van Ham, de Kanaänieten door God vervloekt waren.
- Toen Israël het beloofde land moest gaan veroveren gaf God hen de opdracht om alle Kanaänieten te vernietigen om-dat het een zondig, ellendig, waardeloos en door-en-door slecht volk was.
- Maar, omdat Israël aan God ongehoorzaam was, bestaat deze Kananese vrouw duizenden jaren later. . .
- Zij had dus niets met het Jodendom te maken, maar her-kende Jezus wél als de Joodse Messias, want zij noemt hem: “Zoon van David”, een Messiaanse term.
- Kennelijk heeft zij van alles geprobeerd om haar dochter te redden van de demon die haar heeft bezet, maar heeft ner-gens echte hulp kunnen vinden. Zij is dus ten einde raad, zij verkeert in diepe, diepe nood!
- Maar nu is Jezus in de buurt en zij heeft blijkbaar genoeg over Jezus gehoord dat zij koste wat kost naar Jezus toe komt en Hem smeekt om Zich over haar te ontfermen.
- Jezus negeert haar, zegt geen woord tegen haar, en de disci-pelen willen dat Jezus haar weg stuurd.
- Stel je voor dat wij dit soort mannen als oudsten in de ge-meente hebben; mensen komen met diepe noden de gemeen-te binnen en de oudsten zeggen: “stuur deze vervelende men-sen alsjeblieft weg!”.
- Jezus is gefocust. Hij heeft een specifieke opdracht van God de Vader gekregen, Hij heeft een specifieke missie die Hij uitvoert en dat is dat Hij de verlorenen van Israël zoekt en redt.
- Jezus heeft hier en daar wel uitzonderingen ge-maakt.
- Bijvoorbeeld in Matt. 8, de hoofdman over honderd, wiens knecht verlamd was, die Jezus op afstand genezen had. Deze man was geen Jood en zijn knecht ook niet.
- Of in Joh. 4, de Samaritaanse vrouw, die tot geloof kwam doordat Jezus met haar sprak, waardoor vele Samaritanen uit haar stad tot geloof in Jezus kwamen.
- Dus, ja, Jezus was gekomen om de verloren scha-pen van Israël te zoeken en te redden. Dit was Zijn bediening voordat Hij gekruisigd werd en uit de dood opstond. Maar, Hij maakte nu en dan een uitzondering.
- Ik geloof dat Jezus hier wederom van plan is om een uitzon-dering te maken. Ik geloof dus dat Jezus dit zegt om het geloof van deze vrouw op de proef te stellen. Daar kom ik later op terug.
- Jezus heeft hier en daar wel uitzonderingen ge-maakt.
- Eerst benaderde zij Jezus als de Messias van het Joods volk. Zij riep naar Hem uit en zei: “Zoon van David, ontferm U over mij!” Nu benaderd zij Jezus als haar Schepper, knielt voor Hem neer, d.w.z. dat zij Jezus aanbad en zei: “Heere, help mij!”
- Wij weten niet hoe zij aan de titel “Zoon van David” kwam, maar hoe dan ook, het was niet gepast voor een niet Jood om Jezus op die manier te benaderen.
- En het gevolg is dat Jezus haar volkomen negeerde.
- Maar nu, gooit ze alles overboord, gooit zichzelf neer voor de voeten van Jezus in echte aanbidding en zegt simpelweg: “Heere, help mij!”.
- God is niet geinteresseerd in vroomheid of in godsdien-stelijke termen. Jezus is niet geinteresseerd in uiterlijk vertoon. Rituelen of religieuze uitspraken doen Hem hele-maal niets.
- Pas toen zij echt werd, toen zij echt deed, toen zij Jezus vanuit haar hart en vanuit haar nood aansprak gaf Hij haar gehoor.
- God is niet geinteresseerd in vroomheid of in godsdien-stelijke termen. Jezus is niet geinteresseerd in uiterlijk vertoon. Rituelen of religieuze uitspraken doen Hem hele-maal niets.
- Het lijkt vrij hard wat Jezus hier tegen deze wanhopige vrouw zegt, maar dat is het niet. Om dit te kunnen begrijpen is taal en context van essentiëel belang.
- De Joden hadden destijds een scheldwoord voor niet Jo-den. Zij noemden de niet Joden, honden.
- En waar zij de niet Joden voor uitscholden waren de zwerfhonden die in roedels door het vuilnis heen struinde om maar iets te eten te vinden.
- Maar het woord dat Jezus hier gebruikt is niet hetzelfde als het scheldwoord. Wat Jezus zegt is vergelijkbaar aan wat wij vandaag de dag gebruiken: “hondje” of “puppy” of “schoothondje”. Het gaat hier om een geliefd huisdier dat deel uitmaakt van het gezin.
