De weg naar geluk deel 8: Dolgelukkig zijn de vervolgden – Mattheüs 5:10-12

De weg naar geluk deel 8: Dolgelukkig zijn de vervolgden – Mattheüs 5:10-12

De weg naar geluk deel 8: Dolgelukkig zijn de vervolgden

Mattheüs 5:108-12

  1. Stel dat er vanmorgen tien zwaar gewapende terroristen met bivakmutsen op deze zaal binnenvielen en ons allemaal onder schot hielden.
    1. En stel dat de leider van de groep terroristen naar mij toe kwam en aan mij vroeg of ik hier de leiding had; waarop ik ja zeg.
    2. Vervolgens vraagt hij mij of ik een discipel van Jezus Chris-tus ben en of ik daadwerkelijk alles geloof wat er in de Bijbel over Jezus geschreven staat; waarop ik ja zeg.
      1. En plotseling, zonder iets te zeggen schiet hij een aantal kogels door m’n hoofd heen en ik val hier dood neer.
    3. De vrouwen gillen, Marnie huilt, er is een en al paniek in de zaal en dan richt deze man zich tot jullie en zegt: als jullie wil-len blijven leven, dan moet je nu je geloof in Jezus Christus ontkennen, dan moet je nu Jezus Christus verloochenen.
    4. Als je Jezus Christus en jouw geloof in Hem ontkent, als je jouw geloof verloochend, dan mag je nu je spullen pakken en mag je het gebouw verlaten. Je bent vrij om te gaan.
      1. En dan zegt hij dit: Maar, weet wel dat door Jezus te verloochenen, door deze zaal te verlaten, bewijs je daar-mee dat je geen echte christen bent.
      2. Maar, jullie die blijven, jullie die beweren een echte christen te zijn, jullie zullen net zoals je voorganger, zometeeen gedood worden.
    5. Dit scenario omschrijft een concreet en doeltreffende manier om er achter te komen wie daadwerkelijk christen is en wie niet.
      1. Ik zou zelf geen betere manier kunnen bedenken om de echtheid van een christen te kunnen bepalen…
      2. Maar, alhoewel velen vóór ons, en zelfs vandaag de dag christenen in andere landen wel op deze manier beproefd geweest zijn of worden, zullen wij dit soort vervolging meest waarschijnlijk nooit in ons leven meemaken.
      3. Nou, er zijn gelukkig andere toetsen die minder geweldadig maar even doeltreffend zijn waaraan wij de echtheid van een christen kunnen bepalen.
        1. De beste toets is het toepassen van de toetssteen van Gods Woord, de Bijbel.
Toon volledige notities
  • Wij hebben inmiddels 10 zondagen besteed aan de zalig-sprekingen van Jezus.
    1. En aan al deze zaligsprekingen kunnen wij voor onszelf bepalen of wij wel of geen echte christen zijn.
      1. Want in tegenstelling tot de gaven van de Heilige Geest, die per persoon kunnen verschillen, behoren de kwalitei-ten oftewel de karaktereigenschappen die in de Zaligspre-kingen omschreven worden, tot elke christen.
        1. Het is niet zo dat één christen arm van geest is, een ander rein van hart, en weer de ander hongerig en dorstig naar de gerechtigheid, enz…
        2. Nee, iedere christen is, in zekere mate AL deze dingen.
          1. Natuurlijk kan de één meer zachtmoedig of barmhartig zijn dan de ander, maar elke christen is in zekere mate zachtmoedig of barmhartig.
            • Het is ook iets waarin de christen groeit. Ik groei in mijn zachtmoedigheid, ik groei in mijn barmhartigheid, ik groei in het arm van geest zijn, ik groei in de reinheid van mijn hart.
              • Dus, mocht je deze karaktereigen-schappen wel in je eigen leven herken-nen, maar je merkt dat je nog enorm tekort schiet, geef het niet op, want God is een goed werk in je begonnen en Hij zal dat werk in jou afmaken.
  1. Nou, mochten al deze dingen, die Jezus in de Zaligspre-kingen omschrijft jou vreemd zijn, dan raad ik je sterk aan om jezelf te gaan onderzoeken en God te gaan vragen om je te laten zien of je daadwerkelijk een christen bent of niet.
    1. Mattheüs 7:21-23 – 21Niet alle mensen die ‘Heere’ tegen Mij zeggen, komen in het hemelse Koninkrijk. Want daar komt u alleen als u doet wat mijn hemelse Vader wil. 22Op de dag van het grote oordeel zullen velen tegen Mij zeggen: ‘Heere, wij hebben in Uw naam gesproken. Heere, wij hebben Uw naam gebruikt om duivelse geesten te verjagen en wonderen te doen.’ 23Maar Ik zal hun ant-woorden: ‘U hebt nooit bij Mij gehoord. Ga weg! U bent slecht en hebt alleen maar uw eigen zin gedaan’.” (boek)
      1. Het is dus eeuwiglevensbelangrijk om zeker te we-ten of je een echte christen bent of niet. En Jezus geeft ons o.a. in de Bergrede en hier in de Zaligsprekingen de raskenmerken van de rasechte christen.
    2. Nou, tot slot van de Zaligsprekingen gaan wij vanmorgen naar het laatste kenmerk van de christen kijken.

