Kerst en Pinksteren; zoek de verschillen – Mattheüs 1:18-25

Kerst en Pinksteren; zoek de verschillen – Mattheüs 1:18-25

Kerst en Pinksteren; zoek de verschillen

Mattheüs 1:18-25

Vanmorgen vieren wij Pinksteren! Voor de meeste Nederlanders betekent dit niets meer dan een lang weekend. Kerst en Pinksteren; zoek de verschillen

Maar voor ons, wij die wedergeboren zijn heeft Pinksteren een veel grotere en diepere betekenis.

Omdat ik vanmorgen door zal gaan met onze studie in Mattheüs zal de preek niet gebaseerd zijn op Hand. 2 waarin Pinksteren door Lukas vastgelegd werd.

Wat wij wel gaan doen is naar de geboorte van Jezus kijken (het kerstverhaal) én wij zullen Pinksteren gaan bekijken vanuit een hoek die wij misschien nog nooit eerder bewust gezien hebben.

Toon volledige notities

Lees Mattheüs 1:18-25

Vers 18 – “De geboorte van Jezus Christus was nu als volgt. Terwijl Maria, Zijn moeder, met Jozef in ondertrouw was, bleek zij, nog voordat zij samengekomen waren, zwanger te zijn uit de Heilige Geest.”

Wij hebben een aantal maanden geleden geleerd dat in de tijd van Jezus, was het verloofd zijn, ofwel het in ondertrouw zijn, voor een Joods echtpaar hetzelfde als getrouwd te zijn.

Het enige verschil was dat het huwelijksfeest nog niet plaatsgevonden had en dat het echtpaar vervolgens hun huwelijk nog niet voltrokken hadden d.m.v. geslachtsgemeenschap.

Ook woonden zowel de bruid als de bruidegom nog bij hun eigen ouders in.

Dit betekent voor Jozef dus dat terwijl hij en Maria in iedereens ogen al gehuwd waren, Maria overspel gepleegd had, want ja, zij was zwanger nog voordat Jozef en Maria geslachtsgemeenschap met elkaar hebben gehad.

Vers 19 – “Jozef, haar man, wilde haar onopgemerkt verlaten, omdat hij rechtvaardig was en haar niet in het openbaar te schande wilde maken.”

Volgens de wet van Mozes, stond Jozef in zijn goed recht om Maria te laten stenigen (Deut. 22:23-24).

Maar omdat Jozef rechtvaardig was en blijkbaar heel veel van Maria hield, was hij van plan om, buiten de rechtbank om, van Maria af te komen.

Vers 20-21 – 20Terwijl hij deze dingen overwoog, zie, een engel van de Heere verscheen hem in een droom en zei: Jozef, zoon van David, wees niet bevreesd Maria, uw vrouw, bij u te nemen, want wat in haar ontvangen is, is uit de Heilige Geest21en zij zal een Zoon baren, en u zult Hem de naam Jezus geven, want Hij zal Zijn volk zalig maken van hun zonden.”

Vers 22-23 – 22Dit alles is geschied opdat vervuld werd wat door de Heere gesproken is door de profeet, toen hij zei: ‘23Zie, de maagd zal zwanger worden en een Zoon baren, en u zult Hem de naam Immanuel geven; vertaald betekent dat: God met ons.’”

Zoals wij vorige week hadden geleerd moest Mattheüs met veel bewijsmateriaal komen om de rechtsgeldigheid van Jezus’ koningschap van Israël te kunnen onderbouwen.

En de manier waarop Mattheüs zijn bewering in dit stuk onderbouwd is door de Joden en ons te verwijzen naar de profetiën over de komst van de langverwachte Messias en Koning der Joden.

Mattheüs citeerd hier de profetie van Jesaja (7:14) dat zo’n 700 jaar voor de geboorte van Jezus al uitgesproken werd.

Waar wij vorige week in de geslachtsregister de menselijke afkomst van Jezus gezien hebben, zien wij hier de geestelijke afkomst van Jezus.

Mattheüs laat ons hier duidelijk zien dat Jezus in Maria’s moederschoot door de Heilige Geest verwekt werd.

