De weg naar geluk deel 4A: Dolgelukkig zijn de hongerigen en dorstigen – Mattheüs 5:6

De weg naar geluk deel 4A: Dolgelukkig zijn de hongerigen en dorstigen – Mattheüs 5:6

De weg naar geluk deel 4A: Dolgelukkig zijn de hongerigen en dorstigen

Mattheüs 5:6

LEES MATTHEUS 5:1-12

  1. “Honger” wordt door het groot Nederlands Woordenboek van Dale gedefiniëerd als: “het gevoel van de natuurlijke behoefte aan eten”. Wij kennen dit gevoel allemaal.
    1. Wanneer dit gevoel heel sterk aanwezig is zegt men:
      1. Ik ben flauw van de honger, of ik crepeer van de hong-er, ik zie scheel van de honger, of ik sterf van de honger, of ik heb honger als een paard.
    2. Wanneer wij dusdanig honger hebben dan kunnen wij al-leen maar denken aan eten. Wij willen niets anders doen, wij moeten eten.
      1. En als sommigen van ons niet direct te eten krijgen dan worden wij chagrijnig.
    3. “Dorst” wordt door van Dale gedefiniëerd als: “de lichame-lijke behoefte aan drinken”. Ook dit gevoel kennen wij alle-maal.
      1. Onze dorstdrang is trouwens sterker dan onze drang voor eten.
Toon volledige notities

Deze vormen van honger en dorst hebben te maken met onze li-chamelijke behoeften. Maar er is ook een vorm van honger en dorst die met totaal iets anders te maken heeft.

  • Hongeren en dorsten betekent ook dat je een sterk verlang-en hebt om iets te krijgen, om iets te bereiken.
    1. Men zegt hiervan dat je naar iets smacht, of dat je naar iets hunkerd, of dat je naar iets snakt. Hongeren en dorsten in deze zin hebben te maken met begeerte.
      1. En Jezus zegt in de vierde zaligspreking: “Zalig zijn zij die hongeren en dorsten naar de gerechtigheid, want zij zullen verzadigd worden.”
    2. Zoals ik in de eerste drie studies heb gezegd, heeft Jezus de zaligsprekingen niet lukraak uitgesproken, Hij heeft ze bewust in een logische volgorde neergezet.
      1. Nou, om nog even terug te kijken naar de eerste drie zaligsprekingen wil ik iets citeren van D.Martyn Lloyd-Jones:

“We hebben naar onze volkomen machteloosheid en zwakheid gekeken, naar onze volslagen armoe van geest, ons gestelijk bankroet. En door zo naar onszelf te zien hebben we de zonde in ons ontdekt, de zonde die Gods volmaakte schepping van de mens schaadt. Daarna hebben we de betekenis van zachtmoedigheid, en alles wat ze vertegenwoordigt, ontdekt. We zijn voortdurend bezig geweest met het vreselijke probleem van het eigen ik – het eigen belang, de zelfinteresse, en de onafhankelijkheid die onze ellende veroorzaakt en die de uiteindelijke oorzaak is van oorlogen, of dat nu tussen landen of individuén is, dat egoïsme, die zelfzuchtigheid die zich in het eigen ik nestelt en het ik tot ‘god’ maakt, dat vrese-lijke iets dat de uiteindelijke oorzaak is van alle ongeluk. En we hebben gezien dat de christen iemand is die daarover weeklaagt, die dit haat en betreurt. Nu slaan we een nieuwe weg in en gaan zoeken naar de oplossing, naar de verlossing van het eigen ik waar we naar verlangen.” Deze oplossing vinden wij in dit:

Vers 5 – 5Zalig zijn zij die hongeren en dorsten naar de gerech-tigheid, want zij zullen verzadigd worden.”

