Gods logica, is dat ook jouw logica?

Gods logica, is dat ook jouw logica?

“Toen ging hij naar buiten, naar de waterbron, wierp het zout daarin en zei: Zo zegt de HEERE: Ik heb dit water gezond gemaakt, er zal geen dood of misgeboorte meer door komen.” (2 Koningen 2:21) De profeet Elisa heeft net de bediening van Elia overgenomen, als er een crisis situatie is: het water bij Jericho was slecht en veroorzaakte miskramen. Elisa werd gevraagd om te komen en als profeet dit op te lossen. Hij paste Gods logica toe, wat heel anders is dan die van mensen.

Gods logica

Elisa deed iets dat geen zin lijkt te hebben: hij liet een schaal zout halen en gooide zout in het slechte water. Zout heeft geen reinigende werking in dit soort hoeveelheden; het is veel te weinig zout, t.o.v. te veel water. Het was totaal niet logisch wat Elisa deed, behalve dat het Gods logica was. Elisa was niet bezig met wat mensen vonden, wat mensen wilden. Zijn enige doel was luisteren naar Gods stem en doen wat God van hem vroeg.

Wij leven in een wereld waarin alles dat we doen logisch moet zijn, te verklaren moet zijn. De wetenschap wil alles kunnen uitleggen. Alles dat niet te verklaren is, dat niet logisch is, dat vinden we eng, raar, of wordt juist aanbeden. Allebei deze reacties gaan voorbij aan Gods logica, aan Zijn manier van denken en doen. Hij doet dingen op een totaal andere manier dan wij, Hij denkt anders dan wij (Jesaja 55:8-9).

‘Modern’ denken

Met al onze techniek, al onze elektronica, denken wij dat we alles kunnen verklaren. We denken dat we of alles weten, of onderweg zijn om alles te kunnen weten. Maar bij God zijn dingen mogelijk die niet logisch zijn, dingen die menselijk gezien helemaal niet kunnen. Lazarus stond op uit de dood (Johannes 11), een engel doodde 185.000 mensen in 1 nacht (2 Koningen 19), Israël liep over de bodem van de Rode Zee (Exodus 14). Dit zijn slechts een paar voorbeelden, er staan nog veel meer wonderen in het Oude Testament en Nieuwe Testament.

In ons moderne denken bestaan wonderen niet, ze zijn niet logisch, niet te verklaren. Maar dat is wel hoe God ervoor kan kiezen om te werken. Hij wil werken op Zijn manier, op Zijn tijd; Hij is niet gebonden aan hoe wij denken dat Hij wel/niet kan werken. Gods logica is compleet anders dan die van ons. Christen, jouw en mijn denken moet veranderd worden naar Gods denken (Romeinen 12:2); jouw en mijn logica moet veranderd worden naar Gods logica.

Hoe denk jij?

God doet dingen anders dan wij kunnen bedenken, Hij doet altijd Zijn eigen wil (Psalm 115). Hij gaat Zijn denken en manier van doen niet veranderen omdat wij het niet kunnen bevatten. Wij horen anders te gaan denken, ons denken te laten veranderen door Hem. We zijn een nieuwe schepping (2 Korinthe 5:17), we zijn helemaal veranderd. Hierdoor kan Gods logica, onze logica worden; Gods denken kan ons denken worden.

Probeer jij nog jouw denken op God te leggen? Heb jij plannen, waarvoor je eigenlijk alleen wil dat God jouw plannen zegent? Of maakt God de plannen en vraag je hoe Hij jou wil gebruiken tot Zijn eer? God is alwetend (Daniël 2), almachtig (Psalm 139); laat Hem bepalen hoe Hij werkt en wat logisch is. Laat God de invulling geven aan jouw leven, zodat je volledig tot Zijn dienst staat.

Vraag God om jouw denken te veranderen, vraag Hem om jouw logica te veranderen naar Zijn logica. Indien nodig, vraag vergeving voor jouw denken en het daaraan vasthouden. God wil jou inzetten tot Zijn eer, Hij wil dat je Hem dient. Laat God bepalen hoe dat werkt, wat logisch is en wat niet. Menselijk denken mag Gods logica niet in de weg zetten; laat God leiden en volg Hem.

Mocht je hier vragen over hebben, dan kan je altijd contact met ons opnemen.