Ik ben hartstikke blij dat wij vandaag een start gaan maken aan het Nieuwe Testament in de preekserie Route 66.
Met Route 66 bekijken we elk Bijbelboek in vogelvlucht. We kijken o.a. naar wie het boek geschreven heeft, waar het boek in grote lijnen over gaat, wie de hoofdrolspelers zijn, een aantal sleutelverzen, en waar Jezus in het boek te vinden is.
Het doel is 1) om eigen te maken wat God reeds aan ons gegeven heeft, 2) om Jezus Christus te gaan kennen voor wie Hij is, en 3) om te leven zoals Hij het wil, naar Zijn beeld.
2 Petrus 1:3 – “De machtige God heeft aan jullie en mij alles gegeven wat nodig is om te leven zoals Hij het wil. Hij heeft ons uitgekozen om bij Hem te horen, en Hij heeft ervoor gezorgd dat wij Hem kennen. Daardoor weten we hoe machtig en hoe volmaakt Hij is.” (BGT)
Petrus schrijft dat God ons alles gegeven heeft wat nodig is om te leven zoals God het wil. En wát God ons hiertoe gegeven heeft is de Bijbel en de Heilige Geest die ons helpt om de Bijbel te kunnen begrijpen. Maar dan moeten wij het Woord wel tot ons nemen door het te lezen en te bestuderen; het komt niet telepathisch bij ons binnen.
Ook schrijft Petrus dat Jezus ervoor gezorgd heeft dat wij God kunnen kennen. Jezus heeft door Zijn dood aan het kruis en door de opstanding uit de dood de weg gebaand om God te kennen. En door de Bijbel eigen te maken, door het Woord te doorleven gaan wij God en Jezus Christus beter kennen. Nogmaals, dit gaat niet vanzelf, wij moeten het tot ons nemen.
Ik kan bijvoorbeeld pas genieten van de voordelen van een heerlijke rib-eye steak van een vrij levende grazer wanneer ik me ertoe aanzet om het goed te bereiden, een stuk ervan af snijd, het in m’n mond stop, en eraan begin te kauwen.
De vitaminen B2, B3, B6, B12 en de mineralen zink, selenium, kalium en ook nog eens de gezonde vetten kan mijn lichaam pas opnemen als ik het eet.
De voordelen van zo’n steak gaan me geheel voorbij als ik het in de koelkast heb liggen en het er alleen maar over heb, over hoe goed het evt. voor me kan zijn, over hoe lekker het is.
En zo ook met de Bijbel. Ik kan pas van alle voordelen van de Bijbel gaan genieten wanneer ik het tot me neem, wanneer ik erop ga kauwen, wanneer ik proef en zie dat de Heere goed is (Psalm 34:8). Dan pas zal ik te weten komen wie God is en hoe God wil dat ik leef.
En Route 66 zal ons hierbij helpen mits je het tot je neemt. Mijn hoop en gebed is dat de raamwerken die ik jullie zal geven, jullie zal aanwakkeren en motiveren om de Bijbelboeken zelf te gaan lezen en bestuderen. Dat het een voorgerecht voor je zal zijn.
Inleiding
In de Route 66 serie zien we dat geen enkel Bijbelboek op zichzelf staat. Elk boek hoort bij een literair genre en/of een categorie. Hetzelfde geld voor Het Evangelie van Mattheüs; het is één van de vier Evangeliën.
En de vier Evangeliën zijn deel van het Nieuwe Testament dat uit 27 boeken bestaat: 1) de Evangeliën, 2) de eerste 33 jaar van de kerkgeschiedenis, 3) de brieven aan de gelovigen, en 4) een profetisch boek dat grotendeels futuristisch is, wat betekent dat wat er vanaf Openbaring hoofdstuk 4 geschreven staat in de toekomst zal plaatsvinden.
Evangelie betekent simpelweg goed nieuws; wat van alles kan betekenen. Daarom, wanneer de Bijbel het over het Evangelie heeft, wordt er bedoeld dat het goede nieuws over God gaat of dat God Zelf het goede nieuws brengt.
