De Bijbel als lamp voor je voet

De Bijbel als lamp voor je voet

“Uw woord is een lamp voor mijn voet, en een licht op mijn pad.” (Psalm 119:105) Dit is het bekendste vers van psalm 119. De meeste christenen kennen dit vers door het bekende kinderlied. Dit is ook een vers dat vaker door mensen, terecht, wordt aangehaald om aan te geven dat ze zich willen laten leiden door Gods Woord. De Bijbel als lamp voor je voet, dat is de boodschap van de psalmist.

Lamp

Wat we vaak vergeten, is dat dit niet gaat om een zaklamp zoals wij die kennen. Dit gaat ook niet om de andere felle lichten die wij kennen van tegenwoordig. Het Hebreeuws voor ‘lamp’, wijst op een kaars. Kaarslicht geeft veel minder licht, schijnt minder fel en ver dan wat wij tegenwoordig gewend zijn. De Bijbel als lamp voor je voet krijgt dan een heel andere betekenis.

Dit betekent namelijk dat we niet de hele weg vooruit kunnen kijken. Dit betekent dat het licht op ons pad niet 100 stappen vooruit schijnt, maar 1 of 2. De Bijbel als lamp voor je voet betekent dan opeens dat er veel meer vertrouwen op God nodig is, want je ziet niet alles zelf meer.

De Bijbel

In 2 Korinthe 5:7 leert Paulus ons dat we door geloof moeten lopen, niet aanschouwing. Dat is precies wat Psalm 119:105 ons ook leert. We moeten geloven en vertrouwen dat God ons genoeg laat zien, dat Hij ons laat zien wat we moeten weten. God weet alles (Jesaja 40:13-14), dat betekent dat Hij ook precies weet wat God voor ons is. Hij zal altijd doen wat goed voor ons is, niet wat we leuk vinden.

Als wij mensen de hele weg zien, elke stap die er gaat komen, dan gaan we op onszelf vertrouwen. God wil dat we op Hem en Zijn Woord gaan vertrouwen. De Bijbel als lamp voor je voet betekent geloven, vertrouwen, afhankelijk zijn van God. Dat is wat we nodig hebben, niet om alle komende stappen te zien.

Geloof

Hebreeën 11 laat ons zien dat geloof vaste grond en zekerheid is. Dat is wat we mogen hebben met die 1 of 2 stappen die God ons laat zien, Hij zal ons met zekerheid die 1 of 2 stappen laten zien. Hij zal zorgen dat we krijgen wat we nodig hebben om die stappen te zetten. Het is ook maar beter dat we niet weten wat er voor ons ligt, wat er komen gaat. God Zelf zegt in Habakuk 1:5 dat als Hij zou laten zien wat Hij gaat doen, we het niet zouden geloven.

Dat is precies waarom we moeten vertrouwen dat God het beste met ons voor heeft, dat Hij ons alles geeft dat we nodig hebben. Daarom mogen we geloven en laat God ons 1 of 2 stappen vooruit zien. Op die manier kunnen we de Bijbel als lamp voor je voet gebruiken, op die manier worden we geleid door de Bijbel. Dat is hoe God jou en mij dagelijks wil leiden.

Lees jij je Bijbel? Begin met 10 minuten per dag lezen, daar doorheen gaat God al tot je spreken en je leiden. Bid jij? Bid voor je gaat lezen, bid na het lezen. Bid de hele dag door, dat God je zal leiden. Hij zal je versteld doen staan. Vraag God om de Bijbel als lamp voor je voet te gebruiken, vraag Hem om Hem meer te leren vertrouwen.

Als je hier vragen over hebt, neem gerust contact met ons op.