De beloning is de kosten waard – Mattheüs 10:34-42

De beloning is de kosten waard – Mattheüs 10:34-42

De beloning is de kosten waard

Mattheüs 10:34-42

  1. Hebben jullie iemand ooit horen beweren dat er tegenstrijdig-heden in de Bijbel staan?
    1. Als iemand hiermee aankomt, moet je meteen je Bijbel te voorschijn halen en hen vragen om jou een voorbeeld ervan te laten zien.
      1. De meeste mensen zullen op dat moment terug gaan krabbelen en zeggen dat zij niet precies weten waar ze staan, maar ze zijn er wel zeker van dat ze er zijn. . .
    2. Nu, één zo’n schijnbare tegenstrijdigheid zullen wij vanmor-gen in Mattheüs 10 tegenkomen.

Mattheüs 10:34-42

Toon volledige notities

Vers 34-36 – 34Denk niet dat Ik gekomen ben om vrede te brengen op de aarde; Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard. 35Want Ik ben gekomen om tweedracht te brengen tussen een man en zijn vader, en tussen een dochter en haar moeder, en tussen een schoondochter en haar schoonmoe-der; 36en iemands huisgenoten zullen zijn vijanden zijn.”

  1. Hier zegt Jezus nadrukkelijk dat Hij niet gekomen is om vrede te brengen, maar het zwaard, oftewel, verdeeldheid, zelfs tus-sen gezinsleden.
    1. En hierin ligt de tegenstrijdigheid, want door de Bijbel heen staat dat de Messias vrede zal brengen.
      1. Jesaja 9:5 – “Want een Kind is ons geboren, een Zoon is ons gegeven, en de heerschappij rust op Zijn schouder. En men noemt Zijn Naam Wonderlijk, Raadsman, Sterke God, Eeuwige Vader, Vredevorst.”
        1. Hier spreekt de Bijbel over Jezus, die het opper-hoofd van de vrede is. Hij sticht alleen maar vrede.
      2. Johannes 14:27 – “Vrede laat Ik jullie na, mijn eigen vrede geef Ik jullie, een andere dan de wereld te bieden heeft. Je moet je dus niet zo laten verontrusten en de moed niet verliezen.” (wv1995)
        1. Hier geeft Jezus nadrukkelijk aan dat Hij Zijn vre-de aan Zijn discipelen geeft en nalaat. En dan niet een schijnvrede zoals de wereld dat geeft, maar een echte, diepe, innerlijke vrede waardoor alle spanningen, alle stress, alle zorg, alle last van je wegvalt.
          1. Paulus noemt dit in Filippenzen 4:7 een vrede die alle begrip te boven gaat. Dit is een bovenna-tuurlijke vrede die menselijk niet te vatten is.
            • Dit is een vrede die je door God gegeven wordt, die dwars tegen alle logica en alle rede ingaat.
  • Efeze 6:15 – “… het Evangelie van de vrede.”
  1. Efeze 2:17 – “En bij Zijn komst heeft Jezus door het Evangelie vrede verkondigd…”
  2. Efeze 2:14 – “Want Hij (Jezus) is onze vrede…”
    1. Kortom Jezus is onze vrede en is gekomen om vrede aan de mensheid te geven. Maar, Jezus zegt in onze tekst wel:

34Denk niet dat Ik gekomen ben om vrede te brengen op de aar-de; Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard.”

  1. Kijk, de vrede die Jezus als Vredevorst wél brengt kent meerdere kanten.
    1. Volgens Romeinen 5:1 heb ik als discipel van Jezus Chris-tus vrede met God. Er is geen vijandschap meer tussen ons.
    2. Volgens Filippenzen 4:7 krijg ik als discipel van Jezus Christus een bovennatuurlijke, innerlijke vrede.
    3. En volgens Jesaja 9 en Lukas 2:14 zal Jezus Christus inderdaad een wereldwijde vrede op aarde brengen wanneer Hij Zijn koninkrijk letterlijk, tijdens het duizend-jarig rijk op aarde zal vestigen.
      1. Maar in de context van Mattheüs 10:34-36 geeft Jezus aan dat in plaats van dat Hij vrede zal brengen, Hij ver-deeldheid tussen mensen zal brengen.
        1. Laten wij samen naar een aantal voorbeelden kijen:
          1. Johannes 7:25-43
          2. Johannes 9:1-16
          3. Johannes 10:19
          4. Handelingen 14:1-4
            • In al deze voorbeelden zien wij dat Jezus inderdaad verdeeldheid teweegbracht.
  • Denk aan je eigen situatie waarin sommige relaties stuk zijn gegaan omwille van Jezus Christus.
    1. Je kan het je haast niet voorstellen, maar Jezus zegt hier dat iemands huisgenoten zijn vijanden zullen zijn.
      1. Ik moet denken aan Amiet, wiens Joodse ouders en zus het er totaal niet mee eens zijn dat Amiet Jezus Christus heeft omarmt als haar Messias.
      2. Het komt vandaag de dag voor dat Joodse of Islamiti-sche gezinnen een gezinslid geheel verstoten omwille van Jezus. En Jezus waarschuwd ons hiervoor.
        1. Als ik uitga van onze situaties, dan hoeven wij ons hierover geen zorgen te maken.
        2. Maar de vraag is, ben je ertoe bereid om door je hele familie verstoten te worden omwille van Jezus?