  1. Ongelovige mensen in onze westerse beschaving hongeren en dorsten naar het zalig zijn. Het allerbelangrijkste in het leven van de doorsnee mens in onze samenleving is het gelukkig zijn. Iedereen wil gelukkig zijn. Daar is op zich niets mis mee.
    1. Maar, een ieder die hunkerd, die smacht naar geluk zal het in de grootste zin van het woord niet vinden, want Jezus zei niet: “Zalig zijn zij die hongeren en dorsten naar de zaligheid”.
      1. Nee, zalig zijn zij die hongeren en dorsten naar de ge-rechtigheid.
    2. Men hunkerd naar geluk en tracht het te vinden in een re-latie. Maar vroeg of laat komen ze erachter dat het toch niet gaat zoals ze in eerste instantie hadden gedacht. Weg geluk!
    3. Of, men tracht geluk te vinden in zijn/haar carriere. Maar ook hierin zullen zij er vroeg of laat achter komen dat blijvend geluk niet te vinden is in een loopbaan. Weg geluk!
    4. Of, men tracht geluk te vinden in “extreme” dit of “ex-treme” dat…
      1. En elke keer wanneer een van deze waaghalzen zichzelf of een ander heeft overtroffen in één of ander “extreme” sport evenement o.i.d. dan beleven zij op dat moment een soort van ecstase en ze zijn dolgelukkig.
      2. Maar voor dat ze het weten moeten ze zichzelf weer overtreffen om dezelfde kick te krijgen. Anders is het: Weg geluk!
    5. Men tracht geluk te vinden in roem! En zolang ze op de top 3 lijst staan, of zolang de kijkcijfers goed zijn, of zolang zij in de smaak vallen bij de critici, of zolang zij nog “hot” zijn, dan zijn ze zogenaamd gelukkig.
      1. Maar roem is tijdelijk! En op het moment dat een ander op de nummer 1,2 of 3 plek staat, dan is je geluk weg!
    6. Helaas geld dit niet alleen voor de ongelovige wereld, maar ook in de kerk hongeren en dorsten mensen naar geluk.
      1. Ik zie te veel mensen in de kerk die zich alleen maar bezig houden met het najagen van geluk in dit leven.
        1. Sommigen zijn nog zo wereldsgezind en dezen jagen het geluk na op dezelfde manier dat de wereld het geluk najaagt. Het enig verschil is dat zij zichzelf christen noe-men en de wereldling niet.
        2. Anderen in de kerk jagen het geluk na die God hun kan brengen. Dezen hongeren en dorsten naar wat God voor hun kan doen en wat God voor hun kan betekenen.
          1. Zij claimen voorspoed en welvaart en zien God als een soort talisman. (welvaartsprediking)
          2. Maar zo werkt het niet. Jezus zegt Zelf in Matthe-üs 6:33 – “…zoek eerst het Koninkrijk van God en Zijn gerechtigheid, en al deze dingen zullen u erbij gegeven worden.”
  • Mensen zien geluk en zaligheid als het enige waar ze naar verlangen, en daarom lopen zij het altijd mis, het wijkt van hen.
    1. Mensen vragen mij bijv. wel eens of een gelukkig huwelijk mogelijk is zonder God. Mijn antwoord op die vraag is: “kijk om je heen!”
      1. Zie jij gehuwde mensen, die niet hongeren en dorsten naar de gerechtigheid, die dolgelukkig zijn zoals God het bedoeld heeft?
    2. Mensen begrijpen niet dat de zaligsprekingen van Jezus dé weg is naar het zalig zijn, naar het dolgelukkig zijn.
      1. En ze begrijpen vooral niet dat als zij geluk op de plaats van gerechtigheid zetten, zij nooit het geluk zullen verkrij-gen.
    3. Het is voor mij overduidelijk dat de ongelovige wereld ver-strikt is geraakt in deze dwaling. Luister naar wat D. Martyn Lloyd-Jones hierover te zeggen heeft:

