Echtscheiding vs. Heilig Avondmaal – Mattheüs 19:1-12

Echtscheiding vs. Heilig Avondmaal – Mattheüs 19:1-12

Echtscheiding vs. Heilig Avondmaal

Mattheüs 19:1-12

  1. Ik wil vanmorgen beginnen met een vraag: ‘Wat hebben echt-scheiding van Gods kinderen en de betekenis van het Heilig Avondmaal gemeen?’
    1. Ik ga deze vraag nu niet beantwoorden, maar ik laat dat over aan de Heilige Schrift die wij vanmorgen gaan behan-delen.

Lees Mattheüs 19:1-12

Toon volledige notities

Vers 1-2 – 1En het gebeurde, toen Jezus deze woorden geëin-digd had, dat Hij uit Galilea vertrok en over de Jordaan naar het gebied van Judea ging. 2En een grote menigte volgde Hem, en Hij genas hen daar.”

  1. Mattheüs laat ons zien dat Jezus nu het gebied van Galilea ver-laat om richting Jeruzalem te gaan.
    1. Hiervoor, in hoofdstk 16 en 17 heeft Jezus reeds twee keer expliciet tegen Zijn discipelen gezegd dat Hij naar Jeruzalem toe moest gaan om daar Zijn lijdensweg te gaan, en nu neemt Jezus daadwerkelijk de stappen in die richting.
  2. In Mattheüs 4:25 lezen wij dat er grote menigten Jezus volgden uit Galilea, Dekapolis, uit Jeruzalem en Judea, en van over de Jordaan.
    1. Het gebied waar Jezus nu de Jordaan overstak is relatief dicht bij Galilea, hoogstwaarschijnlijk ergens tussen Samaria en Dekapolis.
    2. Daarom is het niet vreemd dat ook op dit punt in Zijn reis een grote menigte Jezus achterna liep. Jezus was daar be-kend onder het volk.
  • Wat ik hiervan zo mooi vindt is dat ondanks dat Jezus op weg was naar Jeruzalem, ondanks dat Hij Zelf plannen had, ondanks dat er op Zijn agenda een reis ingepland stond, liet Jezus zich “storen” door mensen die Hem nodig hadden.
  1. Wij, die zo gebonden zijn aan onze agenda’s, wij die zo ge-bonden zijn aan onze afspraken en schema’s moeten gaan le-ren om fijngevoelig te zijn voor de leiding van de Heilige Geest.
    1. Als ik bijvoorbeeld op een willekeurige drukke dag bood-schappen moet doen, dan volg ik een proces. Ik ga naar de supermarkt toe, ik verzamel m’n boodschappen, ik reken af, en ik ga weer terug naar huis toe.
    2. Voordat ik het huis uitga ben ik er al op deze manier inge-steld en ik doe het op deze manier omdat ik het druk heb. Ik heb afspraken, ik moet dingen doen, ik moet ergens zijn, enz.
      1. Er is op zich niets mis hiermee. Want ik ben gefocust, ik weet wat ik moet doen en ik doe het, ik ga efficient om met m’n tijd waardoor ik zo veel mogelijk gedaan krijg in de uren die mij gegeven zijn. Maar!
      2. Maar, als ik zo procesmatig en praktisch bezig ben, dan kan ik mezelf geheel afsluiten voor de leiding van de Heili-ge Geest die mij juist wil gaan gebruiken om mensen die God nodig hebben, van dienst te zijn.
    3. Ik begrijp de logische en de praktische benadering van hoe wij anno 2014 ons leven invullen. Maar ik geloof dat God jou en mij juist van zo’n procesmatige levenswijze wil afwennen.
      1. De reden waarom Marnie en ik door God geleide ont-moetingen met mensen krijgen is niet omdat wij zo bij-zonder zijn, maar omdat wij aan het begin van elke dag aan God vragen om ons stap voor stap te leiden.
      2. En het stap voor stap door God geleid te worden bete-kent ook dat wij Hem toestemming geven om onze plan-nen, onze schema’s, onze afspraken, onze agenda’s hele-maal overhoop te gooien als Hij dat nodig acht, om ons te kunnen gebruiken.
    4. Jezus had plannen, Hij had een bestemming, Hij had een doel voor ogen, Hij was op reis naar Jeruzalem. “2En een grote me-nigte volgde Hem, en Hij genas hen daar.”
      1. Stel je voor dat Jezus tegen hen zei: “Sorry mensen, maar ik heb geen tijd voor jullie. Mijn agenda zit vol, ik heb afspra-ken en ik heb een hoop te doen, Ik ben op weg naar Jeruza-lem, dus ik heb nu ff geen tijd.”
        1. Dat deed Jezus niet. Jezus was fijngevoelig voor de lei-ding van de Heilige Geest en pastte Zich helemaal aan wanneer dat nodig was.

