De weg naar geluk deel 3: Dolgelukkig zijn de zachtmoedigen – Mattheüs 5:5

De weg naar geluk deel 3: Dolgelukkig zijn de zachtmoedigen – Mattheüs 5:5

De weg naar geluk deel 3: Dolgelukkig zijn de zachtmoedigen

Mattheüs 5:5

Lees 1 Johannes 1:1-4

Vers 4 – “En deze dingen schrijven wij u, opdat uw blijdschap volkomen wordt.”

  1. De schrijver, de apostel Johannes geeft in zijn brief drie rede-nen aan waarom hij door de H.Geest geïnspireerd werd om deze brief te schrijven.
    1. Hier in vers vier geeft hij ons de eerste reden; en dat is opdat de blijdschap van de lezer volkomen wordt.
    2. Jesaja 55:10-11 – 10Want zoals regen of sneeuw neer-daalt van de hemel en daarheen niet terugkeert, maar de aar-de doorvochtigt en maakt dat zij voortbrengt en doet opko-men, zaad geeft aan de zaaier en brood aan de eter, 11zo zal Mijn woord zijn dat uit Mijn mond uitgaat: het zal niet vruch-teloos tot Mij terugkeren, maar het zal doen wat Mij behaagt, en het zal voorspoedig zijn in hetgeen waartoe Ik het zend.”
      1. God geeft ons de belofte dan wanneer Zijn Woord ingang krijgt tot het hart van de mens, het voorspoedig zal zijn in hetgeen waartoe Hij het zend.
      2. a.w. God’s Woord zal nooit ledig tot Hem terugko-men, maar het zal altijd Gods doel bereiken.
        1. Dus, als het doel van 1 Johannes is om onze blijd-schap volkomen te laten worden, dan zal dat ook ge-beuren wanneer wij die brief ons eigen maken en na gaan leven. Zo simpel ligt dat, want God belooft het.
      3. Sinds de start van onze studie van de Bergrede van Jezus, heb ik benadrukt dat God wil dat Zijn blijdschap/vreugde/geluk in ons blijft en dat onze blijdschap/vreuge/geluk volkomen zal zijn.
        1. Jezus leerde Zijn discipelen in Johannes 15 over het in Hem blijven, over het dragen van blijvend vrucht, over het verheerlijken van God de Vader, over het blijven in Gods liefde en over het in acht nemen van Gods geboden. En dan zegt Jezus:
          1. Johannes 15:11 – Deze dingen heb Ik tot u gespro-ken, opdat Mijn blijdschap in u zal blijven en uw blijdschap volkomen zal worden.
Toon volledige notities
  1. God heeft ons Zijn Woord de Bijbel gegeven om ons o.a. de weg te wijzen naar Gods blijdschap. God heeft ons de H.Geest gegeven om ons o.a. Gods blijd-schap te geven.
    1. Romeinen 14:17 – “Want het Koninkrijk van God bestaat niet uit eten en drinken, maar uit ge-rechtigheid en vrede en blijdschap in de Heilige Geest.”
  • En God heeft ons de zaligsprekingen gegeven als een fun-dament voor het zalig zijn, het gelukkig zijn.
    1. De eerste twee hebben wij reeds behandeld, vanmorgen gaan wij kijken naar vers 5. LEES MATTHEUS 5:1-12

Vers 5 – 5Zalig zijn de zachtmoedigen, want zij zullen de aarde beërven.”

  1. Nogmaals, het woord zalig betekent zeer blij/dolgelukkig. Dus, wanneer ik vandaag en de komende weken het woord zalig voorlees of gebruik, dan bedoel ik ermee: zeer blij of dolgeluk-kig. En Jezus zegt hier: “Zalig zijn de zachtmoedigen, want zij zullen de aarde beërven.”
  2. Het woord zachtmoedig betekent inderdaad zachtmoedig, vriendelijk van aard, mild, nederig, bescheiden, zich gemakke-lijk schikkend; dit in tegenstelling tot driftig, vechtlustig, ge-weldadig, hoogmoedig en trots.
    1. En Jezus zegt hier: “Zalig zijn de zachtmoedigen”. Ook dit staat, zoals de eerste twee zaligsprekingen recht tegenover alles dat de wereld ons leert.
      1. De wereld leert ons dat als wij gelukkig willen zijn dan moeten wij macht zien te krijgen.
      2. Wij moeten koste wat kost, desnoods over lijken gaan om te bereiken wat wij willen.
  • Wij moeten zo veel mogelijk grijpen wat er in dit leven te grijpen valt, want je leeft maar één keer.
    1. Dit is o.a. wat het wereldsysteem, die God niet in acht neemt, ons voorhoudt als dé weg tot geluk.
    2. Maar Jezus geeft ons een andere weg, de échte weg tot het zalig zijn; Hij zegt: “Zalig zijn de zacht-moedigen”.

