Moeite doen om voor God te leven; wat is jouw keuze?

Moeite doen om voor God te leven; wat is jouw keuze?

“Naäman zei daarop: Zo niet, laat dan toch aan uw dienaar een last aarde gegeven worden, zoveel als een span muildieren dragen kan, want uw dienaar zal geen brandoffer of slachtoffer meer brengen aan andere goden, dan alleen aan de HEERE.” (2 Koningen 5:17) God had Naäman wonderbaarlijk genezen van zijn melaatsheid. Het onmogelijke was gebeurd, de melaatsheid was volledig weg. Naäman kon niks anders dan geloven, dan zijn leven aan God geven. Het hart van Naäman hier is prachtig om te zien, hij wilde moeite doen om voor God te leven.

Moeite doen om voor God te leven

Naäman woonde in een land vol afgoden (2 Koningen 5:18), hij zou elke dag geconfronteerd worden met afgoden en hun aanbidding. Hij zou elke dag gescheiden zijn van Gods tempel, van Israël, van de plek waar hij genezen was. Hij wilde moeite doen om voor God te leven, door aarde vanuit Israël mee te nemen naar Syrië. Op die aarde wilde hij dan de God van Israël aanbidden, omdat hij had ingezien dat Hij de enige echte God is. Dit was geen kleine of makkelijke onderneming, dit zou veel inspanning kosten en gedoe opleveren.

En dat is precies waar het hart van Naäman zichtbaar wordt; God had iets in zijn hart gedaan, waardoor dit voor Naäman heel gewoon was. Moeite doen om voor God te leven was voor hem geen enkel probleem. Dat is ook hoe het in de kerk hoort te zijn; de kerk is ook genezen van een ongeneeslijke ziekte, van een wereldwijde pandemie: zonde. Door Jezus’ offer aan het kruis, door Zijn bloed dat voor ons vergoten is, heeft de mens, heb jij de mogelijkheid voor eeuwig leven. Dat zou aan moeten zetten tot moeite willen doen voor God.

Makkelijk

In de maatschappij van vandaag de dag worden alle dingen makkelijker gemaakt. Apps, gadgets, techniek, etc. worden ingezet om het leven van de mens makkelijker te maken. Hierdoor is de maatschappij gewend geraakt aan het feit dat er steeds minder moeite gedaan hoeft te worden voor dingen. Die houding wordt meegenomen de kerk in; de verwachting is dat alles makkelijk is en dat er weinig tot geen moeite gedaan hoeft te worden. De relatie met God, naar de kerk gaan, Bijbel lezen, relaties met christenen; voor zoveel dingen is men niet meer bereid om moeite te doen.

Als christen hoor je, net als Naäman, de houding te hebben van: ‘ik wil moeite doen om voor God te leven. Ik wil me inzetten om voor Hem te leven, ik wil 100% voor Hem leven.’ Dat is de houding van Paulus (Filippenzen 1:21), van de overige apostelen (die als martelaren stierven voor Jezus). Het christelijk leven is niet altijd makkelijk, is soms zelfs pijnlijk; moeite doen om voor God te leven is dan de enige juiste keuze. Doorzetten, op God blijven vertrouwen, voor Hem blijven kiezen; dat is dan de keuze waar je voor staat.

Welke keuze maak jij?

Naäman koos ervoor om moeite te doen om echt voor God te kunnen leven. Hij koos om een extra stap te zetten voor de Heere, zodat hij God echt kon dienen. Naäman was echt overtuigd van God, daardoor maakte hij deze keuze. Welke keuze maak jij? Kies jij voor God? Wil jij moeite doen om voor God te leven? Of verwacht je dat God alle moeite uit je leven weghaalt en dat de rest van je leven alleen maar gezondheid, rijkdom en voorspoed is? Door het Woord heen is zichtbaar dat het leven van een christen samen gaat met lijden, met pijn, met moeite. Kies voor God, dan is Hij bij je in elke situatie.

Moeite doen om voor God te leven; dat is geen populaire boodschap, het is wel de boodschap van Gods Woord. Kies om voor God te leven, zoals Zijn Woord voorschrijft. Kies voor Hem, i.p.v. voor iets/iemand anders. Maak de keuze om echt te leven voor Hem, ook als dat betekent dat je moeite moet doen voor je relatie met Hem, dat je ervoor moet zwoegen. Dit is geen zaak van redding, dit gaat om het onderhouden van je relatie met Hem. Dit gaat niet om Gods genade en liefde verdienen, dit gaat om radicaal voor Hem willen leven, wat dat ook kost. Wat kies jij?

Als je vragen hebt, neem alsjeblieft contact met ons op.