Op een onbekende bovennatuurlijke wijze heeft de Heilige Geest Maria bevrucht.

Vers 24-25 – 24Toen Jozef uit de slaap ontwaakt was, deed hij zoals de engel van de Heere hem bevolen had, en hij nam zijn vrouw bij zich; 25en hij had geen gemeenschap met haar totdat zij haar eerstgeboren Zoon gebaard had; en hij gaf Hem de naam Jezus.”

Maria was en bleef een maagd tot na de geboorte van Jezus waarna Jozef uiteindelijk gemeenschap met haar had.

Nou, er valt veel meer te zeggen over dit stuk en misschien kom ik er volgende week nog op terug. Maar vanmorgen, omdat wij Pinksteren vieren, wil ik inzoomen op slecht’s één ding dat Mattheüs ons hier duidelijk wil maken. Vers 18 en 20:

Vers 18 – “De geboorte van Jezus Christus was nu als volgt. Terwijl Maria, Zijn moeder, met Jozef in ondertrouw was, bleek zij, nog voordat zij samengekomen waren, zwanger te zijn uit de Heilige Geest.”

Vers 20 – “Terwijl hij deze dingen overwoog, zie, een engel van de Heere verscheen hem in een droom en zei: Jozef, zoon van David, wees niet bevreesd Maria, uw vrouw, bij u te nemen, want wat in haar ontvangen is, is uit de Heilige Geest;”

Uit deze twee verzen is het mij heel duidelijk dat de Heilige Geest degene is die Jezus verwekt heeft. Hij is degene die Maria heeft bevrucht. Hij is degene die Jezus in Maria’s moederschoot het menselijk leven heeft gegeven.

Nou, wat ik vanmorgen wil doen is kijken naar twee overeenkomsten:

De overeenkomst tussen het werk van de Heilige Geest in het verwekken van Jezus en de wedergeboorte van de mens.

De overeenkomst tussen het neerdalen van de H.Geest op Jezus bij zijn waterdoop en Pinksteren.

Ten eerste geloof ik met heel mijn hart wat hier in Mattheüs staat; dat Jezus door de H.Geest verwekt is en uit de maagd Maria geboren werd.

Ook geloof ik wat Jezus ons in Johannes 3 leert over de noodzaak van het opnieuw geboren worden.

Lees Johannes 3:1-9

Jezus leert hier één van de kerkleiders dat ook hij opnieuw geboren moet worden, dat hij door de Heilige Geest opnieuw, oftewel geestelijk verwekt moet worden.

Wij noemen dit de wedergeboorte en dit is iets dat de H.Geest in de mens bewerkstelligd.

In het Engels wordt dit vaak “conversion” genoemd. Conversion betekent o.a. in I.T. termen het omzetten naar een ander systeem.

En dit gebeurt met de mens op het moment dat hij zich bekeerd van zijn zonden en met heel z’n hart geloofd dat Jezus de Zoon van God is, dat Jezus in zijn plaats aan het kruis gestorven is voor zijn zonden en dat Jezus uit de dood is opgestaan.

Op het moment van conversion (wat in het Nederlands bekering genoemd wordt), word de mens als het ware omgezet naar een ander systeem.

Waar hij vóór zijn bekering alleen nog maar bestuurd werd door en toegang kreeg tot het menselijke, het natuurlijke; word hij ná zijn bekering bestuurd door de H.Geest en krijgt toegang tot God en het bovennatuurlijke.

Dus alhoewel het niet exact hetzelfde is, zie ik persoonlijk een overeenkomst tussen het werk van de H.Geest in het verwekken van Jezus, de Zoon van God en in het verwekken van wedergeboren christenen, de kinderen van God.

Lees Mattheüs 3:13-17

In dit verhaal zien wij dat Jezus niet alleen door Johannes de Doper in water gedoopt werd, maar ook dat de H.Geest op Jezus komt.

Vers 16: “en Hij zag de Geest van God als een duif neerdalen en op Zich komen.”

Jezus was vanaf het moment dat Hij door de H.Geest verwekt werd, 100% volmaakt. Hij heeft zijn hele leven lang God de Vader in alles gehoorzaamd en in alles behagen.