- Het beeld dat Jezus hier schetst is een typische gebeurte-nis tijdens de maaltijd. De mensen zitten of lagen aan tafel en het eten dat op tafel ligt is voor de mensen bestemd niet voor de huisdieren. (SHOW PRINT)
- En dus zegt Hij dat het niet hoort om het eten van de kinderen aan je huisdier te geven. Waarop zij antwoord:
- De Joden hadden destijds een scheldwoord voor niet Jo-den. Zij noemden de niet Joden, honden.
- Deze vrouw gaat erin mee. Zij begrijpt wat Jezus hier zegt, maar laat zich niet ontmoedigen. Zij is scherpzinnig en laat zich niet uit het veld slaan. Daarentegen blijft zij bij Jezus aandringen.
- In vs. 23 wordt zij volkomen door Jezus genegeerd én de discipelen willen van haar af.
- In vs. 24 gooit Jezus een tegenwerping op en zegt dat Hij haar niet kan helpen omdat zij geen Joodse is, maar een hei-din.
- In vs. 26 gooit Jezus voor een tweede keer een tegenwer-ping op en zegt weer dat Hij haar niet kan helpen omdat zij geen Joodse is, maar een heidin.
- Ondanks dat Jezus haar tot meerdere malen toe afwijst, blijft zij aandringen. Hierin zien wij twee hele mooie dingen:
- Ten eerste geloof ik dat Jezus het geloof van deze vrouw eruit wilde halen, Hij wilde haar geloof uitlokken, Hij wilde haar geloof beproeven. Geloofd zij echt of geeft zij het gauw op?
- Ten tweede zien wij dat deze vrouw het principe door-had dat Jezus ons in 7:7-8 leert over gebedsverho-ring: “7Bid, en u zal gegeven worden; zoek, en u zult vin-den; klop, en er zal voor u opengedaan worden.8Want ie-der die bidt, die ontvangt; wie zoekt, die vindt; en voor wie klopt zal opengedaan worden.”
- De werkwoordsvorm in deze tekst geeft aan dat men moet blijven bidden, blijven zoeken, blijven klop-pen. Het spreekt van het niet opgeven, het spreekt van volharding.
- En deze vrouw laat ons zien hoe ook wij horen te volharden in onze gebeden.
- Ik denk dat de meesten van ons het al na vs. 23 opgegeven hadden. Dat als wij niets zien of horen, als wij het idee hebben dat God ons negeerd, dat wij zoiets hebben van: “laat dan maar!”.
- Maar kijk hoe deze vrouw zich in haar gebeden opstelde. Zij bleef volharden.
- Haar nood, de toestand van haar dochter, bracht haar naar Jezus toe. Denk hier goed over na. Als zij geen nood had, dan was zij nooit naar Jezus toe gekomen.
- Maar zij kwam, roepende, aanbiddend en volhardend. En kijk naar hoe Jezus hierop reageert:
- De werkwoordsvorm in deze tekst geeft aan dat men moet blijven bidden, blijven zoeken, blijven klop-pen. Het spreekt van het niet opgeven, het spreekt van volharding.
- Dit is nu de tweede keer dat Jezus tegen een heiden zegt dat hun geloof groot is; groter zelfs dan die van de Joden. En hier zegt Jezus ook dat, omdat zij groot geloof heeft, haar verzoek ingewilligd zal worden zoals zij het wilt.
- In vs. 27 zegt de vrouw: “Ja, Heere. . .” Zij is het ééns met Jezus, zij gaf Jezus gelijk, en Hij gaf haar wat zij wenste.
- Zij raakte in een dialoog met Jezus. Jezus vertelde haar dingen en zij was het met Jezus ééns.
- Ik geloof dat wanneer wij in situaties verkeren waarin wij tot God bidden, wij ook moeten luisteren naar wat God erover te zeggen heeft. Hoe doen wij dat?
- Ten eerste vereist het luisteren naar God, dat wij de Bijbel uit de kast halen en deze gaan lezen; want God spreekt allereerst tot ons door de Bijbel.
- Ten tweede moeten wij HEM ernstig gaan zoeken, wij moeten actief naar HEM gaan luisteren in onze gebeden. Daarnaast betekent bidden tot God soms gewoon dat je stil bent voor God. Gewoon stil zijn en luisteren.
- Deze vrouw luisterde naar Jezus en zij gaf Jezus Zijn gelijk. Zij zei: “Ja, Heere”.
- En vervolgens gaf Jezus haar waar zij naar vroeg. Jezus bevrijdde haar dochter op afstand en zij was me-teen gezond.
- Toen ik pas tot geloof gekomen was dacht ik dat God van christenen verlangde dat wij kreupelen, blinden, doven, doof-stommen en verlamden zouden genezen.
- Want door de Evangeliën heen lezen wij dat al dit soort mensen naar Jezus toe kwamen en dat Jezus hen allemaal genas.
- Ook lezen wij in 14:12 – “Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Wie in Mij gelooft, zal de werken die Ik doe, ook doen, en hij zal grotere doen dan deze, want Ik ga heen naar Mijn Vader.”
