De doop met de Heilige Geest

De doop met de Heilige Geest

Jaren geleden trachtte een vriend van mij Christen te zijn. Hij ging voor een tijd elke zondag naar de erediensten toe en probeerde oprecht de dingen in zijn leven toe te passen die hij uit de preken leerde. Hij trachtte oprecht een discipel van Jezus te zijn.

Maar, hij kwam er op een gegeven moment achter dat het zeer moeizaam ging. Hij kon moeilijk de Bijbel lezen want hij kon zijn aandacht er niet bij houden. En wanneer hij de Bijbel las, begreep hij het niet en het boeide hem ook niet.

Ook ging het bidden erg moeizaam. Òf hij werd tijdens het bidden door alles en nog wat in zijn gedachten afgeleid, òf hij had het idee dat zijn gebeden gewoon niet bij God aankwamen. Het bidden werkte voor hem niet, hij had eigenlijk weinig zin om te bidden.

Hij probeerde te stoppen met bepaalde zonden, maar ook dat lukte hem niet.

Hij probeerde het met anderen te hebben over het geloof, maar ook dat ging niet. Het leek erop alsof hij telkens op alle fronten tegen muren aanliep; mensen waren totaal niet geïnteresseerd.

Zijn ‘Christelijk’ leven was uiteindelijk niet wat hij had verwacht en hij raakte hierdoor zwaar ontmoedigd.

Toon volledige notities

Voor zijn gevoel had hij er alles aan gedaan om een ‘goede Christen’ te kunnen zijn, maar uiteindelijk vond hij het allemaal veel te moeilijk en te belastend. En omdat het hem meer kostte dan dat het hem iets opleverde haakte hij op een gegeven moment af. Wij hadden hem trouwens in april in Californië gezien.

Dit is iets dat in mijn optiek te vaak voorkomt. Niet zo zeer dat mensen afhaken, maar dat mensen door hun Christelijk leven heen gaan met meer moeite dan met succes.

Als hij mij nu zou vragen waarom het zo moeilijk is om een actieve en vruchtbare Christen te kunnen zijn, dan zou ik simpelweg tegen hem zeggen dat het niet moeilijk is, maar onmogelijk!

Wat ik hiermee bedoel is dat het onmogelijk is om een Christen te zijn op eigen menselijke kracht, oftewel vertrouwend en steunend op eigen kracht, eigen kunnen, eigen inzicht op eigen middelen.

Vandaar dat Jezus net voor Zijn hemelvaart Zijn discipelen opdroeg om te wachten op de kracht van de Heilige Geest dat komen zou met Pinksteren.

Als jij je vanmorgen enigszins kan plaatsen in het verhaal van die vriend van mij, dan heb ik zeer goed nieuws voor jou. Pinksteren!

Ik denk dat alle Christenen het erover eens zijn dat Pinksteren te maken heeft met de uitstorting van de Heilige Geest; wat in Handelingen 2 beschreven staat.

Waar christenen het nogal oneens met elkaar over kunnen zijn m.b.t. Pinksteren en de uitstorting van de Heilige Geest, is de praktische uitwerking ervan.

M.a.w. binnen het Christendom zijn de opvattingen nogal verschillend over hoe, wanneer en tot welk doel iemand gedoopt wordt met de Heilige Geest.

Nu is het vanmorgen niet mijn bedoeling om de verschillende opvattingen te gaan noemen. Ook is het niet mijn bedoeling om de verschillende opvattingen van tafel te vegen.

De bedoeling van vanmorgen is om samen naar een aantal verschillende plekken in de Bijbel te gaan kijken om te zien wat Jezus Zelf hierover te zeggen heeft en ook wat andere Nieuw Testamentische schrijvers hierover te zeggen hebben.

Ten eerste is de Heilige Geest niet een ‘kracht’, of ‘energie’ maar een persoon. Hij is de derde persoon in de drie-eenheid van God. Hij wordt in de Bijbel niet als een ‘het’ beschreven, maar Hij wordt door het voornaamwoord ‘Hij’, beschreven.