En specifiek betekent het Evangelie in de Bijbel het goede nieuws van het verlossend werk van Jezus Christus. Paulus geeft ons een kort en bondige definitie van het Evangelie:
1 Korinthe 15:1-4 – “1Verder maak ik u bekend, broeders, het Evangelie, dat ik u verkondigd heb, dat u ook aangenomen hebt, waarin u ook staat, 2waardoor u ook zalig wordt, als u eraan vasthoudt zoals ik het u verkondigd heb, tenzij dat u tevergeefs geloofd hebt. 3Want ik heb u ten eerste overgeleverd wat ik ook ontvangen heb, dat Christus gestorven is voor onze zonden, overeenkomstig de Schriften, 4en dat Hij begraven is, en dat Hij opgewekt is op de derde dag, overeenkomstig de Schriften,”
Het goede nieuws voor ons is dat hoewel wij door de zondeval gescheiden waren van God, dus geen verbinding met Hem, Jezus, door Zijn dood aan het kruis en door Zijn opstanding uit de dood en door Zijn hemelvaart, het ons mogelijk gemaakt heeft om met God herenigd te kunnen worden. En dit met alle gevolgen en voordelen van dien.
Lees in je eigen tijd Openbaring 20-22. Als jij wedergeboren bent, dan is dit jouw toekomst, en dit is het allerbeste nieuws dat er is.
Zelfs nu, nog voordat wij bij Openbaring 20-22 komen hebben wij die wedergeboren zijn het eeuwig leven al. Dit betekent dat wij nu al, in dit leven tot ons ultieme potentieel kunnen komen, en dat is voor Gods eer en glorie leven.
En misschien denk je: dat wil ik helemaal niet. Ik heb zelf plannen voor m’n leven. Ik weet zelf waar ik gelukkig van word.
Dat kan, maar de innerlijke vrede en vreugde die niet te bevatten is, die niet uit te drukken is in woorden, komt alleen maar door een persoonlijk en intieme relatie met de levende God van de Bijbel. En dit is goed nieuws!
Wij hoeven in dit leven er niet alleen voor te staan. Het Evangelie betekent dat God Zelf met ons is en Hij wil ons in al onze zwakheden en moeilijkheden tegemoetkomen en helpen. Als je hier meer over wil weten, kijk of luister naar de preek genaamd ‘God kennende’…
Het goede nieuws wordt dus in vier Evangeliën uitgedrukt en Mattheüs is er een van.
Nu zijn er meerdere religieuze geschriften en boeken waar Jezus en een evangelie in voorkomen. Denk bijv. aan het Boek van Mormoon, of de geschriften van [1]Ellen G. White en de Zevende Dag Adventisten, of de Nieuwewereldvertaling van de Bijbel van de Jehova’s getuigen, of zelfs de Koran.
Alle geschriften of boeken die ik zojuist noemde beweren iets over Jezus en over een evangelie.
Alleen het probleem is dat al deze beweringen over Jezus in tegenspraak zijn met de ooggetuigenverklaringen van de vier Evangeliën. En op z’n allerminst schuilt er bij deze alternatieve geschriften en boeken altijd een adder onder het gras.
Daarom is het van essentieel belang dat wanneer wij de objectieve waarheid over Jezus willen weten, wij ons houden aan alleen de vier Evangeliën van het Nieuwe Testament en geen enkel ander religieus geschrift.
Er zijn mensen die zich afvragen waarom er per se vier Evangeliën moeten zijn, én dat ze in sommige opzichten elkaar tegenspreken.
[2] Bijvoorbeeld alle vier Evangeliën noemen het feit dat Jezus tussen twee misdadigers in gekruisigd werd. Maar alleen Lukas verteld over die ene die zich al hangend aan het kruis bekeerd had.
Sommige mensen zeggen dan dat de Evangeliën niet kloppen omdat ze niet hetzelfde over deze gebeurtenis melden. Volgens hen verteld Lukas heel iets anders.
Maar dat Lukas het meldt was belangrijk voor hem en voor zijn lezerspubliek. Bovendien was dit detail belangrijk voor de Heilige Geest die Lukas inspireerde om dit vast te leggen.
