God is in de stilte

God is in de stilte

“Op de aardbeving volgde een vuur, maar de HEERE was ook niet in het vuur. En na het vuur kwam het suizen van een zachte stilte.” (1 Koningen 19:12) Elia was zwaar ontmoedigd, was klaar om te sterven, vroeg zelfs of God hem wilde laten sterven. In die situatie, met alle gevoelens die daarbij komen, liet God hem Zichzelf zien. En dat was niet zoals Elia had verwacht, God is in de stilte, niet altijd in grootse uitingen.

God is in de stilte

Elia zag het even niet meer, hij was ontmoedigd, en toen liet God hem Zichzelf zien. God wist precies wat Elia nodig had, Hij wist dat Elia zijn blik van zichzelf en zijn gevoelens af moest halen. Elia’s blik zoals die nu was, bracht hem tot het punt van God vragen om hem te doden. Het is zo’n blijk van liefde dat God Zichzelf op dit moment aan Elia laat zien, want Hij weet dat dit is wat Elia echt nodig heeft.

En toch was het niet wat Elia verwacht zal hebben; God liet een zeer sterke wind voorbijgaan, een aardbeving en vuur (1 Koningen 19:11-12). In al die dingen was God niet, ondanks dat het grootse uitingen waren en God een groot God is. In onder andere Exodus 20 zien we dat God Zichzelf laat zien in vuur en aardbevingen; het was dus niet ongewoon dat God grootse uitingen gebruikt om Zijn aanwezigheid te laten zien.

In het geval van Elia was dat echter niet wat Elia nodig had. God wist dat Elia relatie nodig had, niet een openbaring van Gods grootheid. In 1 Koningen 18 had God Zichzelf al laten zien in al Zijn grootheid; Elia moest zien dat God ook dichtbij was, in al Zijn liefde. God is in de stilte, want in de stilte kan Hij tot ons spreken op manieren die niet kunnen in de grootse uitingen.

Relatie met God

Vaak is het zo dat we denken dat we een uiting van God nodig hebben, een wonder, in de situatie waar we zitten. Juist op die momenten hebben we de stilte nodig, want God is in de stilte. We hebben het nodig om aan Zijn voeten te zitten, om Zijn stem te verstaan. Elia had zoveel grootse dingen van God gezien, en toch was hij ontmoedigd, wilde hij zelfs dood. Wat Elia nodig had, was wat God hem gaf, namelijk stilte aan Gods voeten; een ontmoeting met de levende God Zelf.

Dat is precies wat jij en ik elke dag nodig hebben, een ontmoeting met God Zelf. Stil aan Zijn voeten zitten, luisteren naar Zijn stem; in die stilte kunnen we groeien in onze relatie met Hem. Wanneer wij een groots wonder nodig denken te hebben, hebben we vaak juist tijd met God nodig, in de stilte. Alleen daar zullen we Gods stem verstaan, horen wat Hij te zeggen heeft en Hem beter leren kennen. Johannes 17 leert dat eeuwig leven God kennen is, dat is wat we nodig hebben, ook al aan deze kant van de eeuwigheid.

Hoe ontmoet je God in de stilte?

Vaak begint dit met een stil moment opzoeken/maken, om je Bijbel te lezen. Jezus gaf ons dit voorbeeld (Markus 1:35, Lukas 4:42), Hij zocht stilte op om van God te horen. Voor de duidelijkheid, God is altijd bij je, dus Hij is er ook als het druk en luidruchtig om je heen is. Waar ik het over heb is stilte aan Gods voeten, Bijbel lezen en bidden, om Zijn stem te horen, Zijn stem te verstaan. De leiding van God zoeken, je relatie met Hem opbouwen.

Iedereen heeft die stille tijd nodig, iedereen heeft het nodig om de relatie met God te bouwen. Als we dat niet doen, zullen we ook niet groeien in het vertrouwen op God, zullen we Hem niet beter leren kennen. God is in de stilte, dus moeten we ook de stilte opzoeken om Hem beter en bete te leren kennen. Dat kan je doen door bijvoorbeeld eerder op te staan ‘s ochtends, in de ochtend tijd met God hebben is een goed begin van de dag. Dat begint met de discipline om je wekker te zetten, maar ook om de avond ervoor op tijd naar bed te gaan. Zoek met God uit of je de ochtend of de avond beter voor jou werkt, maar maak echt tijd met God, want God is in de stilte.

Als je vragen hebt, stel ze gerust via onze contactpagina.