“Denk bijvoorbeeld eens aan een man die aan één of andere pijn-lijke ziekte lijdt. Meestal is het enige verlangen van zo’n patiënt om van zijn pijn verlost te worden, en dat is ook heel begrijpelijk. Niemand vindt het leuk om pijn te lijden. Daarom zal deze patiënt maar één gedachte hebben; hij zal alles doen om ervan verlost te worden. Ja, maar als de dokter die voor de patiënt zorgt slechts tracht hem van zijn pijn te verlossen, is hij een slechte arts. Zijn voornaamste plicht is te ontdekken wat de pijn veroorzaakt, en die oorzaak eerst te behandelen. Pijn is een prachtig symptoom dat door de natuur voortgebracht wordt om de aandacht op de ziekte te vestigen, en uiteindelijk zal de behandeling van de pijn moeten bestaan uit de behandeling van de ziekte, en niet van de pijn. Dus als de arts slechts de pijn behandelt zonder de oorzaak van de pijn te ontdekken, doet hij iets wat uitzonderlijk gevaarlijk is voor het leven van de patiënt. De patiënt kan van de pijn ver-lost worden en weer beter lijken; maar de oorzaak van het pro-bleem bestaat nog steeds. Dat is nu de dwaasheid waar de we-reld aan schuldig staat. De wereld zegt, ‘Ik wil van mijn pijn af, daarom haast ik me naar de film, of ik ga drinken, daarom doe ik alles om de pijn te vergeten’. Maar de vraag is, ‘Wat is de oor-zaak van de pijn en de ellende en de droefheid?’ Zij die hongeren en dorsten naar geluk en zegening zijn niet gelukkig. Nee. ‘Zalig zijn zij die hongeren en dorsten naar de gerechtigheid; want zij zullen verzadigd worden’.

Vers 5 – 5Zalig zijn zij die hongeren en dorsten naar de gerech-tigheid, want zij zullen verzadigd worden.”

