De weg naar geluk deel 1: Dolgelukkig zijn de armen van geest – Mattheüs 5:1-3

De weg naar geluk deel 1: Dolgelukkig zijn de armen van geest – Mattheüs 5:1-3

De weg naar geluk deel 1: Dolgelukkig zijn de armen van geest

Mattheüs 5:1-3

  1. In mijn inleiding op de Bergrede van afgelopen zondag bena-drukte ik vooral het feit dat God wíl dat Zijn kinderen dolgeluk-kig zijn.
    1. En dat is niet vreemd want God wil dat Zijn kinderen zijn of worden zoals Hij is. Jezus zei:
      1. Johannes 15:11 – Deze dingen heb Ik tot u gespro-ken, opdat Mijn blijdschap in u zal blijven en uw blijdschap volkomen zal worden.
        1. Mocht je de studie van afgelopen zondag gemist hebben dan raad ik je sterk aan om deze alsnog te be-luisteren want het vormt een basis voor de studie van vandaag en de daaropvolgende studies in de Bergrede.

LEES MATTHEUS 5:1-12

Toon volledige notities

Vers 1 – 1Toen Jezus de menigte zag, ging Hij de berg op, en nadat Hij was gaan zitten, kwamen Zijn discipelen bij Hem.”

  1. Laten we nog even kijken naar wat hier aan het gebeuren is. LEES 4:23-25.
    1. Jezus genas elke ziekte en elke kwaal onder het volk. Dit had een adembenemend schouwspel moeten zijn geweest.
    2. Blinden die hun zicht weer kregen, verlamden die weer konden lopen, melaatsen die hun ledematen weer terugkre-gen, bezetenen die bevrijd werden, enz…
      1. Niemand in de gehele geschiedenis van de mens had dit ooit voor de mensheid gedaan. Jezus maakte deze men-sen hartstikke blij!!!
        1. Het is dan ook heel logisch dat een menigte van zo’n 20.000 mensen Jezus volgden.
      2. Stel dat jij blind was en Jezus had jou gezichtsvermogen hersteld. Hoe blij zou jij zijn?
        1. Of stel dat je zoals Christopher Reeve (Superman) een veelbelovende toekomst hebt, maar wegens een ongeval raak je geheel verlamd waardoor je niet eens op eigen kracht kan ademen. Slide 1 en 2.
          1. Hoe blij zou je zijn als Jezus je aan zou raken en je vol-komen zou genezen, waardoor je alles weer kan doen?
            1. Ik geloof dat je dolgelukkig zou zijn!
          2. Ik geloof dat de mensen die door Jezus genezen werden, op dat moment dolgelukkig waren. Ik geloof zelfs dat zij da-gen lang, weken lang, misschien zelfs maanden lang dolgeluk-kig zouden zijn geweest.
            1. Maar, lichamelijke en psychische genezing houdt de mens niet constant en blijvend gelukkig. Ook het bevrijd worden van demonen houdt de mens niet constant en blijvend gelukkig.
            2. En Jezus, de Schepper van de mens weet dit als geen ander. Wij zien nergens in de Bijbel dat Jezus de mensen beloofd dat zij “zalig” oftewel “dolgelukkig” zullen zijn wanneer God hun lichamelijk of psyschisch hersteld.
  • Sterker nog, kijk wat Jezus doet op het hoogtepunt van Zijn genezing en bevrijdingscampagne.

Vers 1-2 – 1Toen Jezus de menigte zag, ging Hij de berg op, en nadat Hij was gaan zitten, kwamen Zijn discipelen bij Hem. 2En Hij opende Zijn mond en onderwees hen.”

