Kies jij vóór God en tegen al het andere?

Kies jij vóór God en tegen al het andere?

“Zo vaagde Jehu de Baäldienst uit Israël weg.” (2 Koningen 10:28) Koning Jehu van Israël maakte een aantal goede keuzes, waarvan dit er één was. De grondtekst geeft aan dat hij Baäl wegvaagde uit Israël; hij haalde een afgod weg uit het land. Hiermee koos hij vóór God en tegen Baäl.

Vóór God en tegen de afgod

Dat is precies én van de grote problemen die Israël had, tegen God kiezen, die deze koning anders deed. Ondanks dat hij nog steeds Israël ‘God liet dienen’ door hun 2 gouden kalveren te laten aanbidden (2 Koningen 10:29). Hij werd wel door God geprezen voor zijn keuze om Baäl te verwijderen uit het land (2 Koningen 10:30). Hij koos vóór God en tegen Baäl, tegen de afgod die Israël tot verschrikkelijke zonde aanzette. Dit waren wijze, goede keuzes van deze koning.

Zijn voorbeeld, het vóór God en tegen iets anders kiezen, is wat jij, wat de kerk, hoort na te volgen. Er zijn tegenwoordig zoveel (digitale) afgoden; roem, carrière, geld, seks, drugs, sport, gamen, hoe je er uit ziet, je telefoon, etc. Al deze dingen kunnen ons afhouden van God, kunnen een afgod worden. En dat is precies wat Satan wil, dat we afgeleid worden van God en dat we onze aandacht op iets/iemand anders richten. Hij wil dat we tegen God en vóór iets/iemand anders kiezen.

Hoop op Jezus

“Omgord daarom de lendenen van uw verstand, wees nuchter en hoop volkomen op de genade die u gebracht wordt in de openbaring van Jezus Christus.” (1 Petrus 1:13) Dit is het advies van Petrus aan christenen die het moeilijk hebben, aan christenen die verspreid worden door de hele wereld. Ze moeten goed nadenken, nuchter zijn en hopen op de genade die er in Jezus is. Als je op die genade hoopt, dan kies je vóór God en tegen al het andere. Met je ogen op die genade zie je dat Hij alles heeft en geeft dat je nodig hebt; je zal dan niet anders willen dan bij Hem blijven.

Hopen op de genade die er is in het zien van Christus is wat je nodig hebt om gefocust te blijven op God. Het is echter wel een keuze om op deze genade te hopen, want je kan al snel kiezen om op iets/iemand anders te hopen. Je moet kiezen om je hoop op Hem te stellen, om met alles in je leven naar Hem te rennen, i.p.v. naar iets/iemand anders. De keuze van waar je je tijd, geld en energie aan besteedt laat zien waar je hart echt is. Laat die keuze vóór God en tegen al het andere zijn; als je voor Hem kiest, zal Hij je leiden in het maken van de juiste keuzes.

Zoals zo vaak, een keuze

In het leven komen dingen eigenlijk altijd neer op keuzes, zo ook nu. Koning Jehu koos ervoor om Baäl te verwijderen uit het land. Jij hebt elke dag, elk moment van elke dag, de keuze om wel of niet vóór God en tegen iets/iemand anders te kiezen. Het is uiteindelijk een keuze, iets waar God je in wil helpen en leiden, maar wel een keuze die jij zelf moet maken. God wil geen robots die voorgeprogrammeerd zijn, Hij wil een relatie; en een relatie vereist een keuze van de wil. Die keuze betekent dus vóór God en tegen andere dingen kiezen.

Dat heeft gevolgen, maar het heeft, in het perspectief van de eeuwigheid, alleen maar goede gevolgen. Niet iedereen op aarde zal je keuze leuk vinden of respecteren, misschien kost deze keuze je wel wat, of zelfs heel veel. Tegelijk is het zo dat dit de allerbeste keuze is die je kan maken, want dit is leven voor God. Dit is leven naar Zijn wil, onderworpen aan Hem, als Zijn kind (Romeinen 8). En er is geen beter leven dan dat. Maak vandaag de keuze vóór God en tegen iets/iemand anders, kies om Zijn wil te doen, om Zijn perspectief op dingen te hebben. Leef naar Zijn wil, i.p.v. die van iemand anders.

Als je vragen hebt, neem gerust contact op.