Johannes 16:13 – SLIDE 0 “Maar wanneer Die komt, de Geest van de waarheid, zal Hij u de weg wijzen in heel de waarheid, want Hij zal niet vanuit Zichzelf spreken, maar wat Hij gehoord zal hebben, zal Hij spreken, en de toekomstige dingen zal Hij u verkondigen.”

Hier noemt Jezus de Heilige Geest duidelijk een ‘Hij’.

Efeze 4:30 – “Bedroef de Heilige Geest van God niet. . .”

Hier geeft de apostel Paulus duidelijk aan dat wij de Heilige Geest eventueel zouden kunnen bedroeven. Bedroefd worden kan alleen een persoon, niet een kracht of een energie. De Heilige geest is een Persoon.

Ten tweede is het voor de Christen mogelijk om een relatie te hebben met deze Persoon, God de Heilige Geest. Of je er nu bewust van bent of niet, als je een wedergeboren Christen bent en je bent gedoopt of vervuld met de Heilige Geest, dan heb je een persoonlijke relatie met de Heilige Geest.

Jezus zei in Johannes 14 ook dat Hij Zijn discipelen niet als wezen achtergelaten heeft en dat Hij terug zal komen. Een van de manieren waarop Jezus reeds teruggekomen is, is door de komst van de Heilige Geest met Pinksteren. De Heilige Geest wordt ook de Geest van Jezus Christus genoemd (Fil. 1:19)

Er zijn in principe drie verschillende relaties dat de mens met de Heilige Geest kan hebben, oftewel, drie niveaus van een relatie met de Heilige Geest. Jezus Zelf beschrijft deze drie.

Johannes 14:16-17 –16En Ik zal de Vader bidden, en Hij zal u een andere Trooster geven, opdat Hij bij u blijft tot in eeuwigheid,17 namelijk de Geest van de waarheid, Die de wereld niet kan ontvangen, want zij ziet Hem niet en kent Hem niet, maar u kent Hem, want Hij blijft bij u en zal in u zijn.”

Er staan meerdere punten in deze verzen over de Heilige Geest, maar waar het mij nu om gaat is: ‘want Hij blijft bij u en zal in u zijn”.

In deze woorden beschrijft Jezus twee van de drie soorten relaties dat de discipel van Jezus kan hebben.

Ten eerste blijft de Heilige Geest bij hen. De Heilige Geest was met hen om hen ervan te overtuigen dat Jezus inderdaad de Christus, de Messias is.

Dit is precies wat de Heilige Geest vandaag de dag nog steeds doet. Hij blijft bij mensen om mensen te overtuigen dat Jezus de enige echte Messias, dat Jezus de Weg, de Waarheid en het Leven is en dat er geen andere weg mogelijk is om bij God de vader te kunnen komen dan alleen door Jezus.

In Johannes 15:26 zegt Jezus dat wanneer de Heilige Geest gekomen is, dus met Pinksteren zal Hij in de wereld van Jezus getuigen.

De Heilige Geest is dus bij mensen in onze nabije omgeving aanwezig om hun duidelijk te maken dat Jezus inderdaad degene is die Hij beweert te zijn. De Redder en Verlosser van de mens.

Wanneer wij iemand over Jezus vertellen, dan is het uiteindelijk de Heilige Geest die zo’n persoon overtuigt. Hij gebruikt ons voorbeeld, hoe wij leven, hoe wij Jezus uitdragen, én Hij gebruikt onze woorden om een persoon ervan te overtuigen van Jezus en om die persoon tot bekering en tot geloof te leiden.

In dit proces is God de initiatiefnemer. God heeft Zijn eniggeboren Zoon gegeven, God heeft de Heilige Geest gezonden om o.a. bij de mensen te zijn om hen te overtuigen. De mens hoeft hiervoor eigenlijk niets voor te doen behalve zijn hart voor Hem open te stellen en naar Zijn stem te luisteren.

Maar, daar blijft het niet bij. Jezus vertelde Zijn discipelen dat de Heilige Geest ook nog eens in hen zal zijn.

Ook hierin is God de initiatiefnemer, maar om de Heilige Geest in een mens te krijgen vereist dit iets van de mens. Het vereist bekering en een bewuste keus om Jezus Christus koste wat kost na te willen volgen.