LEES MATTHEUS 5:1-12

Vers 10 – 10Zalig zijn zij die vervolgd worden om de gerech-tigheid, want van hen is het Koninkrijk der hemelen.”

  1. Nogmaals, het is Gods bedoeling voor de christen om zalig te zijn, God wil dat Zijn kinderen gelukkig zijn.
    1. Hier in deze laatste zaligspreking bereid Jezus Zijn disci-pelen en ons voor op wat wij als rasechte christenen in deze wereld kunnen en moeten verwachten.
  2. Jezus zegt hier: “Zalig zijn zij die vervolgd worden om de gerechtigheid…”
    1. Gerechtigheid betekent hier hetzelfde als rechtvaardigheid. En gerechtigheid is in eerste instantie een eigenschap van God. Hij is volkomen rechtvaardig en alles dat God denkt en doet is recht, het is juist, het is goed. God en God alleen is volkomen rechtvaardig!
    2. Maar, ik ben als christen ook rechtvaardig. De Bijbel leert ons dat door het volmaakt werk aan het kruis, ben ik als christen zijnde volkomen gerechtvaardigd.
      1. Positioneel ben ik 100% rechtvaardig. En omdat ik dat ben is het een natuurlijk gevolg dat ik ook rechtvaardig zal gaan denken, en handelen.
      2. En hoe meer ik mezelf onderwerp aan de heerschappij van Jezus, hoe meer ik op Hem zal gaan lijken, hoe meer ik zoals Hem zal zijn in mijn denken en in mijn doen en laten.
        1. Alleen is het zo dat het rechtvaardig zijn in je denken en in je doen en laten niet door de wereld gewaardeerd wordt.
      3. Ik heb het voorrecht gehad om in verschillende banen met zowel laag- als hoogopgeleide mensen samen te werken.
        1. En één van de dingen die mij hier in Nederland op de werkplaats opviel is dat zowel de laag- als hoogopgeleide mannen het heel vaak over seks hebben. Bijna elke dag weer opnieuw…
        2. Bijvoorbeeld, ik zat een keer de hele dag in een verga-dering en de lunch werd in de vergaderzaal geserveerd.

Tijdens de lunch werd er over alles en nog wat gesproken, maar in no-time begon één van de mannen iets te vertel-len over één of andere seksuele ervaring die hij met een vrouw had.

Nou, vervolgens kwamen er vragen erover en men maak-te allerlei vunzige opmerkingen. En voor dat ik het wist begonnen de mannen onze vrouwelijke office manager bij dit gesprek te betrekken.

Zij stelden haar allerlei zeer ongepaste vragen en maak-ten een hoop ongepaste opmerkingen.

  1. Toen ik daar iets over zei kreeg ik een hoop nega-tief commentaar over me heen van mijn mannelijke collega’s. Ze zeiden dingen tegen mij die ik niet zou willen herhalen.
    1. Mijn punt is dit: toen ik op dat moment voor die vrouw opkwam, geloof ik dat ik in de gerech-tigheid handelde. Want ik geloof dat Jezus dit soort gedrag niet zomaar had toegelaten zonder in te grijpen.
    2. Nou, omdat zij van mij wisten dat ik christen ben, legde zij de link tussen mijn verdediging van de vrouw en het christen zijn. En vanaf dat mo-ment paste ik niet in het team.
  2. Ik garandeer je dat wanneer je de zondige motivaties en het zondig gedrag van mensen aan de kaak stelt, je ervoor vervolgd zal worden.
    1. Mensen zullen het je kwalijk nemen en ze zullen je vervolgens slecht gaan behandelen.
  • Jezus zegt hier: “Zalig zijn zij die vervolgd worden om de gerechtigheid…”
    1. Voor alle duidelijkheid gaat het hier om vervolgd worden om de gerechtigheid, omwille van Jezus Christus.
      1. Dit betekent dus niet dat wanneer ik mezelf misdraag of als ik Jezus niet juist vertegenwoordig, en mensen mij erop aanspreken dat ik kan zeggen: “oh, prijst de Heere, ik ben zalig omdat ik vervolgd wordt”.
        1. Stel dat ik om 07:00 uur ‘s morgens in de bus of de trein zit en ik sta van mijn plaats op en begin ineens hard op de mensen te vertellen dat zij naar de hel toe gaan als zij Jezus niet navolgen.
        2. Ik weet zeker dat als dat niet door de H.Geest geleid wordt, dat ik binnen no-time dringend verzocht wordt om mijn ‘hoofd’ te houden en te gaan zitten.
        3. Dan kan ik wel roepen: “oh, prijst de Heere, ik wordt vervolgd”. Nee, dan wordt ik simpelweg vervolgd omdat ik op zo’n moment gewoon idioot aan het doen ben en dat is volgens Jezus hier niet zaligmakend.
      2. Nou, hoe ziet die vervolging, waar Jezus het over heeft, eruit? Gelukkig hoeven wij niet te gissen, want Jezus legt het voor ons uit.