  1. Als Jezus er alleen maar op uit was om mensen te genezen en te bevrijden, dan had Hij in zijn bediening hier op aarde alleen maar mensen genezen en bevrijdt.
    1. Dan zou Jezus waarschijnlijk super populair zijn geworden.
  2. Maar, Jezus doet meer dan alleen de mensen genezen en bevrijden. Hij onderwijst hun! Telkens weer zien wij dat Jezus de menigten en Zijn discipelen onderwees.
    1. En wat onderwees Jezus de mensen? Het eerste dat Hij zei was dat de mensen zich moesten bekeren omdat het Konink-rijk der Hemelen nabij gekomen was.
      1. Johannes de Doper onderwees precies hetzelfde.
      2. En de menigten zagen op dit moment dat het Konikrijk van God inderdaad gekomen was want niemand had ooit de dingen gezien en meegemaakt die Jezus deed.
        1. De mensen zagen de Oud Testamentische profeti-ën over de Messias, met eigen ogen tot vervulling ko-men.
          1. De komst van het Koninkrijk was volop in beweging en geen enkel persoon kon meer om Jezus heen.
        2. En te midden van deze waanzinnige enthousiasme van de menigte gaat Jezus de berg op, ging zitten, opende Zijn mond en onderwees hen.
        3. Jezus nam de officiële Rabbijnse houding in om Zijn leer-lingen te onderwijzen; Jezus ging zitten.
          1. Wat Jezus met deze lichamelijke houding communiceert is ten eerste dat Hij een Meester/Rabbijn is, en ten tweede dat wat Hij nu te zeggen heeft uitermate belangrijk is.
        4. Jezus onderwees hier voornamelijk Zijn trouwe volgeling-en, Zijn discipelen, Zijn leerlingen; degenen die in hoofdstuk 4 alles achter zich gelaten hadden omwille van Jezus.
          1. En alhoewel dit een soort van “onder onsje” geweest zou kunnen zijn tussen Jezus en Zijn discipelen, was het ook de bedoeling dat degenen die dicht genoeg bij hun waren, Jezus’ onderwijs ook meekregen.
            1. Want, alhoewel Jezus begaan was met het licha-melijk en psychisch lijden van de mens, was hun gees-telijk, hun eeuwig welzijn voor Jezus miljarden malen belangrijker.
              1. Stel je voor dat Jezus de mensen alleen maar lichamelijk of psychisch genas en hun vervolgens niet leerde hoe zij het Koninkrijk der Hemelen in zouden kunnen komen.
              2. Anders gezegd, stel je voor dat Jezus de mensen alleen maar in dit leven hier op aarde een dienst bewees en hun vervolgens naar de hel liet gaan.
                • Ja, het geluk en welzijn van de mens hier op aarde was voor Jezus belangrijk, maar nog belangrijker was het eeuwig geluk en welzijn van de mens.
              3. En daarom onderwees Jezus hun:
                1. Johannes 15:11 – Deze dingen heb Ik tot u gespro-ken, opdat Mijn blijdschap in u zal blijven en uw blijdschap volkomen zal worden.

Vers 3 – 3Zalig zijn de armen van geest, want van hen is het Koninkrijk der hemelen.”