In Johannes 3 raakte Jezus in een gesprek met een vooraanstaande religieuze leider, Nicodemus. Als er iemand was die echt godsdienstig was, dan was Nicodemus het wel.

Je zou kunnen denken dat iemand zoals Nicodemus zeker de Heilige Geest in zich zou hebben omdat hij juist zo godsdienstig was. Maar Jezus zei tegen deze Nicodemus dat zelfs hij zich moest bekeren.

Nicodemus zou door de Heilige Geest opnieuw geboren moeten worden. God maakte dit Nicodemus mogelijk, maar Nicodemus moest er zelf, bewust voor kiezen.

Dit goldt ook voor de discipelen en ook zij hadden een moment van wedergeboorte. Dit zien wij in Johannes 20:

Johannes 20:19-22 – 19Toen het nu avond was op die eerste dag van de week en de deuren van de plaats waar de discipelen bijeenwaren, uit vrees voor de Joden gesloten waren, kwam Jezus en Hij stond in hun midden en zei tegen hen: Vrede zij u! 20En nadat Hij dit gezegd had, liet Hij hun Zijn handen en Zijn zij zien. De discipelen dan verblijdden zich toen zij de Heere zagen. 21Jezus dan zei opnieuw tegen hen: Vrede zij u! Zoals de Vader Mij gezonden heeft, zend Ik ook u. 22En nadat Hij dit gezegd had, blies Hij op hen en zei tegen hen: Ontvang de Heilige Geest.”

Ik ben er heilig van overtuigd dat dit het moment is van de wedergeboorte van de discipelen. Zij hadden zich reeds bekeerd, zij geloofden in Jezus en nu zij de Heilige Geest ontvangen hadden, waren zij wedergeboren. Zij waren vanaf dat moment verzegeld met de Heilige Geest.

Vergeet niet dat Jezus eerst voor hun zonden moest sterven aan het kruis. Vervolgens moest Jezus ook uit de dood opgestaan voordat wie dan ook wedergeboren kon worden. Dit goldt dus ook voor Zijn discipelen.

Deze handeling van Jezus doet ons denken aan hoe God in Genesis 2 de levensadem in de neusgaten van Adam blies om hem het leven te geven.

Jezus blies op Zijn discipelen om hun het eeuwig leven te geven d.m.v. hun wedergeboorte.

Dit is wat Jezus bedoelde toen Hij in Johannes 14:17 tegen Zijn discipelen zei dat de Heilige Geest ook in hun zal zijn.

Wij hebben gezien dat de Heilige Geest bij nog-niet-gelovige mensen is om hen te overtuigen van wie Jezus is, én wij hebben gezien dat de Heilige Geest in de discipelen kwam toen zij tot wedergeboorte kwamen. Maar ook hier laat Jezus het er niet bij. . . er is meer!

Lukas 24:49 – “En zie, Ik zend de belofte van Mijn Vader op u; maar blijft u in de stad Jeruzalem, totdat u met kracht uit de hoogte bekleed zult worden.”

Handelingen 1:4-8 –4En toen Hij met hen samen was, beval Hij hun dat zij niet uit Jeruzalem weg zouden gaan, maar de belofte van de Vader zouden verwachten, die u, zei Hij, van Mij gehoord hebt; 5want Johannes doopte wel met water, maar u zult met de Heilige Geest gedoopt worden, niet lang na deze dagen. 7En Hij zei tegen hen. . .8u zult de kracht van de Heilige Geest ontvangen, Die over u komen zal; en u zult Mijn getuigen zijn, zowel in Jeruzalem als in heel Judea en Samaria en tot aan het uiterste van de aarde.”

Tegen de discipelen waarop Jezus in Johannes 20 blies en zei: ‘ontvang de Heilige Geest’, zegt Jezus hier in Handelingen 1 vers 4 en 5 dat zij in Jeruzalem moesten blijven wachten op de belofte van de Vader, d.w.z. de doop met de Heilige Geest.

