De weg naar geluk deel 7A: Dolgelukkig zijn de vredestichters – Mattheüs 5:9

De weg naar geluk deel 7A: Dolgelukkig zijn de vredestichters – Mattheüs 5:9

De weg naar geluk deel 7A: Dolgelukkig zijn de vredestichters

Mattheüs 5:9

  1. Waar denken jullie aan als ik het woord “vrede” zeg?
    1. Het Groot Nederlands Woordenboek van Dale definiëert vrede o.a. als volgt: toestand waarin er niet gevochten wordt, de afwezigheid van twist, ruzie en oorlog, de toestand dat er geen vijandelijkheid heerst. Klinkt goed!
      1. Wat deze betekenissen van vrede met elkaar gemeen hebben is de afwezigheid van iets negatief.
    2. Er zijn ook nog gezegdes omtrent de vrede, zoals iets “voor de lieve vrede” doen; dat je iets doet of laat om ruzie te voorkomen. Je doet of laat het “voor de lieve vrede”.

Of, dat je “ergens vrede mee hebt”, wat betekent dat je iets waar je zelf niet voor gekozen hebt, accepteerd, of dat je ergens mee genoegen neemt. Wat het ook is, “je hebt er vrede mee”.

  1. Er zijn trouwens veel woorden of termen waarin het woord vrede voorkomt.
    1. Vredesakkoord, vredescommissie, vredesmacht, vre-desactivist, vredebeweging, vredesmissie, vredescongres, vredelievend, wereldvrede, huisvrede, vredesonderhande-lingen, vredesoffensief, vredesoperatie, vredesoverleg, vredespijp, vredesplan, vredesverdrag, Vredespaleis, enz…
      1. Ik telde in mijn woordenboek zo’n 46 verschillende woorden waarin het woord vrede voorkomt.
        1. Als ik alleen al uitga van het aantal woorden waarin het woord vrede voorkomt kan ik conclu-deren dat vrede best wel een belangrijk onder-werp is.
          • Het is op z’n allerminst een onderwerp waar veel aandacht aan wordt besteed.
        2. Maar, ondanks dat er zo veel aandacht aan de vrede wordt besteed zie ik om me heen helaas geen vrede, niet in de we-reld, niet in de mensen, zelfs niet in vele christenen.
      2. Vanmorgen gaan wij kijken naar wat de Bijbel ons te zeggen heeft over vrede en heel specifiek over de vredestichters, want Jezus zegt in Mattheüs 5:9: “Zalig zijn de vredestichters, want zij zullen Gods kinderen genoemd worden.”

LEES MATTHEUS 5:1-12

Toon volledige notities
  1. Ik wil nogmaals zeggen dat het Gods bedoeling is dat wij zalig zijn, dat wij vreugdevol zijn, dat wij dolgelukkig zijn. Dit is écht Gods wil voor Zijn kinderen.
    1. Wie van ons die ouders zijn willen niet dat onze kinderen gelukkig zijn? Nou, met God is dat verlangen nog sterker!
    2. En bij God is het niet alleen zo dat Hij dit verlangen heeft, Hij is ook in staat om ons Zijn vreugde, Zijn zaligheid in ons te bewerkstelligen.
      1. Johannes 15:11 – “Deze dingen heb Ik tot u gespro-ken, opdat Mijn blijdschap in u zal blijven en uw blijdschap volkomen zal woden.”
      2. Filippenzen 4:4 – “Verblijd u altijd in de Heere; ik zeg het opnieuw: Verblijd u.”
        1. Mocht je je vanmorgen ongelukkig voelen, dan willen wij na afloop van de preek heel graag met je bidden.

Vers 9 – “Zalig zijn de vredestichters, want zij zullen Gods kin-deren genoemd worden.”

