Velen zullen bedrogen uitkomen, maar… – Mattheüs 7:21-23 

Velen zullen bedrogen uitkomen, maar… – Mattheüs 7:21-23 

Velen zullen bedrogen uitkomen, maar…

Mattheüs 7:21-23

Lees Mattheüs 7:13-23

Toon volledige notities
  1. Afgelopen zondag hebben wij gekeken naar de ernstige waarschuwing die Jezus ons geeft omtrent de valse profeten.
  2. Wij hebben het tipje van de sluier opgelicht omtrent hoe en waaraan wij zo’n valse profeet kunnen herkennen.
  • Na de dienst kwam iemand naar mij toe met een hele goeie vraag. De vraag was:Zijn deze valse profeten bewust bezig met het misleiden van Gods kinderen, of doen zij dit onbewust omdat zij zelf misleid worden? Hebben sommigen van deze valse profeten misschien wel goede bedoelingen, maar dat ze er onbewust naast zitten?
    1. Ik gaf mijn antwoord op deze vraag, maar had beloofd om een aantal Bijbelverzen via de mail op te sturen om het grondig uit te kunnen leggen.
    2. Toen ik op het punt stond om dit email bericht te gaan schrijven, dacht ik dat het beter zou zijn om deze vraag vanmorgen te gaan beantwoorden, want dat is namelijk wat Jezus doet in de verzen die wij vanmorgen gaan behandelen.

Vers 21 – “21Niet ieder die tegen Mij zegt: Heere, Heere, zal binnengaan in het Koninkrijk der hemelen, maar wie de wil doet van Mijn Vader, Die in de hemelen is.”

  1. Jezus spreekt in dit vers specifiek over de valse profeten uit de voorgaande verzen, die “Heere, Heere” tegen Hem zeggen. Maar wat Jezus hier zegt heeft een bredere toepassing.
    1. In Mattheus 25, waarin Jezus ons de gelijkenis van de wijze en de dwaze maagden geeft, spreekt Jezus niet specifiek over de valse profeten, maar over mensen die wél en niet gereed waren om bij Zijn wederkomst door de Heere meegenomen te worden naar het hemels koninkrijk .Dit geldt dus ook voor ons!
  2. Door Jezus, ‘Heere’ te noemen zeg je daarmee dat je je hele leven, elk vezel van je wezen, al je wensen, dromen, verlangens en plannen aan Zijn Heerschappij hebt overgegeven.

Hij heeft nu de regie over jouw leven, Hij bepaald jouw koers, Hij heeft de touwtjes over jouw leven in handen, Hij heeft het voor het zeggen, Hij heeft jouw leven onder Zijn controle, kortom, Hij is Heere en Meester over jouw gehele leven!

Want Jezus Christus heeft jou gekocht met Zijn kostbaar bloed.

Dit is wat het betekent om Jezus als Heere over jouw leven te hebben.

  1. Dit houdt o.a. in dat je jezelf verloochend, jouw kruis opneemt en Jezus, koste wat kost navolgt.
    1. Paulus verwoord het inGalaten 2:20 als volgt:

“Ik ben met Christus gekruisigd; en niet meer ik leef, maar Christus leeft in mij; en voor zover ik nu in het vlees leef, leef ik door het geloof in de Zoon van God, Die mij heeft liefgehad en Zichzelf voor mij heeft overgegeven.”

  • Valse profeten hebben een verborgen agenda:
    1. Lees2 Petrus 2
      1. Deze valse profeten en valse leraars waren totaal niet geintereseerd in de werkelijke Heerschappij van Jezus. Ze zeggen wel: “Heere, Heere”, maar het is slechts lippendienst.
    2. Helaas volgen velen deze valse profeten door de wijde poort en op de brede weg naar de verdoemenis.
      1. 2 Petrus 2:2– “En velen zullen hen (de valse profeten), door wie de weg van de waarheid gelasterd zal worden, op hun verderfelijke wegen navolgen.”
      2. Maar waarom? Waarom volgen velen deze valse profeten?
        1. Jesaja 30:8-10 “8God zei tegen mij: ‘Jesaja, neem een lei, voor iedereen zichtbaar, pak een schrijfplankje en leg dit voor altijd vast, eens en voor al: 9Het is een opstandig volk, het zijn onbetrouwbare kinderen. Ze weigeren te luisteren naar de Heer, zijn richtlijnen volgen ze niet op. 10Tegen de zieners zeggen ze: Val ons niet lastig met uw visioenen. En tegen de profeten: Zeg ons niet de waarheid; vertel liever wat we graag horen, beloof ons gouden bergen.” (gnb)
        2. 2 Timotheüs 4:1-4– “1Ik bezweer u, ten overstaan van God en de Heere Jezus Christus, Die levenden en doden zal oordelen bij Zijn verschijning en in Zijn Koninkrijk: 2predik het Woord. Volhard daarin, gelegen of ongelegen. Weerleg, bestraf, vermaan, en dat met alle geduld en onderricht. 3Want er zal een tijd komen dat zij de gezonde leer niet zullen verdragen, maar dat zij zullen zoeken wat het gehoor streelt, en voor zichzelf leraars zullen verzamelen overeenkomstig hun eigen begeerten. 4Ze zullen hun gehoor van de waarheid afkeren en zich keren tot verzinsels.”
          1. Zoals deze valse profeten geen interesse hebben in de werkelijke heerschappij van Jezus, hebben helaas vele kerkgangers ook geen interesse in de werkelijke heerschappij van Jezus.
            1. Dit is wat o.a. wat Jesaja en 2 Timotheüs ons leert.
            2. En zolang er vraag is naar het willen horen van mooie verhalen, zullen de valse profeten succes hebben.

