Gods genade leidt tot goede werken?!

Gods genade leidt tot goede werken?!

“Want uit genade bent u zalig geworden, door het geloof, en dat niet uit u, het is de gave van God; niet uit werken, opdat niemand zou roemen. Want wij zijn Zijn maaksel, geschapen in Christus Jezus om goede werken te doen, die God van tevoren bereid heeft, opdat wij daarin zouden wandelen.” (Efeze 2:8-10) Gods genade is echt heel bijzonder. Ik ben al vrij lang christen, maar pas sinds kort begin ik me te beseffen hoe bijzonder Gods genade is. Het is heel bizar dat God de mens genade geeft, terwijl wij zoveel zonde begaan. Wat zo mooi is aan Gods genade is dat het een proces in de mens start, een proces waarin we meer worden als Jezus en doen zoals Hij. Uiteindelijk kunnen we volgende conclusie trekken: Gods genade leidt tot goede werken.

Paulus geeft heel duidelijk aan wat genade is en wat het in het leven van de mens doet: 1) Genade is zalig worden door een cadeau van God, 2) genade is niet uit mijn werken, en 3) genade zet mij wel op een pad om goede werken te doen.

Genade komt van God

Zoals Romeinen 3:23 aangeeft verdient elk mens de dood, elk mens schiet tekort ten opzichte van Gods standaard. Gods standaard is perfectie, een leven zonder zonde. Ik kan zeggen dat ik daar bij lange na niet aan voldoe; alleen Jezus heeft perfect geleefd (1 Petrus 2:22). Zijn genade is dat ik, terwijl ik zondig ben, vergeven ben van al mijn zonden. Het enige dat ik hoef te doen is mijn zonde in te wisselen voor Zijn rechtvaardigheid.

Jezus heeft de straf van de mens gedragen, terwijl Hij die straf niet verdient had. Jezus biedt elk mens de beste deal aan die er maar mogelijk is: mijn zonde ruil ik in voor Zijn zondeloosheid. Zonde brengt scheiding tussen mens en God (Jesaja 59:2), Jezus ruimde die scheiding op. Waarom? Omdat Hij van de mens houdt, Hij hield van mij terwijl ik nog in mijn zonde was (Romeinen 5:8). Dat is genade. Hij geeft mij iets wat ik niet verdien.

Genade komt door God

Zijn genade heb ik niet verdiend, ik heb er niks voor gedaan. De mens is compleet zondig van zichzelf, hierdoor heb ik niks dat ik God kan geven, behalve mijn zonde. Ik kan niks doen om Zijn genade te verdienen, want dan zou het geen genade meer zijn. Genade betekent dat je je verdiende straf niet krijgt; mijn daden verdienen dus iets anders dan genade.

Als God mij zou geven wat ik verdien, dan zou ik de eeuwigheid zonder Hem doorbrengen. Wat een genade is het dan dat ik elk moment van de dag bij Hem mag komen! Hoe groot is de genade dat we Hem mogen aanbidden, wat een genade dat we Hem mogen zoeken. Wat een genade dat Hij een relatie met mij als mens wil hebben, Hij wil mijn Vader zijn. Hij wil dat ik tijd met Hem doorbreng. Niet omdat ik iets goeds gedaan heb; Hij is God, Hij geeft genade, ik kan het niet verdienen.

Genade eert God

De genade is met een doel gegeven, zoals Paulus aangeeft in Efeze 2. Paulus schrijft dat de genade gegeven is “om goede werken te doen, die God van tevoren bereidt heeft,”. Genade is niet alleen de vergeving van zonde, genade gaat zoveel verder dan dat. Gods genade houdt in dat nadat ik gered ben werken voor mij klaar heeft staan, werken die overeenkomen met Zijn wil. Genade is dat God de kracht geeft om de werken te doen die Hij voor mij heeft.

Jezus verwoordde het als volgt: “De Zoon kan niets van Zichzelf doen, als Hij dat niet de Vader ziet doen, want al wat Deze doet, dat doet ook de Zoon op dezelfde wijze.” (Johannes 5:19). Jezus deed ook goede werken, Jezus deed de werken die Hij de Vader zag doen. Als wij net als Jezus willen zijn, zullen wij ook de werken moeten doen die Jezus voor ons heeft.

 

Gods genade is zo groot dat Hij de mens redt van de zonde, dat Hij de mens de straf niet geeft die we wel verdienen. Zijn genade houdt in dat Hij ons daarna werken geeft om te doen, werken die overeenkomen met Zijn perfecte wil. Gods genade is dat Hij de kracht geeft om die werken uit te voeren. Gods genade is dat Hij daarna in de hemel ons zal belonen voor de werken die Hij bereidt heeft, waar Hij de kracht voor geeft, die Hij ons in Zijn genade geeft, nadat hij ons in Zijn genade gered heeft van onze zonde. Wat een genade, wat een God.