God voorziet altijd, vertrouw jij Hem?

God voorziet altijd, vertrouw jij Hem?

“Toen zei hij: Ga heen en vraag voor u buitenshuis kruiken, van al uw buren, lege kruiken; laat het er niet weinig zijn. Ga dan naar binnen en sluit de deur achter u en achter uw zonen. Giet vervolgens olie in al die kruiken, en zet weg wat vol is.” (2 Koningen 4:3-4) De profeet Elisa krijgt een boodschap van een weduwe; haar kinderen lijken verkocht te worden als slaven en ze heeft snel geld nodig. Ze roept het uit naar God, via de profeet Elisa; Elisa vertelt haar om kruiken te verzamelen voor olie. God voorziet altijd, is de les die deze vrouw leert.

God voorziet altijd

In het geval van deze vrouw ging het om leven en dood, om echt heftige zaken. Ze had geld nodig, anders zou ze haar kinderen kwijt zijn. Haar man was al overleden, haar kinderen wilde ze niet ook verliezen. Daarom riep ze het uit naar God, via Elisa; God liet zien dat ze op Hem kon vertrouwen. Hij liet ziet zien: ‘God voorziet altijd’. Hij deed dat echter wel op een manier die zij niet verwacht zal hebben. God gebruikte iets dat ze al had, olie, om in iets te gieten dat niet van haar was, kruiken.

Op deze manier voorzag Hij op een bizarre, bijzondere manier. Deze vrouw kreeg wat ze nodig had, al was het niet op de manier die ze verwacht had. De manier die God koos, vroeg ook nog eens geloof van deze vrouw. Als zij met 1 kruik aan was gekomen, had ze voor 1 kruik olie gekregen. Ze had er uiteindelijk een aantal dat we niet weten, maar ze had wel genoeg kruiken gekregen. Doordat ze in geloof zoveel kruiken gevraagd had, kreeg ze van God genoeg olie om haar schuldeisers af te kunnen betalen. Niet alleen dat, God voorzag zelfs in meer; ze had geld over (2 Koningen 4:7).

God geeft overvloedig

Gelukkig verandert God nooit (Maleachi 3:6); Hij is en blijft Dezelfde God. God voorziet altijd, God geeft overvloedig. Dat is Wie Hij is, daarin zal Hij niet veranderen. Deze waarheid betekent echter niet dat God aardse rijkdom voor ons heeft; dit betekent dat God ons alles zal geven dat Hij vindt dat we nodig hebben. In al Zijn wijsheid zal Jezus ons altijd dat geven wat we echt nodig hebben. In Mattheüs 6 leert Jezus ons, Zijn kerk, dat we eerst Zijn koninkrijk moeten zoeken (Mattheüs 6:33). Als we dat doen, zullen we alle dingen krijgen die we nodig hebben.

In de kerk heerst er nu de gedachte ‘God voorziet altijd’, specifiek in wat ik wil dat Hij geeft. Dat betekent dat er zo’n arrogantie in de kerk geslopen is, dat wij denken dat wij de Schepper van hemel en aarde kunnen vertellen wat Hij ons moet geven. We kunnen God ‘manipuleren’ om Hem ons dat te laten geven dat wij willen. Je ziet dan ‘succesvolle’, goed uitziende predikanten; ze hebben mooie kleren, mooie praatjes, etc. maar ze hebben niet echt Gods Woord en Gods waarheid. God belooft ons dat Hij voor ons zorgt (1 Petrus 5:7), maar Hij zegt ook dat we in dit leven verdrukking zullen hebben (Johannes 16:33).

Dat wat nodig is

Als christen heb je elke dag de keuze om te willen wat God voor jou wil, of om te willen wat je zelf belangrijk vindt. We moeten onszelf elke dag afvragen of God regeert, of dat ons vlees in ons regeert. Als ons vlees regeert, zullen we willen waar wij blij van worden; als God regeert, zullen we willen waar Hij blij van wordt. En als we dat willen, waar God blij van wordt, dan zullen we blij en tevreden zijn met wat God ons ook geeft. Paulus had overvloed en armoede meegemaakt (Filippenzen 4:12), allebei waren hem gegeven door God. In beide situaties moest hij leren om God te eren, God op plek 1 te zetten, te geloven: God voorziet altijd.

Dat is de keuze waar jij voor staat christen, geloof jij ‘God voorziet altijd’? Of geloof jij dat alleen jij weet wat jij nodig hebt en dat God jou dat moet geven? God voorziet altijd, in wat Hij vindt dat nodig is, op Zijn tijd en op Zijn manier. Dat is Wie Hij is, dat is hoe Hij dingen doet. Hij zal dingen altijd anders doen dan wij kunnen bidden of beseffen, want Hij is groter dan alles dat wij kunnen bedenken. Zijn wegen zijn hoger dan die van ons (Jesaja 55:8-9), hoger dan wat jij kan bedenken.

Vertrouw Hem, geloof ‘God voorziet altijd’, zelfs als je situatie zo uitzichtloos lijkt als de weduwe in 2 Koningen 4. Zij moest kiezen, geloof ik God, of probeer ik het zelf op te lossen? Vertrouw ik God of niet? God voorziet altijd, vertrouw jij Hem?

Als je vragen hebt, neem dan alsjeblieft contact met ons op.