Gevoel kan gevaarlijk zijn

Gevoel kan gevaarlijk zijn

“Toen hij dat zag, stond hij op en vluchtte voor zijn leven. Hij kwam in Berseba, dat aan Juda toebehoort, en liet zijn knecht daar achter. Hijzelf liep echter een dagreis de woestijn in, ging onder een bremstruik zitten en bad om te mogen sterven. Hij zei: Het is genoeg. Neem nu mijn leven, HEERE, want ik ben niet beter dan mijn vaderen.” (1 Koningen 19:3-4) Elia heeft net 2 geweldige wonderen van God gezien: 1) God deed vuur uit de hemel komen, 2) God deed het regenen na jaren van droogte. En toch vraagt hij God nu om hem te laten sterven, de profeet wil dood. Gevoel kan gevaarlijk zijn is wat Elia ons laat zien.

Elia’s gevoel

Om te begrijpen wat er gebeurt is het goed om je te proberen in te leven in wat er door Elia’s hoofd ging. Hij had net gezien dat Israël zich bekeerde, na wonderen van God. God had Zichzelf groots en machtig laten zien aan het volk, aan Elia, aan de slechte koning Achab en zijn nog slechtere vrouw Izebel. En toch was alles dat gebeurde niet genoeg om Izebel over de streep te trekken, zij wilde God koste-wat-kost niet accepteren.

Elia werd bedreigd door Izebel, wat ertoe leidde dat hij alle moed verloor, depressief werd en wegrende. Hij ging ver de woestijn in om alleen te zijn en daar dan maar te sterven. Hij had waarschijnlijk het idee dat alles dat hij had gedaan geen zin had, dat hij had gefaald. Elia werd bang voor deze boze vrouw, waar hij niet bang was voor 450 profeten van Baäl. Gevoel kan gevaarlijk zijn, zeker als dat gevoel je afhoudt van God, je ogen van God af haalt.

Gevoel kan gevaarlijk zijn

De Bijbel leert dat gevoel uit het hart komt (Spreuken 4:23), het zelfde hart dat ongeneeslijk ziek is (Jeremia 17:9). Daarom is het zo dat gevoel gevaarlijk kan zijn. Ons vleselijke hart zal altijd dingen willen die niet van God zijn (Galaten 5:17), dingen die tegen Gods Geest in gaan. Daartegenover staat dat we een nieuw hart van God gekregen hebben (Ezechiël 36:26), een hart dat naar Zijn wil is. De worsteling is elke dag om te leven naar het nieuwe hart. Als je leeft naar het nieuwe hart, hoeft je gevoel niet gevaarlijk te zijn.

Gevoel uit het zondige hart is altijd gericht op wat jij wil, i.p.v. op wat God wil. Daarom is het zo dat gevoel gevaarlijk kan zijn. Alleen Gods Geest kan ons gevoelens geven die naar Zijn wil zijn, alleen de Geest kan ons leiden op Zijn manier, op Zijn pad. God is een God met gevoelens, Hij kan gekwetst worden (Genesis 6:6), Hij wordt boos (Deuteronomium 9:8) etc. Gevoelens zijn dus niet per se verkeerd, het hangt er vanaf waar de gevoelens toe leiden.

In het geval van Elia leidde zijn gevoelens tot God niet meer zien, zelfs dood willen. Hij had zijn ogen niet meer op God gericht, hij keek naar 1 omstandigheid, i.p.v. naar de God Die elke omstandigheid in Zijn handen heeft. Elia’s gevoel was gevaarlijk.

Hoe ga je goed met gevoel om?

Zoals alles in ons leven hoort ook ons gevoel onderworpen te worden aan God. Dat betekent dat je elk gevoel toetst aan het Woord van God, de Bijbel. Het maakt niet uit hoe sterk een gevoel is, hoe moeilijk ook, elk gevoel moet matchen met Gods Woord, anders moeten we er niet op in gaan. Alleen Gods Woord geeft ons objectieve waarheid over hoe met alles, inclusief gevoelens, om te gaan. Als je gevoel je weg stuurt bij God, je weerhoudt van naar God gaan, dan moet je die gevoelens biddend bij God neerleggen en er voor kiezen om er niet op in te gaan.

Gevoel kan gevaarlijk zijn, zeker omdat gevoel zo sterk is en omdat Satan goed weet hoe in te spelen op onze gevoelens. In Jezus zijn we meer dan overwinnaars (Romeinen 8), ook over Satan en onze gevoelens. Alleen in Jezus, op geen enkele andere manier. Ik zeg niet dat deze strijd makkelijk is, maar wel dat er overwinning in Jezus is. Bid, lees je Bijbel, luister christelijke muziek, preken, etc. vul je hart en gedachten met dingen van God; juist wanneer gevoel opspeelt.

Als je hier vragen over hebt, voel je vrij om contact met ons op te nemen.