Gods zegen staat niet gelijk aan Gods goedkeuring

Gods zegen staat niet gelijk aan Gods goedkeuring

Een grote misvatting vandaag de dag in en buiten de kerk, is dat als God zegent, dat iemand dan ook Gods goedkeuring krijgt voor wat hij/zij doet. Gods zegen staat niet gelijk aan Gods goedkeuring. Koning Salomo is een voorbeeld van iemand die door God gezegend werd, ondanks dat hij dingen deed die niet goed waren in Gods ogen.

Koning Salomo

In 1 Koningen 3 is Salomo net koning geworden van Israël, hij is een relatief jonge man, die nu keuzes moet maken voor miljoenen mensen. Het eerste dat hij doet (vers 1) is trouwen met de dochter van de farao van Egypte, iemand die andere goden aanbidt dan hij. In Nehemia 13:25-27 zien we hoe Nehemia, door God geleid, hier naar kijkt. Dit was ook een van zijn eerste, maar uiteindelijk heel veel vrouwen (1 Koningen 11:1-4).

Deze vrouwen haalden Salomo uiteindelijk over om hun goden te aanbidden, i.p.v. de enige echte God. Daarbij begon Salomo ook met het aanbidden van God op de offerhoogten (1 Koningen 3:3), dit was iets wat niet helemaal goed was. God had de tabernakel gegeven als plek van offeren en aanbidding, niet de offerhoogten.

Gods zegen

Ondanks dat Salomo trouwde met deze vrouw(en) en op de verkeerde plek offerde, zegende God Salomo rijkelijk. God vroeg aan Salomo wat hij wilde (1 Koningen 3:5) en hij kreeg wijsheid en inzicht (vers 12), en rijkdom (vers 13). God zegende hem, ondanks de duidelijke overtredingen van Gods wet.

Gods zegen staat niet gelijk aan Gods goedkeuring, ook niet bij de wijze koning Salomo. Deze man had beter moeten weten, beter kunnen weten als hij continu de vraag had gesteld die zijn vader had opgeschreven in Psalm 139:23-24 “Doorgrond mij, o God, en ken mijn hart, beproef mij en ken mijn gedachten. Zie of er bij mij een schadelijke weg is en leid mij op de eeuwige weg.”

Gods goedkeuring

In Gods Woord kunnen we vinden wat Gods eeuwige weg is, wat Gods goedkeuring krijgt. Alle dingen die heilig zijn, alle dingen die van God Zelf komen maken Hem blij. Alle dingen waar Hij ons in leidt, alle dingen die Hij opdraagt in Zijn Woord zijn goed. Je hoeft dus niet jezelf krampachtig af te vragen of je de juiste dingen doet, God wil je dat duidelijk maken. Ook hoef je niet lang te zoeken naar wat God wel wil, Hij wil alles voor ons wat er in Zijn Woord staat.

Lees de Bijbel, vraag God om je te laten zien wat de dingen in je leven zijn die niet goed zijn. Geef jezelf aan Hem, als een levend offer (Romeinen 12:1) en laat Hem je gedachten en denken veranderen (Romeinen 12:2). Laat God je vormen in wat je wel en niet doet, zodat je zowel Gods zegen als Gods goedkeuring ontvangt.

Als je hier meer over wilt weten, hier is een studie die je kan luisteren, ook kan je altijd contact opnemen.