v1-3
Doorbouwend op het feit dat Jezus uit de dood is opgewekt door de kracht van God, begint Paulus bij hoe die kracht effect heeft op de christen. We waren eerst dood, nu zijn we met Jezus levend gemaakt.
v1
Paulus noemt de gelovige hier voorheen “dood”, wat bedoelt hij daarmee? Want de mensen die niet in God geloven lopen toch rond, praten, eten, drinken, etc.? Ze leven toch?
- Toen God de mens schiep, in Genesis 1:7, blies Hij levensadem in de neus van de mens. Hij gaf de mens een geest; een splitsing tussen lichaam, ziel en geest.
- Als Paulus het in Efeze 2:1 heeft over “dood”, gaat het om geestelijk dood. “Dood” is een van meerdere omschrijvingen in de Bijbel voor ongelovigen. Wat God over wil brengen is dat we niet meer de relatie met Hem hebben die Adam en Eva hadden, we hebben Zijn leven nodig. We hebben Zijn levensadem in ons weer nodig. Dat is de kracht waar Paulus het in Efeze 1 over heeft gehad, de “alles overtreffende grootheid van Zijn kracht”. Dat is de kracht waarmee Jezus uit de dood is opgewekt, die kracht wil God ook in jou inzetten; God wil jou geestelijk weer tot leven brengen.
- Als christen, hoe vaak sta je hier bij stil? Hoe vaak ben jij dankbaar dat God jou uit de dood tot leven heeft gebracht?
- Als niet-christen, nu je weet dat je geestelijk dood bent, nu je weet dat God jou tot leven wil brengen, vraag Hem daarom. God heeft een leven voor je dat onbeschrijfelijk is, ongelofelijk. Hij heeft een glorieus en fantastisch plan met jouw leven. Accepteer Zijn aanbod, accepteer Zijn leven.
- “overeenkomstig het tijdperk van deze wereld”
- “overeenkomstig de wil van de aanvoerder van de macht in de lucht”
- Dat is de realiteit van de christen, terwijl Paulus aangeeft dat de realiteit van de “kinderen van ongehoorzaamheid” is dat satan in hen werkt. Dat betekent niet dat elke ongelovige bezeten is, maar dat betekent dat hij macht over hen heeft. Dat betekent dat satan hen beïnvloedt om dingen te doen naar Zijn wil.
- Hij probeert dat ook bij de christen, maar wij hebben Jezus’ overwinning. Wij kunnen staan op Zijn overwinning als reden om niet te hoeven luisteren.
- “in de begeerten van ons vlees”
- Voor mij als christen is het belangrijk om te weten waar ik vandaan kom, en waar ik naartoe ga. Ik kom uit het alleen maar luisteren naar wat mijn lichaam wil, en ik ga naar het luisteren naar de Geest van God.
- God heeft een leven voor ons vol van Zijn goedheid, vol van alle geestelijke zegen (Efeze 1:3). De vraag is niet waar ons lichaam de eeuwigheid doorbrengt, maar waar onze geest de eeuwigheid doorbrengt. Het antwoord daarop ligt in hoe jij naar Jezus kijkt.
- Heb jij Jezus aangenomen als Verlosser en Heere? Heb jij Jezus vergeving voor jouw zonden aangenomen? Is Jezus in jouw leven bezig om jou te veranderen van de wil van de wereld, van de wil van de satan en van de wil van het vlees naar de wil van de Geest? Dan breng jij de eeuwigheid bij God door in de hemel.
- Het woord ‘maar’ begint altijd een tegenstelling, een contrast. Dat is wat Paulus nu ook doet. Hij zet wereld, satan en vlees tegenover God. Hij zet alles wat ik deed toen ik nog niet geloofde, tegenover God.
- Ook betekent dit dat God anders is dan de 3 genoemde dingen, want er komt een tegenstelling. God gaat niet samen met wereld, satan en vlees. God is anders, Hij doet dingen anders. Gods wil is anders dan de wil van deze 3 dingen.
- God is rijk aan barmhartigheid. Barmhartigheid = iets niet krijgen dat je wel verdient. Daar begint het allemaal. De dingen die we voorheen deden, de zonde, verdient iets. Romeinen 6:23 leert dat de zonde de dood verdient. Gods barmhartigheid betekent dat we dat juist niet krijgen.
- Hij heeft overvloedig veel barmhartigheid, die is ook nieuw elke morgen (Klaagliederen 3:22-23).
