De 3 delen van Openbaring

De 3 delen van Openbaring

“Schrijf nu op wat u hebt gezien, en wat is, en wat hierna zal geschieden.” (Openbaring 1:19) Openbaring is een boek waar veel meningen over zijn. Er zijn mensen die het geweldig vinden, er zijn mensen die het boek helemaal niks vinden. Er zijn mensen die er geen genoeg van kunnen krijgen om het te lezen, er zijn mensen die het nooit lezen. Het grootste punt over Openbaring is echter altijd hoe dit boek te interpreteren. God wist dit en gaf ons de 3 delen van Openbaring.

Ik ben niet zo arrogant om te denken dat ik dat in 1 blog uit kan leggen. Wat ik wel wil doen is kijken naar 1 vers dat voor mij het hele boek Openbaring in een duidelijk perspectief plaatste en voor mij veel duidelijk maakte over hoe het te interpreteren.

Wat Johannes schrijft in Openbaring is door God geïnspireerd, net zoals de hele Bijbel. Aangezien 1 Timotheüs 3 leert dat de hele Schrift nuttig is, hoor ik als christen aandacht te besteden aan elk boek, dus ook Openbaring. Openbaring 1:19 maakt duidelijk dat het boek uit 3 delen bestaat: 1) wat Johannes zag, 2) wat is, 3) en wat nog zal gebeuren. Deze blog wil ik kijken naar wat die 3 delen zijn, om duidelijk te maken hoe dit boek opgebouwd is.

Wat u hebt gezien

Deel 1: “wat u hebt gezien”. Dat is wat Jezus opdraagt aan Johannes, schrijf op wat je hebt gezien. Dit slaat op de verzen voor vers 19, oftewel vers 1 tot en met 18 van Hoofdstuk 1. Deze verzen maken duidelijk wat dit boek is, over Wie dit boek gaat, en door wie het geschreven is.

Openbaring is het boek van de openbaring van Jezus Christus (vers 1), dit boek gaat over Jezus (vers 1-2) en is door Johannes opgeschreven (vers 4). Het boek is aan 7 kerken geschreven (vers 4) en is de boodschap van Jezus aan de kerken, maar ook aan de wereld. Dit zijn de dingen die Johannes gezien had toen hij vers 19 schreef.

Wat is

Deel 2: “wat is”. Johannes moet opschrijven wat is, dat zijn de hoofdstukken 2 en 3. De reden dat deze hoofdstukken zijn “wat is”, is dat deze hoofdstukken over de kerk gaan. Deze hoofdstukken gaan over de verschillende situaties waarin kerken zich bevinden. De hoofdstukken laten zien hoe de kerk zich ontwikkeld heeft door de eeuwen heen.

Wat ik daarmee bedoel is dat je kan zien dat de eerste gemeente te maken had met dingen zoals beschreven in de eerste brieven. De vervolging waarover de eerste 3 brieven spreken is heel duidelijk terug te zien in de vroege kerk. De kerk van vandaag heeft veel meer, zeker in het rijke Westen, met de laatste brieven. De brieven die gaan over kerken die alles zelf denken te kunnen, de kerk die zoveel dingen doet dat Jezus buiten de deur staat.

Deze brieven zijn niet alleen van toepassing op de kerkgeschiedenis, maar zijn ook op elke christen van toepassing. Jammer genoeg herken ik te veel van mijzelf in de dingen die Jezus tegen de verschillende gemeentes heeft. Te vaak verlies ik mijn eerste liefde (Openbaring 2:1-7), dan ben ik zo druk met dingen doen, dat ik Jezus uit het oog verlies. Te vaak ben ik als de kerk in Laodicea (Openbaring 3:14-22), de kerk die niemand nodig had, de kerk die rijk was, geen gebrek leed. Ik kan zo snel denken dat ik dingen wel kan zonder Jezus, dat ik niet meer in afhankelijkheid van Hem leef. Al deze brieven zijn herkenbaar voor mij. Al deze brieven spreken tot mijn hart. Door al deze brieven heen kan God mij aanspreken op dingen die Hij wil aanpakken in mijn leven.

Wat hierna zal geschieden

Deel 3: “en wat hierna zal geschieden.” Dit gaat over de hoofdstukken 4 tot en met 22, de hoofdstukken waar de meeste discussie over is. Dit zijn de hoofdstukken die velen lastig te interpreteren vinden. In deze hoofdstukken omschrijft Johannes heel veel, dingen die hij nog nooit eerder gezien heeft. Johannes maakt onderscheid tussen dingen die ergens op lijken, dingen die hij dus omschrijft, en dingen waarvan hij zegt dat ze precies zo zijn.

Hij omschrijft de 4 wezens die leken op dieren (Openbaring 4:7-8). Wat heel belangrijk is, is om te zien dat Johannes zegt dat ze “leken” op dieren, oftewel het zijn wezens die niet een dier zijn, maar er op lijken. Tegelijkertijd zegt hij dat hij “een sterke engel” zag (Openbaring 5:2). Er staat niet dat het was “als een engel”, nee dit is echt een engel.

Dus?

Waarom leg ik dit uit? Ten eerste omdat ik het zelf gewoon heel interessant vind. Daarnaast vind ik het belangrijk om te leren hoe ik dit goed moet lezen en interpreteren. Ten derde vind ik dat iedereen de Bijbel, in zijn geheel, moet kunnen lezen, bestuderen en begrijpen. Ik probeer jou te helpen om een boek als Openbaring beter te leren begrijpen.

 

Ik ben God heel dankbaar dat Hij Openbaring 1:19 gaf, het vers waarin Hij uitlegt dat het boek uit 3 delen bestaat. Daarnaast ben ik Hem dankbaar dat Hij Johannes hele specifieke woorden heeft laten opschrijven om dingen te omschrijven. Een deel van de dingen is niet direct duidelijk omdat Johannes het omschrijft, dan laat God weten dat we niet precies zullen weten wat Hij ermee bedoelt. Tegelijkertijd zijn er dingen die wel direct omschreven worden.

 

Bid God dat Hij Zijn Woord aan jou duidelijk zal maken. Hij wil dat wij lezen, dat we Zijn Woord begrijpen. Gebruik dit handvat alsjeblieft om ook een boek als Openbaring beter te leren begrijpen.