In vers 8 legt Jezus uit dat zij de kracht van de Heilige Geest zullen ontvangen, die over hen heen zal komen, oftewel, dat zij gedoopt, bedolven of overweldigd zullen worden met de Heilige Geest om Jezus’ getuigen te kunnen zijn.

Het doel dat God voor ogen heeft met de doop met de Heilige Geest is om een getuige van Jezus te zijn, en dit betekent veel meer dan alleen mondeling het Evangelie met mensen te delen.

Het woord getuige dat Jezus hier gebruikt komt van het Grieks woord martus. Dit woord betekent inderdaad getuige, maar het betekent ook dat men bereid is om omwille van zijn/haar getuigenis van Jezus, te sterven. Zo komen wij aan het Nederlands woord martelaar.

Dit is dan ook wat de apostel Paulus bedoelde toen hij in Galaten 2:20 schreef:  “Ik ben met Christus gekruisigd; en niet meer ik leef, maar Christus leeft in mij; en voor zover ik nu in het vlees leef, leef ik door het geloof in de Zoon van God, Die mij heeft liefgehad en Zichzelf voor mij heeft overgegeven.” Paulus begreep dit heel goed.

Jezus zegt hier dat door de doop met de Heilige Geest ik een getuige zal zijn. Hij zegt niet dat ik zal gaan getuigen.

M.a.w. ik zal gaan getuigen omdat ik door de doop met de Heilige Geest een getuige ben.

Waarom blaft een hond? Omdat ie een hond is. En zo ook zal ik in de kracht van de Heilige Geest van Jezus getuigen omdat de Heilige Geest mij een getuige heeft gemaakt.

En nogmaals dit gaat veel verder dan alleen het Evangelie met mensen te delen. Getuige zijn behelst je hele leven, vooral wat voor de mensen om je heen zichtbaar is; je doen en laten!

In Openbaring 1:5 noemt de Bijbel Jezus Christus, de getrouwe Getuige.

Johannes 8:18 – “Ik ben het Die van Mijzelf getuig, en de Vader, Die Mij gezonden heeft, getuigt van Mij.”

Tijdens Jezus’ bediening op aarde getuigde Hij van Zichzelf en van God de Vader. Hij deed dit als geen ander dat kan omdat hij als mens volmaakt was.

Maar ondanks dat Jezus geen zonde kende, ondanks dat Jezus volmaakt was, was Hij wel voor 100% mens. En omdat Hij mens was kon Hij, net zoals wij dat ook niet kunnen, geen getuige zijn, kon Hij zijn aardse bediening niet uitoefenen. Dus ook Jezus moest gedoopt worden met de Heilige Geest.

Lukas 3:21-23a –21En het geschiedde, toen al het volk gedoopt was, en Jezus ook gedoopt was en aan het bidden was, dat de hemel geopend werd, 22en dat de Heilige Geest op Hem neerdaalde in lichamelijke gedaante als een duif. En er kwam een stem uit de hemel die zei: U bent Mijn geliefde Zoon, in U heb Ik Mijn welbehagen! 23aEn Hij, Jezus, was ongeveer dertig jaar toen Hij Zijn dienstwerk begon.”

Om te kunnen zijn wie Jezus in Zijn bediening was, om Zijn dienstwerk op aarde te kunnen doen moest ook Jezus gedoopt worden met de Heilige Geest.

Lukas schrijft dat de Heilige Geest op Jezus neerdaalde. Mattheüs voegt daaraan toe dat de Heilige Geest op Jezus kwam.

Het Grieks woord epi betekent op, of over je heen. Dus, wanneer de Heilige Geest epi op Jezus kwam werd Jezus gedoopt, bedolven of overweldigd met de Geest van God.

Dit is precies hetzelfde woord dat Jezus in Handeling 1:8 gebruikt wanneer Hij zegt dat wij de kracht van de Heilige Geest ontvangen, Die over u komen zal.

Zoals de discipelen vanaf Johannes 20 reeds wedergeboren kinderen van God waren was Jezus als mens vanaf de bevruchting de Zoon van God. Maar ondanks dat, moest Jezus de bovennatuurlijke kracht van de Heilige Geest ontvangen om God te kunnen dienen, om Zijn opdracht te kunnen volbrengen.

