Ingaan door het bloed van Jezus

Ingaan door het bloed van Jezus

“Omdat wij nu, broeders, vrijmoedigheid hebben om in te gaan in het heiligdom door het bloed van Jezus,” (Hebreeën 10:19) In mijn stille tijd vanochtend liet de Heere mij dit vers zien. Ik heb dit vers al eerder gelezen, maar opeens sprong het eruit. Opeens opende de Heere mijn ogen voor dingen die ik nog nooit eerder had gezien. Ik zag opeens dat ik mag ingaan door het bloed van Jezus. 

Nu denk je misschien, wacht even, dat is toch bekend? Ja, dat klopt. Maar ik had het nog nooit vanuit deze invalshoek bekeken, nog nooit vanuit de invalshoek van dit vers. Wat is die invalshoek dan? 1) nu, 2) hebben, 3) in gaan, en 4) door het bloed van Jezus.

Nu

We mogen nu ingaan in Gods aanwezigheid, we mogen nu bij Hem zijn. Jesaja 59 legt uit dat zonde scheiding brengt tussen God en mens, door Jezus is die scheiding weg. Hij neem alle zonden weg. Dat is niet iets voor de toekomst, dat is iets voor nu. De vergeving van zonden die Hij aanbiedt is voor vandaag, voor nu. Hebreeën 10:18 leert dat Jezus door Zijn offer vergeving bewerkt heeft. Dat is een hedendaags feit, voor vandaag, voor nu.

We willen het vaak in de kerk niet meer hebben over zonde, zonder de vergeving van zonde zijn we als christenen niks. Zonder de vergeving van zonde zijn we niet gered. Als Jezus’ werk niet actueel is, dan hebben we allemaal een groot probleem. Gelukkig geeft het Woord ons de zekerheid dat Zijn werk actueel is!

Hebben

Als christenen hebben we toegang tot God, het is een feit. Het is niet de vraag of, het is niet de vraag wanneer, het staat vast. God zegt het en Hij liegt niet (Numeri 23:19). Als God het zegt kunnen we er 100% van op aan dat het waar is en waar zal blijven. God zal niet van gedachten veranderen, Hij zal niet de spelregels aanpassen. God zegt, en belooft daarmee, dat we toegang hebben. Wat een genade, wat een liefde!

Ingaan

We hebben nu wat gekregen van God? Toegang, toegang tot God Zelf. In het Oude Testament was het alleen de hogepriester 1x per jaar toegestaan om tot God te komen. Alleen de hogepriester kon in Gods aanwezigheid komen. Door het werk van de Heere Jezus mogen wij nu ook ingaan in Gods aanwezigheid. Door Jezus’ werk kunnen wij nu ook fellowship met God hebben. Jezus heeft ervoor gezorgd dat wij met God kunnen praten. Hij heeft ervoor gezorgd dat we vergeven kunnen worden van onze zonden. Jezus heeft het onmogelijke gedaan. Hebreeën 9:26b “Maar nu is Hij bij de voleinding van de eeuwen eenmaal geopenbaard om de zonde teniet te doen door Zijn offer.”

Door het bloed van Jezus

Het is op het moment een trend om als kerk niet meer over het bloed van Jezus te praten. Ik heb het dan over de “kerk” in de breedste zin van het woord. Bloed is vies, bloed is eng, bloed… De Bijbel leert dat we gered kunnen worden, de Bijbel leert dat we weer bij God kunnen komen. De enige manier is door het bloed van Jezus, de enige manier is Jezus’ offer.

Als kerk kunnen we niet om het bloed van Jezus heen, als kerk kunnen we niet zonder bloed. Leviticus 17:11 leert dat zonder bloed er geen vergeving is. Zonder Jezus’ bloed zijn we nog zondig en gescheiden van God. Zonder Jezus’ bloed hebben we nog een groot probleem. We kunnen niet zonder het kostbare bloed van de Heere Jezus (1 Petrus 1:19).

 

Wat een genade dat we van God nu toegang hebben gekregen, door het bloed van Jezus. Wat een liefde. Sta jij wel eens stil bij deze dingen? Vraag de Heere om je te doordringen van het feit dat we nu toegang hebben. Vraag de Heere om je te laten zien wat het betekent dat het vaststaat dat we bij Hem mogen komen. Bid dat Hij je zal laten zien wat het betekent dat we in mogen gaan in Zijn aanwezigheid. Vraag Hem om je te openbaren hoe kostbaar het bloed van Jezus is, hoe belangrijk.