Vers 3 – 3En de Farizeeën kwamen naar Hem toe om Hem te verzoeken en zeiden tegen Hem: Is het een man toegestaan zijn vrouw om allerlei redenen te verstoten?”

  1. Er was destijds onder de religieuze leiders een discussie gaan-de m.b.t. echtscheiding.
    1. Je zou het kunnen vergelijken met de discussie die van-daag de dag gaande is in de kerk m.b.t. het homohuwelijk.
  2. Waar hun discussie om ging, was wat nou een legitieme re-den is om te gaan scheiden…
  • Er waren in principe twee denkwijzen hierover. Beide denk-wijzen waren gebaseerd op wat er in Deuteronomium 24 staat: nl. dat een man van zijn vrouw mag scheiden omdat hij iets schandelijks aan haar gevonden heeft.
    1. Nu, omdat deze voorwaarde nogal vaag is, ontstond er een grote meningsverschil over wat de Bijbel nou eigenlijk bedoel-de met “iets schandelijks”.
      1. Eén denkwijze kwam van een zekere Rabbi Hillel die “iets schandelijks” heel erg los interpreteerde. Als de vrouw bijv. het eten aan liet branden, of als zij a-tech-nisch was en niet wist om te gaan met haar smartphone, dan was het die man toegestaan om van zijn vrouw te scheiden.
      2. De andere denkwijze kwam van een zekere Rabbi Sjam-mai die “iets schandelijks” veel stricter interpreteerde. Hij was van mening dat een man alleen van zijn vrouw mocht scheiden als zijn vrouw hem seksueel ontrouw was ge-weest, oftewel, als zij vreemd was gegaan.
  • Er was ook nog een derde, maar minder populair, en dat was van Rabbi Akiba die zei dat een man van zijn vrouw mocht scheiden indien hij een vrouw had gevonden die mooier was dan zijn eigen vrouw. . .
  1. Nu moet je je voorstellen dat de gehele Joodse bevolking zich aan één van deze twee denkwijzen hield. Dus, door Jezus de vraag te stellen van: “Is het een man toegestaan zijn vrouw om allerlei redenen te verstoten?”, wilden de Farizeeën Jezus voor het blok zetten.
    1. Zij wilden op z’n allerminst de helft van de menigten tegen Jezus zien te krijgen. Maar kijk hoe Jezus hiermee omgaat.

Vers 4-6 – 4En Hij antwoordde en zei tegen hen: Hebt u niet gelezen dat Hij Die de mens gemaakt heeft, hen van het begin af mannelijk en vrouwelijk gemaakt heeft, 5en gezegd heeft: Daar-om zal een man zijn vader en moeder verlaten en zich aan zijn vrouw hechten, en die twee zullen tot één vlees zijn, 6zodat zij niet meer twee zijn, maar één vlees? Dus, wat God samenge-voegd heeft, laat de mens dat niet scheiden.”

