Mediteer op Gods Woord?!

Mediteer op Gods Woord?!

“Welzalig de man die niet wandelt in de raad van de goddelozen, die niet staat op de weg van de zondaars, die niet zit op de zetel van de spotters, maar die zijn vreugde vindt in de wet van de HEERE en Zijn wet dag en nacht overdenkt.” (Psalm 1:1-2) Psalm 1 is een van de meeste bekende psalmen van de Bijbel. Er zijn liedjes over geschreven, mensen kennen deze psalm uit hun hoofd. Ik heb echter lang over 1 ding heen gelezen: het gaat hier om een man die Gods wet dag en nacht overdenkt. Anders gezegd, de psalmist zegt: mediteer op Gods Woord.

 

In de hedendaagse maatschappij heeft mediteren iets heel spiritueels. Het heeft iets met yoga, iets met boeddhisme, iets met hindoeïsme. Mediteren heeft, volgens de hedendaagse wereld, niks met het christendom te maken. De Bijbel leert echter anders, de Bijbel leert dat we op Gods Woord horen te mediteren. Ik wil naar 3 dingen kijken: 1) wat is Bijbels mediteren, 2) hoe moeten we mediteren, en 3) waarop horen we te mediteren.

Wat is Bijbels mediteren?

De Bijbel werkt vaak met contrasten. De Bijbel zet de ene situatie af tegen de andere situatie. Anders gezegd, de Bijbel vertelt vaak hoe dingen wel en hoe dingen niet moeten. In Psalm 1 laat de Heere ons zien wat niet moet: wandelen in de raad van de goddelozen, staan op de weg van de zondaars en zitten op de zetel van de spotters. Daar staat vers 2 tegenover, je vreugde vinden in de wet van de Heere.

Bij het vinden van je vreugde in het Woord, de Bijbel, hoort het Woord overdenken. De Hebreeuwse grondtekst wijst op een woord dat ook mediteren betekent. Mediteren is niet in kleermakerszit gaan zitten en geluiden maken. Mediteren is doen wat een koe doet, namelijk herkauwen. Een koe herkauwt gras, de christen hoort het Woord van God te herkauwen.

Hoe moeten we mediteren?

Zoals Psalm 1 aangeeft horen we te mediteren op Gods Woord. We horen het Woord te herkauwen, we horen het Woord opnieuw en opnieuw op te halen in onze gedachten. We horen keer op keer terug te komen bij waarheden uit het Woord. Mediteren betekent dat we nadenken over Gods Woord, dat we ermee bezig zijn.

Vaak luister ik in de trein naar mijn werk naar christelijke muziek. Dat is op zich helemaal niet verkeerd, maar het stopt mij wel om 1 ding te doen: nadenken. Een van de dingen die bij mediteren hoort is nadenken over Gods Woord. Om dit te kunnen doen ben ik gestopt met muziek luisteren, zodat ik kan nadenken over dingen die ik in het Woord gelezen heb. Ik ben nu al een tijdje bezig met nadenken en mediteren over het feit dat God getrouw is. Dat is zo’n ontzettend groot feit, zo ontzettend diep, zo fantastisch. Ik denk en bid hier nu al een paar weken over en ik ben er nog steeds niet over uit.

Waarop horen we te mediteren?

Dat klinkt misschien als een rare vraag, maar op het Woord van God. Psalm 1 is daar duidelijk over, we moeten mediteren op de wet van de Heere. Waarom is dat belangrijk om te benadrukken? We zijn mensen en we zijn snel afgeleid. Dat betekent dat wanneer we bezig zijn met mediteren op Gods Woord we snel met andere dingen in onze gedachten zullen zitten. De satan wil ook niet dat we bezig zijn met Gods Woord. Let dus op dat wanneer je dit gaat doen, je gedachten snel naar iets anders kunnen gaan.

Daarnaast is het belangrijk om op het Woord te mediteren. Om iets te hebben om op te mediteren moeten we het Woord wel lezen. Persoonlijk lees ik in de ochtend, voor ik naar mijn werk ga, in het Woord. De dingen die ik daar lees ga ik overdenken. Je hebt ook echt een tijd van lezen nodig om iets te hebben om op te mediteren.

 

Samenvattend, lees het Woord van God, denk erover na, mediteer erop. Dit zal je heel erg helpen om meer van God te leren, Hem beter te leren kennen. Het heeft mij al veel geleerd over Wie Hij is. Mediteer je mee?