Hoop op God, Hij is de verlossing

Hoop op God, Hij is de verlossing

“Wat buigt u zich neer, mijn ziel, en wat bent u onrustig in mij? Hoop op God, want ik zal Hem weer loven; Hij is de volkomen verlossing van mijn aangezicht en mijn God.” (Psalm 42:12) Dit vers sprak tot mij toen ik hier in mijn stille tijd doorheen ging. De reden dat dit vers eruit sprong, is dat ik zo makkelijk de zorgen van het leven mijn rust kan laten beïnvloeden. De zorgen van het leven kunnen mijn tijd met God in de weg staan, de zorgen van het leven kunnen mijn tijd met mijn lieve vrouw in de weg staan. De psalmist is heel duidelijk: “Hoop op God, want ik zal Hem weer loven; Hij is de volkomen verlossing van mijn aangezicht en mijn God.” Hoe is de psalmist tot deze conclusie gekomen?

 

Als je naar psalm 42 kijkt is er een leerproces zichtbaar. Je kan zien dan dat de psalmist door de psalm heen meer en meer leert Wie God is. Zoals heel vaak in de psalmen wordt er een contrast geschetst; licht en donker; goed en kwaad. In psalm 42 is dat het contrast tussen onrust door omstandigheden en hopen op God. Ik wil een aantal dingen behandelen die ik leer/zie in deze psalm: 1) er zijn dingen die mij van God afhouden, 2) wat is hopen op God, 3) hoe doe ik dat.

Dingen die mij van God afhouden

Het klinkt heel logisch, maar soms is het goed om de logische en overduidelijke dingen nog een keer te horen. Er zijn dingen die mij van God afhouden. Er zijn dingen in deze wereld, dingen in het leven, zelfs dingen in de kerk, die mij van God weghouden.

Alles waar ik meer tijd aan besteed dan aan God is iets dat mij van Hem af kan houden. In de 10 geboden (Exodus 20) is God heel duidelijk dat we geen goden boven Hem mogen hebben. Psalm 115 leert dat een afgod altijd iets is dat door mensen gemaakt is, niet Iemand Die niet gemaakt is. Een afgod is een schepsel, God is de Schepper. Alles waar ik meer tijd aan besteed dan aan God, alles waar ik meer energie in steek dan in God, kan een afgod worden.

Een voorbeeld hiervan is dat ik mijn baan een afgod kan maken. Als ik mijn baan belangrijker vind dan tijd met God, als ik mijn baan belangrijker vind dan naar de kerk gaan. Als ik mijn baan belangrijker vind dan naar de doordeweekse Bijbelstudie gaan, dan is mijn baan een afgod geworden. Begrijp me niet verkeerd, een baan is iets goeds. Ik ben God heel dankbaar voor mijn baan, maar ik kan de baan op een verkeerde plek in mijn hart zetten. Ik noem nu het voorbeeld van een baan, maar voor het woord “baan” kan je elk willekeurig woord invullen. Dingen als geld, auto’s, roem, kinderen, man/vrouw, trouwen, carrière, seks, etc. Al die dingen kunnen God in de weg zitten.

Wat betekent hopen op God?

Ik merk dat als ik iets op de plek van God zet, als ik iets of iemand belangrijker vind dan God, dat ik rusteloos word. Ik merk dat de zorgen van het leven zwaar op me gaan drukken. Psalm 42 zegt dat we moeten hopen op God, maar wat is dat precies? Hopen op God is dat je alles van Hem verwacht, niet meer van mensen, omstandigheden, of wie of wat dan ook. Op God hopen betekent dat alles van je afgenomen kan worden, maar dat God je zekere hoop is.

Hopen op de Heere betekent dat ik Hem vertrouw, het betekent dat ik niet meer zelf de situatie in de hand wil houden, maar dat ik God vertrouw dat Hij alles in Zijn hand heeft. Op de Heere hopen betekent dat ik wacht op God, dat ik verwacht dat Hij weet wat de beste uitkomst is van welke situatie dan ook. Hopen op God betekent dat ik geloof dat Hij God is, dat Hij leidt, dat Hij alles weet.

Hoe hoop ik op God?

Hoe moet ik dat doen? Ik moet God leren kennen. De enige manier om iemand te vertrouwen is die persoon kennen. Ik moet het blindelingse vertrouwen in God hebben dat Hij mij draagt. Zoals een klein kind op zijn ouders vertrouwt, zo moet ik op God vertrouwen. Dat is de manier op om God te kunnen hopen.

Ik moet tijd met Hem doorbrengen om Hem te kunnen leren kennen, ik moet door situaties heengaan met Hem om Hem te leren kennen. Ik moet de controle overgeven aan God om Hem te leren vertrouwen, ik moet mijzelf overgeven aan Hem om Hem te vertrouwen.

God is te vertrouwen

Ik heb gemerkt dat God te vertrouwen is. Ik heb gemerkt dat God in alles te vertrouwen is. Hij heeft mij nog nooit teleurgesteld. De uitkomst is niet altijd geweest wat ik had verwacht, maar Hij heeft mij altijd gedragen, Hij heeft altijd de beste uitkomst laten gebeuren.

Leer God kennen, ga je Bijbel lezen, ga bidden. Spendeer tijd met Hem. Vraag Hem om je duidelijk te maken wat je boven Hem geplaatst hebt en leg die dingen dan bij Zijn voeten neer. Spreek de woorden hardop uit dat je je situatie bij Hem neerlegt.

“Wat buigt u zich neer, mijn ziel, en wat bent u onrustig in mij? Hoop op God, want ik zal Hem weer loven; Hij is de volkomen verlossing van mijn aangezicht en mijn God.”

Als je hier vragen over hebt, als je hierover wilt praten, neem contact met ons op.