Zoals ik in mijn eerdere preken heb gezegd zit er in de zaligspre-kingen van Jezus een logische volgorde. Jezus heeft deze niet lukraak uitgesproken.

  • Het kind van God die arm van geest is, die zichzelf in het licht van God ziet, die volledig bewust is van zijn eigen gebro-kenheid voor God, die beseft dat hij totaal geen inbreng heeft in zijn redding, die met lege handen tot God komt; die persoon zal vanzelf gaan treuren over zijn eigen zonde.
    1. En het natuurlijk gevolg daarvan is dat hij/zij zachtmoedig wordt.
    2. Stel je voor dat iemand daadwerkelijk arm van geest is, to-taal gebroken voor God, verdrietig over zijn zonden en dan te-gelijkertijd trots, hoogmoedig en driftig, niet gemakkelijk schikkend.
      1. Dit kan niet! Dit bestaat niet, dit is in Gods Koninkrijk absoluut niet mogelijk.
        1. Mocht iemand trots, hoogmoedig, driftig en niet gemakkelijk schikkend zijn, dan zegt Jezus hier dat die persoon niet zachtmoedig is.
          1. En als die persoon niet zachtmoedig is, dan is hij niet verdrietig over zijn zonden en ook niet arm van geest.
            • Dus, we moeten het belang van de logi-sche volgorde waarmee Jezus de zaligspre-kingen neerzet niet onderschatten. Het is fundamenteel!
          2. Nou, met de eerste twee zaligsprekingen, het arm van geest zijn en het verdrietig zijn over je zonden, ligt de focus op onze zonden. Maar in deze derde zaligspreking, het zachtmoedig zijn ligt de focus op de heiligheid van God.
            1. Maar, bij beiden zien wij dat nederigheid het gevolg is.
              1. Wanneer wij onszelf in het licht van God onder de loep nemen, dan worden wij nederig omdat wij tot het besef komen hoe onwaardig wij zijn.
              2. Wanneer wij naar God kijken en Hem zien voor wie Hij daadwerkelijk is, worden wij nederig omdat wij tot het besef komen dat Hij een heilig en rechtvaardige God is. Wij zien Hem als waardig en onszelf als onwaardig.
            2. Nog een verschil tussen de eerste twee zaligsprekingen en deze derde is dat de eerste twee iets zijn dat puur tussen jou en God is. Maar bij deze derde krijgen wij ook met andere mensen te maken. En dit maakt deze derde deugd moeilijker dan de eerste twee.
              1. Want, nu is het niet alleen meer ikzelf die voor God alleen als een open boek sta, nee, nu wordt ik blootgesteld aan het oordeel van mensen jegens wie ik zachtmoedig hoor te zijn.
            3. Laten we naar een aantal bijbelse voorbeelden kijken van mensen die zachtmoedig waren.
              1. Abraham was een prachtig voorbeeld van zachtmoedigheid.
                1. Jullie die zijn levensverhaal kennen weten dat Abraham en zijn neefje Lot samen op reis waren en op een gegeven moment werden zij genoodzaakt om zich van elkaar te scheiden.
                2. Lees Genesis 13:1-11
                  1. Hier zien wij Abraham zichzelf volkomen wegcijfe-ren en geeft zijn neefje Lot de eerste keus in het land waar zij zich zouden vestigen.
                    1. En wat deed Lot, hij koos het allerbeste stukje real estate voor zichzelf.
                  2. Mozes was een prachtig voorbeeld van zachtmoedigheid want hij had een juist zelfbeeld. Hij wist van zichzelf dat hij God niets te bieden had. Mozes stond nooit op zijn rechten, deed zichzelf nooit gelden, maar hij vernederde zichzelf voor God.
                    1. Numeri 12:3 – “Maar de man Mozes was zeer zacht-moedig, meer dan alle mensen die op de aardbodem waren.” Eén voorbeeld hiervan:
                      1. Als de zoon van de dochter van de Farao, had Mozes een prachtig toekomstperspectief. Hij had een zeer hoge positie kunnen bemachtigen binnen het hof van Egypte.
                      2. Maar Mozes zag het voor wat het daadwerkelijk was, hij zag het in het licht van God en hij heeft zich-zelf vervolgens geheel overgegeven aan de God van de Bijbel.
                        1. Zachtmoedigheid komt tot uiting in nederig-heid voor God en onderwerping aan Zijn perfecte wil.
                      3. Koning David was nog zo’n mooi voorbeeld van zachtmoe-digheid.
                        1. Jullie die zijn levensverhaal kennen weten dat hij op een zeer jonge leeftijd door God gekozen en gezalfd werd om koning te zijn van Israël.
                          1. Maar, nadat hij gezalfd werd door de profeet Sa-muël duurde het nog zo’n 15 jaar voordat hij daadwer-kelijk op de troon terecht kwam.