- Aan de hand van dit vers wordt het in sommige kringen zo geleerd; dat wij christenen grotere dingen zullen doen dan wat Jezus hier op aarde gedaan heeft. Maar dat is niet wat Jezus bedoelde; maar dat is een ander verhaal.
- Wat ik nu besef is dat IK de blinde ben, dat IK de dove ben, dat IK de verlamde ben, dat IK de stomme ben.
- Want voordat Jezus mij had gered, voordat Hij mijn ogen opende was IK blind. Ik had wel het gezichtsvermo-gen, maar ik kon het Koninkrijk der Hemelen niet zien, ik kon Jezus niet zien, ik kon de waarheid niet zien.
- Voordat Jezus mijn oren opende had ik wel het gehoor, maar ik kon Hem niet verstaan.
- Voordat Jezus mij genas en op deed staan was ik ver-lamd. Ik kon geen kant uit.
- En voordat Jezus mijn mond aanraakte kwam er wel een hoop geluid uit, maar nu heeft Jezus Zijn woorden in mijn mond gelegd, nu heeft Hij mij woorden van eeuwig leven gegeven.
- En zo zie ik dat al deze mensen niets konden doen zonder Jezus. Zij hadden Jezus keihard nodig om echt te kunnen zien, om echt te kunnen horen, om echt te kunnen bewegen en om echt te kunnen spreken.
- Deze mensen verkeerde in nood. De Kanane-se vrouw verkeerde in nood. Toen ik tot geloof kwam verkeerde ik in diepe nood.
- Het is geen toeval dat men tot een actief geloof in Jezus Christus komen wanneer zij in diepe nood verkeren.
- Het is ook geen toeval dat de doorsnee Nederlander Jezus Christus niet nodig heeft, althans men denkt Jezus niet nodig te heb-ben.
- Deze mensen verkeerde in nood. De Kanane-se vrouw verkeerde in nood. Toen ik tot geloof kwam verkeerde ik in diepe nood.
- En zo zie ik dat al deze mensen niets konden doen zonder Jezus. Zij hadden Jezus keihard nodig om echt te kunnen zien, om echt te kunnen horen, om echt te kunnen bewegen en om echt te kunnen spreken.
- Jezus is wederom innerlijk met ontferming bewogen over de menigte en wil er wederom voor zorgen dat zij te eten krijgen.
- De discipelen zijn wederom hardleers en kijken wederom naar de omstandigheden.
- Je zou denken dat nadat Jezus de 5.000 mannen, plus vrouwen en kinderen gevoed had met 5 broden en 2 vissen, zij anders zouden reageren.
- Maar, nee hoor. Zij zien alleen het probleem en zijn het grote wonder van Jezus blijkbaar al vergeten.
- Wij weten niet precies hoe lang na de eerste wonderlij-ke spijziging deze situatie zich voordoet, maar ik weet ze-ker dat het niet de week daarvoor gebeurde.
- Wij lijden ook aan geheugenverlies. De hulp en de zorg dat God ons in het verleden heeft gegeven, hoort ons in het heden en in de toekomst het geloof en het vertrouwen te geven dat God Zijn hulp en zorg zal blijven geven.
- Maar zo vaak vergeten wij hoe God in een bepaal-de situatie heeft gehandeld. Vaak vergeten wij hoe God voor ons gezorgd heeft, hoe God heeft voorzien, hoe God onze gebeden heeft verhoord.
- En het gevolg daarvan is dat wij, net zoals de discipelen in dit geval, ons alleen maar richten op de omstandigheden i.p.v. de almacht en de liefde en de genade van God.
- Maar zo vaak vergeten wij hoe God in een bepaal-de situatie heeft gehandeld. Vaak vergeten wij hoe God voor ons gezorgd heeft, hoe God heeft voorzien, hoe God onze gebeden heeft verhoord.
- Yes!! Jezus redt de dag, alweer!
- Hoe zit het met jouw geloof? Benader je Jezus alsof Hij iemand is waarover je van anderen gehoord hebt? Of is Jezus jouw enige hoop, en benader je Hem zoals de Kananese vrouw, in ware aanbidding en vanuit het diepst van je hart zegt: “Heere, help mij!”
- Hoe zit het met je gebedsleven? Geef je het al gauw op om-dat God stil blijft, of omdat God jouw geloof op de proef aan het stellen is? Of blijf je volharden in het bidden, zoeken en kloppen? Bidt je überhaupt?
- Luister je naar God? Zo ja, ben je het met Hem eens, geef je God gelijk, of ben je eigenwijs?
- Ben je bewust van jouw diepe nood? Ben je ervan bewust dat jij de blinde, de dove, de stomme, de verlamde kreupel bent? En ben je ervan bewust dat alleen Jezus jou echt kan helpen?
- Herinner je de grote dingen dat God in het verleden in jouw leven gedaan heeft, of lijdt je aan geheugenverlies?