Waarom Calvary Chapel?

Waarom Calvary Chapel?

Waarom Calvary Chapel?

Dat is een vraag die ik mijzelf een aantal keer gesteld heb. Waarom zit ik in Calvary Chapel? Deze vraag heeft voor mij verschillende antwoorden, maar komen wel uit op 1 ding: ik weet zeker dat ik op de plek zit waar God mijn vrouw en mijzelf wil hebben. Ik kan iedereen met 100% zekerheid zeggen dat ik geloof dat wij op de goede plek zitten.

Hoe weet ik dat zo zeker? Ik kijk dan naar de dingen die God aan het doen is, de dingen die wij leren; we zien God echt werken in ons eigen leven, maar ook in de levens van anderen. Daarom weten wij dat God ons echt op deze plek gezet heeft.

Terugkomend op de vraag over waarom Calvary Chapel, waarom juist deze gemeente mijn thuisgemeente is, heb ik een aantal antwoorden. 1) de focus op Gods Woord, 2) Gods werk in mijn leven, en 3) dienen in Zijn kerk.

Focus

Ten eerste ben ik door mijn ouders meegenomen naar deze gemeente. Ik heb 15 jaar in een andere gemeente rondgelopen, ik heb daar veel geleerd, veel dingen gezien. Op een gegeven moment vonden mijn ouders het een goed idee om naar een andere gemeente te gaan, omdat ze vonden dat ze niet genoeg geestelijk voedsel kregen in de andere gemeente. Ze hebben toen de keuze gemaakt om een keer te gaan kijken bij Calvary Chapel; een op dat moment onbekende kerk voor mij.

We zijn als gezin naar de openingsdienst gegaan van Calvary Chapel en ik ben sindsdien niet meer weggegaan. Ik merk dat er een focus op Gods Woord is die mij heel erg goed doet. Gods Woord is de focus van elke zondagsdienst, Gods Woord is de focus van de doordeweekse samenkomst, Gods Woord staat centraal. Ik zeg niet dat we dit perfect doen, dat we altijd de juiste focus hebben of dat Calvary Chapel geen fouten maakt. Ik zeg alleen dat ik geloof dat de focus op de juiste plek zit, dat God echt centraal staat.

God is aan het werk

Als tweede merk ik heel erg dat God in mij aan het werk gegaan is. Als ik mijzelf vergelijk met hoe ik binnenkwam 8,5 jaar geleden en hoe ik nu ben, dan kan ik God alleen maar danken voor Zijn genade. Ik kan God alleen de glorie en eer geven voor het werk dat Hij aan het doen is in mijn leven.

God heeft Zichzelf heel erg duidelijk laten zien, Hij heeft mij geleerd om door te zetten in het opbouwen van mijn relatie met Hem. God heeft mij veranderd van een hard, vervelend en cynisch mannetje, naar iemand die al die dingen veel minder tot niet is. Mijn vrouw heeft wel eens gezegd dat ze zich niet voor kan stellen dat ik zo anders was toen. Mijn vrouw heeft gezegd dat ze mij waarschijnlijk heel vervelend gevonden zou hebben als ze mij 8,5 jaar geleden gekend had. God heeft mijn leven ten positieve op zijn kop gezet.

God dienen

Als laatste vind ik het ook heel belangrijk dat er ruimte is om God te dienen. Ik vind het zelf heel fijn om God te kunnen dienen in de kerk, ik vind het heel fijn en belangrijk om op de zondag God te dienen. Dat betekent niet dat ik God doordeweeks niet dien, maar ik vind de zondag heel belangrijk. Binnen Calvary Chapel heb ik allerlei mogelijkheden gekregen om God te dienen. De eerste plek van bediening was het geluidsteam, zorgen dat de dienst versterkt word. Daarna heb ik in het aanbiddingsteam gespeeld, ik heb daar Bijbelstudies mogen geven, ik heb daar aanbidding mogen leiden. Sinds bijna 5 jaar mag ik onderdeel uitmaken van het leiderschapsteam van de kerk, iets wat ik met veel plezier doe.

De reden dat ik deze lijst opdreun is om aan te geven dat er heel veel mogelijkheden zijn om binnen Calvary Chapel te dienen. Er zijn veel mogelijkheden om de talenten die God je gegeven heeft in te zetten voor Zijn koninkrijk. Dat is een van de dingen waar ik veel waarde aan hecht binnen een gemeente.

De dingen die ik genoemd heb staan in een bepaalde volgorde. Eerst Gods Woord, daarna innerlijke verandering door Gods werk in mij en uiteindelijk dienen in Zijn gemeente. Ik denk dat dit dingen zijn die elke christen nodig heeft, elke christen heeft Gods Woord, innerlijke verandering en dienen in een gemeente nodig.

Ik wil jou als lezer uitdagen om met God te gaan worstelen over de gemeente waar jij in zit. Krijg jij genoeg voeding? Zie je God werken in mensen om je heen, maar ook in jezelf? Krijg je de kans om Hem te dienen in de kerk waar je naartoe gaat?

Voor de duidelijkheid, dit is geen pleidooi om je naar Calvary Chapel te brengen, totaal niet. Het is mijn gebed dat je op de plek zit die God voor je heeft. Weet jij zeker dat je in de kerk zit waar God je wil hebben?