Vers 11 – 11Zalig bent u als men u smaadt en vervolgt, en door te liegen allerlei kwaad tegen u spreekt, omwille van Mij.”

  1. De vervolging waar Jezus over spreekt uit zich vooral in het smaden.
    1. Als ik als een echte christen leef zoals het hier in de zalig-sprekingen omschreven wordt, dan is het onvermijdelijk dat ik vervolgd zal worden. Want hoe dan ook zal ik mensen om mij heen gaan confronteren met Gods gerechtigheid.
    2. En wanneer dat gebeurt dan zal men mij smaden. Dit bete-kent gewoon dat mensen mij zullen gaan beschimpen, grie-vend beledigen en sterk afkeuren.
  2. De vervolging waar Jezus over spreekt uit zich ook in het vervolgt worden.
    1. Nou, dit klinkt heel logisch, maar Jezus gebruikt hier in de grondtekst een ander woordt voor vervolging en dit woord betekent achternazitten in de volgende zin.

 

  1. Jezus zegt dat ik als christen te maken zal krijgen met mensen die mij, omwille van Jezus, het leven zuur zullen maken, zullen treiteren, op de kast jagen, sarren, het bloed onder m’n nagels vandaan halen, en wegpesten.
  2. Mensen zullen leugens over mij vertellen, mensen zul-len ongegrond en onterecht kwaad over mij spreken.
  • Als mens zijnde wil ik dit niet. Liefst wil ik dat iedereen mij juist aardig vindt, dat mensen mij leuk vinden, dat ik bij mensen in de smaak val.
  1. Maar nogmaals, als ik ben en leef zoals het in de zalig-sprekingen omschreven wordt, dan is smaad en vervol-ging onvermijdelijk.
    1. 2 Timotheüs 3:12 – “Ja, het is nu eenmaal zo dat wie werkelijk een met Jezus Christus willen blijven, het zwaar te verduren krijgen van de mensen die Hem haten.” (boek)

Vers 12 – 12Verblijd en verheug u, want uw loon is groot in de hemelen, want zo hebben ze de profeten vervolgd die er vóór u geweest zijn.”

  1. Jezus weet als geen ander wat mij in de eeuwigheid te wach-ten staat en dus dringt Hij het mij erop aan om me te verblij-den en te verheugen, want groot is mijn loon in de hemelen.
    1. Hebreeën 12:2 – “Jezus heeft om de vreugde die Hem in het vooruitzicht was gesteld, het kruis verdragen en de schan-de veracht en zit nu aan de rechterhand van de troon van God.”
      1. Jezus heeft de ultieme vervolging meegemaakt en om de vreugde die Hem in het vooruitzicht was gesteld kon hij deze vervolging verdragen.
    2. Johannes 15:20 – “…Als zij Mij vervolgd hebben, zullen zij ook u vervolgen;”
    3. 1 Petrus 4:14 – “Als u smaad wordt aangedaan om de Naam van Christus, dan bent u zalig, want de Geest van de heerlijkheid en van God rust op u.”
      1. Mensen vervolging om de gerechtigheid, smaadt om de Naam van Christus is een bewijs dat je een rasechte chris-ten bent.
      2. Verderop in de Bergrede leert Jezus ons hoe wij met deze vervolging om moeten gaan, wat God van ons hierin verlangt en verwacht.
    4. Doordat Jezus de ultieme vervolging heeft verdragen, wat Hij trouwens voor ons heeft gedaan, heeft Jezus het ons mogelijk gemaakt om zalig te zijn in dit leven.
      1. Zonder het offer van Jezus aan het kruis, is het leven zoals het in de Zaligsprekingen en in de rest van de Bergrede om-schreven wordt niet mogelijk. Er zou geen zaligheid mogelijk zijn, niet in de zin van het dolgelukkig zijn en niet in de zin van gered zijn van de eeuwige dood.
    5. Laten wij vanmorgen, terwijl wij het Heilig Avondmaal vieren, onszelf opnieuw geheel aan Jezus Christus geven.
      1. Laten wij Jezus bidden en smeken om van ons te maken wat de Zaligsprekingen omschrijft.
      2. En als je dat verlangen niet hebt, bidt en smeek om dat verlangen te krijgen.
        1. Zalig zijn zij… dolgelukkig zijn zij…
          1. Laten wij onszelf vanmorgen opnieuw aan deze zaligheid geven.

 

Romeinen 8:31-39

Ik hoop voor ons dat wij nooit onder schot onze getuigenis hoe-ven te verdedigen, maar ik hoop ook dat als ons dat zou overko-men, geen van ons deze zaal zou verlaten.