Vers 37 – 37Wie vader of moeder liefheeft boven Mij, is Mij niet waard; en wie zoon of dochter liefheeft boven Mij, is Mij niet waard.”

  1. Familiebanden zijn de sterkste banden die de mensheid kent. Maar toch vereist Jezus van Zijn discipelen dat wij Hem meer liefhebben dan onze families.
    1. Nogmaals, misschien hoeven wij deze keus helemaal niet te maken, maar als het er op neer komt, kies je voor Jezus en Zijn wil voor jouw leven, of kies je voor wat je ouders van je willen?
  2. Jezus heeft trouwens de familie herschapen.
    1. Mattheüs 12:46-50 – 46En terwijl Hij nog tot de menigte sprak, zie, Zijn moeder en broers stonden buiten en zochten Hem om met Hem te spreken. 47Iemand zei tegen Hem: Zie, Uw moeder en Uw broers staan buiten en zoeken U om met U te spreken. 48Maar Hij antwoordde en zei tegen hem die dat tegen Hem zei: Wie is Mijn moeder en wie zijn Mijn broers? 49En Hij strekte Zijn hand uit over Zijn discipelen en zei: Zie, Mijn moeder en Mijn broeders. 50Want wie de wil van Mijn Vader doet, Die in de hemelen is, die is Mijn broeder en zuster en moeder.”
      1. Dus, mocht je omwille van Jezus jouw familie kwijt ra-ken, dan zal God jou een hele nieuwe familie geven die vele malen beter is omdat deze familie de wil van God de Vader doet.
  • Daarentegen, als jouw loyaliteit bij je ouders, bij je familie blijft liggen, en als je vervolgens Jezus voor je familie verloo-chend, dan zegt Jezus dat je Hem niet waard bent.

Vers 38 – 38En wie zijn kruis niet op zich neemt en Mij navolgt, is Mij niet waard.”

  1. Kort daarvoor kwam er in dat gebied een zekere Judas, zoon van Hizkia in opstand tegen de Romeinse bezetting.

Maar dat lukte hem uiteindelijk niet omdat een zekere Romijn-se Generaal Varus ingreep. En omdat hij de Joden een lesje wilde leren, heeft hij 2.000 Joden langs de wegen van Galilea gekruisigd. bron: Flavius Josephus http://www.livius.org/q/quinctilius/varus.html

  1. Allen die gekruisigd werden moesten zelf de dwarsbalk van het kruis op hun schouders nemen en deze naar de plaats van executie dragen. Dit heet het kruis opnemen.
  2. En omdat dit bij iedereen in dat gebied bekend was, wisten de discipelen precies wat Jezus bedoelde toen Hij tegen hen zei: “wie zijn kruis niet op zich neemt en Mij navolgt, is Mij niet waard.”
    1. Het opnemen van je kruis is niets minder dan dat je gedood gaat worden. Het opnemen van je kruis is een enkele reis waarvan je niet terugkomt.
      1. Dus, Jezus zegt tegen zijn discipelen dat zij bereid moeten zijn om omwille van Jezus te sterven.
        1. Ik geloof dat Jezus dit zowel letterlijk als figuurlijk bedoelde.
      2. Mattheus 16:24 – “Toen zei Jezus tegen Zijn discipelen: Als iemand achter Mij aan wil komen, moet hij zichzelf verloo-chenen, zijn kruis opnemen en Mij volgen.”
        1. Ik heb het hier al vaker over gehad, maar hier bedoeld Jezus dat als iemand een discipel van Jezus wil zijn dan moet hij/zij sterven aan z’n “eigen ik”.
  • De naam Cross Culture Calvary Chapel is ontstaan op basis van deze tekst.
    1. Marnie en ik zijn eind 1993 naar NL toe gekomen als zen-delingen, omwille van het Evangelie van de vrede d.m.v. het vestigen van Calvary Chapel.
    2. En door de jaren heen, wanneer wij met andere christenen in gesprek raakten, kwam het regelmatig voor dat wanneer ik het met hen had over bijv. dat de opname plaats zal vinden vóór de grote verdrukking, of dat men meer gastvrij moet zijn, dan kreeg ik de tegenwerping dat mijn standpunt over deze zaken “Amerikaans” zijn.
      1. Ik kreeg zelfs te horen dat hoe ik de Bijbel lees en in-terpreteer erg Amerikaans is en dat de nuchtere Nederlan-der het anders ziet.
    3. Cultuur en nationale of ethnische identiteit heeft z’n waar-de, maar het verdeeld mensen, het verdeeld onvolwassen christenen.
      1. Cultuur is ook iets waaraan men zich vastklampt omdat mensen hun identiteit, hun comfort-zone (gemak), en nog meer dingen vinden in hun eigen cultuur.
        1. En ik geloof dat cultuur iets is van je “eigen ik”, van je vlees, van je oude natuur.
      2. Maar, Jezus Christus staat boven alle culturen! Hij brengt eenheid onder alle volkeren!
        1. En als mensen daadwerkelijk hun kruis opnemen, d.w.z. sterven aan je eigen ik, en dan de Bijbel met elkaar ope-nen, dan is er geen sprake meer van “ja, maar dat is Amerikaans, en ik ben een nuchtere Nederlander”.
          1. Wij moeten de cultuur van Jezus Christus aanne-men! Wij moeten onze eigen ik kruisigen. Wij moeten de cultuur van het kruis aannemen.
            1. Daarom koos ik voor de naam Cross Culture Calvary Chapel! De cultuur van het kruis!

