De gedachten van Jezus

De gedachten van Jezus

“Laat daarom die gezindheid in u zijn die ook in Christus Jezus was,” (Filippenzen 2:5) Paulus begint hier een geweldig stuk uit de Bijbel over hoe ver Jezus voor ons gegaan is. De voornaamste les die we hieruit kunnen leren, gaat over de gedachten van Jezus. Het Grieks voor gezindheid, phroneō, wijst op gedachten die tot uiting komen in daden.

Wat zijn de gedachten van Jezus?

In het stuk Filippenzen 2:5-8 laat Paulus deze gedachten zien. In vers 6 zien we dat Jezus niet ten koste van alles gelijk in vorm aan God wilde zijn. Vanaf het begin was Jezus in alles gelijk aan God, ook hoe Hij eruit zag (Johannes 4:24). Jezus gaf het gelijk in vorm zijn aan God op, om een slaaf te worden (vers 7). Hij vond wat Hij op aarde deed belangrijker dan in vorm aan God gelijk zijn. Jezus werd een slaaf, voor jou en mij. Hij kwam om de zonde van elk mens te dragen (1 Johannes 2:2). Dat vond Hij belangrijker.

Vers 8 leert ons dat Jezus nog verder ging dan alleen slaaf worden, Hij was God de Vader gehoorzaam tot in de dood. En niet zomaar een dood, maar de kruisdood. De kruisdood was veracht, extreem pijnlijk, bedoeld om mensen af te schrikken. Het was verschrikkelijk; en dat is wat Jezus voor jou en mij deed, zo ver ging Hij voor jou en mij. Zo groot is Zijn liefde voor jou, dat Hij dit deed.

De gedachten van Jezus waren dat Hij dit het belangrijkste vond dat Hij kon doen, niet in de hemel blijven. Dit was belangrijker dan in vorm aan God gelijk zijn, dan alle aanbidding blijven krijgen. Jou en mij redden was belangrijker.

Waarom is dit belangrijk?

De reden dat Paulus ons dit vertelt, is het volgende: een christen hoort dezelfde manier van denken te hebben als Jezus. Jezus vond mensen redden het belangrijkste dat er was. De vraag is wat jij en ik belangrijk vinden. Is geld belangrijker? Vind je een goede baan belangrijker dan de redding van mensen? Vind je een partner vinden belangrijker?

Er zijn 1001 dingen die we belangrijker kunnen vinden dan wat Jezus belangrijk vond. Maar dit is wat de Bijbel leert dat wij belangrijk horen te vinden. Dit is wat Jezus ons opdroeg in Mattheüs 28:19, alle volken tot Zijn discipelen maken. Alle volken moeten horen Wie Jezus is en wat Hij gedaan heeft. De vraag is of wij Jezus gehoorzamen en Zijn voorbeeld volgen, of dat we iets anders doen.

Wat zijn jouw gedachten?

Als je wil weten wat jouw gedachten zijn, stel jezelf de vraag wat het eerste is waar je aan denkt bij het wakker worden? Waar besteed je je tijd, geld en energie aan? Dat laat zien wat jouw gedachten beheerst. God wil ons denken hervormen (Romeinen 12:2), God heeft ons  een nieuwe schepping gemaakt (2 Korinthe 5:17), Hij heeft ons een nieuw hart gegeven (Ezechiël 36:26). Gelukkig heeft God ons ook Zijn Geest gegeven, door Wiens leiding we Gods geboden kunnen gehoorzamen (Ezechiël 36:27).

Laat God jouw gedachten hervormen, laat je gedachten geleid worden door de nieuwe schepping en het nieuwe hart. Laat de Heilige Geest jou leiden in het hebben en doen van de gedachten van Jezus.

Als je hier vragen over hebt, neem gerust contact met ons op. Mocht je meer over dit stuk tekst willen weten, luister dan naar deze studie.