Principes van zaaien en oogsten

Principes van zaaien en oogsten

“Dwaal niet: God laat niet met Zich spotten,  want wat de mens zaait, zal hij ook oogsten.” (Galaten 6:7) Dit is een vers wat de laatste tijd heel erg tot mij spreekt. Dit vers brengt zoveel waarheid in zich mee, dit vers geeft heel veel richting aan wat je als christen wel en niet hoort te doen. Dit vers heeft mij heel erg teruggebracht bij de basis die goed hoort te zijn. Laten we samen kijken naar de principes van zaaien en oogsten.

 

Paulus geeft in dit vers aan dat we er rekening mee moeten houden dat waar je je mee bezig houdt ook is wat er uit je zal komen. Ik werk in de IT en daar hebben ze het gezegde: Garbage in, garbage out. Als je iets slechts in een systeem stopt, zal er ook iets slechts uit komen. Hetzelfde geldt, zoals Paulus aangeeft, ook voor de mens; wat je zaait zal je ook oogsten. Ik wil naar 3 principes kijken die hier mee te maken hebben.

Je zal altijd oogsten wat je zaait.

Het lijkt misschien niet altijd zo, maar iedereen zal oogsten wat hij of zij zaait. Er zijn mensen die in dit leven weg lijken te komen met alles wat ze doen. Deze mensen liegen, bedriegen, doden, stelen, etc. Misschien lijkt het erop alsof God niet rechtvaardig is, of rechtvaardig handelt. Misschien lijkt het erop alsof mensen maar kunnen doen wat ze willen zonder consequenties. Dat is niet zo.

Hebreeën 4:13 zegt “En er is geen schepsel onzichtbaar voor Hem, maar alles ligt naakt en ontbloot voor de ogen van Hem aan Wie wij rekenschap hebben af te leggen.” God ziet alles, elke zonde, elke gedachte, elk verlangen; Hij ziet alles. Maar Hij ziet niet alleen alles van elk mens, elk mens moet rekenschap afleggen bij God voor alles wat hij of zij gedaan heeft. Elk mens moet voor God verschijnen en zal geoordeeld worden. De vraag is alleen of je Jezus’ offer aan het kruis hebt aangenomen of niet. Als je Zijn offer (nog) niet hebt aangenomen, zal je veroordeeld worden voor alles wat je gedaan hebt, want God is een rechtvaardig God. Als je Jezus’ offer wel hebt aangenomen, zal je de eeuwigheid bij God doorbrengen. Zaai je in de zonde, als je daar je tijd aan besteed, dan zal je ook in de zonde oogsten. Als je zaait in de geest, oftewel je tijd en energie in Jezus steekt, dan zal je ook in de geest oogsten.

Je zal altijd meer oogsten dan dat je gezaaid hebt

Met 1 gezaaide maïskorrel krijg je een hele maïskolf, met 1 appelzaadje krijg je een hele appelboom. “Want wind zaaien zij, maar een wervelwind zullen zij oogsten.” (Hosea 8:7) Op het moment van zaaien lijkt het misschien niet zo, maar alles wat je zaait zal je in veelvoud oogsten. Wat dat betekent is dat als je je bezig houdt met zonde, zal je ook een veel meer zonde oogsten dan dat je gezaaid hebt. Als je zaait naar de geest, zal je ook een veelvoud oogsten in de geest.

Wat betekent dat? Als je je bezig houdt met dingen die niet van God zijn, dingen die God niet eren, zal je ook resultaten zien die God niet eren. Als ik lieg, zullen mensen mij uiteindelijk niet meer vertrouwen. 1 leugen kan dus compleet vertrouwen wegvagen. 1x iets stelen kan mij tijd in de gevangenis opleveren. Er zijn heel veel voorbeelden te noemen die aangeven dat elke oorzaak een gevolg heeft.

Als je je tijd besteed aan God, als je je Bijbel leest, als je bidt, als je je bezig houdt met dingen die God wel eren, dan zal je daar ook de resultaten van zien. Als jij je Bijbel leest, dan zal je God beter leren kennen, waardoor je meer zal willen leven zoals Hij dat wil. Dit zal ertoe leiden dat God je meer kan en zal vormen naar Zijn wil. Het gevolg hiervan is dat mensen om je heen zullen zien dat je veranderd bent en kan jij naar mensen getuigen wie God is.

Je zal altijd later oogsten dan dat je gezaaid hebt.

Wij mensen willen vaak gelijk de gevolgen zien van daden. We willen graag dat God bij anderen gelijk straft voor hun zonden, en dat wij gelijk de positieve gevolgen zien van onze daden. Maar dat is niet zo, we zullen altijd oogsten wat we zaaien, maar wel altijd op een later tijdstip. Soms duurt het langer dan wij willen, maar er zal altijd een oogst zijn. Voor sommige mensen zal de oogst pas zijn wanneer ze voor de troon van God komen om geoordeeld te worden. Voor anderen zal de oogst al veel eerder zijn en al te merken in dit leven. De oogst is aan God, het zaaien is aan jou.

 

Wat jij zaait zal je ook oogsten. Waar zaai jij, in de geest, of in de zonde?