Er zijn nog meer van dit soort voorbeelden. Maar nee, de Evangeliën spreken elkaar in geen enkel opzicht tegen. De vier Evangeliën gaan over het leven en de bediening van Jezus Christus op aarde en ze zijn geschreven vanuit verschillende perspectieven. Ze zijn ook met unieke doelen en doelgroepen voor ogen geschreven
[3] Mattheüs gaat over een Jood en werd door een Jood voor Joden geschreven. Mattheüs laat de Joden zien dat Jezus de Koning van de Joden is, dat Jezus de langverwachte Messias is waar men in het O.T. zoveel over geschreven hebben. Vandaar dat Mattheüs zich vooral richt op de kwalificaties van Jezus’ als Messias.
Deze Mattheüs schrijft een kort stukje over zichzelf in hoofdstuk 9.
Mattheüs 9:9 – “En Jezus ging vandaar verder en zag iemand in het tolhuis zitten, die Mattheüs heette; en Hij zei tegen hem: Volg Mij! En hij stond op en volgde Hem.”
Mattheüs was een Jood en hij was een tollenaar. D.w.z. dat hij belastingen inde voor de Romeinen, voor de bezettingsmacht. Dit was een goede baan die goed verdiende.
En dit was natuurlijk niet de eerste ontmoeting met Jezus. Mattheüs had ongetwijfeld dingen over en van Jezus zelf gehoord. Hij had wellicht al zijn onderzoek gedaan over Jezus.
En nu, terwijl Jezus op pad was zag Hij Mattheüs achter z’n bureau zitten in een tolhuis en zei slechts twee woorden tegen hem: ‘volg Mij’. En Mattheüs liet letterlijk alles vallen om Jezus na te volgen.
Vervolgens ging Jezus naar het huis van Mattheüs om samen met hem te eten. En het gave hierin is dat Mattheüs blijkbaar een aantal collega’s en nog andere duistere figuren hiervoor had uitgenodigd.
Mattheüs 9:10-13 – “10En het gebeurde, toen Hij in het huis van Mattheüs aanlag, zie, veel tollenaars en zondaars kwamen en lagen met Jezus en Zijn discipelen aan. 11En toen de Farizeeën dat zagen, zeiden zij tegen Zijn discipelen: Waarom eet uw Meester met de tollenaars en zondaars? 12Maar Jezus, Die dat hoorde, zei tegen hen: Wie gezond zijn, hebben geen dokter nodig, maar wie ziek zijn. 13Maar ga heen en leer wat het betekent: Ik wil barmhartigheid en geen offer; want Ik ben niet gekomen om rechtvaardigen tot bekering te roepen, maar zondaars.”
De reden waarom de Farizeeën en eigenlijk alle Joden de tollenaars haatte is vanwege hun beroep.
Een van de dingen die Rome bij de gewone mensen oplegde was het innen van allerlei belastingen.
Rome veilde bepaalde regio’s aan de hoogste bieder die met Rome overeenkwam om x bedrag vanuit de gehele regio aan Rome af te dragen.
En wat zij boven dat bedrag inde, mocht deze persoon voor zichzelf houden als een soort provisie.
Zo’n persoon huurde tollenaars in om belastingen te innen van de gewone mensen om aan dat bedrag te komen die aan Rome afgedragen moest worden.
En ook hier gold dat wat deze tollenaars boven het vereiste bedrag inde, zij voor zichzelf mochten houden. Je kunt raden dat dit systeem zich leende voor corruptie. En zeer corrupt was het ook. Tollenaren lichte het volk op!
En Mattheüs was zo’n corrupte tollenaar. Wat het voor de Joden zo erg maakte, was dat Mattheüs, als een van hun eigen volksgenoten zich op een corrupte wijze inzette voor de bezettingsmacht. Mattheüs buitte zijn eigen volk uit voor Rome en vooral ook voor eigen winstbejag.
De Joden waren nationalistisch en vanuit hun religie konden zij absoluut niet voorstellen dat zij belasting moesten betalen aan een vreemd bezettingsmacht. Volgens de Wet van Mozes kwam God alle belastingen toe, dus zeer zeker niet een heidens wereldmacht als Rome.
Dus als een Jood een tollenaar werd, dan was dat in de ogen van de Joden landverraad. Je zou dit kunnen vergelijken met bijv. de NSB’ers die met de Nazi’s hebben samengewerkt in de Tweede Wereldoorlog.