  1. Nou, als Jezus zegt dat het hongeren en dorsten naar de ge-rechtigheid ons zalig zal maken, dan is het goed om te weten wat deze gerechtigheid precies inhoud.
    1. Gerechtigheid is in eerste instantie een eigenschap van God. Hij is rechtvaardig en alles dat Hij doet is recht, het is juist, het is goed. God en God alleen is rechtvaardig!
    2. Daarentegen is geen enkel mens rechtvaardig:
      1. Romeinen 3:10-18 – 10…Er is niemand rechtvaardig, ook niet één, 11er is niemand die verstandig is, er is nie-mand die God zoekt. 12Allen zijn zij afgedwaald, samen zijn zij nutteloos geworden. Er is niemand die goeddoet, er is er zelfs niet één. 13Hun keel is een open graf, met hun tong plegen zij bedrog, addergif is onder hun lippen. 14Hun mond is vol vervloeking en bitterheid, 15hun voeten zijn snel om bloed te vergieten. 16Vernieling en ellende is op hun wegen, 17en de weg van de vrede hebben zij niet gekend. 18De vreze Gods staat hun niet voor ogen.”
        1. Vanuit God’s volkomen gerechtigheid ziet God de mensheid zoals het hier omschreven staat.
      2. Dus, het probleem van de mens is dat God, die 100% heilig en rechtvaardig is, zich niet kan mengen met de mens die niet rechtvaardig is.
        1. Het is voor de onrechtvaardige mens dus niet mogelijk om een persoonlijke relatie met God aan te gaan.
      3. De enige manier waarop God wél een persoonlijke relatie met de mens aan zou kunnen gaan is als de mens net zo rechtvaardig zou zijn als Hij. En dat is de reden waarom wij het Evangelie hebben gekregen.
        1. Doordat Jezus Christus in onze plaats de doodstraf aan het kruis heeft vervuld, is het ons mogelijk gemaakt om vergeving van onze zonden te krijgen.
        2. Sterker nog is dat wij in Christus Zijn status van 100% rechtvaardigheid kunnen krijgen.
          1. 2 Kor. 5:21 – “Want God nam Christus, Die geen zonde gedaan had, en belastte Hem met onze zonden. In ruil daarvoor rekent God de rechtvaardigheid van Christus aan ons toe.” (het boek)
            1. Waar ik voorheen door God gezien werd als een onrechtvaardig en zondig mens, ziet God mij nu in Christus als 100% rechtvaardig.
            2. En dit is gekomen doordat ik ten eerste arm van geest ben, en ik vervolgens over mijn zonde treur, waardoor ik honger en dorst naar de ge-rechtigheid.
              • Toen God mij duidelijk maakte dat Hij mij van al mijn zonden wilde vergeven, wilde ik niets anders dan dat. Ik moest vergeven worden. Ik moest Gods gerechtigheid krijgen.
              • Net alsof ik honger had…
            3. Het prachtige ervan is dat op het moment dat ik Gods aan-bod voor vergeving en rechtvaardiging beantwoorde, op het moment dat ik naar de gerechtigheid hongerde en dorsste, ik onmiddelijk verzadigd werd.
              1. En niet alleen verzadigd, maar ook zalig. Ik werd onmid-delijk dolgelukkig omdat mijn zonden mij niet langer toegere-kend werden. Ik ben vergeven, ik ben gerechtvaardigd, ik ben zalig en verzadigd.
                1. Dit gebeurde met mij in september 1990. Maar, daar bleef het niet bij.
  • Het hongeren en dorsten naar gerechtigheid is niet alleen iets dat onmiddelijk verzadigd wordt bij de wedergeboorte, maar het is ook iets dat de wedergeboren christen vervolgens continu zal ervaren.
    1. Want alhoewel wij op het moment van wedergeboorte po-sitioneel 100% rechtvaardig worden verklaard, hebben wij nog steeds te maken met onze zondige natuur die wij dagelijks met ons meeslepen. De Bijbel noemt dit het vlees.
    2. En het vlees zal nooit veranderen. Het vlees zal nooit beter worden. Wat wel veranderd, is dat onze geest, die bij de we-dergeboorte tot leven is gekomen, direct in verbinding staat met God, de H.Geest en Hij en Gods Woord verandert ons.
      1. Dit veranderingsproces noemt de Bijbel heiliging. En d.m.v. van dit heiligingsproces worden wij verandert naar het evenbeeld van God, de rechtvaardige.
      2. En Jezus zegt: “Zalig zijn zij die hongeren en dorsten naar de gerechtigheid, want zij zullen verzadigd worden.”
        1. Hoe meer ik van mijn zonden af wil, hoe meer ik zal hongeren en dorsten naar de gerechtigheid. En hoe meer ik honger en dorst naar de gerechtigheid, hoe meer God mij zal verzadigen en zalig maken.
          1. Want God wil ook dat ik verander. God wil dat ik niet alleen positioneel rechtvaardig ben, maar dat ik ook praktisch rechtvaardig ben.
          2. Gods wil voor mijn leven is heiliging. En hoe beter ik God leer kennen, hoe meer ik honger en dorst naar de gerechtigheid.

 

