Waar wil jij je beloning, op aarde of in de hemel?

Waar wil jij je beloning, op aarde of in de hemel?

“zei Gehazi, de knecht van Elisa, de man Gods: Zie, mijn heer heeft Naäman, die Syriër, tegengehouden; hij heeft uit zijn hand niets aangenomen van wat hij meegebracht had. Maar zo waar de HEERE leeft, ik zal hem achterna rennen en wel iets van hem aannemen.” (2 Koningen 5:20) God had Elisa gebruikt om Naäman te genezen van melaatsheid; dit was een groot wonder. Elisa had echter geen beloning aangenomen voor dit wonder. Gehazi, de knecht van Elisa, was het hier niet mee eens. Hij bedacht een plan om toch een beloning te krijgen voor dit wonder. De vraag die Gehazi in zijn hart beantwoordde was: waar wil jij je beloning? Gehazi wilde zijn beloning al op aarde.

Waar wil jij je beloning?

God belooft in Zijn Woord dat Zijn kinderen beloond zullen worden voor hun daden in Christus (Mattheüs 16:27). Deze belofte betekent dat er dingen op de christen wachten die we nu niet per se op aarde zullen ontvangen. Als jij je beloning op aarde wil, zoals Gehazi, dan zal je die ook alleen op aarde ontvangen. Als jij gericht bent op de beloning die er in de eeuwigheid voor je is, dan zal je beloond worden in de hemel. Het verschil zit in de houding van je hart; waar wil jij je beloning?

Gehazi laat ons zien dat iemand die prachtige dingen van God ziet, iemand die God heel duidelijk ziet, toch verleid kan worden om een beloning op aarde te willen. Elisa deed vele bijzondere dingen, dingen die menselijk gezien veel beloningen hadden kunnen opleveren. Toch koos Elisa voor de beloning in de hemel, de beloning die eeuwig is. Dit is het juiste voorbeeld om te volgen, dit is tegelijk het voorbeeld dat lijnrecht tegenover de ideeën en idealen van de wereld staat.

Jezus’ woorden

“Verzamel geen schatten voor u op de aarde, waar mot en roest ze verderven, en waar dieven inbreken en stelen; maar verzamel schatten voor u in de hemel, waar geen mot of roest ze verderft, en waar dieven niet inbreken of stelen; want waar uw schat is, daar zal ook uw hart zijn.” (Mattheüs 6:19-21) Dit is hoe Jezus naar beloning op aarde vs beloning in de hemel keek. Jezus roept jou op om schatten in de hemel te verzamelen, om te werken voor God en Zijn koninkrijk. Dat levert namelijk een eeuwige beloning op. Dat is een beloning waar “mot en roest” niet bij kunnen.

Waar wil jij je beloning? De hemelse schat waar Jezus over praat, is eeuwig, zal niet roesten of opgegeten worden. Dat is nog eens iets geweldigs, het is iets wat je niet verdient en wat je alsnog krijgt. Zo groot is Jezus, zo groot is Zijn liefde voor jou. Zijn beloning is onverdiend, het is genade; en toch mag je er voor eeuwig van genieten.

Jezus laat zien dat het hart van cruciaal belang is in deze. Waar jij schatten wil verzamelen, dat is waar je hart is. De dingen die jij belangrijk vindt, dat zijn de dingen waar je schatten wil verzamelen, dat is waar je hart sneller van gaat kloppen. Vraag jezelf af; word ik blij van de dingen van God? Of word ik nog net iets blijer van andere dingen? Waar kan jij voor wakker gemaakt worden, voor de dingen van God of die van de wereld?

Waar is jouw hart?

Waar jouw hart vol van is, daar zal je mond van overstromen (Lukas 6:45). Wat jij echt belangrijk vindt in het leven, dat zijn de dingen waar jij ook echt voor wil gaan. Waar wil jij je beloning? Het antwoord op deze vraag laat zien waar je hart is, waar jij echt blij van wordt. Als dat antwoord ‘de dingen van God’ is, prijs de Heere! Wat een zegen dat jouw hart nu door God geregeerd wordt. Als jij een ander antwoord hebt, bekeer je dan. Keer je terug naar God en kies weer voor Hem.

Het is zo makkelijk om de dingen van het leven je leven te laten bepalen. Soms is het zo makkelijk om geregeerd te worden door de zorgen van het leven, i.p.v. door God. ‘Waar wil jij je beloning’ is dan een hele belangrijke vraag om jezelf te stellen; het antwoord legt je hart bloot. Breng je hart bij de Heere, want Hij wil je terug bij Hemzelf brengen. Dit is niet bedoeld als iets om je mee aan te vallen of schuldgevoelens aan te praten. God wil je juist vol liefde terug bij Hem hebben.

Kies ervoor om je beloning in de hemel te willen ontvangen. Kies ervoor om de dingen van God belangrijker te vinden dan de dingen van de wereld. Maak deze keuze continu, kies continu om Hem alleen te eren, i.p.v. iets/iemand anders. Leef voor Hem en laat Hem jou op Zijn tijd, op Zijn manier belonen.

Als je vragen hebt, neem gerust contact op.