                          2. In de tussentijd was hij in ballingschap en Koning Saul, zijn schoonvader wilde hem vermoorden.
                          3. Lees 1 Samuel 24:1-16
                        2. Vers 11 – “Zie, deze dag hebben uw ogen gezien dat de HEERE u vandaag in mijn hand gegeven heeft in de grot. Men zei dat ik u doden moest, maar ik heb u ge-spaard, want ik zei: Ik zal mijn hand niet uitsteken tegen mijn heer; hij is immers de gezalfde van de HEERE.”
                          1. Dit is het ultieme voorbeeld van zachtmoedigheid. David bevondt zichzelf in een machtspositie; hij had de macht over Saul en hij had de gelegenheid om Saul te doden.
                          2. Dit zou al David’s problemen oplossen en hij zou dan direct koning worden van Israël.
                            1. Maar, in plaats van gebruik te maken van zijn macht en kracht, liet David het over aan de Heere.
                            2. Vers 13 – “De HEERE zal rechtspreken tus-sen mij en u. De HEERE zal Zich vanwege mij op u wreken, maar mijn hand zal niet tegen u zijn.”
                            3. Vers 16 – “De HEERE zal Rechter zijn en oordelen tussen mij en u. Hij zal toezien en het voor mij opnemen, en mij recht doen en bevrijden uit uw hand.”
  • David was arm van geest. Hij was zachtmoedig. God Zelf zegt van David dat hij een man is naar God’s hart, die alles zal doen wat God wil. (Handelingen 13:22)
    1. David had een aantal jaren voor deze gebeurtenis van God de belofte gekregen dat hij koning van Israël zou zijn.
    2. En het mooie van hoe David handelde is dat hij op de belofte van God vertrouwde. Hij geloofde God, hij vertrouwde dat God Zich aan Zijn Woord zou houden.
    3. En omdat hij God geloofde en vertrouwde dat Gods plan op Gods tijd verwezenlijkt zou worden, voel-de hij zich niet genoodzaakt om op zijn recht te staan.
      1. David voelde zich niet genoodzaakt om over het lijk van Saul te gaan om koning van Israël te worden.
  • Het wereldsysteem dat God verwerpt stelt zachtmoedigheid gelijk aan zwakheid. Maar de Bijbel leert ons dat zachtmoedig-heid verre van zwakheid is.
    1. Het Grieks woord voor zachtmoedig werd ook gebruikt om andere dingen te omschrijven. Dingen zoals:
      1. Een zacht aangename bries dat eveneens een orkaan zou kunnen zijn.
      2. Of een jonge hengst die gebroken is door een trainer, die eveneens veel kracht heeft, genoeg kracht zelfs om de trainer te doden.
  • Of een David, die zowel de fysieke kracht had als de macht over Saul om hem te doden, maar het niet deed.
  1. Toen Jezus de intocht in Jeruzalem maakte werd van Hem im Mattheüs 21:5 gezegd: “Zie, uw Koning komt tot u, zacht-moedig en gezeten op een ezelin…”
  2. Mattheüs 11:29-30 – 29Neem Mijn juk op u, en leer van Mij dat Ik zachtmoedig ben en nederig van hart; en u zult rust vinden voor uw ziel; 30want Mijn juk is zacht en Mijn last is licht.”
  3. Lees Johannes 13:1-5
    1. Vers 3 – “Jezus, Die wist dat de Vader Hem alle dingen in handen gegeven had…”
      1. Jezus was er volkomen van bewust dat God de Vader Hem ALLE macht over ALLES in het heelal gege-ven heeft.
      2. En wat doet hij met zijn macht? Hij neemt de positie in van de minste van alle slaven en wast de vieze voeten van zijn discipelen.
        1. Hij deed dit uit gehoorzaamheid aan de Va-der. Dit behoorde tot zijn bediening en hij gaf zichzelf geheel over aan de wil van God de Vader.
      3. Toen Jezus in de hof van Gethsémané gearresteerd werd, trok Petrus zijn zwaard en sloeg het oor van de slaaf van de hogepriester af. Kijk hoe Jezus hierop reageerd:
        1. Mattheüs 26:52-53 – 52Toen zei Jezus tegen hem: Doe uw zwaard terug op zijn plaats, want allen die naar het zwaard grijpen, zullen door het zwaard omkomen. 53Of denkt u dat Ik Mijn Vader nu niet kan bidden, en Hij zal Mij meer dan twaalf legioenen engelen ter beschikking stellen?”
          1. Jezus zegt hiermee dat als Hij het wilde, hij mak-kelijk zo’n 82.000 engelen tot Zijn beschikking zou kunnen krijgen om Hem uit deze situatie te redden.
            1. Dit zou een overdreven gebruik van vernieti-gingspotentieel zijn!
          2. Jezus zei in Mattheüs 28:18 dat Hem alle macht in hemel en op aarde is gegeven.
            1. Dit is verre van zwakheid. Het is zachtmoedigheid, en zachtmoedigheid is kracht en macht in bedwang hebben.

