Ezra ging Gods Woord doen, en jij?

Ezra ging Gods Woord doen, en jij?

“Ezra had immers zijn hart erop gericht om de wet van de HEERE te onderzoeken, om die te doen en om in Israël de verordeningen en bepalingen te onderwijzen.” (Ezra 7:10) De vorige blog ging over het eerste dat Ezra deed, zijn hart op Gods Woord richten, deze blog gaat over het 2e punt: Ezra’s hart was gericht op Gods Woord doen. Hij wilde Gods Woord doen, uitvoeren, leven naar wat God van hem vroeg door het Woord heen.

Gods Woord doen

Het kan heel verleidelijk zijn om dingen alleen te weten, maar er niks mee te doen. Zeker in onze huidige maatschappij, waar we door het internet alles ‘weten’ doordat we dingen kunnen opzoeken. Echt kennen, begrijpen en doen zijn heel andere dingen dan een 2-minuten video, een tweet of een kort artikel lezen (zoals deze). De vraag is wat je echt weet, want dat bepaalt wat je doet. Ezra kende Gods Woord, hij wist wat er stond, wat het betekende, wat God van hem verwachtte. Daarom kon hij Gods Woord doen, er naar leven.

Dezelfde uitdaging ligt voor jou, leven naar Gods wil, op basis van Zijn Woord. Gods Woord staat vol met dingen die God voor jouw leven wil, dingen die Hij wil dat je laat (omdat ze niet goed voor je zijn) en dingen die Hij wil dat je doet (omdat ze wel goed voor je zijn). Je kan deze dingen weten, zonder er naar te leven; je kan ze weten zonder ze te begrijpen. Jij en ik moeten tijd in Gods Woord steken, zodat we gaan zien wat te doen, hoe en waarom.

Hoe werkt dit?

De Heilige Geest wil jou in alle dingen onderwijzen (Johannes 14:26), dat betekent dat Hij jou wil uitleggen wat het Woord betekent en hoe het te leven. Hij wil je laten zien hoe Gods Woord doen werkt, Hij wil het willen en het werken in je doen (Filippenzen 2:13). De Heilige Geest is ook Gods belofte aan ons, Die ons in staat stelt om Gods Woord te doen (Ezechiël 36:27). Dat is hoe dit werkt, de Heilige Geest wil dit in ons doen.

Maar dat vereist van jou dat je tijd en ruimte maakt voor de Geest. Als jij nooit tijd maakt om naar Hem te luisteren, hoe kan je dan verwachten dat Hij tot je spreekt? Je hebt geen aandacht voor Hem. Als jij Zijn Woord niet opent, hoe kan je dan verwachten dat Hij jou verandert? Je geeft Hem geen ruimte. Door de Bijbel te lezen, door de Geest te vragen jou te onderwijzen in wat je leest, zal Hij aan de slag gaan. Dat geeft Hem de tijd en de ruimte om Zijn wil en Zijn werk in jou te doen.

Let goed op, je moet zelf de Bijbel lezen (of luisteren via een audio-boek). Dit gaat niet over preken luisteren, boeken over de Bijbel lezen, etc. Dit gaat over het direct tot je nemen van het Woord van God de Bijbel. Dat is wat je ziel bekeert (Psalm 19), dat is wat waarheid is (Johannes 17); het is geweldig wat anderen over het Woord hebben gezegd, maar het is beter wat God Zelf heeft gezegd. Daarom moet je zelf je Bijbel lezen, zodat Gods Woord Zelf jou kan veranderen, zodat Gods Woord doen een logisch gevolg is.

Hoe begin je?

Het Woord Zelf geeft het advies om de Bijbel ’s ochtends te lezen en te bidden (Psalm 119:147, Markus 1:35). Het voorbeeld dat Jezus geeft is in de ochtend beginnen. Sta om te beginnen elke dag een kwartiertje eerder op, zodat je een kwartier hebt om te lezen. Dit kan je na een tijdje verlengen naar 20 minuten, een half uur, etc. zo lang als je nodig hebt.  

Vaak is het handig om dan een Evangelie te gaan lezen, en daar rustig doorheen te gaan. Ook is het aan te raden om elke dag een hoofdstuk uit Spreuken te lezen; er zitten 31 dagen in de maand, er zijn 31 hoofdstukken van Spreuken. Op de 1e van de maand Spreuken 1, de 2e Spreuken 2, etc. en dat herhaal je elke maand.

Daarnaast is het belangrijk om te bidden wat God wil dat je leest, maar vooral is het belangrijk om te beginnen en het te doen. Als jij een dader van het Woord wil zijn, als jij Gods Woord doen realiteit wil maken in je leven, dan moet je biddend gaan lezen. Het kost tussen de 40-50 dagen om iets een routine te maken in je leven, dat is hoe lang je vol moet houden. Vraag God ook om je hierin te leiden, Hij doet dat graag.

Tegenstand

Weet wel dat de vijand, Satan en zijn demonen, het niet leuk vinden als je dit op gaat pakken. Hij zal je tegen werken, je zal moe zijn, ontmoedigd raken, niet lekker geslapen hebben, etc. Allemaal om ervoor te zorgen dat je niet het Woord leest en daardoor niet het Woord gaat doen. Gelukkig is Hij Die in ons is, groter dan hij die in de wereld is (1 Johannes 4:4).

Ook op Gods Woord doen zal tegenstand komen, het is namelijk niet altijd makkelijk om te doen. Maar ook hier is Jezus groter, sterker en machtiger dan de duivel. Jezus is Schepper, Satan is schepping; Satan is machtig, Jezus is almachtig. Doe dus een beroep op Jezus, laat Hem de strijd strijden (Romeinen 8) en God zal je hier doorheen leiden. Ga Gods Woord doen, door het te lezen en de Heilige Geest te vragen je te leiden in het uitvoeren.

Als je vragen hebt, neem gerust contact op.