  1. In het antwoord van Jezus zit zo veel diepgang. We hebben vanmorgen niet genoeg tijd om het helemaal uit te gaan diep-en, maar wat wij er vanmorgen uit zullen halen is al heel wat.
  2. Jezus, die Zelf God is bevestigd hier dat God de mens in Ge-nesis 1 en 2 mannelijk en vrouwelijk gemaakt heeft.
    1. Dit is een waterdichte getuigenis van Jezus Christus Zelf dat:
      1. 1) Het bijbelboek Genesis hét Woord van God is, want Jezus beschouwd het en citeerd het als zodanig;
      2. 2) De mens niet d.m.v. evolutie tot stand is gekomen, maar dat de mens door God geschapen is;
  • 3) God de mens als mannelijk en vrouwelijk gemaakt heeft en dat het huwelijk van oorsprong uit één man en één vrouw bestaat.
    1. Als ik deze drie dingen niet wil geloven of niet wil accepteren, dan beweer ik slimmer te zijn dan Jezus Christus, want Hij sprak van deze dingen als de enige echte waarheid.
  1. Ik spreek mensen die de Bijbel uit elkaar willen trekken om hun eigen vooroordelen te kunnen rechtvaardigen.
    1. Zij beweren bijvoorbeeld dat, omdat Jezus niet expliciet over homoseksualiteit en lesbianisme onderwees, dat Jezus het zonder tegenindicatie goedkeurde.
    2. Ook beweren zij dat Jezus alleen maar liefhad toen Hij op aarde was, dat Jezus niemand veroordeelde, dat Jezus alles en iedereen maar accepteerde zoals zij waren, dus ook homoseksualiteit.
      1. Met zo’n beeld van Jezus zouden zij wel in Jezus willen geloven. Maar, met uitzondering van de vier Evangeliën gooien zij de rest van de Bijbel het liefst op de brandstapel.
        1. Want zowel het O.T. alsook de brieven van de apostel Paulus zijn wél tegen homoseksualiteit.
      2. Wat Jezus hier in vers 4-6 zegt, spreekt wel heel direct over hoe de God van de hele Bijbel het huwelijk ziet.
        1. Jezus spreekt hier niet direct tégen het homohuwelijk, maar Hij spreekt wel degelijk vóór het huwelijk tussen één man en één vrouw.
        2. Zo heeft God het ontworpen, zo heeft God het van origi-ne bedoeld, dus zo hoort het.
          1. Bebrijp me alsjeblieft niet verkeerd: Jezus houdt onvoorwaardelijk van homo’s en lesbiennes en Hij wil niets anders dan dat zij zich, net zoals wij dat moesten doen, bekeren en Hem gaan navolgen.
          2. Wij mogen de deur niet voor homo’s en lesbiennes sluiten! Net zoals wij de deur niet voor mij mogen sluiten.
  • Jezus citeerd hier Genesis 2:24 en het punt dat Jezus maakt is dat wat God samengevoegd heeft, laat de mens dat niet scheiden.

Vers 7 – 7Zij zeiden tegen Hem: Waarom heeft Mozes dan ge-boden een echtscheidingsbrief te geven en haar te verstoten?”

  1. In hun respons zien we alweer dat de Farizeeën zo ver afge-weken waren van het zuivere Woord van God.
    1. Zij hielden zich niet meer aan de oorspronkelijke tekst van de Torah, maar aan de Misjna en aan de Talmoed. Dit waren commentaren op de Torah.
    2. En omdat zij zich niet meer aan het zuivere Woord van God hielden, maken zij hier de fout door tegen Jezus te zeggen dat Mozes de mannen van Israël geboden had om een echtstei-dingsbrief aan hun vrouwen te geven én haar te verstoten.
  2. Hiermee trachtten zij Jezus in een valstrik te lokken want als Jezus hier tegenin gaat dan stelt Jezus Zich boven Mozes, dé grootste leider die Israël ooit gekend heeft.

Vers 8 – 8Hij zei tegen hen: Mozes heeft vanwege de hardheid van uw hart u toegestaan uw vrouw te verstoten; maar van het begin af is het zo niet geweest.”

