Er is rust in God

Er is rust in God

Rust in God

“Wie in de schuilplaats van de Allerhoogste is gezeten, zal overnachten in de schaduw van de Almachtige. Ik zeg tegen de HEERE: Mijn toevlucht en mijn burcht, mijn God op Wie ik vertrouw!” (Psalm 91:1-2) In de gekke, rare tijden waarin we nu zitten, is het zo belangrijk dat we als christenen rust vinden. Het is zo belangrijk dat we weten waar we onze rust kunnen en moeten zoeken. Het Corona virus gooit alles overhoop wat we kennen, waar we op vertrouwen. En toch is er rust in God, toch kan je rusten in Hem.

Rust in God

De psalmist praat over zitten in de schuilplaats van de Allerhoogste en overnachten in de schaduw van de Almachtige (Psalm 91:1). Zitten in die schuilplaats en slapen in de schaduw. Hij heeft het niet over fysieke plekken waar we naartoe gaan, een fysiek bed om op te liggen. Dit gaat om rust voor de ziel, rust voor ons hart. En die rust gaat ook de rest van ons dat geven wat we nodig hebben. De vraag is hoe dit rusten er uit ziet en hoe je dit doet.

De schuilplaats en het overnachten, wijzen op bij iemand zijn die je kent. Rusten bij God, rusten in God betekent tijd met God doorbrengen, God kennen voor Wie Hij is. Alleen in het Hem kennen is dat te vinden wat onze ziel echt nodig heeft. God kennen is waardoor we gaan vinden wat we nodig hebben. Door het Corona virus en alle maatregelen die getroffen worden om de verspreiding te voorkomen zitten veel mensen thuis, maar niet iedereen vindt de vrede die ze nodig hebben. De enig ‘plek’ waar vrede, kalmte, kracht en rust is, is bij God.

Hoe ben ik dan bij God?

Bij God zijn, is God kennen. Johannes 17:3 laat zien dat God kennen, eeuwig leven is. Het eeuwige leven is voor eeuwig bij God zijn, in het God kennen is eeuwig leven; God kennen is bij God zijn. Dat betekent dat we in het Woord, de Bijbel, God Zelf kunnen leren kennen. We kunnen leren kennen Wie Hij is, hoeveel Hij van jou houdt, hoeveel Hij voor jou gegeven heeft in en door Jezus. Door de Bijbel te lezen, leren we God kennen. De Bijbel is onze bron van rust. Hebreeën 4 spreekt hier ook over, dat we ons moeten beijveren om de rust binnen te gaan, en direct spreekt het over de Bijbel.

Daarnaast mogen we bidden, praten met God. We mogen al onze vragen, twijfels, zorgen, frustraties, angsten, vreugde, pijn, etc. bij God neerleggen. In gebed mogen we alles aan Hem geven en Hem vragen Zichzelf te laten zien. We mogen God vragen om leiding, om wat we dan ook nodig denken te hebben. In gebed mogen we luisteren naar Zijn leiding, naar Zijn antwoorden op onze vragen. Gebed is zo krachtig, zeker wanneer we bidden naar Zijn wil; wat betekent dat we bidden naar wat Zijn Woord zegt.

Heb jij rust?

God wil ons rust geven, God wil dat we kunnen rusten in Hem. De vraag is of jij de rust zoekt op de plek waar het daadwerkelijk is. We zoeken tegenwoordig in zoveel dingen rust, behalve bij Wie het echt te vinden is: God Zelf. Het gaat om keuzes maken, tijd apart zetten voor God. Dit betekent misschien dat je eerder naar bed moet gaan, eerder op moet staan. Misschien moet je dingen niet meer doen, die je nu wel doet. Vraag God om je te leiden en te helpen in het zoeken en vinden van de rust die je ziel nodig heeft.

Deze rust is ook een geweldig getuigenis naar mensen die God nog niet kennen. Er is veel onrust in de harten van mensen; hoe geweldig is het dan dat wij kunnen getuigen van het dat er rust in God is. Die rust kunnen anderen ook ontvangen, door geloof in Jezus Christus. Vertel mensen over de rust die je hebt en waar je die vandaan haalt. Getuig over Jezus en dat je door en in Hem de rust kan vinden die je ziel nodig heeft.

Neem gerust contact met ons op als je vragen hebt.