- Als God niet zou beginnen met barmhartigheid, wat voor situatie zouden we dan krijgen? Nou dan zou de straf blijven staan, de gevolgen van de zonde zouden blijven staan, dus hebben we daar niks aan. God begint bij het belangrijkste, Hij geeft ons niet wat we wel verdienen. Wat een glorie, wat een grootheid. Wat een ongelofelijk plan.
- God heeft liefde voor de mens, waarmee Hij ons heeft liefgehad. Het Griekse woord voor liefde wijst op onvoorwaardelijke liefde, zichzelf opofferende liefde. Wat betekent dat?
- Onvoorwaardelijk: Dat betekent dat God van jou houdt, wat je ook doet. Dat betekent dat er niets is dat jij kan doen waardoor God niet meer van je houdt. Dat betekent dat Hij altijd blij is jou te zien.
- Zichzelf opofferend: Dit betekent dat God jouw en mijn rotzooi wil opruimen. Dit betekent dat Jezus naar de aarde gekomen is om ons zondeprobleem op te lossen. Wij maakten het probleem, Hij gaf de oplossing. God heeft alles gedaan wat Hij kon doen, zodat wij nu bij Hem kunnen zijn. Het enige dat er van ons verwacht wordt, is dat we kiezen. Jezus kwam voor jou, leefde perfect, stierf voor jou waarmee hij jouw zonden droeg, stond op uit de dood voor jou om daarmee de zonde te overwinnen en pleit nu voor jou bij God de Vader. Dat is hoever Jezus Zichzelf opgeofferd heeft.
- Wat prachtig is, is dat God niet alleen deze liefde heeft, maar ons er ook echt mee liefheeft. Hij houdt zoveel van ons, Hij houdt zoveel van jou, van mij, van iedereen, het is niet te bevatten.
- Hij heeft overvloedig veel barmhartigheid, die is ook nieuw elke morgen (Klaagliederen 3:22-23).
- God heeft ons weer levend gemaakt, levend zoals we horen te zijn. Dat is wat de christen mag doen, echt leven. Echt leven met God, echt leven naar Zijn standaard. Echt leven zoals Hij het bedoeld heeft. Leven met Christus, door Christus en in Christus
- Hier komt ook weer onze identiteit naar voren, we mogen snappen dat dit allemaal alleen mogelijk is door Christus. Later in de brief gaat Paulus uitleggen wat de implicaties hiervan zijn voor de kerk, voor de Jood, de heiden, etc.
- Paulus gebruikt hier een van zijn favoriete woorden: genade. Genade = iets wel krijgen dat je niet verdient. Dat is wat Paulus wil dat we snappen. Het leven dat we gekregen hebben, de zegeningen die we krijgen, we verdienen het niet, maar toch geeft God het. Dat is onbegrijpelijk, maar waar.
- Uit genade is de christen zalig geworden, gered. Uit genade is de christen nu gered van het oordeel dat hoort te komen over de zonde. Zonde is iets dat tegen God gebeurt (Psalm 51:6) en God is eeuwig. Dat betekent dat we een eeuwige schuld open hebben staan, die alleen door een eeuwig iemand verholpen kan worden. Dat is wat Jezus gedaan heeft, zonder dat wij dat verdienen à
- Waarom eerst zonde en nu pas barmhartigheid en genade? Omdat we Gods barmhartigheid en genade niet goed kunnen snappen zonder dat we zondebesef hebben. Je schat een oplossing pas op waarde als je het probleem op waarde schat. God wil dat we zien hoe groot ons zondeprobleem is, pas dan kunnen we Zijn barmhartigheid en genade op waarde schatten.
- Wat een eer, wat een glorie! Wat een geweldige dingen heeft God allemaal voor ons. Hij zegent ons hier en nu, maar belooft ons ook zo ontzettend veel voor de eeuwigheid. We gaan de eeuwigheid met Hem doorbrengen, in glorie, in Zijn liefde, alleen door Zijn genade.
- Net zoals we gezien hebben in Efeze 1 dat Gods kracht alles overtreffend is, is ook Zijn genade alles overtreffend in rijkdom. Er is altijd meer, er is altijd genoeg, het raakt nooit op.
- Wat betekent dat praktisch? Dat betekent dat er niks is dat wij mensen kunnen doen om buiten Zijn genade te stappen. Wij kunnen niks doen dat ervoor zorgt dat we Zijn genade kwijtraken. Er is geen zonde te erg, geen periode te lang, Hij blijft genade voor jou en mij hebben. En dat wil Hij bewijzen aan jou en aan mij.