Joodse tollenaren waren de meest gehate mensen onder de Joden. In hun ogen waren zij het uitschot van de aarde. Ze mochten niet meedoen in de synagoge. Ze werden via de Joodse wetgeving op een hoop gegooid samen met dieven en moordenaars.
Toen Jezus Mattheüs riep om een discipel van Hem te worden, riep Jezus een mens die alle mensen haatte.
Is het niet bijzonder dat iemand met zo’n reputatie door Jezus gekozen werd om het eerste Evangelie te schrijven?
Dit geeft mij hoop. Want als Jezus iemand als Mattheüs kan roepen en gebruiken, dan kan Hij ook iemand als mij roepen en gebruiken. En ook jou!
Het Evangelie maakt geen enkel onderscheid tussen mensen. Het Evangelie is er alleen maar op uit om mensen te redden van de macht van de zonde en de dood, en om mensen het eeuwig leven te geven.
En voor het Evangelie maakt het niets uit wie je bent, waar je vandaan komt, of waar je nu in zit.
Jezus kijkt niet naar dingen zoals wat voor baan je hebt, of dat je wel of niet goed kan leren, of dat je thuis situatie niet goed is, of dat je je schaamt voor wie je bent of wat voor ouders je hebt, of wat je hebt gedaan, of wat je op dit moment in je leven aan het doen bent. Daarom is het goed nieuws! En het goed nieuws is er voor jou!
Jezus maakte geen fout toen Hij Mattheüs riep en Jezus maakte ook geen fout toe Hij jou riep om Hem na te volgen.
En misschien roept Jezus jou nu al voor de zoveelste keer. Doe zoals Mattheüs en laat alles vallen dat je tegenhoudt, en geef je hart en je leven aan Hem en volg Hem na.
Indeling van Mattheüs
Het doel dat Mattheüs voor ogen had met het schrijven van zijn Evangelie was om de Joden ermee te overtuigen. En waar hij op hamert is de kwalificaties van Jezus. Hij wil op basis van de kwalificaties van Jezus de Joden overtuigen dat Jezus hun langverwachte Messias is.
Mattheüs bewijst dit door zijn lezers meteen te laten zien dat Jezus een afstammeling is van koning David. Want volgens de profetieën in het O.T. en volgens de belofte aan Koning David in 2 Samuël 7 moet de Messias een afstammeling zijn van Koning David. En het geslachtsregister waarmee hij met de deur in huis valt bewijst dat Jezus van Koning David afstamt.
Mattheüs 1:1 – “Het geslachtsregister van Jezus Christus, de Zoon van David, de Zoon van Abraham.”
Boom! Mic drop! En in de volgende 16 verzen laat Mattheüs het zien tot aan de geboorte van Jezus Zelf.
Geslachtsregisters zijn voor de Joden super belangrijk want ze bevestigen dat iemand is die zij beweren te zijn.
In Ezra toen de ballingen terugkwamen uit Babylon werd een volkstelling gedaan en er waren een aantal mannen die beweerde priesters te zijn. Maar omdat zij het niet vanuit een geslachtsregister konden bewijzen mochten zij het ambt van een priester niet vervullen.
Voor de Joden en vooral voor de Messias is een geslachtsregister, waaruit je je afkomst kan bewijzen onmisbaar.
Wat dan zo bizar is, is dat er op dit moment geen enkele Jood is die vanuit een geslachtsregister kan bewijzen uit welk van de 12 Joodse stammen hij afstamt. En toch verwachten de Joden vandaag de dag nog steeds hun Messias.
Maar als geen enkele zijn afkomst kan bewijzen, hoe zou hun zogenaamde Messias vandaag de dag nog kunnen bewijzen dat hij een zoon van David is, een zoon van Abraham. Dat kan niemand!
[4] “Jezus Christus is de laatste verifieerbare eiser van Davids troon. Als Jezus niet de Messias is, kan niemand anders er ooit een geloofwaardige aanspraak op maken.” John MacArthur
Naast het geslachtsregister, wees Mattheüs zijn lezers ook op andere ijzersterke bewijzen dat Jezus de Messias is, de Koning van de Joden.
