Heb jij eenvoudig geloof?

Heb jij eenvoudig geloof?

“Want zo zegt de HEERE, de God van Israël: Het meel in de pot zal niet opraken en in de kruik zal het aan olie niet ontbreken tot op de dag dat de HEERE regen op de aardbodem geven zal.” (1 Koningen‬ ‭17:14‬) Dit is wat Elia tegen een weduwe zegt. We weten niet of Elia deze vrouw kende, maar dit is een prachtig statement van God, door Elia heen. De weduwe had een geweldige reactie (vers 15), ze deed wat Elia, en daarmee God, zei. Heb jij eenvoudig geloof?

Gods woorden

De weduwe in 1 Koningen 17 stelt Elia geen vragen, ze vraagt niet om bevestiging, ze ‘ging en deed overeenkomstig het woord van Elia’. Dat is nog eens geloof, geloof in God, maar ook in het instrument dat God gebruikt (Elia). Deze vrouw had een simpel geloof; als God het zegt, doe ik het. Dat is het geloof waar Jezus het over had toen Hij zei dat we als de kinderen moeten zijn (Mattheüs 18:2-4).

Een kind gelooft simpelweg wat het verteld wordt, een kind heeft eenvoudig geloof. Dat is hoe de christen hoort te zijn richting God en Zijn Woord, dat wat God zegt. Eenvoudig geloven, simpel vertrouwen, gaan en doen. Dat hoort jouw en mijn houding richting onze hemelse Papa te zijn.

Eenvoudig geloof hebben

Toen je net tot geloof was gekomen, leek je waarschijnlijk veel op deze weduwe; gaan en doen, eenvoudig geloof. Als God het zegt, in de Bijbel, dan doe ik dat. Dat is hoe onze relatie met Hem nog steeds hoort te zijn. We zijn en blijven Zijn kinderen, we zijn en blijven afhankelijk van Hem en Zijn Woord.

Het is vaak zo dat hoe langer we christen zijn, hoe ingewikkelder ons geloof wordt. We gaan dingen over de Bijbel onderzoeken, naar mensen luisteren, etc. Wat het gevaar is, is dat we meer naar andere stemmen gaan handelen dan de stem van God. En dat is een probleem, want alleen God heeft woorden van eeuwig leven en alles dat nodig is om Goddelijk te leven (2 Petrus 1:3).

Het gevaar van ingewikkeld geloof

Ik zeg niet dat het slecht is om naar mensen te luisteren, zolang die mensen hun woorden baseren op wat God zegt in Zijn Woord. Ook zeg ik niet dat het slecht is om dingen over de Bijbel te onderzoeken, zolang je de Bijbel zelf blijft lezen en geloven.

Het gevaar is als er iets de autoriteit van God in je leven gaat innemen. Het gevaar is dat andere stemmen je van God kunnen afleiden, i.p.v. dichter bij God kunnen brengen. Eenvoudig geloof brengt je dichter bij God, omdat je Hem gelooft, Hem vertrouwt, gaat en doet naar wat Hij zegt. Lees, ga en doe wat de Bijbel zegt; luister naar Gods stem, boven de stem van mensen. Blijf eenvoudig geloven, blijf God als een kind op Zijn Woord geloven.

Als je hier meer over wilt weten kan je altijd contact opnemen.