- Dit geeft zo’n rust, want dat betekent dat wat voor zonde jij en ik ook gedaan hebben, doen en gaan doen, Gods genade is groter. De rijkdom van Zijn genade is alles overtreffend. Als de Bijbel zegt alles, bedoelt de Bijbel alles. Er is niks te erg, niks te groot, niks te klein; Zijn genade is genoeg, is alles overtreffend voor jou en mij.
- Hoe ontvangen we die genade? Door Christus Jezus, door Jezus’ offer aan het kruis van Golgotha. Jezus droeg jouw en mijn straf, Hij droeg de straf die wij verdienen. Accepteer dat, dan wil en kan God alles rechtmaken, zodat wij kunnen genieten van Zijn goedheid.
- Wat betekent dat praktisch? Dat betekent dat er niks is dat wij mensen kunnen doen om buiten Zijn genade te stappen. Wij kunnen niks doen dat ervoor zorgt dat we Zijn genade kwijtraken. Er is geen zonde te erg, geen periode te lang, Hij blijft genade voor jou en mij hebben. En dat wil Hij bewijzen aan jou en aan mij.
- Het woord voor zalig heeft het idee van verlossen van een plek van gevaar en naar een plek van veiligheid brengen. Dat is wat God wil doen met elk mens. Hij wil elk mens van een plek van gevaar, leven naar de overtredingen en zonde (v1), brengen naar een plek van veiligheid, levend gemaakt in Jezus (v5).
- God is perfect, de mens is dat niet. God is heilig, de mens niet van zichzelf. God en zonde gaan niet samen, want God haat de zonde (niet de zondaar!). De zonde verdient de dood zegt het Woord, want we overtreden de wet. God is perfect rechtvaardig, wat betekent dat Hij elke overtreding van de wet moet straffen, anders zou Hij niet perfect rechtvaardig zijn.
- Elk mens zondigt (Romeinen 3:23), dus elk mens verdient de doodstraf. De genade zit in het feit dat God zoveel van jou en mij houdt, dat Hij Jezus stuurde om de straf te dragen. Gods genade is dat Hij jouw straf droeg, zodat jij nu vrij van zonde, schuld en schuldgevoelens bij God kan komen. Dat is genade. Jezus is niet gekomen om de wereld te veroordelen, maar juist om iedereen te vertellen dat redding mogelijk is.
- Het woord voor geloof is hetzelfde woord als gebruikt in Efeze 1:1, waar Paulus tot de gelovigen spreekt. Het woord betekent dat je overtuigd bent dat God leeft, dat Hij is Wie Hij zegt te zijn.
- Het enige dat je hoeft te doen om gered te worden, is te geloven wat God zegt. Het enige dat je hoeft te doen, is geloven dat Jezus God is en Hem aan te nemen als Verlosser en Heere.
- God wil ons dat geven wat we niet verdienen, zodat we meer redenen hebben om Hem te aanbidden. Het enige dat we kunnen doen op basis van deze verzen, is God aanbidden. Hij heeft ons tot Zichzelf getrokken, Hij heeft genade aangeboden, Hij heeft Jezus gestuurd, Hij heeft ons Zichzelf geopenbaard; het enige dat wij doen is geloven, waartoe Hij ons ook nog eens in staat stelt.
- God heeft de mens gemaakt
- Wij zijn in en door Jezus (Kolossenzen 1) gemaakt om goede werken te doen
- Goede werken die God van te voren bereid heeft
- God heeft jou gemaakt met een doel. Hij wil dat doel met elk mens bereiken. Hij geeft de genade die we nodig hebben om te geloven. Hij geeft de genade die we nodig hebben om te zien dat dit alleen door Hem is. Hij is genadig door goede werken voor ons klaar te zetten. Hij is genadig door ons de kracht te geven die goede werken uit te voeren. Hij is genadig door ons daarna ook nog eens in de hemel te belonen voor de goede werken die we uit en door genade mogen doen. Wat een ontzettend bijzondere situatie is dit.
- De vraag is of jij, christen, doet wat God voor jou heeft klaargezet. Wandel jij in de genade, in de goede werken die God heeft? Weet jij wat de goede werken zijn die God voor jou heeft?
- Als jij nog niet gelooft, God heeft ook genade voor jou. Hij heeft meer dan genoeg genade voor jou. Hij wil dat jij Zijn kind bent, Hij wil dat jij de eeuwigheid bij Hem doorbrengt. Hij heeft Jezus naar de aarde gestuurd, omdat Hij zo ontzettend veel van jou houdt. De enige reden dat God genade voor ons heeft, is dat Hij van ons houdt. Accepteer die liefde, die genade. Accepteer Zijn offer aan het kruis voor jou.