Vers 39 – 39Wie zijn leven vindt, zal het verliezen; en wie zijn leven verliest omwille van Mij, zal het vinden.”

  1. Jezug garandeerd mij dat als ik er bewust voor kies om mijn eigen leven te redden, om mijn eigen huid te redden, dan ben ik het echte leven, het eeuwig leven die Jezus mij biedt, volle-dig kwijt.
  2. Tegelijkertijd garandeerd Jezus mij dat als ik er bewust voor kies om mijn leven neer te leggen omwille van Jezus, Hij mij het echte leven, het eeuwig leven zal geven.
  • Ook hier bedoeld Jezus dit letterlijk en figuurlijk.
    1. Want als ik alleen maar mijn leven wil vinden, d.w.z. mijn eigen weg wil gaan, mijn eigen ding wil doen, zonder dat ik mezelf onderwerp aan de heerschappij van Jezus, dan zal ik het leven dat Jezus voor mij bedoeld heeft, missen.
      1. Dan zal ik alle rijkdommen van Gods koninkrijk missen, dan zal ik Gods bemoeienis in mijn leven missen, dan zal ik Gods leiding, Gods bescherming, Gods gunst, Gods kracht, Gods vergeving, Gods Geest, enz… allemaal mis-sen.
        1. Jullie die nog steeds bezig zijn met het vervullen van je eigen dromen, met het najagen van wat je alle-maal in de wereld wil bereiken, met het bouwen van je eigen koninkrijk, missen heel veel!
      2. Maar, als ik mijn leven (terwijl ik leef) neerleg omwille van Jezus, dan pas zal ik echt gaan leven, dan zal ik het echte leven vinden. Citaat van C.S. Lewis:
        1. Ik geloof in het christendom zoals ik geloof dat de zon is opgekomen: niet alleen omdat ik het zie, maar omdat ik daardoor al het andere zie.” (C.S. Lewis)
          1. In- en door Jezus Christus zullen wij pas zien en vinden.
        2. Nu, tot nu toe is het stuk over discipelschap allemaal heel zwaar en heel heftig geweest, maar nu komt het allerbeste!

Vers 40 – 40Wie u ontvangt, ontvangt Mij; en wie Mij ontvangt, ontvangt Hem Die Mij gezonden heeft.”

  1. Wanneer ik het Evangelie met iemand deel en als die persoon het Evangelie ontvangt en vervolgens een discipel van Jezus Christus wordt, dan ontvangt die nieuwe discipel mij, hij ont-vangt Jezus en hij ontvangt God de Vader.
    1. Jezus zegt hiermee dat wanneer ik het Evangelie met ie-mand deel en deze persoon het ontvangt, ik op dat moment een bemiddelaar ben om die persoon en Jezus en God de Vader bij elkaar te brengen.
      1. Het is alsof ik op dat moment een bemidelaar ben om vijandige partijen bijeen te brengen om een voor eeuwig blijvend vredesakkoord met elkaar af te sluiten.
        1. En dan niet zomaar tussen mensen, maar tussen de mens en Jezus en God de Vader. Dit is echt kikken!
          1. Besef alsjeblieft hoe belangrijk jij voor Jezus en voor zijn zaak bent.
        2. Als je dit nog nooit eerder hebt meegemaakt, dan heb ik echt medelijden met je. Er is echt niets beter dan dat God jou gebruikt om iemand met Hem te verzoenen.
          1. Niets dat de wereld jou te bieden heeft kan verge-leken worden met de beloning die God jou geeft wan-neer je iemand tot Jezus brengt.