Er was in Zijn hele leven dus nooit een moment geweest dat Hij niet in de Geest heeft gewandeld.

Het was voor Jezus dus ook nooit nodig geweest om, zoals wij zondige mensen, wedergeboren te moeten worden, want Hij was 100% zondeloos.

Maar, wij zien in de Bijbel dat Jezus pas na de neerdaling van de H.Geest Zijn aardse bediening startte. Vóór deze gebeurtenis zien wij nergens in de Bijbel dat Jezus optrad als de Christus, de gezalfde.

Na Zijn doop, terwijl Jezus in Nazareth was, sprak Hij in de synagoge op de Sabbat. Er staat:

Lukas 4:17-19 – 17En aan Hem werd het boek van de profeet Jesaja gegeven, en toen Hij het boek opengedaan had, vond Hij de plaats waar geschreven stond: 18De Geest van de Heere is op Mij, omdat Hij Mij gezalfd heeft; Hij heeft Mij gezonden om aan armen het Evangelie te verkondigen, om te genezen die gebroken van hart zijn, 19om aan gevangenen vrijlating te prediken en aan blinden het gezichtsvermogen, om verslagenen weg te zenden in vrijheid, om het jaar van het welbehagen van de Heere te prediken’.

Hier haalt Jezus de profetie aan van Jesaja 61 wat over de Messias, Koning der Joden gaat.

Even verderop in vers 21 zegt Jezus dat Hij degene is waarover Jesaja het heeft.

Jesaja én Jezus geven hiermee dus aan dat de H.Geest op Jezus rustte om Jezus in staat te stellen om Zijn missie en Zijn bediening hier op aarde te kunnen volbrengen.

Nou, wat heeft dit allemaal met jullie en met mij te maken?

Omdat wij vandaag Pinksteren, wil ik tot slot kijken naar het werk van de H.Geest in de drie verschillende relaties die Hij met de mens heeft.

Lees Johannes 14:15-18

De H.Geest bleef o.a. bij hun in de persoon Jezus Christus.

De hele tijd dat zij met Jezus optrokken was de H.Geest bij hun om hun te overtuigen van wie Jezus is.

Vandaag de dag is de H.Geest ook bij de nog-niet gelovige mensen om ook hun te overtuigen van wie Jezus is.

Dit is de eerste relatie die de H.Geest met de mens heeft. Hij is bij de mens.

De H.Geest zal in hun zijn/komen bij hun wedergeboorte.

Lees Johannes 20:19-22

Ik geloof dat de H.Geest op dit moment in hun kwam wonen waardoor zij wedergeboren werden.

En op het moment van wedergeboorte werden zij ook verzegeld met de H.Geest als het eigendom van God.

Dit gebeurt vandaag de dag ook met ons. Op het moment dat wij tot geloof komen, komt de H.Geest in ons wonen en Hij “zet ons om” tot het nieuw systeem.

2 Kor. 5:17 – “…als iemand in Christus is, is hij een nieuwe schepping: het oude is voorbijgegaan, zie, alles is nieuw geworden.”

In zekere zin kunnen wij onze wedergeboorte vergelijken met de geboorte van Jezus hier op aarde.

Jezus werd geboren maar het bleef daar niet bij. Hij werd volwassen en vervolgens werd Hij bekrachtigd met de H.Geest om Gods doel met Zijn leven te volbrengen.

Met ons is dat ook zo. Bij onze wedergeboorte zijn wij een nieuwe schepping geworden, maar daar blijft het ook niet bij.

God wil ook ons bekrachtigen met de H.Geest om Gods doel met ons leven te volbrengen. En dat is de derde relatie die de H.Geest met de mens heeft.

In Joh. 14:18 zegt Jezus dit: “Ik zal u niet als wezen achterlaten; Ik kom weer naar u toe.”

Jezus beloofd hun hier dat HIJ na zijn hemelvaart, persoonlijk weer naar hun toe zal komen om hun te bekrachtigen.