  1. Wanneer het om vrede gaat zijn wij geneigd om allereerst te denken aan de afwezigheid van oorlog, ruzie of vijandigheid.
    1. Als je bijvoorbeeld mensen vraagt wat zij het graagst in de wereld willen zien, dan zeggen zij 9 van de 10 keer vrede. De mens wil wereldvrede, de mens wil geen oorlog meer.
    2. In 1919 werd de voorloper van de Verenigde Naties, de Volkerenbond opgericht met de intentie om een einde aan alle oorlogen te maken.
      1. Twintig jaar later was deze Volkerenbond niet in staat om de tweede wereldoorlog te voorkomen. Wereldvrede was voor de Volkerenbond niet haalbaar.
    3. Vervolgens werd in 1945, direct na de tweede wereldoorlog de Verenigde Naties opgericht met dezelfde intentie om een einde aan alle oorlogen te maken.
      1. Ik denk niet dat het ons is ontgaan dat ook de V.N. niet in staat is om de wereldvrede te waarborgen.
        1. Er zijn sinds 1945, sinds de oprichting van de V.N. honderden oorlogen of gewapende conflicten in de wereld, waarvan sommigen die meer dan zestig jaar geleden begonnen waren, nog steeds gaande zijn.
          1. Dit geeft aan dat deze vorm van vrede, de afwezigheid van oorlog, iets is dat in onze geval-len wereld niet haalbaar is.
        2. De Bijbel definiëeert vrede ook wel als de afwezigheid van oorlog, conflict, ruzie, vervolging e.d., maar de Bijbel leert ons ook over een andere vorm van vrede.
          1. En deze Bijbelse vrede omvat niet alleen de afwezigheid van oorlog, ruzie, vijandigheid, enz., maar het omvat juist ook de áánwezigheid van iets.
          2. Jezus zei in Johannes 14:27 – “Vrede laat Ik jullie na, mijn eigen vrede geef Ik jullie, een andere dan de wereld te bieden heeft. Je moet je dus niet zo laten verontrusten en de moed niet verliezen.” (Willibrord 1995)
            1. Jezus geeft aan de Zijne Zijn vrede, die anders is dan de wereld te bieden heeft.
              1. De wereld kan sowieso geen diepgaande en blij-vende vrede garanderen.
                1. Kijk alleen maar al naar het zoveelste vredes-akkoord die door de staatshoofden ondertekend wordt.
                  • Ze hebben ergens in de wereld een Top, maken allerlei afspraken, ondertekenen een vredesakkoord en binnen no time blaast één of andere gek van één van de desbetreffende landen zichzelf en tientallen bijstaanders op.
                    • En in één klap is de zogenaamde vrede verdwenen.
  1. Dit is een schijnvrede. De wereld houdt zichzelf voor de gek. Want er is geen diepgaande en blijvende vrede in de wereld mogelijk omdat de kern van het probleem het hart van de mens is.
    1. Vorige week hebben wij het o.a. gehad over het hart van de mens, dus ga ik er nu niet op in.
      • Maar, totdat het hart van de mens ver-anderd is, totdat God de mens een nieuw hart gegeven heeft, is echte vrede onmo-gelijk.
    2. Als de staatshoofden echte, diepgaande en blijvende vrede willen creëren, dan moeten zij de échte vredestichters erop uit sturen, en niet de politici met hun groot eigen belang.
  2. De vrede die Jezus geeft is echt. Het is diepgaand, het is blijvend, het is voor eeuwig blijvend en het is niet door de mens te bevatten.
    1. Filippenzen 4:6-7 – 6Maak u nergens zorgen over, maar bid voor alles. Vertel God al uw problemen en verlangens en vergeet vooral niet Hem te danken voor alles wat Hij doet. 7Dan zult u de vrede van God ervaren, een vrede die ons menselijk besef te boven gaat en die de wacht houdt over uw hart en gedachten, omdat u in Christus Jezus bent.”
      1. De vrede die God aan de Zijne geeft is bo-vannatuurlijk. Het gaat ons menselijk besef, ons begrip, ons verstand te boven.
        • Zo vaak bevindt ik mezelf in omstandig-heden en situaties waarvan je zou denken dat ik me ernstig zorgen zou moeten maken.
        • Maar door Gods Woord uit Filippenzen 4 toe te passen, door op God te vertrouwen geeft Hij mij vrede in mijn hart die ik zelf niet begrijp.
          • Vanuit mijn menselijk oogpunt zou ik me zorgen moeten maken, maar in plaats daarvan maak ik me totaal geen zorgen en God geeft mij een diepe rust en vrede in mijn hart.
            1. Ik snap er zelf niets van maar ik geniet zeer zeker van de vrede. Dit is op zichzelf al een geweldige getuigenis naar de wereld toe.

Oke, dus de Bijbelse vrede is meer dan alleen de afwezigheid van oorlog, ruzie en vijandigheid, het is de aanwezigheid van een die-pe vrede en rust in je hart, waardoor de afwezigheid van oorlog, ruzie en vijandigheid mogelijk wordt gemaakt.

