Houd je vast aan de HEERE

Houd je vast aan de HEERE

Houd je vast aan de HEERE

“Maar u moet zich aan de HEERE, uw God, vasthouden, zoals u tot op deze dag gedaan hebt.” (Joz 23:8) In zijn afscheidsspeech is Jozua bezig om aan het volk Israël duidelijk te maken wat ze moeten doen, wat ze al bereikt hebben, maar ook wat ze nog niet bereikt hebben. Goed leider als hij is, maakt Jozua ook nog duidelijk hoe ze de volledige wil van God voor het volk kunnen bereiken en wat zij daarvoor moeten doen. Jozua zegt tegen Israël “Houd je vast aan de HEERE”.

 

Er vallen mij 3 dingen op aan dit stuk, namelijk 1) Israël moet zich vasthouden, 2) Israël moet zich vasthouden aan de HEERE, en 3) zoals ze al eerder gedaan hebben.

Vasthouden

Iedereen op deze aardbol is op zoek naar een methode om overeind te blijven. Voor de een betekent dat veel sporten, voor de ander veel rusten, vakanties, etc. God wil echter iets anders van Zijn volk, God wil iets anders van de kerk. De HEERE God wil dat we ons vasthouden, niks meer, niks minder. Hij wil dat we ons vasthouden, dat we moeite er in stoppen, ons best doen om vast te houden. Het woord uit de grondtekst heeft het idee van onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn.

God wil dat we onlosmakelijk verbonden zijn met Hem, God wil dat we ons vasthouden aan Hem. God wil dat we onze focus bij Hem hebben liggen. Niet bij sporten, niet in yoga, mediteren, etc. God wil dat we ons vasthouden.

Vasthouden aan God

Het is heel belangrijk voor Israël, en dat is iets dat een christen ook hoort te leren, om zich vast te houden aan God. We kunnen niet afhankelijk zijn van eigen kunnen, van mensen, van wat anderen denken, etc. We kunnen ons alleen vasthouden aan de hoeksteen, het fundament van ons geloof, namelijk Jezus Christus (Markus 12:10). Alleen aan Jezus kunnen we ons vasthouden, alleen op Hem kunnen we vertrouwen.

Maar wij zullen ons ook wel vast moeten houden aan Hem. In situaties van verleiding, houd je vast aan Hem. In situaties dat je het niet meer weet, houd je vast aan Hem. Op het moment dat alles tegen zit, houd je vast aan Hem. Als alles geweldig gaat, houd je vast aan Hem. Alleen aan Hem moeten we ons altijd vasthouden, ongeacht de situatie. Hij is betrouwbaar (Psalm 36:6), Hij is groter dan wat dan ook (Psalm 147:5), Hij is de Enige aan Wie je je vast kan houden.

Zoals je eerder gedaan hebt

Als laatste is het belangrijk dat Israël zich herinnert wat ze eerder gedaan hebben. Ze moeten zich herinneren hoe ze zich eerder aan de HEERE vastgehouden hebben. Voor ons als christenen is dat ook belangrijk, want we lopen allemaal het risico dat we minder op God vertrouwen hoe langer we christen zijn. Wat ik daarmee bedoel is dat we in het begin van het christen zijn geen genoeg kregen van Zijn Woord, van preken luisteren, van bidden, van het delen van Gods Woord met iedereen die we tegenkwamen. Door de tijd heen kunnen we daarvoor afgestompt raken, we kunnen minder op God vertrouwen en meer op de manier hoe dingen nou eenmaal binnen de kerk gaan.

God wil juist dat we ons herinneren hoe we dingen gedaan hebben, hoe afhankelijk we geweest zijn en dat we dat weer oppakken. De Heere wil niet dat we dat verliezen, Hij wil dat we afhankelijk van Hem blijven, omdat in onze zwakte we juist sterk zijn (2 Korinthe 12:9).

 

God wil dat op Hem vertrouwen, dat we ons vasthouden aan Hem en Hem alleen. De vraag aan jou en mij is of we dat ook doen. Waar houd jij je aan vast? Waar stel jij je vertrouwen op? Hou je vast aan de HEERE, Hij is betrouwbaar, Hij zal nooit teleurstellen.