Vers 41 – 41Wie een profeet ontvangt omdat hij een profeet is, zal het loon van een profeet ontvangen; en wie een rechtvaardige ontvangt omdat hij een rechtvaardige is, zal het loon van een rechtvaardige ontvangen.”

  1. Een profeet is iemand die namens God spreekt, een recht-vaardige is iemand die door Jezus Christus gerechtvaardigd is.

Dus, als je als discipel zijnde het Evangelie met iemand deelt, dan spreek je als een rechtvaardige namens God.

  1. En hier zegt Jezus dat wanneer ik het Evangelie met iemand deel, en deze persoon het ontvangt en wedergeboren wordt, dat ik hiervoor beloont zal worden.
    1. En dan niet alleen hier op aarde, maar wanneer ik voor de rechterstoel van Jezus Christus moet verschijnen, dan zal Jezus mij belonen voor alles dat ik in dit leven voor Hem gedaan heb.
      1. Ik weet niet hoe jullie erover denken, maar ik wil heel graag door Jezus beloond worden.
      2. De toekomstige beloning van Jezus motiveert mij dan ook om Hem zoveel mogelijk te behagen.
  • Maar hoe geweldig dit concept ook is, God doet er een gigantische schep bovenop, want in Zijn economie zijn er blijkbaar geen verliezers, het is alleen maar win-win!

Vers 41 – 41Wie een profeet ontvangt omdat hij een profeet is, zal het loon van een profeet ontvangen; en wie een rechtvaardige ontvangt omdat hij een rechtvaardige is, zal het loon van een rechtvaardige ontvangen.”

  1. Degene die mij en het Evangelie ontvangt en die vervolgens een discipel van Jezus Christus wordt, zal van Jezus dezelfde beloning ontvangen die ik ontvang!
    1. Misschien heb je zoiets van: “Ja, maar dat is toch niet eerlijk! Jij doet al het werk en die ander die wordt ervoor beloond.” Hier gaat het niet om!
    2. Het gaat erom dat God ons veelvuldig zal gaan belonen wanneer wij de eeuwigheid in zullen gaan.
      1. Mensen, dit is zo veel beter dan het winnen van alle loterijen in de wereld bij elkaar opgeteld!

Vers 42 – 42En wie een van deze kleinen slechts een beker koud water te drinken geeft omdat hij een discipel is, voorwaar, Ik zeg u: hij zal zijn loon beslist niet verliezen.”

  1. Jezus spreekt hier van Zijn discipelen en Hij noemt hen “deze kleinen”.
    1. Zijn discipelen waren geen mensen van aanzien, zij waren geen hoogopgeleide, het waren geen top-managers, het waren kleinen. D.w.z. dat zij onervaren waren, pas bekeerd, nog in het prille begin van hun wandel met Jezus.
    2. En Jezus zegt dat wanneer iemand hen een beker koud water te drinken geeft, dat zij deelnemer zullen worden in hun beloning.
  2. Misschien lijkt het geven van een beker koud water als iets onbenullig. Misschien lijken andere praktische zaken en hande-lingen als onbenullig, want misschien denk je dat alleen de geestelijke dingen van belang zijn.
  • Nou, Jezus Zelf leert ons hier dat zelfs de meest “onbenul-lige” dingen voor Hem belangrijk zijn.
    1. Dus, als je een dienstknecht van God op een “onbenullige” wijze kan helpen, doe dat! Want je zult deelnemen in zijn/haar beloning!
    2. Misschien weet je niet hoe je dit kunt doen. Dat kan. Het is eigenlijk heel erg simpel.
      1. Geef jezelf bijvoorbeeld op om ‘s zondags vroeg te ko-men om mee te helpen met het opbouwen van de zaal. Of geef jezelf op om koffie in te schenken, of om onze kinde-ren te dienen, o.i.d. Er is genoeg te doen om deelnemer te worden in Gods beloning.

 

  1. Ja, als discipel ben ik niet meer van mezelf, ik ben duur ge-kocht. Ja, Jezus Christus vereist heel veel van mij. Ja, zelfs het willen opgeven van mijn familie, ja, zelfs mijn leven.
    1. Maar, Jezus zal nooit bij mij in het krijt staan. De beloning die Hij mij geeft, het rendement die ik zal ontvangen, zal zo ontzettend veel meer zijn dan alles dat ik omwille van Hem “opgeef”.