In deze derde relatie die de H.Geest met de mens heeft komt de H.Geest, ook in de Bijbel genoemd de Geest van Christus, over ons.

Lees Handelingen 1:4-8

Vers 8 – “maar u zult de kracht van de Heilige Geest ontvangen, Die over u komen zal; en u zult Mijn getuigen zijn,”

Tien dagen later zien wij in Hand. 2 de vervulling van de belofte van Jezus, dat de Heilige Geest op Pinksteren uitgestord wordt over de gelovigen.

En het onmiddelijk gevolg daarvan is dat Petrus, die ook gedoopt/vervuld werd met de H.Geest een preek gaf en 3.000 mensen werden in één klap wedergeboren.

In de stukken die wij vanmorgen gelezen hebben observeer ik op z’n minst de volgende twee dingen:

Het eerste is dit: De H.Geest komt op Jezus en meteen begint Jezus met het uitvoeren van Jezus’ missie en Jezus’ bediening.

Hij deelt het Woord van God met mensen, Hij leidt mensen tot geloof, Hij maakt discipelen en Hij gebruikt de gaven van de H.Geest.

Het tweede is dit: De H.Geest wordt op Pinksteren uitgestort, komt op of over de gelovigen en meteen begint Petrus met het uitvoeren van Jezus’ missie en Jezus’ bediening.

Petrus deelt het Woord van God, mensen komen tot geloof, er worden discipelen gemaakt en ge gaven van de H.Geest komen tot uiting.

Nu, de vraag: Als Jezus, Petrus en de eerste gemeente  de missie van Jezus missie en de bediening van Jezus zuiver en alleen in de kracht van de H.Geest uitvoerden, wat heeft dat voor mij/ons te betekenen?

Ten eerste moet ik wedergeboren zijn. Ik moet omgezet worden van het oude systeem van het menselijke tot het nieuw systeem van God, het geestelijke.

Ten tweede moet ik gedoopt zijn met de H.Geest.

Ik moet gedoopt zijn met de H.Geest om een christen te kunnen zijn. Christen betekent “als Christus”.

Dus, als wij christenen als Christus horen te zijn dan horen wij ook de missie en de bediening van Jezus uit te voeren.

God maakt van normale mensen christenen niet alleen om uiteindelijk in de hemel te komen, maar om hier op aarde de missie en bediening van Jezus te volbrengen.

Daarom bestaat Pinksteren. Daarom heeft God ons de H.Geest gegeven om de bovennatuurlijke kracht te ontvangen om te doen wat wij zelf niet kunnen.

En deze kracht komt tot ons door de doop met de H.Geest. Dezelfde kracht waarmee Jezus bekleed werd toen de H.Geest op Hem kwam en dezelfde kracht waarmee Petrus en de eerste gemeente bekleed werden op Pinksteren.

HEILIG AVONDMAAL

Het bovennatuurlijk leven is een geschenk van God. En het is ons mogelijk gemaakt doordat Jezus ons verzoend heeft met God de Vader.

Jezus heeft onze doodstraf voor onze zonden op zich genomen en is in onze plaats aan het kruis voor onze zonden gestorven.

Jezus heeft onze schuld op zich genomen en heeft ons Zijn gerechtigheid gegeven.

Jezus is de enige die ons vergeving kan schenken. En wij worden niet alleen vergeven, maar Jezus neemt ook alle schuldgevoelens weg.

Hij stelt ons in staat om met een schone lei te beginnen.

En door Zijn offer aan het kruis en door Zijn opstanding uit de dood is het ons mogelijk gemaakt om opnieuw geboren te worden.

Terwijl het aanbiddingsteam zachtjes begint te spelen, neem de tijd om vanuit je stoel tot God te bidden.

Maak het goed met God. Kom tot inkeer, bekeer je van je zonden en vraag God om je te vergeven.

Dank God voor het offer van Zijn Zoon. Dank Jezus voor Zijn offer.

En als je nog niet gedoopt bent met de H.Geest, vraag het aan God. Vraag om gedoopt/vervuld te worden met de H.Geest zodat ook jij dezelfde kracht zal ontvangen waarmee Jezus Zijn missie en bediening uitvoerde.