 

  1. Nou, voordat de mens de vrede van God kan ervaren zoals Jezus deze aan de Zijne geeft, en zoals omschreven wordt in Filippenzen 4, moet de mens éérst vrede mét God krijgen.
    1. Want, de mens is van nature een vijand van God.
      1. Romeinen 5:10 – “Vroeger waren wij vijanden van God. Maar doordat Gods Zoon Zijn leven voor ons gaf, is die vijandschap veranderd in vriendschap.” (het boek)
      2. Kolossenzen 1:20-21a – 20Door Zijn Zoon heeft God een altijddurende vrede gesticht tussen Zichzelf en alles wat in de hemelen en op aarde is. Doordat Christus Zich aan het kruis heeft opgeofferd en Zijn bloed heeft gege-ven, is er verzoening met God. 21aDat geldt ook voor u, die vroeger zo ver van God verwijderd was. U leefde als vijand van Hem. Dat bleek uit de slechte dingen die u dacht en deed.” (het boek)
        1. Het allereerste dat het Evangelie voor mij gedaan heeft is mij met God verzoenen. Als zondaar was ik ooit Gods vijand, maar Jezus Christus, dé Vredestichter heeft mij met God de Vader verzoend.
          1. En omdat ik nu vrede mét God heb, heb ik ook de vrede ván God, de vrede die Jezus geeft, de vrede die alle verstand te boven gaat.
        2. Jezus, Die in Jesaja 9:6 o.a. de Vredevorst genoemd wordt, zegt tegen ons: “Zalig zijn de vredestichters, want zij zullen Gods kinderen genoemd worden.”

Jezus, de Vredevorst, Degene Die alles weet over Gods vrede, Degene Die de monopoliepositie heeft m.b.t. Gods vrede, zegt dat Gods kind, de christen, net zoals Hij, een vredestichter is.

En ik geloof dat Jezus hiermee zegt dat wij, de vredestichters voornamelijk op twee gebieden vrede horen te stichten.