Er zijn mensen, groeperingen binnen het Evangelisch Christendom die geloven dat eenieder die wedergeboren wordt, op het moment van wedergeboorte gedoopt wordt met de Heilige Geest.

Zij baseren hun positie op slechts één vers in de Bijbel; 1 Korinthe 12:13, terwijl ze in mijn optiek veel andere Schriftgedeelten negeren.

Zijn dit onze broers en zussen in Christus? Gaan wij samen met hen de eeuwigheid doorbrengen met Jezus? Ja. Maar ik geloof dat deze denkwijze wel een andere uitwerking heeft op het Christen zijn op aarde.

Want ik zie te veel mensen die belijden Christen te zijn, die belijden wedergeboren te zijn, maar in wie het bewijs en de vrucht van de kracht van de Heilige Geest niet waarneembaar is.

Ik geloof dus dat het heel goed kan zijn dat iemand Christen is, maar niet gedoopt met de Heilige Geest. Dit zien wij bijvoorbeeld ook voorkomen in het Handelingen.

De belangrijkste vraag denk dan is niet hoe of wanneer of op welke manier men gedoopt wordt met de Heilige Geest, maar ben je gedoopt met de Heilige Geest?

Ik geloof dat er vanmorgen mensen zijn in wiens Christelijk leven de kracht van de Heilige Geest ontbreekt en die de kracht van de Heilige Geest keihard nodig hebben.

De doop, ook wel de vervulling met de Heilige Geest genoemd is essentieel voor eenieder die Jezus Christus actief wil navolgen, die de Grote Opdracht wil vervullen. De Heilige Geest stelt ons in staat om getuigen, om Christen (als Christus) te kunnen zijn.

De Heilige Geest helpt ons om de Bijbel te willen lezen en deze te begrijpen.

De Heilige Geest helpt ons om te bidden naar Gods wil.

De Heilige Geest leidt ons in ons dagelijks Christelijk leven.

De Heilige Geest troost ons wanneer wij dat nodig hebben.

De Heilige Geest geeft ons hemelse raad en wijsheid.

De Heilige Geest helpt ons om niet zondig te leven, om heilig te leven.

De Heilige Geest helpt ons om God te behagen.

De Heilige Geest doet ons de vrucht van de Geest dragen.

De Heilige Geest geeft ons kracht om een getuige van Jezus te zijn en om de grote opdracht te vervullen.

Er is nog veel meer dat de Heilige Geest in het leven van een Christen doet, of wil doen. Maar, het is niet zo dat de Heilige Geest al het werk doet. Wij hebben ook onze verantwoordelijkheid in onze relatie met, en in onze dienst aan God.

Jezus zei in Lukas 11 dat God de Vader ernaar verlangt om de Heilige Geest aan Zijn kinderen te geven. Jezus zei ook dat wij erom moeten vragen. Wij mogen God erom vragen, die Hem zal geven.

Efeze 5:18 – “En word niet dronken van wijn, waarin losbandigheid is, maar word vervuld met de Geest.”

Hier laat Paulus ons zien dat wij beïnvloedbaar zijn. Òf wij worden beïnvloed door de drank of andere dingen, òf wij worden beïnvloed door de Heilige Geest.

Paulus zegt wordt vervuld met de Geest. De werkwoordsvorm leert ons dat wij continu met de Heilige Geest vervuld moeten worden.

Dit betekent dat de doop/vervulling met de Heilige Geest dus niet een eenmalige gebeurtenis is, maar dat wij God elke dag opnieuw, meerdere malen per dag moeten vragen om vervuld te worden met Zijn Geest.

God geeft ons free refills!

Ontbreekt er in jouw leven bovennatuurlijke kracht? Kracht om getuige te zijn, kracht om Christen te zijn? Vraag vanmorgen aan God om jou òf voor de allereerste keer te dopen met de Heilige Geest, òf om vandaag opnieuw vervult te worden met de Geest.

“De God nu van de hoop moge u vervullen met alle blijdschap en vrede in het geloven, opdat u overvloedig bent in de hoop, door de kracht van de Heilige Geest.” Romeinen 15:13