Verblijd je in de Heere

Verblijd je in de Heere

“Verblijd u altijd in de Heere; ik zeg het opnieuw: Verblijd u.” (Filippenzen 4:4) Paulus sluit de brief aan de Filippenzen af met een lijst aan praktische opdrachten. Een van deze opdrachten is: verblijd je in de Heere. Hij zegt dit in de gebiedende wijs, hij geeft de opdracht om blij te zijn. Dat klinkt tegenstrijdig, maar God wil door Paulus heen de kerk een belangrijke les leren.

Verblijd je in de Heere

Paulus geeft deze opdracht terwijl hij zelf huisarrest heeft in Rome. Hij zit vastgeketend aan een Romeinse elite soldaat, zonder enige vorm van privacy. Ondanks alles dat hij heeft meegemaakt (2 Korinthe 6), zegt hij dat we ons moeten verblijden. De opdracht om blij te zijn is verblijd je in de Heere. Niet in omstandigheden, mensen, of wat dan ook.

Paulus heeft geleerd dat in elke situatie je blij kan zijn, als je blij bent in de Heere. Dit betekent dat je vreugde vindt in Wie God is, wat Hij gedaan heeft, wat Hij belooft, etc. God verandert niet (Hebreeën 13:8), dus alles wat Hij nu is, zal Hij voor eeuwig zijn; alles dat Hij ooit was, zal Hij voor eeuwig zijn. Dat is waar onze vreugde zit als christenen, dat is waardoor we blij kunnen zijn.

In de Heere

Om je te verblijden in de Heere is het belangrijk dat je Hem kent. Dat betekent dat je een relatie met Hem hebt. Tijd met Hem doorbrengen, Zijn Woord lezen, bidden, preken luisteren over Zijn Woord. Fellowship met christenen is ook belangrijk hierin. Door al deze dingen heen leer je God kennen, zie je Wie Hij is en dat Hij voor eeuwig Dezelfde is. Daarin zit dan je vreugde, niet in omstandigheden.

Verblijd je in de Heere betekent dat je rust en vrede van God ontvangt, door gebed (Filippenzen 4:7). Dit betekent alle dingen aan God bekend maken in gebed (Filippenzen 4:6). Dit betekent dat je altijd blij kan zijn (Filippenzen 4:4). God is onze reden voor blij zijn, God is de enige en beste reden voor blij zijn.

Verblijd je

Ga de Heere zoeken, ga Hem leren kennen. Zoek in het Woord naar Wie Hij is, naar omschrijvingen van Zijn karakter, Zijn kracht, Zijn glorie, etc. Jesaja 40 is een geweldig hoofdstuk om mee te beginnen. Hier doorheen zul je zien Wie Hij is, hoe groot en trouw, hoe zeer Hij te vertrouwen is en dat je daarin blij kan zijn.

Als je op dit moment als christen je niet verblijdt, zoek dan de Heere. Vraag Hem om dit vers realiteit te maken, door Zichzelf aan je te laten zien. Bid dat God zal laten zien wat de reden is dat je altijd blij kan zijn. Verblijd je in de Heere is de opdracht en tegelijkertijd ons voorrecht. Verblijden in Wie God is, wat Jezus voor ons aan het kruis gedaan heeft en wat Hij nog gaat doen tot in alle eeuwigheid.

Als je vragen hebt, neem gerust contact met ons op. Je kan ook naar onze studie luisteren van Filippenzen 4.