Mattheüs gebruikt meer citaten en verwijzingen (allusions) uit het O.T. dan enig ander schrijver in het N.T., zo’n 130 keer.
Bijv. Mattheüs noemt Jezus de Zoon van David 9 keer, terwijl het maar 6 keer genoemd wordt in de andere Evangeliën samen.
Mattheüs zegt zo’n 9 keer: ‘Dit alles is geschied opdat vervuld werd wat door de Heere gesproken is door de profeet’, of ‘Toen is vervuld wat gesproken is door de profeet’.
Mattheüs laat zien dat Jezus dé Koning is en spreekt 32 keer over het Koninkrijk der hemelen. Nergens anders in het N.T. wordt dit genoemd, alleen in Mattheüs.
Vergeet niet dat sinds de ballingschap en de verwoesting van Jeruzalem in 586 v.Chr. er geen koning in Israël was. En voor 400 jaar lang tussen het O.T. en het N.T. in was er geen enkel teken dat er nog een koning in Israël ooit zou komen.
Dus toen Jezus kwam als de Koning van de Joden, was dit goed nieuws! Het Evangelie.
Het doel van Mattheüs was om de eerlijke en oprechte lezer ervan te overtuigen dat Jezus inderdaad de langverwachte Koning van de Joden is, de Messias.
Door je jaren heen zijn er meerdere boeken geschreven door schrijvers die het christelijk geloof eronderuit willen halen.
Ze hebben onderzoek gedaan om de beweringen van en over Jezus te weerleggen, maar in hun onderzoek komen ze er achter dat deze niet te weerleggen zijn, maar dat ze juist waar zijn. Dit is dan ook de hoop van Mattheüs met zijn Evangelie.
We zouden Mattheüs grofweg in vier delen kunnen verdelen.
het voorstellen van de Koning van de Joden, 2) Zijn bediening en het groeiend geloof onder de mensen, 3) de oppositie en afwijzing van de Koning, 4) de overwinning van de Koning.
In hoofdstuk 1 t/m 4 zien we dat Mattheüs Jezus voorstelt als de langverwachte Koning van de Joden, de Messias.
We zien dat in het geslachtsregister dat ik eerder noemde. We zien het in de geboorte van Jezus uit een maagd. We zien het in het bezoek van de wijzen uit het oosten. We zien het in Jezus’ ontsnapping naar Egypte. We zien het in het doden van de jongetjes door Herodes. We zien het in de terugkeer uit Egypte naar Nazareth. We zien het in de doop van Jezus. We zien het in de verzoeking door de duivel.
In al deze Schriftgedeelten onderbouwd Mattheüs zijn beweringen over Jezus met de profetieën uit het O.T.
Jezus werd geboren uit de juiste afstamming, Hij groeide op in de juiste plaats, Hij had het juiste karakter. Het is waterdicht en dit betekent alles voor de oprechte en eerlijke Joodse lezer die in het O.T. geloofd.
In hoofdstuk 5-11 zien we Jezus in actie. Hij begint Zijn bediening met de woorden: ‘Bekeer u, want het Koninkrijk der hemelen is nabijgekomen’.
Vervolgens geeft Jezus Zijn Bergrede waarin Hij ieders aandacht weet te pakken (en vast te houden) met Zijn eenvoud en gezag. Jezus leert ons hierin hoe te leven in Zijn Koninkrijk.
Aan het eind van de Bergrede staat dit: “28Toen Jezus deze woorden had geëindigd, gebeurde het dat de menigte versteld stond van Zijn onderricht, 29want Hij onderwees hen als gezaghebbende en niet zoals de Schriftgeleerden.”
Na de Bergrede zien we Jezus mensen genezen van ongeneselijke ziekten. We zien dat Jezus de controle over de elementen overneemt. We zien dat Jezus bezeten mensen bevrijd van demonen. We zien dat Jezus Zijn twaalf discipelen kiest en uitzend.
Het is in deze periode van Zijn bediening dat velen Hem volgden, overal waar Jezus naartoe ging volgde er een menigte. Mensen begonnen te geloven dat Jezus wellicht de Messias is.