Vers 21 – “21Niet ieder die tegen Mij zegt: Heere, Heere, zal binnengaan in het Koninkrijk der hemelen, maar wie de wil doet van Mijn Vader, Die in de hemelen is.”

  1. Het gaat God totaal niet om de oppervlakkige lippendienst van de menigten. Het gaat God om het DOEN van Zijn wil dat in Zijn Woord aan ons gegeven is.
    1. Romeinen 2:13– “Niet de hoorders van de wet zijn immers rechtvaardig voor God, maar de daders van de wet zullen gerechtvaardigd worden.”
      1. Hier zegt Paulus dat het niet genoeg is om Gods Woord weekinenweekuit aan te horen en er zelfs mee in te stemmen en er zelfs over te praten!
      2. Nee, degenen die gerechtvaardigd worden, oftewel degenen die Gods redding vinden, zijn degenen die Gods Woord daginendaguit in de praktijk brengen.
        1. Jakobus 1:22– “…Wees daders van het Woord en niet alleen hoorders. Anders bedriegt u uzelf.”
      3. Nou, wat is nou eigenlijk de wil van de Vader die in de hemelen is? Wat is Gods wil en wat is het Woord waarvan wij daders horen te zijn?Het antwoord is heel simpel!
        1. Vers 24 –“Daarom, ieder die deze woorden van Mij hoort en ze doet, die zal Ik vergelijken met een verstandig man, die zijn huis op de rots gebouwd heeft;”
          1. Jezus laat ons hier zien dat degenen die de Bergrede (Mattheüs 5-7) dagelijks in hun leven toepassen en uitdragen, binnen zal gaan in het Koninkrijk der hemelen.
            1. Het zijn dus niet degenen die met hun lippendienst Heere, Heere zeggen, maar degenen die daadwerkelijk door de nauwe poort naar binnengaan en op de smalle weg blijven wandelen.
              1. Boek “Niet mijn wil” van Andrew Murray.

Vers 22 – “22Velen zullen op die dag tegen Mij zeggen: Heere, Heere, hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam demonen uitgedreven, en in Uw Naam veel krachten gedaan?”

  1. “Die dag” waar Jezus het over heeft is DE dag dat Jezus als Rechter terug zal komen om de goddelozen te veroordelen, om deze valse profeten te veroordelen.
  2. En op die dag zullen velen tegen Jezus zeggen: “Heere, Heere, hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd?”
    1. M.a.w. hebben wij niet in Uw Naam tot de mensen gesproken? Hebben wij niet in Uw Naam diensten gehouden? Hebben wij niet in Uw Naam campagnes gehouden? Hebben wij niet in Uw Naam stadions gevuld?
  • Hebben wij niet in Uw Naam demonen uitgedreven, en in Uw Naam veel krachten, oftewel, veel wonderen gedaan?
    1. Ik zei vorige week dat deze valse profeten uit een bovennatuurlijke bron putten. Deze bron is satan, de duivel. Hij beschikt over bovennatuurlijke kracht.
      1. Het verschil echter tussen Gods bovennatuurlijke kracht en satans bovennatuurlijke kracht is o.a. dat GodZijnkracht toont om de mens tot Zich te trekken, en satan toont zijn kracht om de mens van de ware God, af te houden.
      2. God toont Zijn kracht om ons te helpen door de nauwe poort binnen te gaan en om van moment tot moment op de smalle weg te blijven wandelen.
  • Satan toont zijn kracht om de mens zo ver mogelijk van de nauwe poort en de smalle weg af te leiden.
  1. Satan kan wonderen doen, satan kan de mens doen denken dat deze wonderen door God gedaan worden.
    1. 2 Korinthe 11:13-15– “13Want zulke lieden zijn valse apostelen, bedrieglijke arbeiders, die zich voordoen als apostelen van Christus. 14En geen wonder, want de satan zelf doet zich voor als een engel van het licht. 15Het is dus niets bijzonders als ook zijn dienaars zich voordoen als dienaars van gerechtigheid. Hun einde zal zijn naar hun werken.”
    2. Mattheüs 24:24 “…er zullen valse christussen en valse profeten opstaan en zij zullen grote tekenen en wonderen doen, zó dat zij – als het mogelijk zou zijn – ook de uitverkorenen zouden misleiden.”
  2. Deze valse profeten zijn bij machte om heel bijzondere bovennatuurlijke wonderen te verrichten. Dus niet alle bovennatuurlijke gebeurtenissen komen per se bij God vandaan.

