Ren naar God, juist in deze tijd

Ren naar God, juist in deze tijd

“Want U, HEERE, bent mijn toevlucht. De Allerhoogste hebt u tot uw woning gemaakt. Geen onheil zal u overkomen, geen plaag zal uw tent naderen.” (Psalm 91:9-10) De Bijbel is echt een geweldig hoopvol boek. Het is het boek van Gods hoop voor de mens. Door de hele Bijbel heen zien we Gods liefde, Gods genade, Gods grootheid en goedheid. Ook zien we dat we altijd bij Hem terecht kunnen. De psalmist zegt eigenlijk: ren naar God.

Ren naar God?

Dit is niet een letterlijk rennen, maar een geestelijke schuilplaats zoeken. In vers 9 geeft de psalmist aan dat God zijn toevlucht is. Het Hebreeuws geeft aan dat God een schuilplaats in de storm, van gevaar is. Dat is Wie God voor Zijn kinderen is. Zo groot is Zijn liefde, Hij beschermt ons. We mogen wonen in de Allerhoogste, in God Zelf. Zo dichtbij God mogen we leven. Dat is nog eens rust voor onze ziel, voor ons hart en onze gedachten.

De oproep van de psalmist, ren naar God, doe je door in gebed naar Hem te gaan. Door je rust in het lezen van Gods Woord te vinden. Ren naar God betekent alles eerst aan Hem vertellen, alles aan Hem toevertrouwen, je leven volledig overgeven aan Hem en Hem alleen. Dat is wat in God wonen betekent. Juist in deze tijden van onrust, onzekerheid, etc. is het belangrijk dat je rust zoekt voor je ziel; ren naar God.

Geen onheil en geen plaag

Dit vers, samen met vers 3, wordt in deze tijd van een wereldwijd virus gebruikt als ‘bescherming’ tegen deze ziekte. Echter is dat niet wat hier staat; God belooft nergens in het Woord dat Zijn kinderen op aarde gespaard worden van moeite, ziekte en andere aardse omstandigheden. Wat hier gebeurt is selectief letterlijk lezen. Wat ik bedoel is dat we het niet over een letterlijke toevlucht bij God hebben of God als letterlijke woning (vers 9). Maar het vers erna wordt wel opeens volledig letterlijk genomen; dat is niet hoe je de Bijbel consequent hoort te lezen.

Wat God belooft is dat Zijn kinderen niet de eeuwige en geestelijke consequenties van de dood zullen proeven. Onze tent, onze woning in God, zal veilig zijn voor de eeuwige dood. We zullen voor eeuwig bij God mogen blijven. Dat is de hoop die juist in deze tijd zo belangrijk is, de hoop waar Zijn kinderen zich aan vast kunnen houden. De enige manier om die hoop te hebben, is het advies van de psalmist, naar God rennen. Je leven aan Hem geven.

Aardse omstandigheden

Je leven aan Hem geven, naar God rennen; het gaat niet per se je aardse omstandigheden veranderen. In Psalm 91:15 staat dat God bij ons is IN de benauwdheid, dat is het leven hier op aarde. God is bij ons in de omstandigheden, in de moeilijkheden die we sowieso tegen gaan komen. De aarde is verrot door de zondeval; tijdens ons leven op aarde zijn we verzekerd van lastige, pijnlijke en vervelende dingen. Tegelijkertijd is de hoop en zegen die christenen hebben dat God bij ons is in elk van deze omstandigheden.

Ren naar God, Hij wil je laten zien hoe lief en goed Hij is. Hij wil je laten zien hoe geweldig trouw Hij is, hoe Hij altijd Zijn Woord nakomt. God wil dat jij je leven aan Hem geeft, omdat dat het beste is dat je met je leven kan doen. Hij wil je door elke situatie heen dragen, in elke situatie bij je zijn en je dat geven dat je nodig hebt. Ren naar God, geef alles aan Hem.

Als je hier vragen over hebt, voel je vrij om contact met ons op te nemen.