Maar naarmate de tijd verstreek, begonnen de religieuze elites Jezus en Zijn motieven in twijfel te trekken. Ook trokken zij in twijfel waar Jezus Zijn autoriteit en macht vandaan kreeg. En vanaf hoofdstuk 12 tot aan 27 zien wij dat Jezus steeds meer gehaat werd door de religieuze leiders van Israël. En het begon vrij subtiel…
Mattheüs 12:1-8 – “1In die tijd ging Jezus op een sabbat door de korenvelden, en Zijn discipelen hadden honger en begonnen aren te plukken en te eten. 2Toen de Farizeeën dat zagen, zeiden zij tegen Hem: Zie, Uw discipelen doen iets wat niet geoorloofd is te doen op de sabbat. 3Maar Hij zei tegen hen: Hebt u niet gelezen wat David deed toen hij honger had, en zij die bij hem waren? 4Hoe hij het huis van God binnengegaan is en de toonbroden gegeten heeft, die hij niet mocht eten, evenmin als zij die bij hem waren, maar alleen de priesters? 5Of hebt u niet gelezen in de Wet dat de priesters op de sabbatdagen de sabbat ontheiligen in de tempel, en toch onschuldig zijn? 6Ik zeg u echter dat hier Iemand is Die meer is dan de tempel. 7Maar als u geweten had wat het betekent: Ik wil barmhartigheid en geen offer, dan zou u de onschuldigen niet veroordeeld hebben. 8Want de Zoon des mensen is Heere, óók van de sabbat.”
De Farizeeën, de religieuze leiders van die dag wilde Jezus betrappen bij het overtreden van hun opvatting van de Wet van Mozes door te zeggen dat wat Zijn discipelen deden niet mocht.
Jezus gaat geheel voorbij aan hun religieuze tradities en gaat terug naar het Woord van God. En Hij haalt hun argument er helemaal onderuit door Gods Woord, de Bijbel.
De Farizeeën en de Schriftgeleerden kwamen elke keer met dit soort aanklachten. En elke keer wees Jezus hen op het Woord van God. Dit is dan ook de enige manier om de dwalingen van mensen er onderuit te halen. Ook nu!
De oppositie werd van kwaad tot erger en uiteindelijk zochten de religieuze leiders een manier om Jezus te doden. Uiteindelijk hebben zij dat onterecht toch gedaan.
Mattheüs 26:3-4 – “3Toen kwamen de overpriesters en de Schriftgeleerden en de oudsten van het volk bijeen in het paleis van de hogepriester, die Kajafas heette; 4en zij overlegden met elkaar om Jezus met list te grijpen en te doden.”
In hoofdstuk 27 is Jezus op gruwelijk wijze, nadat Hij onherkenbaar gegeseld en geslagen werd, gekruisigd. Maar…
In hoofdstuk 28 wordt Jezus op de 3e dag door de Geest van God opgewekt uit de dood.
Mattheüs 28:1-20 – “1Laat na de sabbat, toen het licht begon te worden op de eerste dag van de week, kwamen Maria Magdalena en de andere Maria om naar het graf te kijken. 2En zie, er vond een grote aardbeving plaats, want een engel van de Heere, die uit de hemel neerdaalde, ging erheen, rolde de steen van de opening weg en ging erop zitten. 3Zijn gedaante was als een bliksem en zijn kleding wit als sneeuw. 4De bewakers beefden van angst voor hem en werden als doden. 5Maar de engel antwoordde en zei tegen de vrouwen: U hoeft niet bevreesd te zijn, want ik weet dat u Jezus zoekt, Die gekruisigd was. 6Hij is hier niet, want Hij is opgewekt, zoals Hij gezegd heeft. Kom, zie de plaats waar de Heere gelegen heeft. 7En ga haastig heen en zeg tegen Zijn discipelen dat Hij opgewekt is uit de doden; en zie, Hij gaat u voor naar Galilea; daar zult u Hem zien. Zie, ik heb het u gezegd. 8En zij gingen haastig van het graf weg, met vrees en grote blijdschap, en zij snelden weg om het Zijn discipelen te berichten. 