  1. Ten eerste stelt Gods kind, de christen, zichzelf als vrede-stichter op door de ongelovige mensen in zijn/haar leefwereld te helpen om met God verzoend te worden.
    1. Alle ongelovige mensen in jouw leefwereld, hetzij ge-zinsleden, familieleden, vrienden, collega’s, schoolgeno-ten, buren, zelfs vreemden, zijn stuk voor stuk vijanden van God. Zij hebben geen vredesverdrag met God afgeslo-ten.
    2. En omdat zij nog geen vrede mét God hebben gemaakt, door Zijn vredesplan te aanvaarden, kennen zij de diepe een eeuwigblijvende vrede ván God ook niet.
      1. Het is dus aan jou, de christen om de twee par-tijen bij elkaar te brengen zodat er een eeuwig blijven-de vrede tussen God en die persoon zal bestaan.
  • Nou, ik weet van wat ik in de Bijbel lees en ook uit per-soonlijke ervaring dat het lastig is om als vredestichter op te treden met zo’n confronterende boodschap als het Evangelie.
    1. Laten we eerlijk zijn. Wanneer je mensen het ge-hele Evangelie verteld, wanneer je mensen verteld dat zij zondaars zijn, dat God de zonde moet straffen, dat God Zijn eigen Zoon heeft opgeofferd, enz… dan wekt dat in mensen soms agressie op.
      1. Sommige mensen worden boos. Sommige mensen willen niet meer met je praten. Sommige relaties worden hierdoor beëindigd.
    2. De neiging is om het Evangelie te verwateren. De neiging is om mensen alleen de positieve kanten van het Evangelie te vertellen.
      1. Dingen zoals God houdt van je. God wil je vriend zijn. God heeft een plan met je leven. God wil je helpen. God beschermt je, God zal in al je noden voorzien, enz…
      2. Deze dingen zijn allemaal waar, maar deze dingen vormen slechts enkele facetten van het Evangelie.
        • De kern van het Evangelie is de waar-heid over de toestand van de mens. Dat o.a. de mens gedoemd is om voor eeuwig ge-scheiden te zijn van Gods aanwezigheid, Gods liefde, Gods genade, Gods vreugde, enz… Er is nog veel meer.
      3. Wat hierin van essentiëel belang is, is om te we-ten en ernaar te handelen, dat je geen echte vrede-stichter kan zijn als je de waarheid van Gods Woord ontwijkt.
        1. Misschien lijkt dit tegenstrijdig, want als je mensen confronteerd met het volledige Evangelie, dan leidt dat soms niet tot een vredig resultaat.
      4. Jezus als dé Vredevorst vermeed de waarheid nooit. Ook vermeed Hij de confrontatie nooit.
        1. Jezus had nooit zoiets van: “Nou, laten we voor de goede vrede het maar niet hebben over de zonde, of over de verdorvenheid van de mens, want ja, zo schrik je de mensen af en als je het over deze dingen hebt, zal je nooit een megakerk worden.”
        2. Jezus had ook nooit zoiets van: “Nou, ik weet dat ik het niet eens ben met de Farizeeërs en de Schriftgeleerden, maar laten we voor de goede vrede alsjeblieft alleen focussen op de dingen die wij gemeen hebben.”
          • Lees Mattheüs 10:34-38
            • Jezus bedoeld hiermee te zeggen dat voordat je echte vrede kan krijgen moet de confrontatie met de waarheid eerst aangegaan worden.
            • Jezus bracht het zwaard van Gods Woord en zowel in die tijd als nu, zal dat verdeeldheid brengen.
  1. Begrijp me niet verkeerd. Wij moeten absoluut niet op zoek gaan naar een confrontatie. Wij moeten niet strijdlustig op zoek gaan naar slachtoffers.
    1. Nee, te allen tijde moeten wij de liefde en de genade van de Heere laten zien.
    2. En wanneer wij in gesprek gaan met mensen en wanneer wij hun de waarheid van het Evan-gelie mogen vertellen, dan moet het met veel ge-nade, tederheid, geduld gebracht worden.
    3. Maar hoe dan ook, het stichten van de vrede mag nooit ten koste gaan van de waarheid.
    4. Jezus zei in Johannes 8:32: “…u zult de waarheid kennen, en de waarheid zal u vrijmaken.”
      • De waarheid van het Evangelie van de mens o.a. vrij maken van de vijandschap tus-sen God en de mens.
    5. Nou, als je hierin wil slagen dan kan dat niet zonder dat je zelf, 1) vrede met God hebt, en 2) de vrede van God die alle verstand te boven gaat, zelf in je leven ervaart. Bovendien moet deze vrede voor anderen zichtbaar zijn.
      1. Stel je voor dat een verkoper jou benaderd met de ultieme oplossing voor kalende hoofden.
      2. Dat hij met veel overtuiging kan vertellen dat wanneer je zijn producten en methodes gebruikt, je binnen een jaar weer een hele bos haar op je hoofd krijgt. Klinkt goed, doe mij maar een doosje!
      3. Maar, wat als deze verkoper, ondanks zijn gewel-dig verhaal, ondanks zijn overtuigingskracht zelf zo kaal is als een knikker, dan heeft hij eigenlijk geen poot om op te staan. Hij is volslagen ongeloofwaardig.
        1. En zo is dat ook met ons. Als wij mensen vertellen dat zij vrede met God kunnen krijgen, dat zij diepe rust en vrede in hun hart kunnen krijgen terwijl wij dit zelf niet ervaren, dan hebben ook wij geen poot om op te staan.
          • Dan is je slaagkans om mensen met God te verzoenen zeer klein, misschien zelfs nihil.

Vers 9 – “Zalig zijn de vredestichters, want zij zullen Gods kin-deren genoemd worden.”

  1. Ik zei zoëven dat de vredestichters voornamelijk op twee ge-bieden vrede horen te stichten. Ik heb helaas slechts één van de twee kunnen behandelen, en dat zelfs heel oppervlakkig.
    1. Dus, a.s. zondag zullen wij deel twee gaan behandelen wat veel meer betrekking heeft op het praktisch stichten van vre-de binnen onze relaties.
  2. Ik geloof dat de Heere het zo heeft geleid en ge-timed want voor onze kerstviering heeft de Heere het op mijn hart gelegd om over de rust en de vrede van God te spreken.
  • Romeinen 5:1 – “Wij zijn dus als rechtvaardigen aangeno-men op grond van ons geloof en leven in vrede met God, door onze Heer Jezus Christus.” (nbv)

BIDDEN

  • mensen die nog geen vrede met God hebben;
  • mensen die de vrede van God niet ervaren.
  • help ons vredestichters te worden.

 

ZEGEN

De HEERE zegene u en behoede u!

De HEERE doe Zijn aangezicht over u lichten en zij u genadig!

De HEERE verheffe Zijn aangezicht over u en geve u vrede!