  1. Van oorsprong kwam echtscheiding niet eens aan de orde! Het ideaal dat God voor de mens voor ogen had is wat Hij met Adam en Eva tot stand gebracht had; één vlees, oftewel, een onscheidbare eenheid.
    1. Stel je voor hoe Gods plan voor de mensheid in duigen was gevallen als Adam en Eva gingen scheiden!?! Er was geen sprake van!
  2. Maar, ná de zondeval was alles verpest, ook het huwelijk. Het huwelijk was ineens onderhevig aan de zonde en aan de zondige en egoistische natuur van de mens.
    1. Maar ondanks dat, zelfs toen God oorspronkelijk op de Berg Sinai de Wet aan Mozes gaf, liet God daarin geen ruimte voor echtscheiding.
      1. Als er sprake was van overspel dan zou men wel van zijn partner afkomen, maar niet d.m.v. echtscheiding.
        1. Leviticus 20:10 – “Als een man overspel pleegt met de vrouw van een ander, moeten beiden ter dood worden gebracht.” (het boek)
          1. Dus, zelfs toen God de Wet aan Mozes gaf was de enige mogelijkheid om van je partner af te komen de dood, of de dood door doodstraf als het gevolg van overspel.
  • Maar hier in vers 8 zegt Jezus: “Mozes heeft vanwege de hardheid van uw hart u toegestaan uw vrouw te verstoten.”
    1. Zonder er dieper op in te kunnen gaan over de exacte re-denen waarom Mozes echtscheiding heeft toegestaan, wil ik alleen zeggen dat de hardheid van hun hart te maken had met ongeloof en ongehoorzaamheid aan God.
    2. God heeft hen de Wet van Mozes gegeven dat o.a. bedoeld was om het volk Israël zuiver te houden en te beschermen tegen de invloed van buitenaf, van de heidenvolken.
    3. Maar ondanks dat het volk de grootste menselijke leider ooit als voorganger heeft gehad, ondanks dat het volk won-deren van God met eigen ogen gezien had, ondanks dat het volk het Woord van God gekregen had, hadden zij lak aan God.
      1. En dan niet in de zin dat zij de kerkdiensten niet bij-woonden of dat zij zich niet hielden aan de religieuze praktijken. Nee, maar zij deden niets met het Woord van God.
        1. Het ging er bij hen het ene oor in en het andere oor weer uit. Ondanks dat zij onder het levende Woord van God waren, veranderde het hen niet.
      2. En omdat zij het ideaal van God verworpen hadden, had God op het gebied van echtscheiding, als het ware een concessie gedaan.
    4. Ik geloof dat God vandaag de dag ook concessies doet in de zin dat wanneer ik Zijn ideaal verwerp, Hij mij genoegen laat nemen met iets dat veel minder waarde heeft.

Vers 9 – 9Maar Ik zeg u: Wie zijn vrouw verstoot anders dan om hoererij en met een ander trouwt, die pleegt overspel, en wie met de verstotene trouwt, pleegt ook overspel.”

  1. a.w. luister! Jullie komen niet zo maar van je vrouwen af. Het maakt niet uit wat de populaire meningen zijn van de Rabbi’s, IK, God, zeg dit!
    1. En wat ik hiermee zeg is dat als jullie doorgaan op de ma-nier dat jullie het nu doen, dan pleegt heel het volk Israël binen no time, overspel.
      1. Studies 40026 en 40027.

Vers 10 – 10Zijn discipelen zeiden tegen Hem: Als de zaak van de man met de vrouw er zo voor staat, is het beter niet te trouw-en.”

  1. Het kwartje viel bij de discipelen. Het huwelijk is voor het leven, met één en dezelfde partner.
    1. Dit was heel iets anders dan dat zij geleerd hadden en de conclusie die zij trekken is dat het beter is om niet te trouwen!

Vers 11-12 – 11Maar Hij zei tegen hen: Niet allen vatten dit woord, maar alleen zij aan wie het gegeven is. 12Want er zijn ont-manden die uit de moederschoot zo geboren zijn; en er zijn ont-manden die door de mensen ontmand zijn; en er zijn ontmanden die zichzelf ontmand hebben om het Koninkrijk der hemelen. Wie dit vatten kan, laat die het vatten.”

