Wil jij Gods wil doen, ook als het niet makkelijk is?

Wil jij Gods wil doen, ook als het niet makkelijk is?

“En Elia, de Tisbiet, uit de inwoners van Gilead, zei tegen Achab: Zo waar de HEERE, de God van Israël, leeft, voor Wiens aangezicht ik sta, er zal deze jaren geen dauw of regen komen, behalve op mijn woord!” (‭‭1 Koningen‬ ‭17:1) Elia doet hier iets dat we niet moeten onderschatten; hij vertelt koning Achab wat God zegt. 1 Koningen 16 laat zien dat Achab een goddeloze koning was, die onder Gods toorn viel (1 Koningen 16:33). En toch vertelt Elia Gods woorden, woorden van oordeel. Wil jij Gods wil doen, ook als het niet makkelijk is?

Gods wil doen

Elia had een taak van God gekregen, om naar een van de meest goddeloze koningen ooit te gaan. Niet alleen moet hij gaan, hij moest een boodschap van oordeel van God brengen. We weten niet of God Elia geruststelde, of Hij Elia beloofde dat hij het zou overleven. Elia moest in geloof God gehoorzamen, in geloof Gods wil doen.

Dit zal niet makkelijk geweest zijn, want deze koning gehoorzaamde God niet. Deze koning aanbad afgoden en deed alles wat God verboden had. Waarom zou hij luisteren naar Elia? Waarom zou hij onder de indruk zijn van wat Elia te zeggen had? Waarom zou Elia dit überhaupt doen?

Gehoorzamen

We moeten leren wandelen in geloof, niet in wat we zien (2 Korinthe 5:7). Dat is wat Elia moest doen, dat is wat jij en ik elke dag moeten doen. We hebben dezelfde opdracht als Elia, alleen met een andere boodschap. Ook wij moeten naar mensen gaan die niet per se op God zitten te wachten, die allerlei afgoden aanbidden (carrière, geld, uiterlijk, de natuur redden, etc.).

Wij moeten Gods wil doen (Mattheüs 28:19) door de wereld te vertellen over Jezus, door ze te vertellen over Gods liefde en genade. Tegelijkertijd horen we het hele Evangelie te vertellen, dus ook dat er gevolgen zitten aan je keuze over God. Of je leeft eeuwig met God in de hemel als je in Jezus gelooft, of je leeft eeuwig in de hel als je niet in Jezus gelooft. Net als Elia moeten we Gods boodschap brengen, niet onze eigen boodschap.

Maar het is eng…

Dit is een van de grootste tegenwerpingen die wij hebben om dit alles niet tegen mensen te zeggen: angst. Elia kon bang zijn voor koning Achab, toch ging hij. Denk aan wat God zegt in Zacharia 4:6 “Niet door kracht en niet door geweld, maar door Mijn Geest”. Alleen de Heilige Geest kan mensen overtuigen, alleen Hij brengt mensen tot geloof.

Het is jouw en mijn taak om een stuk gereedschap te zijn in Zijn handen, Hij doet het echte werk. God is op zoek naar mensen die beschikbaar en bereid zijn; niet mensen die alles perfect kunnen. Bang zijn is geen probleem, leg die angst in gebed bij God neer en laat Hem je leiden, niet je angst. Ga Gods wil doen, ook als het eng is.

De wereld heeft christenen nodig die Gods Woord, op Gods manier, geleid door Gods Geest verkondigen. Daardoor gaan mensen tot geloof komen; de vraag is wil jij Gods wil doen, ook als het niet makkelijk is?

Neem gerust contact met ons op als je hier vragen over hebt.