Hoe dankbaar ben jij?

Hoe dankbaar ben jij?

“Dank God in alles. Want dit is de wil van God in Christus Jezus voor u.” (1 Thessalonicenzen 5:18) Dit vers confronteerde mij met iets: ik ben een heel ondankbaar mens. Dit verschillende wijst erop dat God het van mij vraagt dat ik dankbaar ben. God wil dat ik Hem dank, God wil dat ik Hem dankbaar ben voor de dingen die Hij geeft. Maar, hoe dankbaar ben ik, hoe dankbaar ben jij?

Hoe weet ik dat ik ondankbaar ben? Als ik kijk naar mijn gebeden, naar mijn gedachten richting God, dan ben ik vaker bezig met een verlanglijstje opdreunen dan echt een gesprek met Hem te voeren. Ik merk dat voor mij vaak makkelijker is om God om iets te vragen dan Hem te danken voor wat Hij geeft. En toch wil God dat ik dankbaar ben, toch is het de wil van Jezus in mij dat ik God dank in alles.

Blij zijn

Een belangrijke vraag is hoe ik dat moet doen. Hoe ben ik God dankbaar in alles? Vers 16-17 uit 1 Thessalonicenzen 5 geven het antwoord: “Verblijd u altijd. Bid zonder ophouden.”

Het eerste deel van de oplossing is om blij te zijn; maak de keuze om blij te zijn. Focus je op de goede dingen die God geeft, kies ervoor om het glas halfvol te zien in plaats van half leeg. Zeker Nederlanders vinden het leuk en hebben het zelfs tot een soort verheven om sarcastisch, cynisch en kritisch te zijn. Ik ben hier jarenlang heel goed in geweest en worstel hier nog steeds mee. God wil echter dat we blij zijn, dat we dankbaar zijn. Sarcasme en cynisme gaan niet samen met blijheid, met dankbaarheid. God wil van mij dat ik me richt op Hem, op wat Hij voor mij doet, op Zijn genade, op Zijn werk in en door mij heen.

Bidden

Het tweede deel is om altijd te bidden, om altijd in gesprek te zijn met God. God wil dat ik met Hem praat, God wil de dialoog aangaan. Jezus bracht soms de hele nacht door in gebed met God de Vader. Als Jezus dat nodig had, terwijl Hij God is, hoeveel meer heb ik dat nodig? Ik heb Zijn aanwezigheid nodig, Zijn liefde, Zijn genade. Door tijd met God door te brengen, door te bidden, door met Hem te praten merk ik dat mijn perspectief veranderd. Door gebed heen merk ik dat mijn omstandigheden vervagen, ik merk dat ik mijn focus veranderd. God staat opeens centraal, God is naar Wie ik kijk. Ook als ik niet blij ben kan God mijn focus veranderen door bij Hem te zijn. Gebed is een keuze, elke dag heb ik de keuze om wel of niet tijd met God door te brengen in gebed. Elke dag kan ik kiezen om langer in bed te blijven liggen, of om op tijd op te staan om te kunnen bidden. De keuze is aan mij.

Als ik blij ben, gericht op alles wat Hij doet, dan zal ik ook dankbaar bidden naar Hem. Wanneer ik ga zien dat Hij voor mij gestorven en opgestaan is, als ik echt ga zien dat Hij de weg vrijgemaakt heeft voor mij, dan zal ik blij zijn en Hem gaan danken. Als ik door ga hebben wat Hij allemaal wel niet gedaan heeft voor mij, als ik in ga zien Wie God is, dan zal ik Hem danken.

Keuze maken

Als ik de keuze maak om het glas half vol te zien, als ik elke dag tijd doorbreng aan Gods voeten, dan zal God Zijn werk in mij doen en mij een dankbaar mens maken. God is de Enige Die dit voor elkaar kan krijgen. Ik ben niet dankbaar uit mijzelf, God kan mij veranderen; en als God mij kan veranderen, kan hij dat ook bij jou.

Dus, hoe blij ben jij? Hoeveel tijd breng jij door in gebed? Ben jij dankbaar? Ga bidden, ga tijd met God doorbrengen. Vraag Hem om je een dankbaar persoon te maken, Hij kan alles.

“Dank God in alles.”