  1. Tot slot hongerd en dorst de wedergeboren christen naar de gerechtigheid die volkomen zal heersen in Zijn toekomstig ko-ninkrijk wanneer Jezus Christus zal regeren.
    1. 2 Petrus 3:13-14 – 13…Wij verwachten, overeenkomstig Zijn belofte, nieuwe hemelen en een nieuwe aarde, waar gerechtigheid woont. 14Daarom, geliefden, terwijl u deze dingen verwacht, beijver u om onbevlekt en smetteloos door Hem bevonden te worden in vrede…”
      1. Het hongeren en dorsten naar de gerechtigheid in dit leven en in het toekomstig koninkrijk heeft voor de christen een zuiverend effect.
      2. Het is bepalend voor hoe wij als christenen in ons dage-lijks leven staan en gaan. Het is bepalend voor ons doen en laten.
        1. En het is bepalend voor ons gelukgehalte. “Zalig zijn zij die hongeren en dorsten naar de gerechtigheid, want zij zullen verzadigd worden.”
      3. Verzadigd zijn is zo’n heerlijk gevoel. Vooral als je daarvoor van de honger flauw viel.
        1. Ik houd van tijd tot tijd van een heerlijk medium rare ge-bakken of gegrilde lap Rib Eye.
          1. PHOTO 1 – Hier sta ik op het punt om een stukje Rib Eye van zo’n 550 gram te verslinden.
          2. PHOTO 2 – Zo zie ik er uit nadat ik m’n maagje vol heb gegeten.
        2. De reden waarom ik dit aanhaal is omdat sommigen onder ons geen flauw idee hebben wat het is om door de Heere God verzadigd te zijn.
          1. Heb je vanmorgen honger en dorst naar de gerechtig-heid? Als dat zo is, dan belooft God jou dat Hij je zal ver-zadigen.
        3. Vanmorgen vieren wij het Heilig Avondmaal waarin wij de krui-siging van onze Heere Jezus Christus herdenken.
          1. Is Jezus Christus Heer van jouw leven, dan is het Heilig Avondmaal voor jou. Is Jezus dit niet, dan is het nuttigen van het Heilig Avondmaal niet voor jou.
          2. Want door het Heilig Avondmaal te nuttigen verklaar je daarmee dat je deelnemer bent aan het Lichaam van Christus. Dat je deelnemer bent aan Zijn heil, Zijn redding, Zijn verge-ving, Zijn rechtvaardiging.
            1. En niet alleen dat, maar dat je ook rijkhalzend verlangt naar Zijn wederkomst, de tijdperk van Zijn gerechtigheid.
          3. Vanmorgen wil ik je uitnodigen om een keus te maken. Een keus om te hongeren en dorsten naar de gerechtigheid.
            1. Een ieder van ons hongerd en dorst naar iets. En wat dat ook is, als het niet de gerechtigheid is, dan zal je nooit het geluk vinden, dan zal je nooit verzadigd zijn.
              1. Dus, misschien moet je voor het eerst de keus maken om te hongeren en dorsten naar de gerechtigheid.
              2. Misschien moet je die keus opnieuw maken.
  • Misschien wil je vanmorgen zoals het hoort, gewoon de keus voor vandaag maken. Want elke dag moet er op-nieuw voor gekozen worden.
  1. Wie je ook bent en hoe je vanmorgen kiest, maak die keus, praat met God, beleid je zonden, je ongerechtigheid, en maak het goed met God.
  2. En wanneer je er klaar voor bent, kom naar voren om de elementen te halen, neem ze terug naar je stoel, maar wacht deze keer zodat wij het gezamenlijk en gelijktijdig met elkaar gaan nuttigen.

BIDDEN

Romeinen 3:25 – 25God heeft Christus Jezus gegeven als ver-zoeningsoffer. Door Zijn bloed zal de mens, wanneer hij gelooft, Gods rechtvaardigheid ontdekken. God heeft namelijk de zonden die eerder gepleegd waren, verdragen 26aom uiteindelijk (in deze tijd) te laten zien hoe rechtvaardig Hij is. (het boek)

  1. Het bloed van Jezus Christus is voor ons vergoten zodat wij de doodstraf voor onze zonden niet hoeven te vervullen.
    1. Door het bloed van Jezus hebben wij de mogelijkheid ge-kregen om onze onrechtvaardigheid in te ruilen voor Zijn volkomen rechtvaardigheid.

 

  1. En niet alleen dat, maar Hij heeft ons de garantie gege-ven dat wij samen met Hem in Zijn Koninkrijk voor eeuwig in alle gerechtigheid zullen leven.
    1. Jezus heeft deze belofte met Zijn bloed verzegeld. Hij heeft het verbond, het contract met ons, als het ware met Zijn bloed ondertekend.
      1. Wie van ons zou dit nou niet willen?!?
    2. Lees Mattheüs 26:26-28