Vers 23 – “23Dan zal Ik hun openlijk zeggen: Ik heb u nooit gekend; ga weg van Mij, u die de wetteloosheid werkt!”

  1. Tegen deze valse profeten, en eigenlijk tegen allen die de wil van God de Vader niet volbrengen, door, ten eerste door de nauwe poort binnen te gaan, zal Jezus zeggen: Ik heb u nooit gekend; ga weg van Mij, u die de wetteloosheid werkt!”
    1. Dit zijn woorden die geen enkel mens uit de mond van Jezus Christus te horen wil krijgen! InMattheüs 25 illustreert Jezus wat er op DIE DAG gebeuren zal.
    2. LeesMattheüs 25:31-46
      1. Lieve mensen, deze dag komt, en ik geloof dat deze dag sneller komt dan dat wij denken.
      2. Het is niet iets zoals wat de Maya Kalender voorspelt; dat het einde van de wereld op 21 december aankomt. Waar Jezus het over heeft is echt! Maar…
    3. Jezus Christus heeft er alles aan gedaan en Hij heeft de weg gebaand zodat de mens op DIE DAG de eeuwige straf kan vermijden!
      1. Johannes 3:16-18– “16Want zo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.
        17Want God heeft Zijn Zoon niet in de wereld gezonden opdat Hij de wereld zou veroordelen, maar opdat de wereld door Hem behouden zou worden.18Wie in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld, maar wie niet gelooft, is al veroordeeld, omdat hij niet geloofd heeft in de Naam van de eniggeboren Zoon van God.”
      2. Johannes 5:24– “Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Wie Mijn woord hoort en Hem gelooft Die Mij gezonden heeft, die heeft eeuwig leven en komt niet in de verdoemenis, maar is uit de dood overgegaan in het leven.”
      3. Johannes 10:27-30– “27Mijn schapen horen Mijn stem en Ik ken ze en zij volgen Mij. 28En Ik geef hun eeuwig leven; en zij zullen beslist niet verloren gaan in eeuwigheid en niemand zal ze uit Mijn hand rukken. 29Mijn Vader, Die hen aan Mij gegeven heeft, is meer dan allen, en niemand kan hen uit de hand van Mijn Vader rukken. 30Ik en de Vader zijn één.”
      4. Hebreeën 7:25– “Daarom kan Hij (Jezus) ook volkomen zalig maken wie door Hem tot God gaan, omdat Hij altijd leeft om voor hen te pleiten.”
        1. Lieve mensen, de Bijbel noemt satan de “aanklager van onze broeders, die hen dag en nacht aanklaagd voor onze God”.
          1. Je moet het zo voorstellen. Je bent gearresteerd omdat je een ernstige misdrijf hebt begaan. In de rechtzaal wordt je door de openbare aanklager beschuldigd voor deze misdrijf. Al het forensisch bewijs toont aan de je schuldig bent.
          2. Vervolgens komt Jezus aan de beurt om jou te verdedigen. En Hij zegt: “Edelachtbare, ____ is inderdaad schuldig aan deze misdrijf. Ik was er Zelf bij toen hij deze misdrijf pleegde.
          3. Hij verdient hiervoor de doodstraf! Maar, ik heb zijn doodstraf reeds op mezelf genomen. Ik ben in zijn plaats geëxecuteerd.
          4. En omdat zijn misdrijf reeds bestraft is, omdat door mijn dood de eisen van de wet zijn voldaan, hoeft hij zijn straf niet uit te dienen. Ik verklaar hem dus als onschuldig!
        2. Waar satan mij dag en nacht voor God aanklaagt, pleit Jezus Christus mij dag en nacht vrij!

Jezus is bij machte om volkomen zalig te maken, volkomen te redden uit de verdoemenis, wie door Hem tot God gaan, omdat Hij altijd leeft om voor hen te pleiten.

Waarom noemt u Mij: Heere, Heere, en doet niet wat Ik zeg?

U noemt Mij de Weg en bewandelt Mij niet!

U noemt Mij het Leven en leeft Mij niet!

U noemt Mij Meester en gehoorzaamt Mij niet!

Als Ik u veroordeel beschuldig Mij niet.

U noemt Mij Brood en eet Mij niet!

U noemt Mij Waarheid en gelooft Mij niet!

U noemt Mij Heere en dient Mij niet!

Als Ik u veroordeel beschuldig Mij niet.

-Jeff O’Hara