Vers 5 – 5Zalig zijn de zachtmoedigen, want zij zullen de aarde beërven.”

  1. Hoe gaan wij met God om? Hoe gaan wij met mensen om?
    1. Zachtmoedigheid jegens God uit zich in nederigheid, in gehoorzaamheid, in vertrouwen, in volledige overgave.
      1. Dit zagen wij in de voorbeelden vanuit het O.T. en vooral in het volmaakt voorbeeld van Jezus Christus.
    2. Zachtmoedigheid jegens mensen uit zich o.a. ook in nede-righeid.
      1. Kijk hoe nederig Jezus Zich opstelde jegens zijn disci-pelen toen Hij hun vieze voeten wasde.
    3. Zachtmoedigheid uit zich in je algehele houding jegens anderen. Het uit zich in hoe je mensen ziet, hoe je mensen benadert, hoe je met hun omgaat, hoe je hun behandeld.
      1. En de achterliggende gedachte of motivatie van het zachtmoedig zijn is dat je gewoon weet dat God alles onder controle heeft.
        1. Voorbeeld van hoe ik met “In de Breedte” om wilde gaan.
          1. Dit was geen goed voorbeeld van zachtmoe-digheid.

Vers 5 – 5Zalig zijn de zachtmoedigen, want zij zullen de aarde beërven.”

  1. Naast de belofte en de garantie dat de zachtmoedigen zalig zijn, doet God er een schepje bovenop; want de zachtmoedi-gen zullen de aarde beërven.
    1. De huidige aarde heeft momenteel een landmassa van zo’n 153.000.000 km2. Één vierkante km is gelijk aan 150 voetbal-velden.
      1. De grond waarop ons huis staat is zo’n 106 vierkante meter. Dat is één tienduizendste van één vierkante kilo-meter.
        1. Dit is wat mijn vier kinderen zouden erven wanneer Marnie en ik zouden komen te sterven.
      2. Maar God zegt hier dat de zachtmoedigen de aarde zullen beërven.
        1. Lees Openbaring 5:1-10
          1. De zachtmoedigen zullen op een door God be-stemde tijdstip samen met Jezus als koningen regeren.
          2. De zachtmoedigen zullen veel meer dan één tien-duizenste van één vierkante kilometer tot hun beschik-king krijgen.
          3. Kortom, de zachtmoedigen hebben het meest prachtige toekomstbeeld van allen en voor nu de belofte van het dolgelukkig zijn.