9Toen zij weggingen om het aan Zijn discipelen bekend te maken, zie, Jezus kwam hun tegemoet en zei: Wees gegroet! Zij gingen naar Hem toe, grepen Zijn voeten en aanbaden Hem. 10Toen zei Jezus tegen hen: Wees niet bevreesd; ga heen, bericht Mijn broeders dat zij naar Galilea moeten gaan, en daar zullen zij Mij zien. 11Terwijl zij onderweg waren, zie, enigen van de wacht kwamen in de stad en berichtten de overpriesters alles wat er gebeurd was. 12En zij kwamen bijeen met de oudsten, en zij kwamen gezamenlijk tot het besluit om de soldaten veel geld te geven, 13en zij zeiden: Zeg: Zijn discipelen zijn 's nachts gekomen en hebben Hem gestolen, terwijl wij sliepen. 14En als de stadhouder hiervan hoort, zullen wij hem overtuigen en maken dat u zonder zorgen bent. 15Toen zij het geld in ontvangst genomen hadden, deden zij zoals hun was voorgehouden. En dit woord is verbreid onder de Joden tot op de huidige dag. 16En de elf discipelen zijn naar Galilea gegaan, naar de berg waar Jezus hen ontboden had. 17En toen zij Hem zagen, aanbaden zij Hem, maar sommigen twijfelden. 18En Jezus kwam naar hen toe, sprak met hen en zei: Mij is gegeven alle macht in hemel en op aarde. 19Ga dan heen, maakt al de volken tot Mijn discipelen, hen dopend in de Naam van de Vader en van de Zoon en van de Heilige Geest, hun lerend alles wat Ik u geboden heb, in acht te nemen. 20En zie, Ik ben met u al de dagen, tot de voleinding van de wereld. Amen. (HSV en NBG)
Als we naar deze verdeling van Mattheüs kijken, dan zouden we dat ook op onze eigen levens kunnen toepassen.
Jezus, de Koning der koningen maakt Zichzelf aan jou en mij kenbaar als de enige echte Messias, de Redder en Verlosser. Hij trekt jou op een of andere manier naar Zich toe.
Vervolgens doet Jezus allerlei prachtige dingen in jouw leven waardoor je geloof in Hem alleen maar groeit en toeneemt. Je bent blij en je bent God dankbaar om Jezus in je leven te hebben. Je wil niets anders.
Maar, na deze ‘honeymoon periode’ komt de oppositie om de hoek kijken. Je krijgt ineens te maken met mensen om je heen die je niet begrijpen.
Ze beginnen rare dingen over je te zeggen of posten. Je wordt gepest. Ze ontvrienden je op de socials, sommigen proberen je zelfs tot op zekere hoogte te cancelen.
Je wordt aangevallen door de tegenstander in je gedachten. Hij laat je twijfelen over Jezus, over jouw christen zijn, over de Bijbel.
Door de zorgen van het leven en door de moeilijkheid van het christelijk leven begin je je af te vragen of God wel echt is, of God wel echt van jou houdt, of God wel echt je gebeden hoort, want Hij lijkt jouw gebeden helemaal niet te verhoren.
Vaak komt de oppositie vanuit jezelf. Dit kent allerlei vormen.
Kortom, je raakt ontmoedigd, je twijfelt aan je geloof, je twijfelt aan Jezus en aan de Bijbel en je wil afhaken, of je haakt zelfs af.
Maar dan komt de overwinning. Er is ook nog hoofdstuk 28. Jezus is uit de dood opgestaan. Hij heeft de zonde en de dood overwonnen en Hij is bij machte jou ondanks je ontmoediging, je twijfels, je zwakheden en moeilijkheden en je zonden te redden. Dit is het Evangelie, dit is het goede nieuws!
Numeri 6:24-26
24De HEERE zegene u en behoede u!
25De HEERE doe Zijn aangezicht over u lichten en zij u genadig!
26De HEERE verheffe Zijn aangezicht over u en geve u vrede!
[1] https://carm.org/world-religions/seventh-day-adventism/
[2] https://www.thenivbible.com/blog/who-wrote-the-gospels-and-why-did-they-write-them/
[3] https://christian.net/videos/bible-stories/who-were-the-four-gospels-written-to/
[4] https://www.gty.org/library/sermons-library/2180/the-gracious-king