  1. Jezus gebruikt het woord ‘ontmanden’ om Zijn punt duidelijk te maken. Het CvB zegt dit over een ontmande:
    1. Het kwam in de Oudheid veel voor dat het mannelijk per-soneel dat in het koninklijk paleis een functie had, gecastreerd was om problemen met de vrouwen van het koninklijk huis te voorkomen.
    2. Nou zo’n gecastreerde man was een ontmande, oftewel een eunuch. Potifar in Genesis 39 of de Ethiopische Kamerling uit Handelingen 8 waren hier voorbeelden van.
      1. Dit zijn de ontmanden die door de mensen ontmand zijn om hun taak naar behoren uit te kunnen voeren.
    3. Jezus spreekt hier ook over ontmanden die zo uit de moe-derschoot geboren zijn. Dit waren mannen die hoogstwaar-schijnlijk impotent geboren waren.
  2. Als laatste noemt Jezus ‘ontmanden’ die zichzelf ontmand hebben om het Koninkrijk der hemelen.
    1. Het Grieks woord voor ‘ontmanden’ kan ook gebruikt wor-den voor mensen die zich vrijwillig onthouden van het huwe-lijksleven omwille van Jezus Christus.
    2. Er zijn ook eunuchs, zegt Hij, die zichzelf gesneden heb-ben omwille van het Koninkrijk. Het zijn mensen die eunuch zijn in geestelijk opzicht. Zij zijn niet letterlijk gecastreerd en ook niet impotent, maar het is hun gegeven (door de Here) de seksuele begeerte volkomen ondergeschikt te maken aan het geestelijk leven. Ook zien zij vrijwillig af van het huwelijksle-ven, om zich volkomen te wijden aan een hoger doel, namelijk het Koninkrijk van God.” (CvB)
      1. Dit is iets dat aan men door God gegeven is. De apostel Paulus schrijft in 1 Korinthe 7:7 – “. . .Ik zou wel willen dat alle mensen waren zoals ikzelf (ongehuwd), maar ieder heeft zijn eigen genadegave van God, de één op deze wijze, de ander op die wijze.”
        1. Ja, het huwelijk is een gift van God aan Zijn kin-deren, maar ook het alleenstaand blijven omwille van Zijn Koninkrijk is een gift van God.
      2. Nu dit. Jezus citeerde Genesis 2:24 waarin staat – “Daarom zal een man zijn vader en zijn moeder verlaten en zich aan zijn vrouw hechten; en zij zullen tot één vlees zijn.”
      3. De apostel Paulus citeerde Genesis 2:24 ook. En in Efeze 5, waar Paulus ons onderwijst over het huwelijk schrijft hij in vers 31 en 32 dit:
        1. Efeze 5:31-32 – 31Daarom zal een man zijn vader en moeder verlaten en zich aan zijn vrouw hechten, en die twee zullen tot één vlees zijn. 32Dit geheimenis is groot; maar ik spreek met het oog op Christus en de gemeente.”
          1. Wij hebben in Mattheüs 13 geleerd dat wanneer er in het N.T. sprake is van een ‘geheimenis’ dat hetgeen waar-over gesproken wordt, niet langer verborgen is, maar door God geopenbaard is aan Zijn kinderen.
            1. Een Nieuw Testamentische geheimenis is dus niet geheim meer, maar het is iets dat aan alle discipelen van Jezus door God bekend gemaakt wordt.
          2. En hier spreekt Paulus over een grote geheimenis m.b.t. het verlaten van vader en moeder, zich hechten aan zijn vrouw en dat zij een onscheidbare eenheid vormen.
  • En dan zegt Paulus dat hij hier spreekt met het oog op Christus en de Gemeente.
  • Jezus heeft Zijn hemelse Vader verlaten, Hij heeft voor Zich-zelf een bruid gekocht door voor haar te sterven aan het kruis. En nu is Jezus voor eeuwig gehuwd met Zijn bruid.
    1. Jezus zal Zijn bruid, de Gemeente NOOIT verstoten. Jezus zal NOOIT van Zijn bruid gaan scheiden. Jezus zal voor eeuwig trouw blijven aan Zijn bruid.
      1. En mijn huwelijk, jouw huwelijk in Christus is voor de wereld om ons heen een tastbaar voorbeeld van de relatie tussen Jezus en Zijn bruid.
      2. Lieve mensen, wij mogen door Gods genade aan de wereld laten zien dat God van mensen houdt. En God wil o.a. onze huwelijken gebruiken als een getuigenis om mensen tot Christus te winnen.