  1. Zoals wij afgelopen zondag gezien hebben betekent het woord “zalig” blij of dolgelukkig.
    1. Psalm 144:15b – “welzalig is het volk waarvan de HEERE zijn God is.” En daar gaat het Jezus om.
  2. Wat Jezus hier in vers 3 zegt lijkt zeer tegenstrijdig. Want Hij zegt: “Zalig zijn de armen van geest”.
    1. Arm van geest zijn klinkt sowieso niet zalig, maar volgens Jezus, Degene die ons gemaakt heeft, is het arm van geest zijn de enige weg tot zaligheid.
      1. In deze twaalf versen geeft Jezus ons negen zaligspre-kingen en Jezus noemt deze in een bepaalde volgorde om-dat er een logische progressie in zit. Dit zal ik op een an-der tijdstip laten zien.
      2. Dus, Jezus begint met deze eerste zaligspreking omdat wat Hij ons hier leert, de eerste stap is richting het zalig zijn, ofwel het dolgelukkig zijn. Zonder arm van geest te zijn is het onmogelijk om zalig te zijn.
    2. Arm van geest zijn betekent niet dat je dom bent. Integen-deel, je bent juist slim als je arm van geest bent.
    3. Het Grieks woord dat hier gebruikt wordt voor “arm” heeft als oorsprong de betekenis van terugdeinzen of zichzelf verne-deren.
      1. Dit woord werd gebruikt om de aller armste mensen te omschrijven; de bedelaars. Want de bedelaar in die tijd zat daar dan en stak één hand uit en met de ander be-dekte hij zijn gezicht uit schaamte.
        1. Denk aan de bedelaar die door Petrus genezen werd in Handelingen 3. Petrus zei: “Kijk ons aan!”
          1. Deze bedelaar had totaal niets te bieden en hij wist dat als geen ander!
        2. Wat Jezus hiermee zegt is dat iemand die arm van geest is, ervan bewust is dat hij God totaal niets te bieden heeft.
          1. Een arme van geest is er volkomen van bewust dat hij geestelijk failliet is.
          2. Dat hij er zelf niets aan kan doen om God te behagen. Dat hij geen enkele bijdrage kan leveren.
  • Dat hij zichzelf, zoals een bedelaar alleen maar kan overgeven aan Gods genade.
    1. Arm van geest zijn betekent dus dat men nederig is voor God. Vertel het verhaal van Kendall.
      1. Kendall kwam tot het besef dat zij God niets te bieden had, dat zij zelf niets kon doen om het goed te maken, dat zij zichzelf, zoals een bedelaar alleen maar kon overgeven aan God.
    2. Arm van geest zijn betekent dat je aan het einde van jezelf bent gekomen. Je beseft dat je God niets te bieden hebt, je beseft dat je God niet waardig bent, je beseft dat je het chris-ten zijn niet waardig bent.
      1. Zoals een bedelaar, die totaal geen eisen kan stellen aan degene die hem een gunst bewijst, is een arme van geest.
    3. Arm van geest zijn betekent ook dat je volkomen bewust bent van je eigen zonden. Dat je jezelf alleen maar ziet in het licht van Jezus Christus.
      1. Lees Lukas 5:1-8
      2. De profeet Jesaja sprak Gods oordeel uit over een afval-lig Judah en Israël. En elke keer zei Jesaja: “wee dit en wee dat.
        1. Het woord “wee” werd zowel in het O.T. als door Jezus in het N.T. gebruikt om ellende aan te kondigen.
        2. Mattheus 11:20-22 – 20 Toen begon Hij de ste-den waarin de meeste krachten door Hem verricht wa-ren, te verwijten dat zij zich niet bekeerd hadden: 21Wee u, Chorazin, wee u, Bethsaïda! Want als in Tyrus en Sidon de krachten gebeurd waren die in u plaatsge-vonden hebben, dan zouden zij zich allang in zak en as bekeerd hebben. 22Maar Ik zeg u: Het zal voor Tyrus en Sidon verdraaglijker zijn op de dag van het oordeel dan voor u.”
          1. Het woord “wee” in de “wee-uitspraken” van Jezus is het tegenovergestelde van het woord “zalig” in Zijn zaligsprekingen.
        3. Lees Jesaja 6:1-7
          1. Nadat de profeet Jesaja telkens weer een wee uitsprak over het afvallig volk kwam hij in Gods aanwezigheid tot het besef dat hij zelf net zo zon-dig was als degenen waarover hij Gods oordeel uitsprak.
  • Zowel Petrus als Jesaja zagen zichzelf in het licht van God en waren beiden arm van geest.
  • Nou, het arm van geest zijn is niet iets dat je door wils-kracht kan opbrengen. Het is jouw respons op het overtuigend werk van de H.Geest. Alleen de H.Geest kan de mens in laten zien dat hij arm van geest is.
    1. Zoals ik eerder al zei is dit de eerste stap richting het zalig zijn. Niemand die zalig wil zijn kan deze stap overslaan. Het is fundamenteel. Het mooie hiervan is dat het voor ieder mens mogelijk is.
    2. Probeer deze negen zaligsprekingen in de vorm van een ladder met negen treden te zien.
      1. God heeft deze eerste zaligspreking als de eerste trede op de ladder geplaatst.
      2. Dit betekent dat het voor ieder mens toegankelijk is. Het is niet te hoog gegrepen! Ieder mens kan de eerste trede van deze ladder bereiken. Niemand is uitgesloten.
        1. En de reden waarom God het voor ieder mens toegankelijk heeft gemaakt is wegens het gevolg van het arm van geest zijn.

Vers 3 – 3Zalig zijn de armen van geest, want van hen is het Koninkrijk der hemelen.”

  1. Het is Gods wil dat ieder mens tot het Koninkrijk der hemelen behoort. En op het moment dat je “arm van geest” bent, dan is het Koninkrijk der hemelen van jou.
    1. Je hoeft er niet op te wachten. Alle beloften die God ons in de Bijbel geeft die betrekking hebben op het leven hier op aarde zijn van jou als je arm van geest bent.
      1. Alle geestelijke zegen in de hemelse gewesten;
      2. Toegang tot Gods troon der genade om geholpen te worden op het juiste tijdstip;
  • Gods wijsheid, Gods kracht, Gods leven, de Heilige Geest die ons veranderd naar het beeld van Jezus, het kunnen snappen van Gods Woord, de Bijbel.
  1. Zekerheid, liefde, vreugde, dolgelukkig zijn, het mogen getuigen van Gods werk in je leven, Gods verlossing, Gods vergeving van zonden, enz…
    1. Deze en zoooo veel meer dingen behoren tot het Koninkrijk van God die van de armen van geest is.
  2. Arm van geest zijn is de eerste stap om in het Koninkrijk der hemelen ofwel het Koninkrijk van God te komen. Maar, het is niet een eenmalige staat waarin je verkeert.
    1. Nee, arm van geest zijn is een blijvende staat voor een ieder die tot Gods Koninkrijk behoort.
    2. Arm van geest zijn is een karaktereigenschap van het kind van God. Als je daadwerkelijk een kind van God bent, dan ben je arm van geest.
    3. Jezus leert ons in de Bergrede dat het niet optioneel is, het is een MUST, en het is mogelijk.