God wil dat we kind zijn

God wil dat we kind zijn

“Voorwaar zeg Ik u: Wie het Koninkrijk van God niet ontvangt als een kind, zal daarin beslist niet binnengaan.” (Lukas 18:17) Ik ken dit vers al jaren, zonder het echt te kennen. Ik weet wat er staat, maar snap het niet, ik begrijp het niet, ik leef het zeker niet altijd. In dit vers staat Gods hart, Gods manier van naar de mens kijken. In dit vers lees ik Gods Vaderhart. God leert hier dat alleen kinderen Zijn Koninkrijk ingaan, God wil dat we kind zijn.

Dat klinkt misschien een beetje raar, kind zijn, maar het is vanuit God gezien heel logisch. Als je kijkt naar hoe kinderen zijn, dan is het logisch dat God zo’n type relatie met ons wil hebben. Kinderen 1) houden van hun vader, 2) geloven hun vader, en 3) kijken tegen hun vader op. Dat is ook de relatie die God met ons wil hebben.

Kinderen houden van hun vader

Wanneer kinderen doorhebben wie hun ouders zijn, houden ze van hun ouders. Kinderen willen bij hun ouders zijn, kinderen willen tijd met hun ouders doorbrengen. Dat is precies wat God ook graag in Zijn kinderen ziet. God ziet graag dat ze tijd met Hem willen doorbrengen, dat ze bij Hem willen zijn. God wil graag dat Zijn kinderen van Hem houden, omdat Hij eerst van hen heeft gehouden (1 Johannes 4:19). Hij wil graag dat ze van Hem houden, omdat Hij de hemelse papa is.

Elke vader wil dat zijn kind(eren) van hem houden. Elke vader wil een goede, oprechte band met zijn kind(eren) hebben. Dat geldt ook voor God. Hij wil een echte, oprechte en goede band met Zijn kinderen hebben. Hij wil graag dat alle mensen Zijn kinderen worden, door in Jezus Christus te gaan geloven. God wil graag dat iedereen van Hem gaat houden, zoals een kind van een vader houdt.

Kinderen geloven hun vader

Als papa zegt dat hij zijn kind opvangt dat in zijn armen sprint, dan gelooft het kind dat. Kinderen geloven hun vader op zijn woord wanneer hij iets zegt. Papa weet alles, papa heeft altijd gelijk. Dat is wat God ook graag wil in Zijn relatie met Zijn kinderen. God wil dat Zijn kinderen Hem geloven, omdat Hij te vertrouwen is. God wil graag dat Zijn kinderen in Zijn armen springen, omdat ze weten dat Hij ze opvangt. Hij wil dat Zijn kinderen Hem blindelings vertrouwen. Dat als Hij stop zegt, dat ze stoppen; dat als Hij gaan zegt, dat ze gaan.

Ik vind het altijd mooi om te zien hoe blind kinderen vertrouwen op hun vader. God is de Vader die nooit teleur zal stellen. God is de Vader die altijd zal doen wat het beste is voor Zijn kinderen. De vraag is of Zijn kinderen nog steeds zo’n geloof in hun papa hebben. Door de tijd heen verliezen we dat, verliezen we dat uit het oog. God wil graag dat Zijn kinderen (weer) in Hem geloven zoals kleine kinderen hun papa geloven.

Kinderen kijken tegen hun vader op

Het ontzag en respect dat kleine kinderen voor hun vader hebben is geweldig. Kleine kinderen vinden hun papa de grootste en de sterkste. Ze weten zeker dat hun papa de allerbeste is in alles wat Hij doet. Dat wil God ook graag bij ons. Hij wil graag dat we Hem zien als de beste, de grootste en de sterkste. Het Woord laat zien dat Hij dat ook echt is. God is de beste in alles wat Hij doet (Psalm 18:30). Hij is de grootste (Psalm 8), Hij is de sterkste (Genesis 17:1).

Gods kinderen horen te geloven dat dat hun papa is. De beste, de grootste, de sterkste. In elke situatie horen Zijn kinderen te weten dat ze op hun papa terug kunnen vallen. In elke situatie kunnen ze weten dat Hij er voor ze is. Kinderen kijken tegen hun vader op, kinderen vinden zoveel mooie dingen van hun papa. De vraag is of Gods kinderen nog zo naar hun papa in de hemel kijken.

 

Johannes 1:12-13 laten zien dat we door God aangenomen zijn als Zijn kinderen. Daarmee geeft God aan dat Hij ook echt onze Vader is en dat wij echt Zijn aangenomen kinderen zijn. Romeinen 8:15 leert dat we God “Abba” mogen noemen. Dat woord wordt vandaag de dag nog steeds gebruikt in het Hebreeuws om papa te zeggen. Dat is wat wij tegen God mogen zeggen. Als je een wedergeboren christen bent, kan je God papa noemen. Hij is dan jouw perfecte Vader.

Als je God nog niet kent, neem Jezus’ offer aan het kruis aan. Dan zal God jouw hemelse papa worden. De papa die voor jou zorgt, die je alles geeft wat je nodig hebt.

Als je God al wel kent, vraag jezelf af hoe jij naar die hemelse papa kijkt. Zie jij hem nog als jouw hemelse papa? Houd je nog van Hem? Geloof je Zijn Woord nog? Kijk je nog tegen Hem op?

 

Mocht je hier vragen over hebben, over door willen praten of tot geloof zijn gekomen, neem contact met ons op.